Jump to content
Annons

Önskade funktioner till ProTools


chrisB

Recommended Posts

lordlondon (oregistrerad)
Sätter igång tråden igen.

Som nån påpekade:

Offline bounce vore inte bara nice ut ett måste . sparar så mycket tid vid långa projekt!

Det vill jag också ha!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

lordlondon (oregistrerad)

...kom på en sak till....

I PT 7.3 kan man "höger-klicka" på en kanal och välja att ta bort, gömma, göra inaktivt osv....det vore bra om man kunde höger-klicka och göra om spåret till ett instrumet-spår eller en Aux, eller ett ljud-spår, istället för att man måste ta bort spåret och skapa ett nytt... (detta är kanske gjort i 7.4??)

För att underlätta arbetet när man skapar fel.....för det har väl alla gjort....?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
lordlondon (oregistrerad)

....ja, jag fortsätter...detta har kanske skrivits redan....men en snabb-bounce funktion ala Logic.....borde väl inte vara så svårt att få fram.....dessutom borde det ju vara en bra grej att ha om man nu vill konkurera med andra platformar...

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tänk om man utvecklade ett verktyg som fungerar som melodyne och det integrerades i ett spår i själva editfönstret. Så att man fick en "pianoroll" på sina audioinspelningar som gick att pitcha o fixa med omgående! Och sedan kunde man efter att ha fixat till audio"pianorollen" switcha om audiospåret till ett instrumentspår med midinoter för att sedan välja vilken mjukvarusynt som ska klinga såsom jag spelat in med min röst exempelvis.

Och sedan kunna göra likadant baklänges kanske? Spela in en melodi med mitt keyboard. Få en pianoroll. Switcha till ett audiospår. Sjunga/prata till den audiovisuella pianorullen och få sången direkt pitchad till den melodin som redan ligger där.

Kanske till 8.0?

Någon som vet något nytt på g vad gäller PT?? Känns som om att jag lekt klart med Elastic Audio för tillfället. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Apropå pianorullen;

Det vore väl ganska fiffigt att om PT på varje miditon som man spelat in automatiskt skrev ditt ett a1 eller c#3 osv i början på linjen/tonen i det enskilda spåret i editfönstret, beroende på tonartsval? Ibland är det lite joxigt att "följa" spåren bakåt till klaviaturen i den vänstra delen av spåret för att se om man verkligen ritat/korrigerat rätt. Förstår ni mig? Detta skulle vara nice i Reason oxå förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Jepplen (oregistrerad)

Jag är ny till Pro Tools (har ju fasen inte ens köpt det än!) men snart! ;-)

Jag började läsa första sidan och tyckte allting lät jättekonstigt och omodernt, sen såg jag att det var från 2005, lol.

Kanske någon som är semi-erfaren med Pro Tools skulle orka göra en sammanställning av det tidigare önskemålen och vad som faktiskt har gått i uppfyllelse

med den nya 003:an + PT v.8 och vad som finns kvar att önska?

Jag kan som sagt inte göra det eftersom jag aldrig ens har använt det. 😆

Men det skulle säkert vara enormt tacksamt för alla nytillkomna PT och forumanvändare att läsa. =)

Bara en tanke. =)

mvh

Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej... kollar ni fortfarande den här tråden?

Jag vet inte om detta finns i åttan men det här är en grej som jag har varit frustrerad på länge.

När man automatiserar volymen på ett spår så är volymen fast så att säga. Då är det kört att mixa sen...

Säg att jag automatiserar sångspåret så att det är jämnt och fint. Senare i mixen kanske jag vill höja volymen på det spåret men det går inte via regeln utan då måste jag markera hela automatiseringen och dra upp den så att säga. Vad som skulle vara jättebra vore ett alternativ i automatiseringsmenyn (ni vet auto, read, latch, write osv) som hette typ read change eller nåt som tillät en att via regeln ändra volymen på ett spår men att automatiseringen följde med så att säga. Det skulle underlätta mixningsarbetet jättemycket.

/Ostfisk

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej... kollar ni fortfarande den här tråden?

Jag vet inte om detta finns i åttan men det här är en grej som jag har varit frustrerad på länge.

När man automatiserar volymen på ett spår så är volymen fast så att säga. Då är det kört att mixa sen...

Säg att jag automatiserar sångspåret så att det är jämnt och fint. Senare i mixen kanske jag vill höja volymen på det spåret men det går inte via regeln utan då måste jag markera hela automatiseringen och dra upp den så att säga. Vad som skulle vara jättebra vore ett alternativ i automatiseringsmenyn (ni vet auto, read, latch, write osv) som hette typ read change eller nåt som tillät en att via regeln ändra volymen på ett spår men att automatiseringen följde med så att säga.

/Ostfisk

I HD kan du koppla det till en VCA master i istället och på det sättet kunna styra reglarna i efterhand, men det finns inte i LE. Jag älskar VCA master och tycker det är guld att ha det. Men om du går in och automatiserar på kanalen direkt så är det som i LE. Så detta är ett val man för göra innan.

MVH

Anders

EDIT: Nu kanske jag ljög förresten, du kanske kan lägga till VCA-mastern efteråt också, även om du automatiserat på kanalen. Det har jag nog inte testat kom jag på.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att de är "volym trim" du är ute efter, men den funktionen finns enbart i HD, slängde ett snabbt öga på MPT II, DVT II å CPK och hittar den inte där heller

Hej... kollar ni fortfarande den här tråden?

Jag vet inte om detta finns i åttan men det här är en grej som jag har varit frustrerad på länge.

När man automatiserar volymen på ett spår så är volymen fast så att säga. Då är det kört att mixa sen...

Säg att jag automatiserar sångspåret så att det är jämnt och fint. Senare i mixen kanske jag vill höja volymen på det spåret men det går inte via regeln utan då måste jag markera hela automatiseringen och dra upp den så att säga. Vad som skulle vara jättebra vore ett alternativ i automatiseringsmenyn (ni vet auto, read, latch, write osv) som hette typ read change eller nåt som tillät en att via regeln ändra volymen på ett spår men att automatiseringen följde med så att säga. Det skulle underlätta mixningsarbetet jättemycket.

/Ostfisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nu. Och VCA-mastern gör det du ber om, samt volume trim som aolsson nämnde. Så där är två sätt att göra det i PT. Och man kunde ändra VCA mastern i efterhand. Så det blir som en egen volym regel för kanalen/kanalerna som du styr helhetsvolymen på, men behåller automatationen inbördes.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så dessa funkar bara i HD? En sån grej som volume trim vore väl enkel att ta med i LE, kanske i 8.1? Eller är det en sån där grej ni har lagt till för att öka skillnaden mellan HD och LE?

Det är precis det jag letar efter i alla fall, det vore grymt om det kom med i LE.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Tidskompensation i Le.

Det vore INTE dumt....att "recalla" nu är en smärre mardröm.

Midi filter typ:

"Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg.

(trum inspelning)

Att inte ALL midi försvinner från en takt om jag kopierar in t.ex. kicken från takten innan.

Att inte de balanserade ingångarna är kopplade parvis med fantom matning.

Det uppstår en hel del problem om man har tre dynamiska och en kondensator.

Den dynamiska tar ingen skada av att få lite ström på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Har inte läst vad andra skrivit, men jag har två grejer som jag tänker på.

1) Fixa så man kan använda tiltmusen till att scrolla horisontellt i Pro Tools versioner som är nyare än PT 8.

Varför och motiv: Det är mycket smidigare att bara röra lite på scrollen så det flyttas, än att behöva trycka ned ngn mer tangent, eller dra själv med musen. Eftersom det funkar med MAC möss och data, tycker jag det borde bli bättre för oss med PC också.

2) Fixa så man kan se hur länge man arbetat med ett projekt.

Varför och motiv: Vore så himla bra! Word har den funktionen, och det är jättebra att kunna se hur länge man arbetat med ett visst projekt. Att kunna se hur många timmar man egentligen lagt ner på varje låt man producerar, vore väldigt bra tycker jag. Kunna jämföra hur länge man grejat med olika projekt, och se hur man förbättras och blir snabbare eller långsammare och noggrannare med sina projekt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...