Jump to content
Annons

Önskade funktioner till ProTools


chrisB

Recommended Posts

nej det går inte, alltså att PT skapar nya spår av inspelningarna.

utan de loopade inspelningarna finns som virtuella spår under det spår man har spelat in på.

vilket jag föredrar  . . .

Jag tycker också det är bättre... Tycker faktiskt det är irriterande att man får massa "duplicates" i Logic. Dessutom är det ju rätt lätt att compa när man har de "virtuella" spåren.

Får jag bara fråga en en helt annan grej om PTLE... Man har ju 32 voices, men om du drar två kanaler till en buss och tar hem på en mono aux input, räknar PTLE då "3 voices" (som i tre kanaler) eller "1 voice" (som i en mono aux)?

Nix aux spår tar inga voices. Därimot tar ett stero spår 2 voices. men kanska du visste 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nej det går inte, alltså att PT skapar nya spår av inspelningarna.

utan de loopade inspelningarna finns som virtuella spår under det spår man har spelat in på.

vilket jag föredrar  . . .

Jag tycker också det är bättre... Tycker faktiskt det är irriterande att man får massa "duplicates" i Logic. Dessutom är det ju rätt lätt att compa när man har de "virtuella" spåren.

Får jag bara fråga en en helt annan grej om PTLE... Man har ju 32 voices, men om du drar två kanaler till en buss och tar hem på en mono aux input, räknar PTLE då "3 voices" (som i tre kanaler) eller "1 voice" (som i en mono aux)?

Nix aux spår tar inga voices. Därimot tar ett stero spår 2 voices. men kanska du visste 😉

Ett stereospå tar två voices, jo det visste jag 😛

Okej, jag är med på att det "extra" auxspåret inte tar någon voice, men den sista detaljen då: Två monokanaler -> en monobuss, blir det totalt en eller två voices då? Hänger du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det går inte, alltså att PT skapar nya spår av inspelningarna.

utan de loopade inspelningarna finns som virtuella spår under det spår man har spelat in på.

vilket jag föredrar  . . .

Jag tycker också det är bättre... Tycker faktiskt det är irriterande att man får massa "duplicates" i Logic. Dessutom är det ju rätt lätt att compa när man har de "virtuella" spåren.

Får jag bara fråga en en helt annan grej om PTLE... Man har ju 32 voices, men om du drar två kanaler till en buss och tar hem på en mono aux input, räknar PTLE då "3 voices" (som i tre kanaler) eller "1 voice" (som i en mono aux)?

Nix aux spår tar inga voices. Därimot tar ett stero spår 2 voices. men kanska du visste 😉

Ett stereospå tar två voices, jo det visste jag 😛

Okej, jag är med på att det "extra" auxspåret inte tar någon voice, men den sista detaljen då: Två monokanaler -> en monobuss, blir det totalt en eller två voices då? Hänger du med?

Ja två mono spår blir 2 voices. Bussen tar inga.

Det är bara audio spår som tar voices.. alltså midi, instrument, aux spår använder inga.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe! Blir väl MPT nästa, antar jag  😉

Ja det överlever man ju inte utan... 😛

Hm, appropå det! Track limit med MPT är väl 48 mono ELLER stero tracks? Innebär det 96 voices istället för 32? Eller har Digi fulat på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe! Blir väl MPT nästa, antar jag  😎

Ja det överlever man ju inte utan... 😏

Hm, appropå det! Track limit med MPT är väl 48 mono ELLER stero tracks? Innebär det 96 voices istället för 32? Eller har Digi fulat på något sätt?

Det är ju det som är så sjukt.... 48 stereo spår borde ba 96 voices ja...

Men med MPT kan man använda 48 stereo eller mono.

Alltså inte mer än 48 spår totalt även om det är mono spår.

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jävla... Fan vad snålt. Vad kan jag spara då, typ två voces? OH left + OH right till ett sterospår, och kanske stereomickat rum till ett stereospår. Gitarr med dub, där har vi 2-4 voices till. Fortfarande jävligt snålt tycker jag. Aja...

Link to comment
Dela på andra sajter

ehh hur menar du? det är 32 spår audio som är max.

antal bussar, samt antal midispår är seperata från detta antal.

ett mono spår = 1 audio tracks

ett stereo spår = 2 audio tracks

så totalt 32 spår mono audio eller 16 spår stereo audio i LE (det går att köpa 16 audio spår till så att det blir då 48 totalt).

men det går att ha en mängd virtuella spår . . ehh . . . 99 om jag inte minns fel per track s a s.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

ehh hur menar du? det är 32 spår audio som är max.

antal bussar, samt antal midispår är seperata från detta antal.

ett mono spår = 1 audio tracks

ett stereo spår = 2 audio tracks

så totalt 32 spår mono audio eller 16 spår stereo audio i LE (det går att köpa 16 audio spår till så att det blir då 48 totalt).

men det går att ha en mängd virtuella spår . . ehh . . . 99 om jag inte minns fel per track s a s.

Jo, det har vi ju redan rett ut. Jag bara brainstormade och tänkte att eftersom det in essence blir en monokälla innan det går ut så hoppades jag att det kanske kunde vara lika med en voice, men så är det naturligtvis inte.

Vad gäller antal audiospår har vi ju talat om det också. Det du inte verkar ha tänkt på i din post (jag säger inte att du inte vet det!) är att PTLE med MPT tillåter inte bara 48 audiospår utan 48 stereo spår! Med 48 stereospår har man ju in essence 96 voices, men man får bara 48 voices om man kör monospår hela vägen.

Det var det jag menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det går att ha en mängd virtuella spår . . ehh . . . 99 om jag inte minns fel per track s a s.

Vad menar du med virtuella spår? Spår utan voice? Inaktiverade?

Och en annan fråga, vad är motivationen till att begränsa antalet spår i LE? För att folk inte skulle köpa HD system annars? Verkar lite väl paranoidt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande ingen delaykompensation? 😄

Är nog avgörande för oss som sitter på UAD-1/Liquidmix eller som blandar pluggar och hårdvara.

Nope, inte för wrappade pluggar i alla fall... Fast jag har både UAD-1 och LM och jag tycker det funkar rätt bra. Jag sätter upp tre bussar, och alltså tre aux ins, och på en av dem delay comp-pluggen från UA, på den andra time adjuster från Digi ställd på 2048 samples och på den sista både UA- och Digipluggen.

Alla spår som har varken UA eller LM-pluggar skickar jag till den med båda tidsjusterarna, de som bara har LM skickar jag till UA och de som bara har UA skickar jag till LM. De som har både UA och LM-pluggar skickas inte till någon.

Lite rörigt låter det kanske, men det är uteslutande en vanesak.

Sedan är det väl ADC för native rtas, eller har jag fel? Jag har inga native rtas som jag använder själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Sätter igång tråden igen.

Som nån påpekade:

Offline bounce vore inte bara nice ut ett måste . sparar så mycket tid vid långa projekt!

Att zooma in vågrätt så borde det finns fler steg, jag menar från micro till extreme . Gör det typ steglöst.

Mute:a enstaka klipp på ett spår i edit fönstret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätter igång tråden igen.

Som nån påpekade:

Offline bounce vore inte bara nice ut ett måste . sparar så mycket tid vid långa projekt!

Att zooma in vågrätt så borde det finns fler steg, jag menar från micro till extreme . Gör det typ steglöst.

Mute:a enstaka klipp på ett spår i edit fönstret!

När du säger micro till extreme. menar du track height?

I 7.3 och uppåt är det bara ställa musen mellen två spår i edit fönstret och dra. Håll in alt/option för alla spår. = steglös track height.

Muta regioner i edit fönstret gör du genom att makera klippet och tryck ctrl+M (PC) command + M (mac)

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Separat fönster á la Cubase för midiredigering.

Har du 7.3 så gå in i setup>preferences>operations och ställ in inställningar för zoom toggle (explode)

Ställ track height till "fit to window" och track view till "waveform/notes"

finns mer inställningar men prova detta först.

Sen på ditt midi spår drar du med musen ellen använer shortcuts för att välja ett parti eller region som du vill editera.

Se till att a-z är aktiverat och tryck "E".

Din region/selection har nu fyllts över hela skärmen. tryck "E" igen för att zooma tillbaka...

För att få lite mer plats kan du ju bara dölja regionlistan till höger och tracks listan till vänster, å sen inte visa för mycket grejer på själva spåret.

Jag brukar visa inserts och real-time properties när jag editerar midi.....

Men detta kankse du viste redan.... Jag tycker det funkar bra iaf. Kan man kortkommndon och lite andra tricks behöver man inte nått extra fönster....

Jag älskar att man kan göra typ allt från ett fönster...

Cheers Bobo

Link to comment
Dela på andra sajter

Separat fönster á la Cubase för midiredigering.

Har du 7.3 så gå in i setup>preferences>operations och ställ in inställningar för zoom toggle (explode)

Ställ track height till "fit to window" och track view till "waveform/notes"

finns mer inställningar men prova detta först.

Sen på ditt midi spår drar du med musen ellen använer shortcuts för att välja ett parti eller region som du vill editera.

Se till att a-z är aktiverat och tryck "E".

Din region/selection har nu fyllts över hela skärmen. tryck "E" igen för att zooma tillbaka...

För att få lite mer plats kan du ju bara dölja regionlistan till höger och tracks listan till vänster, å sen inte visa för mycket grejer på själva spåret.

Jag brukar visa inserts och real-time properties när jag editerar midi.....

Men detta kankse du viste redan.... Jag tycker det funkar bra iaf. Kan man kortkommndon och lite andra tricks behöver man inte nått extra fönster....

Jag älskar att man kan göra typ allt från ett fönster...

Cheers Bobo

Yee! Detta har jag nog inte provat.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Reggaekungen (oregistrerad)

4. Vore najs om man kunde ha flera pluggar öppna samtidigt. T.ex. så kunde man ratta en EQ samtidigt som man tittar vad som händer i "Inspector"...

Om du håller in shift (Pc) och trycker på pluggarna så kan du öppna flera pluggar samtidigt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Okej...En uppdatering jag skulle vilja se hos digi002 (får väll bli till digi004). Man har sex analoga utgångar ötäver main och monitor. Dessa sex skulle jag vilja kunna skicka sendar till i Low Latency Monitoring för att kunna göra sex riktigt sjysta hörlursmixar utan nån Latency i princip. Skulle vara väldigt användbart. speciellt för mig som ofta spelar in flera samtidigt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
[Automation]

Skulle dö för automationsystemet som finns i Logic, där varje parameter som kan automatas för en track kan visas samtidigt under varandra. I Tools så kan man bara se EN parameter åt gången för en track!

Instämmer. Nu har jag ju knappt prövat PT men det finns enorma fördelar med att kunna se flera autmationsspår samtidigt. Exempelvis se till att kurvorna ser fina ut jämfört med varandra på ett filters freq och res eller vad som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

1. En meny under "Arkiv" där man kan välja att öppna typ de senaste 10 aktiva projekt.

2. En funktion som drar spåren till sina ursprungsplatser om man tex flyttat fel och upptäcker det efter att man ändrat massa andra saker och ej kan använda sig av "ångra" funktionen. Dessutom en funktion där man kan uppdatera spårens ursprungsplats tex om man efter redigering väljer att flytta spåren till början av projektet.

Nån sa att detta redan fanns men jag hittar inte funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. finns sedan några versioner tillbaks..

2. funnits länge, funktionen heter "spot", välj "spot" to original timecode. (sorry har inte Pro Tools framför mig, taget fritt från minnet)

1. En meny under "Arkiv" där man kan välja att öppna typ de senaste 10 aktiva projekt.

2. En funktion som drar spåren till sina ursprungsplatser om man tex flyttat fel och upptäcker det efter att man ändrat massa andra saker och ej kan använda sig av "ångra" funktionen. Dessutom en funktion där man kan uppdatera spårens ursprungsplats tex om man efter redigering väljer att flytta spåren till början av projektet.

Nån sa att detta redan fanns men jag hittar inte funktionen.

edit:stavfel

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
1. finns sedan några versioner tillbaks..

2. funnits länge, funktionen heter "spot", välj "spot" to original timecode. (sorry har inte Pro Tools framför mig, taget fritt från minnet)

1. En meny under "Arkiv" där man kan välja att öppna typ de senaste 10 aktiva projekt.

2. En funktion som drar spåren till sina ursprungsplatser om man tex flyttat fel och upptäcker det efter att man ändrat massa andra saker och ej kan använda sig av "ångra" funktionen. Dessutom en funktion där man kan uppdatera spårens ursprungsplats tex om man efter redigering väljer att flytta spåren till början av projektet.

Nån sa att detta redan fanns men jag hittar inte funktionen.

edit:stavfel

A fan där ser man:)

Men finns det möjlighet att uppdatera original platsen om man tex flyttar alla spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag önskar mig ett sätt mixa ner flera olika selections som flera olika filer, vid en nerbouncning alltså.

T.ex. om man har flera låtar i ett och samma projekt, och man kanske inte vill sitta och markera selection>bounce to disk o.s.v vid var låt.

Ja självklart kan man bounce allt som en enda lång fil och choppa upp den i valfri 'masteringsprocess' 🙂

Men OM det hade gått, hade man ju kunnat hinna gå på dass, köpa snus eller kolla ett avsnitt simpsons under tiden ett album bouncas ner, förutsatt att ingen outboard skall ändras från låt till låt såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

För mig som jobbar dagligen med PT skulle jag gärna se en dropdown-meny i fönstret för New Session, (cmd+N) eller New Track (Shift+cmd+N). Det vore perfekt om man kunde spara sina egna preset filer med kanaluppställningar, namn, bussningar, grupper samt plugins m.m. Mina sessioner ser till 99% ut på samma sätt i början av en inspelning så varför inte automatisera starten också så blir allt snabbare och enklare när man väl gjort sina olika presets. Kolla på förslaget, menyn nere i högra hörnet.

Hälsningar // Olle

Edit:bildlänk

Redigerat av iOlle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...