Jump to content
Annons

Mixer med bra mikpreampar?


Puff

Recommended Posts

Hallå!

Nån som har nåt tips en mixer som låter snorbra? Mid riktigt bra mikpreampar och som summerar snyggt utan allt för mycket brus:)

Hoppas på tips om lite äldre utrustning som är enkel och av hög kvalitet:)

Jag har egentligen ganska enkla behov; Vill kunna ha två-tre olika mikar ständigt inkopplade, ett par syntar och en gitarrpreamp. Jag behöver inte kunna påverka ljudet i mixern, vill bara ha bra ljudkvalitet. Sen kör jag in det jag för tillfället spelar in i masterutgången och in i ljudkortet.

Behov: XLR input, fantommatning, input gain (kan egentligen vara utan tonkontroller, men det gör inget om där finns bas & diskant), panorering, skjutregel för kanalvolym och en mastervolym. Utgångarna får ju också gärna vara XLR.

Behöver inte hipassfilter, effekt- eller auxsends, men kan leva med dom:). Brus hatar jag dock!

Jag har en Focusrite kanalstripp som låter så bra som jag vill ha det, men då får jag patcha om för alla olika tagningar (sångmik, ak. git, uppmikad gitarr, lajnad elbas och ibland även hårdvarusyntar). Det tycker jag är jobbigt eftersom jag är lat. Och vill kunna jobba snabbt och enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för alla förslag! Tyvärr så får jag inte in ett SSL4000 i lekrummet! Annars jävlar... Seriöst så ligger det lite över min behovshorisont. Skulle hellre ta ledigt från jobbet ett år eller två och gå all in på att göra dålig musik:)

Vad gäller budget så hoppas jag på 4-5tkr, men kan tänka mej att gå upp till 12-15tkr...

Och ja, jag har tittat på digitala lösningar. Om jag inte hittar det jag vill ha så funderar jag på en Midas Venice U-16. Även om den också är lite over the top...

Saken är ju den att jag är jättenöjd med den ljudkvalitet jag får från min Focusrite kanallimpa och befintligt ljudkort, jag vill bara förenkla inspelningsförfarandet och slippa patcha om hela tiden...

Vad gäller Yamaha N8 så har jag jobbat en del på en sån och tycker inte att den är vad jag vill ha ljudmässigt.

Samma sak med Allen&Heath, den har jag jobbat jättemycket med och jag gillar inte deras preampar.

Soundtracs är ett oprövat kort, men jag vill inte ha ett 40-kanalsmonster hemma:D

Det bästa vore kanske att snubbla över en gammal mixer som kommer från nån nedlagd lokalradiostation eller Folkets Hus-aula.

Så än har jag inte hittat hem och fler förslag mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak med Allen&Heath, den har jag jobbat jättemycket med och jag gillar inte deras preampar.

Soundtracs är ett oprövat kort, men jag vill inte ha ett 40-kanalsmonster hemma:D

vad är det du inte gillar med A&H?

kanske enklare att peka dig i rätt riktning om vi vet varför

finns mindre soundtracs också

och så finns ju förstås http://www.mackie.com/products/onyx1640i/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller budget så hoppas jag på 4-5tkr, men kan tänka mej att gå upp till 12-15tkr...

Med så låg budget finns det nog inget som passar.

Bra kvalitet med flertalet kanaler kostar därefter , räkna med kanske 5-8 000 per kanal.

Om kvalitet inte är lika viktigt kan du ju kolla in lågbudget märkena Mackie , Alesis etc.

Om 4 kanaler räcker så kanske denna kan vara något för dig :

http://www.thomann.de/se/toft_audio_designs_atb_04m.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...