Jump to content
Annons

Less på ojämn volym från jazzbas-mickar. Värdelösa basar.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har inte spelat in så många jazzbasar, men de jag spelat in har varit lika allihop, tjockaste strängen ger bra nog starkare output, alla strängar volym kan variera med exakt lika hårt anslag. Min egen p-baskopia med Fendermickar har jag justerat så att alla strängar låter lika starkt in i mixer osv, man kan enkelt spela in o ha basen helt okomprimerad i mixen om vill ha ett rent sound. Det är skitenkelt o smart då micken har två halvor, man kan justera varje mickhalva så volymen blir exakt lika, på fetaste strängen får man ha lite längre avstånd. Vore jag heltidsbasist själv skulle jag irritera ihjäl mig på det här med jazzbasens ojämna ljud, det är ju samma sak när man bara kör den i en basrigg. Man kan ju förstås komprimera sönder ljudet så det blir lika starkt men det blir ju än mer pressat o annorlunda ljud på E-strängen.

Om det vore bara en ton som "vargar" går det ju att få ner den med ett smalt "eq-hugg" i rätt frekvens, men det blir ju alla toner hela vägen på jazzbasens fläsksträng. Urk.

Hur gör ni med eländet?

Död åt jazzbasen, Precisionbasen for president!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra EX + Bra Spelare + Bra setup = Jämnt

Dåligt ex, ingen van bassist, ingen bra setup = ojämnt

P pasar är enklare i konstruktionen, Jazz-basar är knepigare!

O jag vet vad du menar... det är sjukt störande ^^

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra EX + Bra Spelare + Bra setup = Jämnt

Dåligt ex, ingen van bassist, ingen bra setup = ojämnt

P pasar är enklare i konstruktionen, Jazz-basar är knepigare!

O jag vet vad du menar... det är sjukt störande ^^

En riktigt van basist slår förstår an tjocksträngen lösare, men hur dåligt är det inte om man måste spela så?

Och P-basen är väl egentligen långt mer avancerad då man kan ställa in mickavståndet till varje sträng separat? Det är väl bara Fenders p-basar som är byggda så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte jazzbasar som påminner om kontrabasar i ljudet?

Nja, då är nog p-basen mer lik kontran. Många jazzbasar har riktigt dåligt med botten, gamla dyra "rariteter" från 60-talet kan låta helt ruskigt illa, ojämn volym, massor av surr och noll fet botten. Gamla ex med lönnbräda tycker jag är ännu sämre o diskanthårda i ljudet än de med rosewoodbräda. Fast jag har hört nya Fender American Standard jazzbasar som live låter lika fett som p-basarna, men om de även är jämnare i volymen vet jag inte. Det kanske är typ olösligt med en rak platt mick då dels strängarna är så olika i tjocklek, o greppbrädan dessutom är välvd så fetsträngen kommer närmare micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

E-strängen på en bas låter ju alltid starkare än de övriga strängarna. Ju högre upp i tonhöjd desto lägre volym. Så är det på alla basar. Det är bara på skiva (komprimerat) som basen låter lika starka i alla register; på samma sätt som folk kan bli förvånade att bastrumman låter grymt mycket starkare än minsta pukan på ett trumset. Storlek = Volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, då är nog p-basen mer lik kontran. Många jazzbasar har riktigt dåligt med botten, gamla dyra "rariteter" från 60-talet kan låta helt ruskigt illa, ojämn volym, massor av surr och noll fet botten. Gamla ex med lönnbräda tycker jag är ännu sämre o diskanthårda i ljudet än de med rosewoodbräda. Fast jag har hört nya Fender American Standard jazzbasar som live låter lika fett som p-basarna, men om de även är jämnare i volymen vet jag inte. Det kanske är typ olösligt med en rak platt mick då dels strängarna är så olika i tjocklek, o greppbrädan dessutom är välvd så fetsträngen kommer närmare micken.

Ahh, det var jag som gjorde en tankevurpa och tänkte på akustisk bas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har inte spelat in så många jazzbasar, men de jag spelat in har varit lika allihop, tjockaste strängen ger bra nog starkare output, alla strängar volym kan variera med exakt lika hårt anslag. Min egen p-baskopia med Fendermickar har jag justerat så att alla strängar låter lika starkt in i mixer osv, man kan enkelt spela in o ha basen helt okomprimerad i mixen om vill ha ett rent sound. Det är skitenkelt o smart då micken har två halvor, man kan justera varje mickhalva så volymen blir exakt lika, på fetaste strängen får man ha lite längre avstånd. Vore jag heltidsbasist själv skulle jag irritera ihjäl mig på det här med jazzbasens ojämna ljud, det är ju samma sak när man bara kör den i en basrigg. Man kan ju förstås komprimera sönder ljudet så det blir lika starkt men det blir ju än mer pressat o annorlunda ljud på E-strängen.

Om det vore bara en ton som "vargar" går det ju att få ner den med ett smalt "eq-hugg" i rätt frekvens, men det blir ju alla toner hela vägen på jazzbasens fläsksträng. Urk.

Hur gör ni med eländet?

Död åt jazzbasen, Precisionbasen for president!

Varför fortsätter du med instrument du inte gillar, det verkar oerhört korkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till er som verkar ha koll på basar -

vilken av modellerna p-bas vs jazzbas föredrar ni och varför?

Gällande den stora dynamiken på bas, det finns en anledning till att

man kräver en riktigt bra kompressor (eller fler) på just bas och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför fortsätter du med instrument du inte gillar, det verkar oerhört korkat.

Om inte du vore ännu mer korkad skulle du fatta att det är andra basister som spelar på jazzbasar med enormt ojämn volym. Jag kan inte tvinga dem att köpa p-basar även om jag vill. Själv spelar jag p-bas när jag spelar bas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

E-strängen på en bas låter ju alltid starkare än de övriga strängarna. Ju högre upp i tonhöjd desto lägre volym. Så är det på alla basar. Det är bara på skiva (komprimerat) som basen låter lika starka i alla register; på samma sätt som folk kan bli förvånade att bastrumman låter grymt mycket starkare än minsta pukan på ett trumset. Storlek = Volym.

Det där stämmer inte på en p-bas med mickarna rätt justerade. Tar man sig tid att höja o sänka varje ände på de två mickhalvorna exakt på millimetern så får man till en outpot som är exakt den samma på all strängar vid lika hårt anslag. Det är bara att kolla VUna i mixerbordet eller kanske VU på insignalen i tex en UA LA-610 samtidigt som man skruvar o spelar. Gör man samma sak med en jazzbas blir det nog nästan dubbelt så stark signal från e-strängen. Men som sagt, jag har inte spelat in någon av de nyare American Standard jazzbasarna, så de kanske är bättre. De mickarna tror jag gjordes på ett nytt sätt för ett antal år sen.

Med en rätt justerad p-bas kan man mixa alla ljudspåren med elbasen helt okomprimerad om man spelar den rätt. Och med den vettiga outpot den basen har så är det inte så svårt heller.

Med mycket kompressor på jazzbasen blir volymen jämn, men e-strängen blir så mosad i ljudet att anslaget försvinner mycket mer än på de andra strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda problemet jag hade med min USA-tillverkade jazz-bass var att den brummade när man inte hade bägge mickarna på full volym, det var elkällor som störde; t.ex. lysrör. För övrigt var den hur jämn som helst i ljudet. Det kan bero lite på spelarens teknik om det inte låter jämnt, mickarna ska sitta med lika avstånd från varje sträng, tycker jag. Sen är det viktigt vilka strängstorlekar man har: tunnare strängset ger mindre bas, tjockare strängar ger mer bas.

Sen måste jag faktiskt reagera lite över rubriken: en jazz-bas (mickar) är inte värdelös. har man en P-bas och en J-bas så är man hemma:-)

mvh/Peter

PS: såg att det var en P-bas-kopia, Nilsson. Ett tips är att byta mickar. Jag satte på Seymour Duncan Basslines på min Squire P-bas, funkar toppen. liknade dessa: http://www.thomann.de/se/seymour_duncan_sspb3_ebasspickup.htm

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tur o hittade helt oanvända orginal Fender P-bas mickar för 500 kr på Vend.se. Den som sålde dem hade beställt en ny dyr bas, men låtit butiken byta mickarna till SD innan han ens tog hem basen. Orginal Falconmickarna hade ganska mycket surr o allmänt sopigt ljud, inte alls samma djupa men ändå rena botten. Squiremickarna är bättre, men inte lika bra som de som sitter på en American Standard p-bas. Jag skulle aldrig byta Fender orginal mot nåt annat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt måste jag bara säga ändå att polarens 60-tals orginal fender jazzbasmickar låter för jävligt. Jag fick köra det ljudet fram o tillbaka genom eq-burkar o EBS-basdosan flera ggr med full patte på basreglagen innan det blev nån botten alls. Dessutom är mickarna så mikrofoniskla att man kan höra hur jag snackade tre meter bort i rummet, enbart genom linen från den basen. Den låter fan sämre än min Falcons orginalmickar. Och surrar nåt förjäkligt. Har själv haft en 1966 jazzbas, den var lika, noll botten… Så att vintage alltid är bäst håller inte jag med om.

Polarn har nyss skaffat en till jazz, en Bach, den låter mkt bättre, men den har det där typiska att e-strängen låter så jäkla mycket mer än de andra tre…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till er som verkar ha koll på basar -

vilken av modellerna p-bas vs jazzbas föredrar ni och varför?

Generellt föredrar jag p-bas. Tycker den har ett sound som passar in i de flesta sammanhang. Dessutom gillar de lite bredare halsarna. Jazzen är däremot snyggare och med båda mickarna lika starkt för man ett scoopat sound som p-basen inte kan erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mycket stall-mick på en J-bas får man ett väldigt fokuserat/tight sound som inte går att få på en P-bas.

Och femhundra för ett par Fender-mickar: bra flyt där, Nilsson:-) Men, mina Basslines Vintage låter minst lika bra, låter som en 62:a bas. Fast ljudet sitter ju mycket i trät också.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns lite pinigt att säga åt basistpolare man ska spela in att deras basar är helt hopplösa att få vettigt ljud i. Men det kanske är dags att försöka resonera om saken ändå, jag själv har inte haft chansen att skruva på en jazzbas än. Kanske att skillnaden i volym blir mindre om man sänker bägge mickarna ganska långt ner under strängarna, och omvänt att skillnaden blir desto större ju närmare man ligger med jazz-mickarna? Den svagare totalvolymen tar man ju lätt igen med bara aningens mer gain in i preampen.

Apropå basar, en polare som är både basist o bygger stärkare osv bytte stall på sin American Standard P-bas till ett Badass tror jag det var, o det gav så mkt bättre sound enligt honom. Nån som känner till det? Kanske skulle göra väldigt mkt jmf med mitt kopiestall?

Min Falconbas har väldigt bra klang i trät, har läst att de byggdes mkt långsamt o noggrant av interner i ett USA-fängelse förr, nåt de fick sluta med då det var taskig konkurrens mot andra gitarrfabriker som inte hade gratis gitarrbyggare.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Badass stall kan vara en bra investering. Hade det på en us p-bass deluxe (p-bas med j-bas mick i stall läge). Den var jämn över alla strängar.

Min 70-tals fender j-bas hade inget av de problem som nämns i tråden. Minns den som förvånansvärt jämn. Nästan som den komprimerade sig själv. Var ett väldigt tungt ex.

Hade en j-bas tillverkad i mexico som var betydligt lättare. Den hade de problem du beskriver. Min känsla av att spela på den basen var att strängarna aldrig "rotade" sig i kroppen om du förstår vad jag menar. Och där kan ju ett badass stall eller något bättre mässingstall göra nytta kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

det hjälper inte så mycket alla att byta stall. Fenderbasar (och liknande) har mer eller mindre rundning på greppbrädan. Känns viktigt att ha rätt avstånd mellan greppbräda och sträng och då kommer E- och G-strängarna att hamna lite närmare micken. Hur mycket skiljer på olika basar beroende på årsmodeller och modell.

Generellt brukar det dock räcka att sänka E-sidan på Jazzabasen, P-Basen ger som sagt mer möjligthet till finlir.

http://www2.fender.c...erboard-radius/

Redigerat av gthyni
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vissa av 60-tals jazzbasarna hade en helt värdelös lindning av mickarna. Så även om man skiter i att outpoten är så mkt lägre på de två mittsträngarna och bara lyssnar på ljudet från tex g-strängen, där låter det inte bas alls, det låter som ett fult plonkigt gitarrljud. Nya jazzbasar låter mkt bättre o är jämna i volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...