Jump to content
Annons

Mixen tappar energi.


Sinus

Recommended Posts

Hej!

Detta händer när jag mixar, jag har en mix och de låter bra saker sitterihop bra men mutar jag en kanal det kan vara bassen, eller ett lead så tappar mixen energi eller fyllnad. vad beror detta på och hur kan jag fixa det?

sen en annan fråga, om jag vill lägga på ett ljud till exempelvis en synth och jag väljer en preset så låter de som den övervälmar mixen sänker jag volymen så försvinner den eller iaf mycket av ljudet. samma sak, vad beror detta på och hur fixar jag det?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta händer när jag mixar, jag har en mix och de låter bra saker sitterihop bra men mutar jag en kanal det kan vara bassen, eller ett lead så tappar mixen energi eller fyllnad. vad beror detta på och hur kan jag fixa det?

Tycker detta låter full normalt. Om mixen har bra energi när alla kanaler spelas upp samtidigt är det ju inget att oroa sig över. Ingen kommer höra din mix med basen mutad tex.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta händer när jag mixar, jag har en mix och de låter bra saker sitterihop bra men mutar jag en kanal det kan vara bassen, eller ett lead så tappar mixen energi eller fyllnad. vad beror detta på och hur kan jag fixa det?

sen en annan fråga, om jag vill lägga på ett ljud till exempelvis en synth och jag väljer en preset så låter de som den övervälmar mixen sänker jag volymen så försvinner den eller iaf mycket av ljudet. samma sak, vad beror detta på och hur fixar jag det?

Tack på förhand!

Angående din synt; använder du panning? Det kan handla om att det helt enkelt inte finns utrymme för synten i ljudspektrat.

Sedan kan lite kompression göra mycket med synt, har jag upplevt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta låter full normalt. Om mixen har bra energi när alla kanaler spelas upp samtidigt är det ju inget att oroa sig över. Ingen kommer höra din mix med basen mutad tex.

/Jon

Förstår vad du menar men vissa instrument / ljud i mixen kommer introduceras och sen komma tillbaka etc (jag producerar edm) så i mitt fall är de att oroa sig för. kanske har med eq att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Detta händer när jag mixar, jag har en mix och de låter bra saker sitterihop bra men mutar jag en kanal det kan vara bassen, eller ett lead så tappar mixen energi eller fyllnad. vad beror detta på och hur kan jag fixa det?"

Om det är så att du har ett break där vissa instrument försvinner så kan man ibland behöva automatisera eq:n för att mixen inte ska låta för tunn eller tappa för mycket energi. Piano kan vara ett typiskt sådant instrument. I mixen behöver du inte mycket bas från det, men om det bara blir sång och piano så kan det låta tunt och plonigt utan basfrekvenserna. Så automatisera e kanske är det du eftersöker.

"sen en annan fråga, om jag vill lägga på ett ljud till exempelvis en synth och jag väljer en preset så låter de som den övervälmar mixen sänker jag volymen så försvinner den eller iaf mycket av ljudet. samma sak, vad beror detta på och hur fixar jag det?"

I detta fall så låter det som om ljudet inte samspelar med resterande ljud i mixen och du kan ha fått frekvenskrockar. Jobba mycket med eq och kompressor för att få ljudet att samspela med de andra.

Detta är ju bara spekulationer kring vad det skulle kunna vara efter dina beskrivningar. Har ju inte en aning om ifall det är på detta sätt i ditt fall.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående din synt; använder du panning? Det kan handla om att det helt enkelt inte finns utrymme för synten i ljudspektrat.

Sedan kan lite kompression göra mycket med synt, har jag upplevt.

Mycket möjligt, men t.ex vi säger synthen peakar på -3 db och där låter den fylld och bra men högsta instrumentet i mixen peakar på -8 och och där låter låter den fylld och jag kan höra all information, skulle jag då sänka ner synthen så ja den tar ej över mixen och dränker allt annat men resten av informationen /freq? som gör att den låter fylld försvinner då.?

Hur ska jag göra med kopressionen menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjligt, men t.ex vi säger synthen peakar på -3 db och där låter den fylld och bra men högsta instrumentet i mixen peakar på -8 och och där låter låter den fylld och jag kan höra all information, skulle jag då sänka ner synthen så ja den tar ej över mixen och dränker allt annat men resten av informationen /freq? som gör att den låter fylld försvinner då.?

Hur ska jag göra med kopressionen menar du?

Vad har du för andra instrument när synten spelar? Vad spelar synten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla det lite mer, hur ska jag använda BP filtret ?

Ett BandPass filter, skär i toppen och botten, flytta runt till det hittar sin plats, dvs lyssna , vilka värden beror förstås på vilken synt det är och vad den konkurrerar med.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Syntar kan man många gånger skära ganska så högt. Så fort ett instrument tar över mixen är det allt som oftast för att den har en massa bas som behöver skäras bort. Är det frågan om synt så kan det även vara så att ljudet är för mycket stereo helt enkelt. Ett sätt kan vara att göra den till monofil och sen användare någon stereobreddare för att få tillbaka till lite mera stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...