Jump to content
Annons

Önskade funktioner till ProTools


chrisB

Recommended Posts

På förslag av aolsson. Diskutera/föreslå funktioner till ProTools, vad saknas? vad behöver just du?

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tillägg: När förslagen läggs, var så konkret och specifik som möjligt så att de inte går att misstolka. Jag gissar att Digidesign även blir glada av motiveringar till varför just ditt förslag är värt att prioritera - visa på vad de kan vinna genom att införa förändingen/tillägget/förslaget.

Då blir förslagen lättöverskådliga, lättfattliga och satta i ett sammanhang. Aolsson får gärna komplettera eller dissa mitt inlägg 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: När förslagen läggs, var så konkret och specifik som möjligt så att de inte går att misstolka. Jag gissar att Digidesign även blir glada av motiveringar till varför just ditt förslag är värt att prioritera - visa på vad de kan vinna genom att införa förändingen/tillägget/förslaget.

Då blir förslagen lättöverskådliga, lättfattliga och satta i ett sammanhang. Aolsson får gärna komplettera eller dissa mitt inlägg 😉

Jag kunde inte sagt det bättre själv 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeke Zement (oregistrerad)

Det skulle vara najs med en masteringsplugin (typ T-Racks, fast bättre :rolleyes: ). Gärna en egenproducerad! Det man saknar är en massa presets för olika typer av masteringssituationer. Alla är ju inte proffs på att ratta kompressorer och EQ's.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar lista då 😳 :

Mer audiospår (bort med 32 spårsbegränsningen)

Möjligheten att använda AppleLoops/rexloops direkt med då låsning till tempo, etc (som Digital Performer . . . )

Tidskod i LE.

Kunna "låsa" audio när man är i Bars and Beat mode, så att det inte flyttar sig när man ändrar tempo.

mer kommer . . !

Link to comment
Dela på andra sajter

Here goes……. allt gäller PTLE:

Tips: Fler kanaler än de 32.

Varför: För att det är en underbar sak.

Motiv för Digidesign: Konkurrenterna (läs framförallt Logic och Cubase) erbjuder mer i detta hänseende.

Tips: Masteringpluggar. Rejäl EQ, multibandskompressor, limiter, maximizer och stereobraddare

Varför: PTLE är sorgligt dåligt utrustat här. De bra som finns att köpa till kostar för mycket för hemmapularna.

Motiv för Digidesign: Konkurrenterna erbjuder mycket mer här (se t ex Logic Pro 7).

Tips: Produktutveckling/förbättring av de medföljande EQ-pluggarna.

Varför: De känns som det svagaste kortet av de pluggar man använder ofta. CPU-användningen får dock inte rusa iväg.

Motiv för Digidesign: Jag lägger gärna ett par hundralappar mer för en förbättring här än att köpa någon plugg som jag inte riktigt vet vad den går för. Enligt min erfarenhet mycket vanligt bland PTLE-användare.

Tips: Produktutveckling/förbättring av D-verb. Kanske en lösning med ”Low CPU-usage/High CPU-usage.

Varför: Förbättra ljudkvaliteten och användningsmöjligheterna.

Motiv för Digidesign: Samma som i motivet för EQ-förbättringen.

Tips: Mjukvarutrummaskin med god ljudkvalitet.

Varför: När vi nu fått Beat Detective skulle vi kunna uträtta stordåd med lite schyssta trumljud.

Motiv för Digidesign: Produkten blir mer komplett för hemmapularen/ budgetstudion.

Tips: Gitarr-riggs-simulering, typ Amplitube, Ampfarm.

Varför: Därför

Motiv för Digidesign: Samma som i motivet för trummaskinen.

Tips: Auto-Tune-plugg

Varför: Ni gav trummisarna Beat Detective. Nu är det dags att hjälpa alla sångare och körare.

Motiv för Digidesign: Samma motiv som för varför de släppte Beat Detective till PTLE 6.7.

Tips: Mjukvarusynth.

Varför: När nu äntligen mididelen har förstärkts behövs bara ett rejält sytnhmonstrum så är lyckan total.

Motiv för Digidesign: Samma som i motivet för trummaskinen.

Tips: Stöd för dubbla processorer/ mer ekonomisk CPU-användning.

Varför: Det mumlades om stöd för dubbla processorer för ett tag sedan – vad hände? Mer ekonomisk CPU-användning utan att försämra kvaliteten vore mumma!

Motiv för Digidesign: Alla vanliga, dödliga vill kunna köpa ett bra program utan att behöva köpa till ny dator hela tiden. Den som lyckas med ovanstående kommer att locka över många från sina konkurrenter.

Tips: Något slags "Freeze"-funktion.

Varför: Spara CPU.

Motiv för Digidesign: "Alla har det!"

Tips: Plugin som gör virtuellt snus.

Varför: Det skulle hjälpa många lidande svenska snusande PT-användare.

Motiv för Digidesign: De skulle få monopol på den svenska marknaden.

I övrigt håller jag med Chris B och det kommer säkert mer när man får se hur andra tänker.

Vem sammanställer och översätter samt skickar iväg till Digidesign? Bör vi ha en deadline för första skicket? Brojd, varför tycker Du inte något? Alla PT-användare – önska! Det är gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeke Zement (oregistrerad)
Kunna "låsa" audio när man är i Bars and Beat mode, så att det inte flyttar sig när man ändrar tempo.

Är det inte det som kallas för tick based audio? Om inte jag är helt ute och cyklar finns det i version 6.7. Väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Stöd för dubbla processorer/ mer ekonomisk CPU-användning.

Varför: Det mumlades om stöd för dubbla processorer för ett tag sedan – vad hände? Mer ekonomisk CPU-användning utan att försämra kvaliteten vore mumma!

Motiv för Digidesign: Alla vanliga, dödliga vill kunna köpa ett bra program utan att behöva köpa till ny dator hela tiden. Den som lyckas med ovanstående kommer att locka över många från sina konkurrenter.

Kanon.... fortsätt mata på...

Ang CPU användade...

...Vi har NAB runt hörnet...

Se announcement..

Från announcement..

In the Avid Developer Community pavilion, Digidesign will offer a sneak peak of an upcoming version of Pro Tools software for Windows XP systems that supports Multi-Core Hyper-Threading, offering increased performance for host computer operations such as RTAS® plug-in processing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeke Zement (oregistrerad)
Tips: Masteringpluggar. Rejäl EQ, multibandskompressor, limiter, maximizer och stereobraddare

Varför: PTLE är sorgligt dåligt utrustat här. De bra som finns att köpa till kostar för mycket för hemmapularna.

Motiv för Digidesign: Konkurrenterna erbjuder mycket mer här (se t ex Logic Pro 7).

Vad det gäller EQ borde du kolla in EQIII som man kan ladda ner fritt på Digidesigns hemsida. Ruskigt snygg, och låter förbaskat bra också!!

Men jag håller fullkomligt med vad det gäller masteringspluggar. Gärna en kombinationsplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa saker jag påpekar har tagits upp i tidigare inlägg, men vi skulle väl göra en sammanställning så jag kör på.

48 audiospår, minst.

Varför? Behövs verkligen om ni skall hänga med i konkurrensen, visst är man uppfinningsrik kan man alltid hushålla med kanalerna, men det är tidsrkävande och den som står där i inköpsstadiet rycker nog logic eller cubase istället.

Det kanske kan vara en idé att göra en "mellanklass" version av PT?

En version för mbox/m-audio användare. (som LE idag,)

En version för digi00x (lite mer)

Och så TDM högst upp i näringskedjan.

På den första versionen kan det kanske vara en bra idé att se till att ha en rejäl pluggbundle med vid köpet så att nybörjaren eller hemstudion kan få de flesta av sina behov tillfredsställda.

Tillåt LE användare fler än 5 sends/inserts.

Om jag bara fick 6 eller 7 skulle det underlätta enormt, speciellt eftersom jag ibland blir tvungen att lägga upp "Delaycomp" inserts från UAD-1 kortet, och då kan det lätt bli fullt på leadsångspåret.

Stöd för dubbla proppar kommer såg jag, så jag hoppar den punkten.

En sak som jag retar mig på i PT 6.4 som jag använder är att det är på tok för krångligt/omständigt att automatisera pluggar. Jag har ingen aning om hur man skall lösa problemet, men något smidigare och mindre tidskrävande sätt borde gå att fixa till.

Låt oss spara i OMF format utan att tvinga oss användare att köpa digitranslator! (Jag själv, addic59, och scarved här på forumet skriver under på detta)

Och slutligen en fråga: Varför finns "enforce mac compability" rutan med på pc versionen överhuvudtaget? Vore det inte bra om projekten alltid var kompatibla mellan plattformarna?

Nu framstår jag säkert som en surkärring här, men det var inte alls meningen ifall jag verkar sur i inlägget ifall någon uppfattar mig på det viset. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag retar mig på i PT 6.4 som jag använder är att det är på tok för krångligt/omständigt att automatisera pluggar. Jag har ingen aning om hur man skall lösa problemet, men något smidigare och mindre tidskrävande sätt borde gå att fixa till.

Kan du utveckla vad som är krångligt med automationen...

Det finns redan idag en del genvägar....typ..

Nu framstår jag säkert som en surkärring här, men det var inte alls meningen ifall jag verkar sur i inlägget ifall någon uppfattar mig på det viset.  😳

Vad vi efterfrågar här är ju förbättringar och önskemål om hur mjukvaran borde utvecklas.. så man får va lite surkärring då ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske kan vara en idé att göra en "mellanklass" version av PT?

En version för mbox/m-audio användare. (som LE idag,)

En version för digi00x                            (lite mer)

Och så TDM högst upp i näringskedjan.

På den första versionen kan det kanske vara en bra idé att se till att ha en rejäl pluggbundle med vid köpet så att nybörjaren eller hemstudion kan få de flesta av sina behov tillfredsställda.

En sak som jag retar mig på i PT 6.4 som jag använder är att det är på tok för krångligt/omständigt att automatisera pluggar. Jag har ingen aning om hur man skall lösa problemet, men något smidigare och mindre tidskrävande sätt borde gå att fixa till.

Nu framstår jag säkert som en surkärring här, men det var inte alls meningen ifall jag verkar sur i inlägget ifall någon uppfattar mig på det viset.  :rolleyes:

Precis, Brojd! Det där med en mellanklass där det jag räknade upp följer med vore kanon!

Sen tycker nog inte jag att automatiseringen är speciellt bökig. Det finns ju ett antal alternativ och Du kan nog hitta det som passar en gnällkärring som Dig bäst!

Sen lät ju AOlssons inlägg om NAB intressant men vad betyder det? Förbättrad CPU-användning? Bara för PC? Blir det inget med stöd för dubbla processorer?

En sak jag kom att tänka på: Varför kunde Digidesign, under en period, erbjuda Amplitube, Reason och ett antal andra saker i samband med att man köpte en M-box? Varför inte permanenta det erbjudandet? Om jag förstår saken rätt så krängde de en hel del M-boxar under denna kampanj.

Nu har vi kommit igång! Alla andra PT-användare - tyck till! Även om Du bara vill hålla med om något så är det också viktigt. Ju fler vi blir desto bättre! Vi äro tusenden! Bäva månde Digidesign!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte det som kallas för tick based audio? Om inte jag är helt ute och cyklar finns det i version 6.7. Väl?

Aha. Själv har jag 6.4 (har 001 kort).

Men ett mellanläges PT skulle jag köpa . . . ett slags uppdaterad 001 >> 003, pci-x

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, fler audiospår är ju nästan ett måste om man ska kunna jobba professionellt med PTLE. Värdelöst med allt meck efter man suttit på ett TDM-system.

Minst 32 interna bussar känns ju nästan som en självklarhet. Varför inte även döpa dem till bussar och ha auxarna för sig?

Vet inte om följande funktion finns... men motsvarande "S" i logic... att man markerar en region, trycker typ S, och så solas den i lyssningen... utan att behöva sola hela tracket.

Offline bounce vore också trevligt.

Mp3-optionen borde ingå som standard.

Möjlighet till att ha flera sessioner öppna samtidigt... (drag n´drop liksom...)...

Alla pluggarna i RTAS-format... idag är det ju vissa som bara finns som AS.

En bra dist-plugg som standard i digirack... och överlag... uppdatering av hela racken. Mer EQIII interface skulle sitta fint.

Tycker också att en mellanversion låter som en bra idé... Sitter man med digi 002 som kostar betydligt mer än Mbox... kan man väl få lite fler features i programmet också? 😉

Dags att Digidesign hakar på nu.... Logic erbjuder ju extremt mycket mer... likadant DP.

Har inte uppgraderat till 6.7 än... finns det stöd för SDII i windowsmiljö där? Annars borde det ju komma snarast.

Och som tidigare nämnt.... sömlös integration mellan windows/osx miljö.... ska det vara så svårt?

Hmm... annars är jag helnöjd 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till: När man nu lagt in Beat Detective i paketet så skulle man ju kunna lägga in en funktion som funkar som "Sound Replacer". Då börjar man ju bli rätt heltäckande på det här med trumeditering/redigering. Freddans Musik i Gbg kör just en sån drive nu. Köper man Digi 002 så får man Sound Replacer med på köpet. De har krängt en del 002 på sistone.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått ännu en idol, Zeke Zement! Tack så hemskt mycket för tipset om EQIII!!!!!!!

Jag har bara haft igång de olika EQ:arna i fem minuter men jag tror att jag är kär! Så mycket kul som händer när man börjar ratta!!!! Användarvänliga!!! Lättfattliga!!! Snygga!!! Nog har man tjuvkikat lite på Logic?!

Chris B, vänligen, lägg upp en nitad om att EQIII finns att hämta gratis från Digidesigns hemsida! Jag har ingen länk men gör som jag, gå in på hemsidans sökfunktion och skriv in: "EQIII" så kommer Ni rätt. Finns för både Mac och PC!

Du får hem en var av enbands-, fyrbands- och sjubands-EQ. Du kan skriva in värdena, "skruva" på vridreglagen eller dra i prickarna i grafiken och underbara saker händer! Ibland är livet rättvist!

Tack igen, Zeke Zement!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid närmare eftertanke så är det ett par saker till jag önskar:

När det nu ännu inte finns någon ”Freeze”-funktion: Man sitter och har lagt pluggar i mixern i realtid. Rätt vad det är säger CPU:n ifrån. Då kommer man på att man, t ex, är väldigt nöjd med hur basen låter. Man skulle kunna ”bränna in” de pluggarna som man lagt på basen ( t ex EQ, kompressor) genom att trycka ”Process” på samma sätt som man gör i ”Audiosuite”. Jag skulle alltså önska att det fanns ett enkelt sätt, t ex att det fanns en ”Process”-knapp även på realtidspluggarna.

Det andra gäller ”Audio”-stripen, längst till höger i ”Edit”-fönstret. Där kan man välja ”Select unused regions”. Då blåmarkeras alla ljudfiler som inte ligger aktiva i timelinen. Sen kan man gå vidare och välja att ta bort dem. Då får man en fråga om man vill ta bort dem från den aktuella sessionen eller ta bort dem från disken permanent. Det sista alternativet är ju kul att köra vid ett par tillfällen under det att man jobbar med en låt. En massa tagningar som man valt bort alt snott småsnuttar ifrån, försvinner då från disken och man får frigjort en massa diskutrymme. Detta är också bra att göra innan man bränner back-up på DVD. Protools slänger nu upp en av två möjliga dialogrutor. På den första står det ungefär: ” Guitarriff-02 will be deleted from disk, gone forever! Do you still want to continue?” Man kan då välja ”Yes” eller ”No”. Detta är väl i sin ordning. Problemet kommer i och med den andra dialogrutan. I den står det ungefär så här: ”Guitarsolo-08 cannot be erased from disk! Parts of it are active in blablabla! Do you still want to delete it?”.

Varför markeras ljudfilen såsom inte aktiv om delar av den är det? Varför döps inte de delar som används om till något nytt så att den ursprungliga filen kan slängas? Varför ser dialogrutorna så snarlika ut? När man sitter och skall ”deleta” femtio eller fler filer så är det lätt att se fel och vips så har en snutt försvunnit från den aktiva sessionen! Kass! Detta behöver Digidesign se över!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja att man har en möjlighet att stänga av de felmeddelanden som stoppar playback och recording.... "increase buffersizes" eller "Out of CPU-power" eller dylika stopp.. många gånger är det helt onödigt.. i cubase finns dessa inte alls.. istället börjar ljudet spraka om man konstant skulle ligga på en fö4r hög processoranvändning... För om man skulle ligga där och sniffa i de regionerna, då vet man om det.. och får helt enkelt ta ansvar till vad man skall göra åt det själv.... Är jävligt störande när skärmen skall scrolla eller liknande och det stannar upp... Nu är jag rätt partisk i frågan eftersom jag ju har enorma problem med buffersizes och så på min dator, men jag har hört många som lider av samma problem...

Så det jag skulle vilja är att det finns i preferences menyn, en klick-i-ruta där jag kan välja bort "stop playback for announcing CPU-related/memory messages"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Obegränsat med audiospår, "ALLA" andra har det.

Fräscha till gränsnitten på pluggarna. Mest kosmetiskt.

Ett nytt reverb, Logic har Space designer. Som liksom SD bygger på Impulse Respons.

Fler inserts, även här gärna obegränsat.

"Joystick" för surrondläggning, typ Logic.

Obegränsat med bussar.

REXstöd måste in eller AL.

En mera överskådlig midihantering kanske EXTREME XL som zoom.

Möjlighet att som i Melodyne kunna kopiera en wavfils-tonstruktur för att kunna kopiera in som "stämma" eller låta en melodistämma styra tex en handtrummas tonhöjd.

Delaykompensation!!!

Midi controlls i Edit fönstret MAO man ska ej behöva ha framme transporten om man inte vill.

Drag and dropp stöd. Både audio och midi.

Låt mp3 option ingå.

Icke realtids bounce, ibland är det skönt om det går fort! Åtminstonde borde man få ha det alternativet.

Ett nytt 00X FWkort som ej behöver externspänning (Metric Halo 2882) med DSP som ett typ HD light

...nu när PT börjar bli "fritt" dvs vissa M-audiokort kan användas kanske man kan löpa linan ut och bli en fristånde applikation?

Redigerat av FredrikS
Link to comment
Dela på andra sajter

1. En uppfräschning av digirack i stil med EQ III.

2. Att kunna spara i OMF format utan att behöva köpa digitranslator som i sig kostar typ dubbelt så mycket som både program och hårdvara.

3. En freeze funktion. Känns väldigt trögt att inte protools även kan haka på den grejen när alla andra program har det. Alla sitter inte på TDM system med obegränsad CPU kraft.

4. Vore najs om man kunde ha flera pluggar öppna samtidigt. T.ex. så kunde man ratta en EQ samtidigt som man tittar vad som händer i "Inspector"...

Då skulle iallafall jag bli nöjd. Sen får dom gärna ta bort alla buggar också men det är ju en annan fråga. (Börjar bli lilte bitter på PTLE 6.4 nu)

edit: Kom på en till sak (4)

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidskompensation i Le.

Det vore INTE dumt....att "recalla" nu är en smärre mardröm.

Midi filter typ:

"Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg.

(trum inspelning)

Att inte ALL midi försvinner från en takt om jag kopierar in t.ex. kicken från takten innan.

Att inte de balanserade ingångarna är kopplade parvis med fantom matning.

Det uppstår en hel del problem om man har tre dynamiska och en kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi filter typ:

"Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg.

(trum inspelning)

Att inte ALL midi försvinner från en takt om jag kopierar in t.ex. kicken från takten innan.

Ohja!

Midifilter vill vi ha...

Att inte all midi försvinner vid kopiering går att ställa in om jag inte minns fel Tormentor... (undrar om det inte var så att man gjorde det på transporten tom.) merge eller nåt liknande.... aolsson kan säkert förklara det där bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi filter typ:

"Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg.

(trum inspelning)

Att inte ALL midi försvinner från en takt om jag kopierar in t.ex. kicken från takten innan.

Ohja!

Midifilter vill vi ha...

Att inte all midi försvinner vid kopiering går att ställa in om jag inte minns fel Tormentor... (undrar om det inte var så att man gjorde det på transporten tom.) merge eller nåt liknande.... aolsson kan säkert förklara det där bättre.

Midi merge vid inspelning sitter alldeles riktigt på tranportkontrollen (2 pilar som går ihop till en)..

Midi merge vid redigering hittar du under edit menyn (tror jag, plockar det fritt från minnet), "merge paste" heter den hur som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

4. Vore najs om man kunde ha flera pluggar öppna samtidigt. T.ex. så kunde man ratta en EQ samtidigt som man tittar vad som händer i "Inspector"...

Håll ner "shift" när du öppnar nästa plugg... eller klicka på "bulls eye" (den röd vita) i pluggen, då försvinner den inte när du öppnar nästa plugg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Luzer (oregistrerad)

1. Jag skulle vilja kunna gruppera spår i mappar som man kan i tex cubase sx.

2. Även snygga till regionlist med något mappsystem som man kan sortera som man själv vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En sak jag kom att tänka på: Varför kunde Digidesign, under en period, erbjuda Amplitube, Reason och ett antal andra saker i samband med att man köpte en M-box? Varför inte permanenta det erbjudandet? Om jag förstår saken rätt så krängde de en hel del M-boxar under denna kampanj.

Yo!

Detta paket har varit permanent sedan det introducerades 1 sept 2003!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla pluggarna i RTAS-format... idag är det ju vissa som bara finns som AS.

Bra tanke i och för sig, men omöjlig eftersom det är tredjeparts tillverkare i det flesta fall som utvecklar pluggarna, så då måste man gå på dem - en och en...

Men framförallt är det i vissa fall rent tekniskt inte möjligt. Många av de pluggar som bara finns som AS gör saker som inte kan genomföras i realtid, som tex VocAlign där innehållet i audio regioner skall flyttas åt olika håll. Har du hittat nån plugg som bara finns som AS som du tror kan göra som realtidseffekt? Jag kanske inte minns alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja att man har en möjlighet att stänga av de felmeddelanden som stoppar playback och recording.... "increase buffersizes" eller "Out of CPU-power" eller dylika stopp.. många gånger är det helt onödigt.. i cubase finns dessa inte alls.. istället börjar ljudet spraka om man konstant skulle ligga på en fö4r hög processoranvändning... För om man skulle ligga där och sniffa i de regionerna, då vet man om det.. och får helt enkelt ta ansvar till vad man skall göra åt det själv.... Är jävligt störande när skärmen skall scrolla eller liknande och det stannar upp... Nu är jag rätt partisk i frågan eftersom jag ju har enorma problem med buffersizes och så på min dator, men jag har hört många som lider av samma problem...

Så det jag skulle vilja är att det finns i preferences menyn, en klick-i-ruta där jag kan välja bort "stop playback for announcing CPU-related/memory messages"...

Vänta och se vad som händer i kommande version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...