Jump to content
Annons

Så fort Limitern jobbar så sprakar det, varför?


Gerterface

Recommended Posts

Jag kör ett långskott och undrar hur CPU-belastningen är i din låt med och utan limiter. Anledningen till mitt långskott är att om CPUn inte klarar av belastningen som limitern innebär kommer du att få resultatet du beskriver, dock är det märkligt att det endast hörs i högra högtalaren.

Ett annat tips är att du behöver sänka "volymen" på alla kanaler för att ge limtern utrymme att arbeta. Nu har jag inte koll på hur mycket du kan om en limiter men jag försöker mig på ett kort exempel i form av en kokande gryta. Säg att du fyllt en gryta utan lock till hälften med vatten, då kan du nästintill stormkoka vattnet utan att det skvätter utanför grytan. Om du har fyllt grytan med så mycket vatten att det är 1 cm från kanten och stormkokar vattnet kommer mycket av vattnet att skvätta utanför grytan. Limiterns uppgift är att se till att inget vatten slipper ut från den stormkokande grytan. Ju mer vatten som stormkokar, ju mer behöver limitern arbeta för att förhindra spill och har man för mycket vatten klarar inte limitern av att undvika vattenspill vilket du hör som "knaster". Vattenytan är din "threshold" för limitern, d.v.s. när limitern skall arbeta för att inget vatten skall spillas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

men vad menar du händer om du använder pluggar som ökar kanalens volym till tex +6?

internt är det ju inga problem men om spåret ska renderas för att spara processorkraft kan ju inte mixen förändras

måste erkänna att jag inte använder frysfunktioner så jag spekulerar lite

Vad jag menar var att jag inte tror frysfunktionen renderar spåret, utan endast påverkar VSTn som är isatt i spåret. Men vet inte om det stämmer.

Jag kör ett långskott och undrar hur CPU-belastningen är i din låt med och utan limiter. Anledningen till mitt långskott är att om CPUn inte klarar av belastningen som limitern innebär kommer du att få resultatet du beskriver, dock är det märkligt att det endast hörs i högra högtalaren.

Ett annat tips är att du behöver sänka "volymen" på alla kanaler för att ge limtern utrymme att arbeta. Nu har jag inte koll på hur mycket du kan om en limiter men jag försöker mig på ett kort exempel i form av en kokande gryta. Säg att du fyllt en gryta utan lock till hälften med vatten, då kan du nästintill stormkoka vattnet utan att det skvätter utanför grytan. Om du har fyllt grytan med så mycket vatten att det är 1 cm från kanten och stormkokar vattnet kommer mycket av vattnet att skvätta utanför grytan. Limiterns uppgift är att se till att inget vatten slipper ut från den stormkokande grytan. Ju mer vatten som stormkokar, ju mer behöver limitern arbeta för att förhindra spill och har man för mycket vatten klarar inte limitern av att undvika vattenspill vilket du hör som "knaster". Vattenytan är din "threshold" för limitern, d.v.s. när limitern skall arbeta för att inget vatten skall spillas.

Mycket bra beskrivet! Har de grundliga kunskaperna om en Limiter, men har inte använt det så mycket genom mina dagar, så detta kommer definitivt hjälpa mig förstå. Har faktiskt en låt som bara är "halvfylld", och genom lite lekandes med en limiter där förstår jag precis vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

så din teori är att datorn fortfarande gör allt jobb on the fly fast utan belastning?

Nej.

Låt mig omformulera;

Jag använder PLAY och Eastwests deras produkter för det mesta. När jag laddar in ett "instrument" (ta en violin som exempel) så laddas det in en mängd olika ljudsamplingar. Många utav dessa ljudsamplingar används aldrig på grund av att min melodi/takt/slinga inte kräver dom. Om jag då fryser, så är det endast de ljudsamplingar som min melodi behöver som laddas in. Alla de ljudsamplingar som inte krävs av min melodi behöver ju inte vara "inladdade", eftersom dem inte används. Därför kan man inte justera MIDI när ett spår är fryst, för samplingarna finns inte där. Förstår du hur jag tänker?

Så för att svara på din fråga, ja, datorn gör fortfarande en del jobb "on the fly", men påfrestningen på det fysiska minnet minskas ju.

Det är vad jag har hört i alla fall, sen om det är rätt eller inte har jag ingen aning om.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Båda sätten fungerar !

s.258 C7 PDF-manual.

Enter the Instrument Freeze function! This is how it works:

•When you freeze a VST instrument, the program renders an audio file of the instrument output (taking into account all unmuted MIDI parts routed to that VST instrument). This file is placed in the “Freeze” folder within the Project folder.

•All MIDI tracks routed to the VST instrument, or the instrument track associated with the VST instrument, are muted and locked (the controls for these tracks will appear “grayed-out” in the track list and Inspector).

•When you start playback, the rendered audio file is played back from an “invisible” audio track, routed to the VST instrument’s MixConsole channel. Thus, any effects, EQ, or mixing automation will still be applied.

•You can also freeze the MixConsole channel of the VST instrument. This freezes any pre-fader insert effects for the channels, just as when freezing audio tracks (see “Freezing (rendering) insert effects for a track” on page 234).

The result of the Freeze is that you get exactly the same sound as before, but the computer processor does not have to calculate the sound of the VST instrument in realtime.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info Laban1 och Demonproducenten!

Har en ytterligare fråga angående detta nu;

När jag exporterar mitt projekt så har jag för student en vanlig Limiter och en Brickwall Limiter. Om jag skulle vilja ha, låt oss säga en kompressor också, så bör väl den sitta efter regeln fast före Limiterna? Jag har bara 2 insert slots efter regeln på Cubase, och trots Google sökande har jag inte hittat några lätta lösningar på att få 3. Hur bör jag gå till vida?

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att ha bara 1st Limiter som är bra och som du har koll på?

I teorin: Du kan alltid skicka hela mixen till ett stereo gruppspår istället för till stereo Out, där du lägger insert effekter på hela mixen. Och sedan skicka gruppspåret till mastern. Inget jag rekommenderar för denna sak du vill göra.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska använda limitern som Brickwall, så bör den ju ligga efter kompressorn. Limiters kan ju användas med en lägre kompression ratio än infinite och är då inte riktigt en "tegelvägg". I övrigt är det valfritt.

För att få mer pluggar på 1 slot så kan man i värsta fall använda en plug-in chainer. Det är en plugin som man kan ladda in flera andra plugins inuti.

Körde länge med Xlutops Chainer, men den finns inte i 64-bit. Har dålig koll på om det finns nån bra 64bit vst host plugin.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, jag förstår.

Men som jag har fattat det så jobbar en "vanlig" limiter mer utjämnande och snyggt än en brickwall limiter. Därför använder jag för en "vanlig" limiter för att höja upp ljudet och sedan efter den sätter jag dit en brickwall. Är det rätt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som jag har fattat det så jobbar en "vanlig" limiter mer utjämnande och snyggt än en brickwall limiter. Därför använder jag för en "vanlig" limiter för att höja upp ljudet och sedan efter den sätter jag dit en brickwall. Är det rätt sätt?

rätt å rätt....

låter som ett dåligt sätt iaf

tårta på tårta

Link to comment
Dela på andra sajter

rätt å rätt....

låter som ett dåligt sätt iaf

tårta på tårta

Det du säger är att jag bör nöja mig med en limiter alltså? Hör olika hela tiden, hehe. Vad jag fattat var att om man endast använder en vanlig limiter så kan transients ta sig igenom och det kan clipa ändå eller bara låta knastrigt. En brickwall limiter låter inte så snyggt om den är ensam.

Om jag har fel får du/ni gärna tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att läsa igenom ALLA svar, så undrar jag enkelt bara; har du kollat så din latency inte spökar ?

Japp, har satt min latency lågt. Det är inte det slags knastret. När jag har högre latency laggar det och blir allmänt kaos, detta är bara ett litet lågt knaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger är att jag bör nöja mig med en limiter alltså? Hör olika hela tiden, hehe. Vad jag fattat var att om man endast använder en vanlig limiter så kan transients ta sig igenom och det kan clipa ändå eller bara låta knastrigt. En brickwall limiter låter inte så snyggt om den är ensam.

Om jag har fel får du/ni gärna tillägga.

en limiter som inte stoppar peakar har antingen en attacktid som är för långsam eller så är den dåligt programmerad (jag utgår från mjukvara i den här tråden) - använd en annan

sen är det ju så att om du pressar ljudet väldigt högt genom en limiter kommer du kapa (eller egentligen platta till) alla peakar - låter det illa har du kört för hårt (eller se föregående punkt ang programmeringen)

kontentan är att du inte ska behöva två limiters efter varann - däremot är det rätt vanligt med en kompressor följt av en limiter (som egentligen är en kompressor med väldigt hög ratio)

utöver detta finns nåt som heter inter sample clipping - men det är ett annat problem

så hitta en limiter som funkar som den ska och inte låter illa - och lagom är oftast bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, har satt min latency lågt. Det är inte det slags knastret. När jag har högre latency laggar det och blir allmänt kaos, detta är bara ett litet lågt knaster.

du bör sätta latencyn högt - inte lågt - om du ska undvika ljudproblem

om du bara mixar ska det vare sig bli kaos eller lagg

lagg3traduc4ow.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så enkelt att du har mastern över nollan?

Då blir det ju ett helvete om man pressar på med en limiter.

Kolla mixer-reglarna. 😄 Har hänt mig.

Så är inte fallet denna gången! Har fixat en annan limiter nu vilket ger bättre resultat. Det funkar nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är du egentligen?

det är väl så att om du måste få reda på vem jag är för att bedöma det jag säger så kan du själv alldeles för lite

ditt påstående om att bara för att det lyser rött i en plugg (eller för den delen en intern kanal eller buss) per automatik skulle rendera i att det distar är totalt fel

det är först när masterkanalen slår rött som det inträffar per automatik

att det finns vissa pluggar som antingen med flit är programmerade för att dista när dom slår över (tex för att emulera hårdvara) eller gör det av misstag för att dom programmerats dåligt är inte detsamma som det du påstår

läs på om dynamikutrymmet i intern signalbehandling så kommer du inse vilket enormt "headroom" som finns

och ja - jag är en dryg jävel

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...