Jump to content
Annons

TEST: Softube Console 1 - Lyfter dina datormixar


Recommended Posts

Vad jag dock skulle önska vore att den markerade kanalen i DAW när man valde kanal i Console 1, men det kanske den gör?

Den gör inte det för närvarande, men det är ett önskemål vi har fått in från flera användare och vi tittar på ett sätt att lösa det. Det kan verka trivialt med tanke på hur många DAW-kontrollytor det finns, men det kniviga är att Console 1 inte är en DAW-kontrollyta. Så jag kan inte lova att vi löser det, men jag lovar att vi kollar på det!

Stöd för Windows är ju önskvärt också såklart 😉

Det utlovas härmed dyrt och heligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Signia, hajjar inte riktigt.

Men det låter ju lite som att du i stort beskriver ett vanligt mixerbord.

Men ändå inte då du vill styra en del dawfunktioner

Vill du att kontrollern ska hantera audio men inte ha AD/DA?

Han menar nog mer att det ska se ut och fungera som ett analogt mixerbord vad gäller knappar switchar och reglar men all audiohantering ska ske i datorn & ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var så han menade så tror jag inte att Softube ska göra den utifall de inte tänker göra en eget DAW

En sådan bör nog vara DAW-dedikerad.

Steinberg/Yamaha kunde ju ha gjort en när de släppte Cubase 7 men nya mixern tex

Känns liksom som grejen med console 1 att den inte är inne i själva DAW och styr.

Med undantag för vissa funktioner. Att kanalmarkering lirar har ag ju redan varit inne på.

Har den en Panpot kan en tycka att det vore smidigare att den styrde DAWpan isället. Volumeratten skulle jag nog mer se om Gain out från pluggen till andra pluggar men jag förstår tanken med det hela. Jag har bara OTESTAT ( skall understrykas ) svårt att se mig jobba så. Det finns ju en charm med att få översyn med Panpots och faders.

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet med att ha en kontrollyta som skall fungera för allt är väl att, när det kommer till DAW's, allas verklighet ser olika ut. Den där kontrollytan funkar kanske bra med vissa givna 4bands eq's, och med standardkompressorer men sen köper jag en 5bands eq som jag vill använda hela tiden, och då måste jag sträcka mig efter musen, åsså vill jag ha bra kontroll över choruset, och sen mjukvarudisten, och min nya favorit-kompressor som har lite fler inställningar än controllerytan kan erbjuda, och då är det fan lika bara att ställa undan controllern som man pungat ut 20-40 lax för och göra allt med musen istället. tillbaks till ruta ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, tänk c24 utan alla I/O och preamps. Det skulle sänka priset. Alltså Console 1, fast man kan göra samma sak på 24 kanaler samtidigt.

Det är lite så jag har min Mackie D8B just nu. Har mailat den så att jag kan styra både eq och kompressor med den. Har också gjort en template i studio one så när jag gör ett nytt projekt har jag 24 kanaler och typ 8 bussar när jag startar. Så det är bara att börja ratta eq och kompressor via bordet på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet med att ha en kontrollyta som skall fungera för allt är väl att, när det kommer till DAW's, allas verklighet ser olika ut. Den där kontrollytan funkar kanske bra med vissa givna 4bands eq's, och med standardkompressorer men sen köper jag en 5bands eq som jag vill använda hela tiden, och då måste jag sträcka mig efter musen, åsså vill jag ha bra kontroll över choruset, och sen mjukvarudisten, och min nya favorit-kompressor som har lite fler inställningar än controllerytan kan erbjuda, och då är det fan lika bara att ställa undan controllern som man pungat ut 20-40 lax för och göra allt med musen istället. tillbaks till ruta ett.

Ja vet inte hur det är i andra daws, men i studio one kan du mappa vilken parameter du vill till din midi-kontroll. Oavsett vilken plugin du använder. Funkar med alla.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså .. att göra en klassisk analog mixer. Bara att den behöver inga ljud-delar, utan bara som fjärrkontroll. Behöver inga subgrupper, returer, mätare, ingångskontroller, routing m.m. Tanken är inte att koppla nåt, inte ens internt, utan bara att justera på känsla.

Mycket för att få bort blicken från skärmen, och gå enbart på hörsel/fingerkänsla. Sitter man vid mixer, och ska krana effekter eller dynamik, då vänder man ju sig bort från mixern i vilket fall, och tanken är samma sak för digital miljö liksom.

Så länge man slipper punga ut med över en halv miljon så tror jag definitivt kan leva med att inte kunna styra exakt allt i realtid från nån fjärr.

Visst kan man slänga in 5 rattar för dynamikprocessning med (attack,release, ratio, threshold och expander), kanske 2 till för hög- o lågpassfilter, men då vill man in med omkopplare för huruvida pass-filter ska vara EQ eller side-chain för dynamik, och om EQ eller dynamik ska ligga först i kedjan osv. Onödigt komplicerat, apparaten blir större, dyrare, kopplingen mellan DAW och fjärr blir rena vansinnet att få till, även recall funktionen blir mer komplicerad, plus att dom knapparna blir oanvändbara för dynamikprocessorer som har annorlunda parametrar m.m.

Tillägger att det blivit lite off-topic 😛 Sorry om jag drog iväg lite.

Tycker Softtubes Console-1 ser ut som en bra idé, och mitt intryck från Softtube (har flera pluggar) är gedigna, fungerande o genomtänkta, och inte så ortodoxt komplicerade saker som får bort uppmärksamheten från musiken. Nice work!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså .. att göra en klassisk analog mixer. Bara att den behöver inga ljud-delar, utan bara som fjärrkontroll. Behöver inga subgrupper, returer, mätare, ingångskontroller, routing m.m. Tanken är inte att koppla nåt, inte ens internt, utan bara att justera på känsla.

Mycket för att få bort blicken från skärmen, och gå enbart på hörsel/fingerkänsla. Sitter man vid mixer, och ska krana effekter eller dynamik, då vänder man ju sig bort från mixern i vilket fall, och tanken är samma sak för digital miljö liksom.

Så länge man slipper punga ut med över en halv miljon så tror jag definitivt kan leva med att inte kunna styra exakt allt i realtid från nån fjärr.

Visst kan man slänga in 5 rattar för dynamikprocessning med (attack,release, ratio, threshold och expander), kanske 2 till för hög- o lågpassfilter, men då vill man in med omkopplare för huruvida pass-filter ska vara EQ eller side-chain för dynamik, och om EQ eller dynamik ska ligga först i kedjan osv. Onödigt komplicerat, apparaten blir större, dyrare, kopplingen mellan DAW och fjärr blir rena vansinnet att få till, även recall funktionen blir mer komplicerad, plus att dom knapparna blir oanvändbara för dynamikprocessorer som har annorlunda parametrar m.m.

Tillägger att det blivit lite off-topic 😛 Sorry om jag drog iväg lite.

Tycker Softtubes Console-1 ser ut som en bra idé, och mitt intryck från Softtube (har flera pluggar) är gedigna, fungerande o genomtänkta, och inte så ortodoxt komplicerade saker som får bort uppmärksamheten från musiken. Nice work!

Säger inte att det är en dålig produkt. Tvärtom, idén är jättebra. Problemet för mig som gör att jag inte kommer köpa den är för att det bara är en kanal åt gången. Hade velat ha den i större skala, that's all :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger inte att det är en dålig produkt. Tvärtom, idén är jättebra. Problemet för mig som gör att jag inte kommer köpa den är för att det bara är en kanal åt gången. Hade velat ha den i större skala, that's all :-)

Yes 🙂 Jag delar helt den åsikten.

Vart kanske inte så tydligt att jag ovan svarade lite på kommentarerna om mitt egna inlägg #29.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå nu hajjade jag vad det var du ville ha!

🙂

... eller ja, .. åtminstone förvånad över att knappt nån tillverkare har gjort sån produkt liksom. Kanske inte finns nån tilltro till den prisklassen eller marknaden. Vet inte.

Euphonix gjorde detta förstås, men .. $$$! Har för mig att en 24 eller 32 kanalers går på ca en mille.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du betalat för den? Alltså, jag frågar verkligen på allvar—anta att vi gjorde en sådan. Vad skulle den maximalt kunna kosta för att du ändå skulle hala fram betalkortet och köpa den?

Jag såg Sonefors svar på det, tack. Andra får gärna svara också.

Jag skulle kunna tänka mig i snitt 1000-1500kr strippen om det verkar vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså .. att göra en klassisk analog mixer. Bara att den behöver inga ljud-delar, utan bara som fjärrkontroll. Behöver inga subgrupper, returer, mätare, ingångskontroller, routing m.m. Tanken är inte att koppla nåt, inte ens internt, utan bara att justera på känsla.

Mycket för att få bort blicken från skärmen, och gå enbart på hörsel/fingerkänsla. Sitter man vid mixer, och ska krana effekter eller dynamik, då vänder man ju sig bort från mixern i vilket fall, och tanken är samma sak för digital miljö liksom.

Så länge man slipper punga ut med över en halv miljon så tror jag definitivt kan leva med att inte kunna styra exakt allt i realtid från nån fjärr.

Visst kan man slänga in 5 rattar för dynamikprocessning med (attack,release, ratio, threshold och expander), kanske 2 till för hög- o lågpassfilter, men då vill man in med omkopplare för huruvida pass-filter ska vara EQ eller side-chain för dynamik, och om EQ eller dynamik ska ligga först i kedjan osv. Onödigt komplicerat, apparaten blir större, dyrare, kopplingen mellan DAW och fjärr blir rena vansinnet att få till, även recall funktionen blir mer komplicerad, plus att dom knapparna blir oanvändbara för dynamikprocessorer som har annorlunda parametrar m.m.

Gillar också kontrollytor.

Har inte sett någon i budgetklassen med allt det du efterfrågar direktåtkomligt men både Mackie MCU och QCon gör det mesta av det. Och bara en knapptryckning eller två för att switcha över till parametrar per kanal t.ex. eq eller sends.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Problemet med de här kontrollytorna är just att ska man ha bra reglar - och det ska man - så kostar det galet mycket pengar. En bra motoriserad regel kostar mycket, mycket mer per kanal än både preamp och AD/DA-omvandlare tillsammans.

Hälsningar,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Var inne och snackade med er på Softube på Frankfurt. Gillar idén skarpt. Känns som ni är på rätt väg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...