Jump to content
Annons

Hjääälp, hur ser er signalkedja ut på sången


Razamanaz

Recommended Posts

Sitter och mixar och får bara inte till sången hur jag än gör

Brukar köra följande kedja

Eq för att skära låga frekvenser och lite mid

de-esser

Nån preamp eller aural exiter

Komprerssor R vox eller Puigchild

kramer mpx bandare

delay

Impulse respons

Allt utom första eq'n och delay är waves pluggar

Av nån anledning får jag bara inte till det!

Hur ser eran effektkedja ut på leadsången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror Beyondish är något på spåren. Om du har en sån lång kedja med saker som standard är det lätt att man ställer till mer det hjälper. Jag skulle gå tillbaka och börja om från början. Arbeta mycket mer än bara låga frekvenser och mid med EQ:n. Höj runt 3,5-4 kHz till att börja med. Där finns en trevlig närhet i sång. Testa att höja en aning runt 200-300 Hz om du behöver värme i sången. Sedan kan du även testa att lägga en high-shelf från 8-10 kHz för att få det som brukar beskrivas som luft. När du är nöjd med EQ skulle jag gå vidare till kompressorn.

På leadsång skulle jag förmodligen börja med en ratio på 4:1 och sätta treshold så att gain reduction ligger på kanske -6 dB.

Skippa excitern helt i detta läge är mitt råd. Vill inte trampa dig på tårna men att du har exciter som standard i kedjan får mig att tänka att du inte arbetar ordentligt med EQ. Personligen använder jag bara exciter som krydda på moset, inte som kompensation för något annat.

Vad gäller reverb eller delay beror det helt på låten samt under olika delar av låten. Ett delay kan verkligen få sången att lyfta i refrängen men få det låta grötigt i verserna.

Jag tror det skulle hjälpa dig att börja från början som sagt och redan i startgroparna föreställa dig hur du vill att den färdiga sången ska låta som. Vilket ljudideal du strävar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med reparations eq. Om det inte låter rätt, kan det vara att ett smalt frekvensband sticker iväg typ 18 db. På förra mixen var det så för mig, och allt klarnade när jag dippade den frekvensen. När jag sen bypassade eq:n lät det som en galen boost istället, om du förstår hur jag menar. Om du är ovan med detta kan du leta med ett smalt eq-band genom att bosta och söka i frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som låter fel? i dessa fall är det ofta bra att dela med sig av ett ljudexempel

Allt!

Antingen försvinner den eller så ligger den ovanpå!

Antingen blir det för mycket ssss eller så låter det som jag saknar framtänder!

Kanske sjunger jag för dåligt helt enkelt?!

https://soundcloud.com/lurkenboogieband/ove-linderoth-blues-1

Tack för alla goda råd, den där exitern e lurig att ta bort den gjorde mkt, men det är inte riktigt där jag vill än!

Ska även försöka få bukt med denna https://soundcloud.com/lurkenboogieband/va-rldens-a-lsdta-yrke-1

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ

Kompressor

En fx-kanal med reverb som jag skickar sången till.

Visst har du reverbet och delayet via en send? Blir inte lika bra om man lägger det som insert direkt på spåret.

Eq, kompressor och tappningar till eventuellt reverb och delay brukar jag köra. Får man problem med sången, så får man vara mer noga när man spelar in den, tycker jag;-) Annars så blir det mycket automation man får göra i mixen, nivåmässigt alltså.

Har man problem med nivåerna får man väl lägga på en kompressor/limiter redan vid inspelning, vilket kanske inte är optimalt.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt!

Antingen försvinner den eller så ligger den ovanpå!

Antingen blir det för mycket ssss eller så låter det som jag saknar framtänder!

Kanske sjunger jag för dåligt helt enkelt?!

https://soundcloud.com/lurkenboogieband/ove-linderoth-blues-1

Tack för alla goda råd, den där exitern e lurig att ta bort den gjorde mkt, men det är inte riktigt där jag vill än!

Ska även försöka få bukt med denna https://soundcloud.com/lurkenboogieband/va-rldens-a-lsdta-yrke-1

I lurar låter det bra i alla fall;-) Varenda stavelse hörs, tycker jag: på första låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

PSP Vintage Warmer (fantastisk plugg enligt mig) - kolla in den!

Eq (skär bort botten aningen samt mid, precis som du gör)

Kompressor

deesser

eventuellt bussar jag till en aux med reverb och delay (varsamt, less is more).

När jag känner att jag fått till rösten börjar jag bygga allt runt rösten. Det är lätt att man ballar ur med övriga instrument som gör att rösten tillslut inte passar in i mixen. Så försök att mixa alla instrument så att dom klaffar med rösten på ett snyggt sätt från början ist för att ändra om i effektkedjan för rösten ju längre in i mixen du kommer. Låter rösten bra från början vill man ju inte ändra på den i senare skede?

Så jobbar jag..

Sen är det givetvis viktigt att inspelningen är bra inspelad från början. Blir så mycket enklare att jobba med rösten då =)

Redigerat av johanfa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla goda råd, faktum är att jag lär mej jättemycket!

Tror ett stort problem är min "trubadur trötta röst" i kombination med högljud skränig punk, hade varit lättare om jag varit Johnny Rotten eller Ulf Lundell typ :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...