Jump to content
Annons

Önskade funktioner till ProTools


chrisB

Recommended Posts

Jag skulle vilja att man har en möjlighet att stänga av de felmeddelanden som stoppar playback och recording.... "increase buffersizes" eller "Out of CPU-power" eller dylika stopp.. många gånger är det helt onödigt.. i cubase finns dessa inte alls.. istället börjar ljudet spraka om man konstant skulle ligga på en fö4r hög processoranvändning... För om man skulle ligga där och sniffa i de regionerna, då vet man om det.. och får helt enkelt ta ansvar till vad man skall göra åt det själv.... Är jävligt störande när skärmen skall scrolla eller liknande och det stannar upp... Nu är jag rätt partisk i frågan eftersom jag ju har enorma problem med buffersizes och så på min dator, men jag har hört många som lider av samma problem...

Så det jag skulle vilja är att det finns i preferences menyn, en klick-i-ruta där jag kan välja bort "stop playback for announcing CPU-related/memory messages"...

Vänta och se vad som händer i kommande version.

Vad händer

vad händer

vad händer?!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Alla pluggarna i RTAS-format... idag är det ju vissa som bara finns som AS.

Bra tanke i och för sig, men omöjlig eftersom det är tredjeparts tillverkare i det flesta fall som utvecklar pluggarna, så då måste man gå på dem - en och en...

Men framförallt är det i vissa fall rent tekniskt inte möjligt. Många av de pluggar som bara finns som AS gör saker som inte kan genomföras i realtid, som tex VocAlign där innehållet i audio regioner skall flyttas åt olika håll. Har du hittat nån plugg som bara finns som AS som du tror kan göra som realtidseffekt? Jag kanske inte minns alla.

okej.. nu är jag ju flera månader efter med att svara... men ändå...

jag syftade på digiracken. där borde man kunna köra rtas på typ alla pluggar.

nu kanske det är fixat dock, jag sitter fortfarande på 6.4... men om jag inte är helt senil så finns väl t.ex. inte chorus som rtas? och inte ping-pong delay?

blir osäker nu när jag tänker på det... men orkar inte starta pro tools och kolla... men det låter nästan för dåligt för att vara sant....

haha.. nu är man som ett litet barn som väntar på att jultomten ska komma..

Digi!!! Släpp PT7 nuuuuu!!!!

/j.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Efter att ha läst vilka brister Pro Tools har så bli jag helt paff. Många stora studios kör ju ändå med detta program, och hur står dem ut. Och 32 kanaler. Är det ett skämt? hehe. Lilla jag som sitter och spelar in lite mindre seriösa grejer kan gå upp emot 20-25 spår. Många projekt behövs det väl upp emot 100 spår ibland?

Jag kör själv med Cubase och trodde att Pro Tools var ett bättre program, men det verkar ju som om det inte alls är så jättebra?

Visserligen visar det här bara programmets dåliga sida. Finna säkert mycket ljusglimtar också. Ville bara påpeka det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så skiljer det ju lite mellan Pro Tools HD och LE. Vi fattiga har ju bara råda med LE medan de stora studiosarna kör HD som inte har tex kanalbegränsningen.

Detta med kanalbegränsningen flyttas nu upp något med MPTK som aviserades på NAMM...

Vad är det? Och vad kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så skiljer det ju lite mellan Pro Tools HD och LE. Vi fattiga har ju bara råda med LE medan de stora studiosarna kör HD som inte har tex kanalbegränsningen.

Detta med kanalbegränsningen flyttas nu upp något med MPTK som aviserades på NAMM...

Vad är det? Och vad kostar det?

Påminner om DV Toolkit som funnits ett par år för post sidan, dvs en bundle med extra funktioner och pluggar.. i detta fallet så får man full beat detective, upp till 48 stereo spår.. conv reverb, nya synten Hybrid och lite pluggar..

mer info..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nedanstående skrev jag strax efter att sjuan släpptes... Nu har det släppts både VI’s och utökade versioner av LE mjukvaran. Vår första VI, Xpand ska förövrigt finnas att hämta fritt hos er återförsäljare, vilken dag som helst.

Hur som helst, nu är det dags för er att peta in era önskemål inför nästa stora uppgradering, gärna med motivering och prioritering som senast.

Sedan jag skrev texten nedan så har vissa saker ändrats/tillkommit, dessa ändringar är gjorda i rött..

länk

För en tid sedan frågade vi efter önskemål till version 7. Nu när sjuan väl har aviserats slängde jag ett öga på era önskemål och har kommenterat dom här nedan då det är rätt mycket nytt och kan vara svårt att utröna vad som är vad från digi siten.

Som sagt, feedback är viktigt, och det är ert sätt att påverka vad som kommer in i programmet. En del saker är enkla att få in, andra kan vara svåra. Hoppas att ni fortsätter att fylla på med önskemål även efter sjuan. Och med tanke på köpet av Wizoo (nu AIR) så lär vi se en hel del nya spännande saker inom en inte allt för avlägsen framtid.

Så här följer ett gäng av era önskemål med kommentar.

Möjligheten att använda AppleLoops/rexloops direkt med då låsning till tempo

I sjuan finns stöd för både Acid och REX filer.

Tidskod i LE och OMF/AAF stöd.

Finns inte i sjuan (finns som tidigare i DV toolkit).

Kunna "låsa" audio när man är i Bars and Beat mode, så att det inte flyttar sig när man ändrar tempo.

Kom i 6.7

Masteringpluggar. Rejäl EQ, multibandskompressor, limiter, maximizer och stereobraddare

Denna önskan skrevs innan EQIII släpptes. I och med sjuan så har även kompressorn (dynamics) fått sig en rejäl ansiktslyftning. Ja, alltså både utseende och ljudmässigt. EQ III’n har även den uppdaterats med ett bandpass filter.

Produktutveckling/förbättring av D-verb. Kanske en lösning med ”Low CPU-usage/High CPU-usage.

Finns inte i sjuan. Dvs inget nytt reverb. Däremot så ingår TL Space i MPTK

Mjukvarutrummaskin med god ljudkvalitet.

Finns inte i sjuan, avvaktar vad uppköpet av Wizoo/AIR kan frambringa.

Mjukvarusynth. Varför: När nu äntligen mididelen har förstärkts behövs bara ett rejält sytnhmonstrum så är lyckan total.

Xpand ingår i digiracken samt så ingår nu Hybrid i MPTK

Gitarr-riggs-simulering, typ Amplitube, Ampfarm.

Finns inte i sjuan, har själv tryckt på att Sans Ampen ska ingå, samma där ang Wizoo. Iofs så ingår Ignition pack med en bantad verision av Amplitube i alla nya system.

Auto-Tune-plugg, Ni gav trummisarna Beat Detective. Nu är det dags att hjälpa alla sångare och körare.

Finns inte i sjuan

Instrument spår. Som Pro Tools hanterar MIDI idag krävs det både ett MIDI spår och ett AUX spår, det blir på tok för många spår till slut.

Instrumentspår finns i sjuan.

Stöd för dubbla processorer/ mer ekonomisk CPU-användning. Det mumlades om stöd för dubbla processorer för ett tag sedan – vad hände? Alla vanliga, dödliga vill kunna köpa ett bra program utan att behöva köpa till ny dator hela tiden. Den som lyckas med ovanstående kommer att locka över många från sina konkurrenter.

I och med sjuan så finns det stöd för såväl dubbla procesorer och dual core. Det fanns även stöd för dubbla processorer i sexan men i och med sjuan så har man gått ett steg längre.

  Något slags "Freeze"-funktion.

Freeze finns inte i sjuan, men som sagt, RTAS har optimerats en hel del (se ovan), så behovet att frysa ett spår ska inte dyka upp lika ofta. Jag kan dock fortfarande se ett behov av freeze för de som sitter med äldre maskiner även om optimeringen avhjälper en del..

  48 audiospår, minst. Behövs verkligen om ni skall hänga med i konkurrensen

Fortfarande 32 kanaler i sjuan. I och med MPTK så har man nu tillgång till 48 mono eller stereo spår.

Mp3-optionen borde ingå som standard.

Ingår i MPTK

Det kanske kan vara en idé att göra en "mellanklass" version av PT? En version för mbox/m-audio användare. (som LE idag,) En version för digi00x (lite mer) Och så TDM högst upp i näringskedjan.

MPTK och DVTK 2 är i princip det. Dvs, man kan du välja om man vill optimera sin LE version för antingen musik eller post produktion.

Tillåt LE användare fler än 5 sends/inserts. Om jag bara fick 6 eller 7 skulle det underlätta enormt, speciellt eftersom jag ibland blir tvungen att lägga upp "Delaycomp" inserts från UAD-1 kortet, och då kan det lätt bli fullt på leadsångspåret.

I sjuan har antalet ”sends” dubblerats. Det finns alltså 10 sends nu..

Varför finns "enforce mac compability" rutan med på pc versionen överhuvudtaget? Vore det inte bra om projekten alltid var kompatibla mellan plattformarna?

"enforce mac compability" är nu borttaget.. alla sessions är nu alltid Mac/PC kompatibla.

Vet inte om följande funktion finns... men motsvarande "S" i logic... att man markerar en region, trycker typ S, och så solas den i lyssningen... utan att behöva sola hela tracket.

Finns inte i sjuan, ligger med i ”future request” listan.

Offline bounce vore också trevligt.

Finns inte i sjuan

Möjlighet till att ha flera sessioner öppna samtidigt... (drag n´drop liksom...)

Drag and drop har utökats rejält i sjuan, dock kan man inte ha fler sessions öppna samtidigt.

Har inte uppgraderat till 6.7 än... finns det stöd för SDII i windowsmiljö där? Annars borde det ju komma snarast.

SDII är något man går ifrån. Digidesign tog fram SDII för snart 20 år sedan då det inte fanns något vettigt audio format. Det gör det idag. SDII kommer inte att vidareutvecklas vilket innebär att det inte är kompatibelt med sessions över 48kHz.

Jag skulle vilja är att det fanns i preferences menyn, en klick-i-ruta där jag kan välja bort "stop playback for announcing CPU-related/memory messages"...

Har disskuterats om att detta skulle in i sjuan, kan dock inte hitta någon info om det, återkommer.

En mera överskådlig midihantering kanske EXTREME XL som zoom.

Zoomhanteringen för såväl audio som midi har förändrats en hel del. Kort sagt så kommer ”E” (explode) nu ihåg senaste storlek, vy, upplösning per region.

Möjlighet att som i Melodyne kunna kopiera en wavfils-tonstruktur för att kunna kopiera in som "stämma" eller låta en melodistämma styra tex en handtrummas tonhöjd.

Finns inte i sjuan

Delaykompensation!!!

I och med sjuan finns en plugg vid namn ”time adjuster”.

Midi controlls i Edit fönstret MAO man ska ej behöva ha framme transporten om man inte vill.

Nu finns det delvis realtidskontroller på spåret samt ett flytande fönster med kontroller som är baserat på regioner.

Drag and dropp stöd. Både audio och midi.

Finns i sjuan

En uppfräschning av digirack i stil med EQ III.

Alla dynamics pluggar är fixade..

Midi filter typ: "Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg. (trum inspelning)

Finns en hel del nya midifunktioner i sjuan, bland annat ”delete doubles”.

Att inte ALL midi försvinner från en takt om jag kopierar in t.ex. kicken från takten innan.

Använd merge paste från menyn (finns i sexan).

Jag skulle vilja kunna gruppera spår i mappar som man kan i tex cubase sx.

I sjuan finns ett nytt sätt att gruppera regioner, per spår, flera spår, till och med blandat midi och audio. Man kan säga att man kapslar in flera regioner i en kontainer. Är även ett vettigt sätt att hantera REX filer på.

Även snygga till regionlist med något mappsystem som man kan sortera som man själv vill ha det.

Regionslistan är uppsnyggad, dock inte med mappsystem.

Som jag nämde i en annan tråd så är ”whats new in version 7” på närmare 100 sidor. Så det är långt ifrån allt som näms här ovan.

Några andra användbara funktioner är: Region looping, Mirror midi editing, Drag and drop of ”sends”, Cut at grid or transient (typ simpel beat detective), Mono till Stereo pluggar (fanns tidigare bara i HD).

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vi har fått frågan vad tusan Hybrid (som bla ingår i Music Production Toolkit) är för en synt, och framför allt hur låter den. Den sista frågan var enklast att visa på genom att slänga ihop en kort demo... Finns för nedladding på följande länk..

ps. det ingår lite Xpand i demolåten också ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

bakåtkompabilitet!! sitter med 6.4 till mitt digi001.. inte sugen på o köpa digi002, för jag har inte tänkt stoppa in det i budgeten nu, och gillar mitt 001. (dessutom är digi002an ganska ful!)

"please digidesign pimp my digi001!!!"

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

bakåtkompabilitet!! sitter med 6.4 till mitt digi001.. inte sugen på o köpa digi002, för jag har inte tänkt stoppa in det i budgeten nu, och gillar mitt 001. (dessutom är digi002an ganska ful!)

"please digidesign pimp my digi001!!!"

😳

Bakåtkompatibel är den, men jag antar att du syftar på att PT 7.1 ska fungera med 001?

Jag är rädd att det inte kommer att hända. Ursprunget till det hela skedde när Apple tog bort den äldre typen av PCI platser i G5’n (vilket det antagligen var dags för hur som helst). mer info..

Det finns ett nytt uppgraderingsprogram som gäller augusti ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

bakåtkompabilitet!! sitter med 6.4 till mitt digi001.. inte sugen på o köpa digi002, för jag har inte tänkt stoppa in det i budgeten nu, och gillar mitt 001. (dessutom är digi002an ganska ful!)

"please digidesign pimp my digi001!!!"

😎

Bakåtkompatibel är den, men jag antar att du syftar på att PT 7.1 ska fungera med 001?

Jag är rädd att det inte kommer att hända. Ursprunget till det hela skedde när Apple tog bort den äldre typen av PCI platser i G5’n (vilket det antagligen var dags för hur som helst). mer info..

Det finns ett nytt uppgraderingsprogram som gäller augusti ut...

misstänkte att det inte skulle bli så..men manblir ju onekligen sugen på ett digi002r nu när det ingår MPToolkit för typ 7500.. 😳

tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en m-box för ett halvår sedan och gillar Pt skarpt.

Har alltid jobbat i Cubase innan.

1.Det jag verkligen saknar är automatisk delaycompensation till till mitt Uad-1 kort.

Hoppas verkligen att det kommer snart......

2. Några rtas modulations pluggar vore inte så dumt heller.

3. Gärna en freeze funktion.

4. Mp3 import och export i programmet borde finnas med från början.

Det var allt för nu men det kommer mer.

Pegu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok kanon! Jag får kolla om Mp3 ingår i uppdateringen till mitt Pt le7.0 då!

Men jag skulle också önska kortkommandon för solo track och mute track.

Blev väldigt van vid det från Cubase. Och tycker det är kanon när man sitter och mixar.

Pegu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag är lite nyfiken på vad poängen är med den rättså speciella metronomen i Pro Tools jämfört med tex Cubase.

Varför kan man inte ha en inbyggd metronom i Pro Tools också? Vad vinner man på att ha den som en plugg?

Om det inte finns nån bra baktanke så är det en önskan som jag har. 🙂 En inbyggd metronom som är smidigare och mer lättillgänglig.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på vad poängen är med den rättså speciella metronomen i Pro Tools jämfört med tex Cubase.

Varför kan man inte ha en inbyggd metronom i Pro Tools också? Vad vinner man på att ha den som en plugg?

Om det inte finns nån bra baktanke så är det en önskan som jag har. 🙂 En inbyggd metronom som är smidigare och mer lättillgänglig.

.Viktor

Jag ställde mig samma fråga när 6.0 släpptes. Men efter lite pillande insåg jag fördelarna med det.. Väldigt enkelt, genom att ha den som en plugg på en regel kan du hantera lyssing som vilket annat ljud som helst i systemet. Dvs bussing & volym är helt fritt assignbart. Du kan enkelt skapa olika lyssingskedjor . Trummisen kanske vill ha metronom men inte gitarristen medans bassiten vill ha lägre volym på metronom..

Hoppas att du förstår tänket. Detta är iofs mer applisebart på HD men fungerar även med LE.

Det ger det dig även friheten att lägga automation på volymen, trummisen kanske vill ha metronomen något högre i refrängen än i versen?!?

En annan fördel är att i och med att metronomen är en plugg är det öppet för tredje partare att designa egna metronomer med andra typer av ljud.

Personligen skulle jag inte vilja gå tillbaks till en inbyggd något begränsad metronom, med det är nog bara tycke och smak.

I och med 7.3 har man förenklat det något, du kan fördefinera om ett metronom spår alltid ska skapas när du skapar en ny Session.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på vad poängen är med den rättså speciella metronomen i Pro Tools jämfört med tex Cubase.

Varför kan man inte ha en inbyggd metronom i Pro Tools också? Vad vinner man på att ha den som en plugg?

Om det inte finns nån bra baktanke så är det en önskan som jag har. :rolleyes: En inbyggd metronom som är smidigare och mer lättillgänglig.

.Viktor

Jag ställde mig samma fråga när 6.0 släpptes. Men efter lite pillande insåg jag fördelarna med det.. Väldigt enkelt, genom att ha den som en plugg på en regel kan du hantera lyssing som vilket annat ljud som helst i systemet. Dvs bussing & volym är helt fritt assignbart. Du kan enkelt skapa olika lyssingskedjor . Trummisen kanske vill ha metronom men inte gitarristen medans bassiten vill ha lägre volym på metronom..

Hoppas att du förstår tänket. Detta är iofs mer applisebart på HD men fungerar även med LE.

Det ger det dig även friheten att lägga automation på volymen, trummisen kanske vill ha metronomen något högre i refrängen än i versen?!?

En annan fördel är att i och med att metronomen är en plugg är det öppet för tredje partare att designa egna metronomer med andra typer av ljud.

Personligen skulle jag inte vilja gå tillbaks till en inbyggd något begränsad metronom, med det är nog bara tycke och smak.

I och med 7.3 har man förenklat det något, du kan fördefinera om ett metronom spår alltid ska skapas när du skapar en ny Session.

Ok. Suveränt! 🙂

Då vet jag hur det ligger till. Misstänkte att det fanns en anledning eller två till varför metronomen är som den är.

Jag tar tillbaka mitt inlägg. Jag vill inte har en inbyggd metronom till nästa PT-version. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Reggaekungen (oregistrerad)

Skulle vilja ha en loop funktion som logic e bra på

Tex när man spelar sång i loop, så skapas det en ny kanal efter varje

cycle, så att man ser alla tagningar som spelas in.

Blir lättare att editera, har bättre översikt.

Det är det enda som jag saknar i pt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha en loop funktion som logic e bra på

Tex när man spelar sång i loop, så skapas det en ny kanal efter varje

cycle, så att man ser alla tagningar som spelas in.

Blir lättare att editera, har bättre översikt.

Det är det enda som jag saknar i pt.

Men det finns ju redan i både Logic, Cubase och PT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Reggaekungen (oregistrerad)
Skulle vilja ha en loop funktion som logic e bra på

Tex när man spelar sång i loop, så skapas det en ny kanal efter varje

cycle, så att man ser alla tagningar som spelas in.

Blir lättare att editera, har bättre översikt.

Det är det enda som jag saknar i pt.

Men det finns ju redan i både Logic, Cubase och PT!

Finns det?????? i PT/PTLE ????? 😄

VISA !!! 😉

När man spelar in tex sång på kanal 1

skapas det då efter en cycle en ny kanal 1??, efter cycle 2 kanal 1 osv

Om man vill spela in på ett parti i låten tex brygga.

är det nån som fattar vad jag menar ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Reggaekungen (oregistrerad)
sid 161 i manualen; Loop Recording

jepp ok.

Men som det är i Logic, så får man en ny track för varje loop/cycle.

men alla kanaler är fortfarande kanal 1, om man nu spelar in på kanal 1.

Så i ett sång arr kan man ha tex 25 kanaler som är track 1.

Med massa olika tagningar(jag kallar dom korvar)

Det går ju inte i PT/PTLE eller hur. 🙂

Så, därför tycker jag att digidesign kan försöka göra nått liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det går inte, alltså att PT skapar nya spår av inspelningarna.

utan de loopade inspelningarna finns som virtuella spår under det spår man har spelat in på.

vilket jag föredrar . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det går inte, alltså att PT skapar nya spår av inspelningarna.

utan de loopade inspelningarna finns som virtuella spår under det spår man har spelat in på.

vilket jag föredrar . . .

Jag tycker också det är bättre... Tycker faktiskt det är irriterande att man får massa "duplicates" i Logic. Dessutom är det ju rätt lätt att compa när man har de "virtuella" spåren.

Får jag bara fråga en en helt annan grej om PTLE... Man har ju 32 voices, men om du drar två kanaler till en buss och tar hem på en mono aux input, räknar PTLE då "3 voices" (som i tre kanaler) eller "1 voice" (som i en mono aux)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...