Jump to content
Annons

DAW - Genvägstråden!


Signia

Recommended Posts

En tråd där vi tipsar och delar med oss av mindre kända funktioner, genvägar, snabba kortkommandon, makron, workarounds och dolda/okända finesser i våra kära DAW-program. Såväl saker som är medföljande i programmet, som lite hemgjorda lösningar, eller tilläggbara saker genom mindre expansioner.

Nyckelord: Enkelt, snabbt, praktiskt o produktivt, och relativt okänt/dolt. Inga långa instruktioner/lektioner i hur delar av programmet fungerar.

Sitter själv i Presonus Studio One 2.6 och kan tipsa att om man trycker ner och håller in scrollhjulet på musen, så dyker hela menyn med redigeringsverktyg upp direkt under muspekaren. Då slipper man gå upp till verktygsraden, markera nytt verktyg och sen gå tillbaka ner hela tiden. Inte många som vet om det tricket.

Vissa tips kan några tycka är standard-kunskap, men hellre för många såna, än för få av övriga. Fyll på med de smarta okända trix ni inte tror är så väl känt bland andra här. Bra för både erfarna och nytillkomna.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något jag just märkte nu när jag läste ditt tips, är att i Cubase 7 så kan man dra våde vänster/höger och upp/ned om man håller inne scrollhjulet på musen. Det funkar även i Key Editor or Drum Editor. Antagligen vanlig kunskap för många, men detta kommer spara mig tid kan jag lova!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig tråd 🙂

Då måste jag passa på att fråga efter ett kortkommando till Cubase 6.5

När jag är i Key Editor....Hur bläddrar jag med hjälp av ett kortkommando mellan Velocity och Expression ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste jag passa på att fråga efter ett kortkommando till Cubase 6.5

När jag är i Key Editor....Hur bläddrar jag med hjälp av ett kortkommando mellan Velocity och Expression ?

Att du vill parameter-raden nederst i fönstret ska visa antingen velocity eller expression, växla mellan med ett knapptryck? Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Två viktiga saker att känna till i pro tools tycker. Håller du ner alt-tangenten o gör något påverkas alla spår. Shift +alt påverkar markerade spår.

I Edit fönstret. Ctrl+alt+com+ piltangent ner. Anpassar alla spår efter fönstret i storlek.

I en plugg. Ctrl+alt+com och klicka på något i pluggen så kan du aktivera automatationen för den parametern.

Finns hur mycket som helst, fyller väll på efter hand :-)

Mvh

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd där vi tipsar och delar med oss av mindre kända funktioner, genvägar, snabba kortkommandon, makron, workarounds och dolda/okända finesser i våra kära DAW-program. Såväl saker som är medföljande i programmet, som lite hemgjorda lösningar, eller tilläggbara saker genom mindre expansioner.

Nyckelord: Enkelt, snabbt, praktiskt o produktivt, och relativt okänt/dolt. Inga långa instruktioner/lektioner i hur delar av programmet fungerar.

Sitter själv i Presonus Studio One 2.6 och kan tipsa att om man trycker ner och håller in scrollhjulet på musen, så dyker hela menyn med redigeringsverktyg upp direkt under muspekaren. Då slipper man gå upp till verktygsraden, markera nytt verktyg och sen gå tillbaka ner hela tiden. Inte många som vet om det tricket.

Vissa tips kan några tycka är standard-kunskap, men hellre för många såna, än för få av övriga. Fyll på med de smarta okända trix ni inte tror är så väl känt bland andra här. Bra för både erfarna och nytillkomna.

Varför använder du inte bara 1-5 för verktygen? 😛

Jag har routat om lite snabbkommandon.

§ = öppna/stänga mixen

1-5 = verktyg

H = Humanize (midi)

Q = som vanligt

N = Snap on/off (snap to grid)

C = Metronom

T = Show/hide time track/time code

R = Record (play+record)

Sen har jag ett sånt här tangentbord: http://www.inet.se/files/img/max/6606253_1.png

(kolla allra längst till vänster på tangentbordet)

G1 = Hoppa fram en bar

G2 = Hoppa tillbaka en bar

G3 = zooma in horizontellt

G4 = Zooma ut horizontellt

G5 = Zooma in vertikalt

G6 = Zooma ut vertikalt

Älskar dem där extra 6 knapparna. Dem låter dig navigera fruktansvärt fort. Lätta att zooma in och ut OCH hoppa fram och tillbaka.

Sen har jag självklart "spacebar" som start/pause.

"Enter" som hoppa tillbaka till början

Det är allt jag kommer på just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför använder du inte bara 1-5 för verktygen? 😛

Med musklicket får man fram alla verktyg i alla undermenyer med. Trycker man på 5an måste man trycka många gånger för att bläddra igenom olika verktygen i den undermenyn. Med musklicket får man upp alla verktyg direkt framför näsan och kan bara klicka på rätt. Tycker det är mer direkt.

Plus, att jag adresserat om 1-8 (som det faktiskt är) för andra funktioner redan 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du vill parameter-raden nederst i fönstret ska visa antingen velocity eller expression, växla mellan med ett knapptryck?

Jo men exakt... det ska ju finnas ett snabbkommando till detta, med hjälp av ett knapptryck växla mellan de olika (signaler) som blivit inspelade... t,ex Velocity eller Expression.

Jag har sett att det fungerar att visa båda samtidigt...men det är jag inte intresserad av. 😑

Jag har dessutom sett att funktionen är möjlig....på ett youtube- klipp.... men det är omöjligt att hitta dit igen. 🙁

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men exakt... det ska ju finnas ett snabbkommando till detta, med hjälp av ett knapptryck växla mellan de olika (signaler) som blivit inspelade... t,ex Velocity eller Exp<b></b>ression.

Jag har sett att det fungerar att visa båda samtidigt...men det är jag inte intresserad av. 😑

Jag har dessutom sett att funktionen är möjlig....på ett youtube- klipp.... men det är omöjligt att hitta dit igen. 🙁

Aldrig kört så. Men skulle börja med att söka rätt på vilka alternativ som finns tillgängliga för keyeditorn i "keyboard shortcuts". Välja ut lämpliga kandidater och adressera dom till en avsedd tangent. Man kanske får prova lite innan man hittar rätt. Det är i alla fall där - i keyboard shortcuts - som man adresserar alla tangentfunktioner.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips btw, i Cubase (och kanske andra) är om man har gjort inspelning av musiker. I många fall så spelar musikerna samma sak flera gånger i låten. Då kan man välja ut den - av dom passagerna - som låter bäst, och ersätta de andra med den bästa. Det vill säga om musik- o spelstilen tillåter sådan plastik-kirurgi. Men det kan även användas som räddning i efterhand.

På ett audiospår så kan man markera ett avsnitt på viss längd - t.ex. 8 takter (måste vara exakt) - och göra en "Audio Region" av det. Då blir dom 8 takterna som en liten 8 takters Audio snippet, fast utan att nån ny fil skapas eller sparas nånstans. Det är bara en referens, som hänvisar Cubase till just det området av audiofilen.

Om man gör en Audio region av t.ex. alla tre 8 takters verserna, så kan man sen lägga upp dom som en playlist i audio editorn (show audio regions, tror jag det hette), och jämföra dom sida vid sida och höra vilken som låter bäst. Det är fördelen, att kunna jämföra direkt, sida vid sida. Sen drar man den bästa av dom till där den ska vara, på alla tre verserna. Funkar givetvis bäst om musiken går ganska strikt efter klick/timeline.

När vi körde mixningstävlingen av FreddeHstads "Turn this ship around" här på forumet, så klippte jag ut varenda enskild takt av vartenda instrument (utom trummorna) - klippte i vissa fall ut halva takter för att få svänget jämnt - och jämförde alla takter av varje instrument som innehöll samma ackord/ton/sak, valde ut de bästa, och drog in sen bara in dom på tidslinjen och återanvände dom hela tiden.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips btw, i Cubase (och kanske andra) är om man har gjort inspelning av musiker. I många fall så spelar musikerna samma sak flera gånger i låten. Då kan man välja ut den - av dom passagerna - som låter bäst, och ersätta de andra med den bästa. Det vill säga om musik- o spelstilen tillåter sådan plastik-kirurgi. Men det kan även användas som räddning i efterhand.

På ett audiospår så kan man markera ett avsnitt på viss längd - t.ex. 8 takter (måste vara exakt) - och göra en "Audio Region" av det. Då blir dom 8 takterna som en liten 8 takters Audio snippet, fast utan att nån ny fil skapas eller sparas nånstans. Det är bara en referens, som hänvisar Cubase till just det området av audiofilen.

Om man gör en Audio region av t.ex. alla tre 8 takters verserna, så kan man sen lägga upp dom som en playlist i audio editorn (show audio regions, tror jag det hette), och jämföra dom sida vid sida och höra vilken som låter bäst. Det är fördelen, att kunna jämföra direkt, sida vid sida. Sen drar man den bästa av dom till där den ska vara, på alla tre verserna. Funkar givetvis bäst om musiken går ganska strikt efter klick/timeline.

När vi körde mixningstävlingen av FreddeHstads "Turn this ship around" här på forumet, så klippte jag ut varenda enskild takt av vartenda instrument (utom trummorna) - klippte i vissa fall ut halva takter för att få svänget jämnt - och jämförde alla takter av varje instrument som innehöll samma ackord/ton/sak, valde ut de bästa, och drog in sen bara in dom på tidslinjen och återanvände dom hela tiden.

Ännu enklare; spela bara en vers och en refräng!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Bumpar på här.

Ett kul quicktips om man vill spara tid på volumautomation eller rentav kompression: Använd en volumplugin på spåret, och skicka kanalens egna in-volym att styra volympluggens upp/ner rörelser(den måste jobba bakvänt förstås, sänka när det blir högt osv).

I Reaper t.ex. kan man göra det såhär: lägg en volym-plugg (t.ex. JS: Utility/Volume). Klicka på knappen "Param", välj "Parameter Modulation > Adjustment" som envelope. Välj sen att "Audio Control Signal" ska vara din modulator.

Ställ in "Track Audio channel" på 1 eller 1+2 (beroende på om det är ett stereo eller monospår) och sätt "Direction" på "Negative" (annars får du en expander-effekt).

Du kan nu justera automationen med alla andra parametrar; inklusive "strength" som är lite av en wet/dry kontroll. Det här funkar med de flesta pluggar som kan justera volym.

Gör en preset så är det bara ladda in pluggen, välja preseten, automation done. 🙂

I andra DAW-mjukvaror torde det gå att göra liknande, om inte annat med hjälp av bussar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bumpar på här.

Ett kul quicktips om man vill spara tid på volumautomation eller rentav kompression: Använd en volumplugin på spåret, och skicka kanalens egna in-volym att styra volympluggens upp/ner rörelser(den måste jobba bakvänt förstås, sänka när det blir högt osv).

I Reaper t.ex. kan man göra det såhär: lägg en volym-plugg (t.ex. JS: Utility/Volume). Klicka på knappen "Param", välj "Parameter Modulation > Adjustment" som envelope. Välj sen att "Audio Control Signal" ska vara din modulator.

Ställ in "Track Audio channel" på 1 eller 1+2 (beroende på om det är ett stereo eller monospår) och sätt "Direction" på "Negative" (annars får du en expander-effekt).

Du kan nu justera automationen med alla andra parametrar; inklusive "strength" som är lite av en wet/dry kontroll. Det här funkar med de flesta pluggar som kan justera volym.

Gör en preset så är det bara ladda in pluggen, välja preseten, automation done. 🙂

I andra DAW-mjukvaror torde det gå att göra liknande, om inte annat med hjälp av bussar.

Och jag som tänkte köpa Waves Vocal Rider.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Pro 9

I arrangefönstret, tryck på option (alt) och scrolla med musen upp/ned så breddar du spåren. Scrolla i sidled så sträcks spåren ut

Likaså i mixern. Scrolla i sidled så breddar du mixern något.

I mixern, håll inne options (alt) och cmd (command) klicka på en insert och dra den till nytt ställe så har du kopierat både pluggen och dom inställningarna som är gjorda i den.

Håller man bara inne cmd och drar så flyttar du pluggen.

Så har jag gjort en keycommand där jag har cmd och <> knappen till vänster om z så bläddrar jag mellan fönstren. För kör man med cmd och ex 2 så öppnar man mixern men då öppnas en ny mixer för varje gång och då blir det bara korkat men en massa fönster uppe. Till slut så storknar väl datorn.

Vid fade in/out uppe till vänster så kan man ändra fade till speed up eller speed down. Fränt om man vill göra bandstop. Värdet ställer man på samma sätt som fade.

post-6091-0-58084600-1394299632.png

Mixern, håller man inne option (alt och klickar på en insert så bypassas den. Klickar man på en regel så åker det till 0 dB. Samma med auxsend.

Arrange, editera ett spår/region. Håller man inne Ctrl samtidigt som man drar i kanten av audiospåret så förfinas själva dragningen. Bra om man ska vara petig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Ska det inte gå att få fram en bild över det flesta genvägar i pro tools?

Att man får fram detta tangenbord:

http://ecx.images-am...51g146eAJYL.jpg

Fast som typ skärmtangenbord, eller är jag ute och cyklar?

Vet inte om det är detta du söker, men tycker denna hemsidan är fantastisk!

http://www.protoolskeyboardshortcuts.com/pro-tools-10-keyboard-shortcuts/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Jättebra tråd men borde i rimlighetens namn delas upp i de olika programmen. Använder jag Cubase blir det väldigt mycket onödigt läsande om Pro Tools och tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...