Jump to content
Annons

Piano som dem bästa använder?


Recommended Posts

Annons

Är nog rätt olika. I den genren behövs liksom inte super-fina nyanser eller dynamik. Oftast gör man ett piano ljust, genomträngande och basfattigt i klang för att funka i modern pop.

Har du några exempel, så går det nog att få till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive Keys eller Kontakt "the giant" piano. Om jag får säga det själv så finns det inga bättre piano vst's än dessa två. Addictive keys är inspelat live, från olika mikrofoner vid olika position och du kan ställa in vilken mikrofon från vilket avstånd du vill använda. Kontakts variant har ett grymt ljud, tror att den också är liveinspelad.

För att få det att låta bra så gäller det bara EQ och filter.

Ett piano har oftast sin botten runt 80hz - 120hz och klangen/klarheten runt 3.5khz - 5khz .

Sätt ett reverb på låg volym, helst med rätt mycket feedback/release. Valhalla reverb är en plugin som ger väldigt fint reverb.

Vill du att det ska låta som om du spelar i friends arena kan du panna pianot några procent åt t ex vänster, sätta på reverb och delay, samt panna delayen lite åt höger.

Sätt ett high-pass filter på runt 40-60hz för att få mer bas/botten.

Du får det att låta stort med reverben och du får djupet i ljudet med delay.

Vilken DAW använder du? FL?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har 'the giant', Steinberg 'the grand' samt provat demos på diverse olika t.ex Addictive Keys. Jag råder dig till att prova EZ Keys (Grand & Upright) , finns demo-version. Jag gillar helt enkelt att spela med EZ Keys och det är ju det det handlar om i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meckar du danspop/housepop så känns det ju OTROLIGT overkill att köpa en konsertpiano-plugin på 100 gig.

Kolla din DAW:s egna pianon eller exempelvis Nexus från ReFx (grundbiblioteket har en hel del användbara pianoljud).

Inom danspop-genren är pianoljuden så kraftigt processade/förvrängda att det inte spelar någon större roll om det är samplat i Sydneys operahus med 37 mikrofoner eller ej.

Redigerat av Måsart
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det finns ett företag som heter Cinesamples som har ett piano som heter Piano in Blue. Har inte detta själv, men har hört det i produktion och det låter fantastiskt bra. Mjukt och varmt ljud. Inte speciellt dyrt heller vad jag minns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett företag som heter Cinesamples som har ett piano som heter Piano in Blue. Har inte detta själv, men har hört det i produktion och det låter fantastiskt bra. Mjukt och varmt ljud. Inte speciellt dyrt heller vad jag minns...

Jag har detta piano (bland många andra) och använder det ytterst sällan bara för att spelkänslan inte funkar för mig. Hur det låter om man byter till piano in blue efter att man spelat in har jag aldrig testat dock.

Pianon som jag tycker funkar i mix är Addictive Keys, EZKeys och pianoteq.

Piano som är skönt att bara tomgångslira på är imprefect samples walnut grand. Lyssna på deras hemsida så fattar du vad jag menar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive Keys eller Kontakt "the giant" piano. Om jag får säga det själv så finns det inga bättre piano vst's än dessa två. Addictive keys är inspelat live, från olika mikrofoner vid olika position och du kan ställa in vilken mikrofon från vilket avstånd du vill använda. Kontakts variant har ett grymt ljud, tror att den också är liveinspelad.

Addictive Keys är j-vligt bra, har det själv. Flyglar, stående pianon, samt el-pianon. Grymma sound (fast man får skruva rätt mycket på vissa ljud).

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

?

spelar bra

High-Pass filter är motsatsen till Low-pass filter, det brukar finnas i mixern som standardplugin, antingen som "filter" eller separat "High-pass/HP filter". Sätter du den bara på 40-60hz så kommer du höra när du drar upp effekten att det blir basigare och basigare fram till ca 60 eller 70hz beroende på hur du har EQat, för att sedan släppa och ta bort all bas/botten mer och mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Steely Dan gjorde plattan Gaucho hyrde man in ett antal flyglar till studion, men tyckte inte att någon av dom lät bra så man arrangerade låtarna för syntar i stället. På den tiden fanns det ju inte några vsti-pluggar att ta till.

När det gäller housepianon har jag hört nånstans att det är Korg M1:s gamla pianopreset som gäller. Korg har givit ut en samlingsplugg som innehåller M1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...