Jump to content
Annons

Semifinalröstning i Studiofestival # 5


djonas

Recommended Posts

post-1-1243342970.png

Hej min vänner!!

Nu är det då äntligen dags att börja rösta. 😉

Röstningen kommer gå till enligt följande;

- Du ska lämna 7 st röster i ditt inlägg här i tråden dvs öppen röstning, gärna med motivering om du orkar. 😛

- 1, 2, 4, 6, 8, 10 och 12 poäng ska delas. Självklart skall 12:an delas ut till det bidrag som tycker lyckats bäst med att göra en hybridlåt utifrån de angivna reglerna. 🙂

Till exempel så här

12 poäng - bidrag X

10 poäng - bidrag Y

8 poäng - bidrag Z

o.s.v.¨

För er som ännu inte laddat hem bidragen så finns de här; Studiofestival 5 (semifinal).zip

Semifinalsröstningen är slut!!

Mvh / djonas (your playmate of the month 😄)

Edit: Frågan har kommit upp huruvida fel mp3-format (tre bidrag har 128 kBit/s, 192kBit/s resp. 256kBit/s) skall bedömmas som ett regelbrott men jag tycker att vi kan ha överseende med det.

Jag tycker att det är av mindre betydelse i sammanhanget.😉

Edit: Glömde tillägga att det naturligtvis inte är tillåtet att rösta på sitt eget bidrag men det kanske är självklart. 🙂

Ställningen so far efter att djonas lagt sina röster.......10 april kl 23:59

Bidrag Poäng

05 - 169p

02 - 149p

12 - 134p

07 - 129p

11 - 121p

13 - 119p

10 - 116p

09 - 93p

06 - 72p

16 - 65p

15 - 50p

08 - 46p

14 - 45p

04 - 37p

17 - 35p

03 - 30p

01 - 9p

Spännande eller hur....? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lika bra att bestämma sig. Håller med Neko om att det är svårt att sätta poäng på så många bidrag, så de låga poängen känns lite slumpmässiga. De högsta poängen kändes desto lättare att sätta. 😉

Börjar med lägsta poängen, precis som i melodifestivalen...

1p - Bidrag 16

2p - Bidrag 7

4p - Bidrag 6

6p - Bidrag 4

8p - Bidrag 2

10p - Bidrag 11

12p - Bidrag 9

Motivering: Bidrag 9 är en sann hybrid. Eftersom den dessutom ger mig lite vibbar av MrBungle/Secret Chiefs 3 är den en given vinnare hos mig. Detta hör jag gärna mer av! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat allihop! Bästa festivalen hittills, kvalitetsmässigt. Kanonarrangemang, Djonas.

Min röst dårå:

12p - Bidrag 11

Bästa låten utan tvivel. Man tycker nästan inte att det är en hybrid men det är bara för att kompet smälter så jäkla bra in i en jäkla bra låt.

10p - Bidrag 10

70-tals-TV-musik. Synd att det är lite sunkigt syntblåssound, riktiga horn där och Baretta skulle gjort vågen. Läcker temaslinga, skitbra.

8p - Bidrag 14

Smälter för såna här harmonier. Underbart. Hade den haft en text mer än Stubidobidooa-studiooo så hade den kommit ännu högre.

6p - Bidrag 5

Här är en låt som verkligen drar nytta av dom olika trumkompen, hela låten hänger i hop men byter tempon och stil snyggt. Schysst samba+funk, bra clavinet.

4p - Bidrag 2

Härlig hybrid, men inte samba+funk+dansband utan sommarpop+Beastie Boys+Hanne Boel

2p - Bidrag 1

Santanafeeling får jag av den här. Skönt tema. Men lirar inte riktigt med kompet, låten ändras nästan inte alls när trummorna byter beat.

1p - Bidrag 12

Jäkligt skön låt. Låter som filmmusik till en 80-talsrulle av Michael Mann. Sticker inte ut, men ligger läckert i örat.

Edit: oj, glömde skriva låtnummer på några... 😉

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

12p bidrag 05- Uttrycksfull sångare. Skitsnygg låt. Klockren arrangering och mixning. Gitarrsolot mixades kanske lite högt.

10p bidrag 04- Snygga gitarrljud o riff. 80-tals synten i början påminner mig om Miami Vice (vilket jag gillade!).

8p bidrag 08- Jag älskar sådan tung metallgitarr. Mycket hybrid. Många olika stilar (alltså fler än 3) och ändå enhetligt.

6p bidrag 10- Gillar tonartsbyten. Utnyttjade trumfills på ett bra sätt.

4p bidrag 02- Älskar det tunga metallsoundet.

2p bidrag 01- Gillade Santana soundet på gitarren och synthen påminde om Midnight Express (fråga inte varför). Snyggt.

1p bidrag 16- Oemotståndligt gung wah-wah/blås. Lite väl repetitivt men va f-n det svänger ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

1 poäng går till låt nr 6. Skönt sound och bra trumpet. Något enformig.

2 poäng går till låt nr 9. Kul med digeridoon och diLeva-hoandet

4 poäng går till låt nr 10 för det goa elpianot och den lite bättre produktionen

6 poäng går till låt nr 15 för en skön låt med sköna ljud och ett litet annorlunda stuk

8 poäng går till låt nr 2 för en brutal ballad a la Beastie Boys med lite fägring i mitten

10 poäng går till låt nr 5 för en snygg gitarr, en riktig låt och en bra sång. Dessutom snyggt sound.

12 poäng går till låt nr 12 för Jarré-introt och den snyggaste ljudbilden

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är fantastiskt skickliga alla som ställt upp och fint arrangerat Jonas! Många bra bidrag och svårt att rangordna ned till 7 men efter fyra genomlyssningar och mycket rådbråkande... Här är mina poäng:

12 poäng - bidrag 7 (träffar nån nerv hos mig... den vemodigt finska kanske 😉 gillar...)

10 poäng - bidrag 12

8 poäng - bidrag 5

6 poäng - bidrag 14

4 poäng - bidrag 11

2 poäng - bidrag 10

1 poäng - bidrag 17

Avstår från djupare motiveringar då jag är lite för oerfaren för att bedöma tekniska detaljer. Låtarna är helt enkelt i min "gillaordning". Några kommentarer dock: Bidrag 5 hade ev. hamnat ännu högre upp på min lista med tydligare sång. Fick ta till lurar för att höra. Bidrag 14 skulle troligtvis också fått mer av mig med en riktig text. Värd att utveckla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch så svårt, 😉

Men jag e´ klart impad på de flesta låtarna och riktigt coolt blev det

Helsingborg röstar!!!

12 poäng - bidrag 12

10 poäng - bidrag 5

8 poäng - bidrag 16

6 poäng - bidrag 15

4 poäng - bidrag 17

2 poäng - bidrag 2

1 poäng - bidrag 11

Rättvist?? ingen aning känner mig mest förvirrad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var inte lätt.

1 poäng - bidrag 9 Spännande mix av instrument och melodier.

2 poäng - bidrag 15 "Frankensteinmix" som avslutas med "female robotic singer".

4 poäng - bidrag 8 Klassiskt och stilfullt gitarrspel.

6 poäng - bidrag 10 70-tals TV-deckarfunk som avslutas med "spaghettiwestern"?

8 poäng - bidrag 12 Stämningsfull...som en "lonesome ride in the night"

10 poäng - bidrag 5 "Whailing" på frihand. Snyggt och j-gt bra gjort!

12 poäng - bidrag 2 Beastieboys ft Lita Ford. Fräckt!!!

Lyssnat flera gånger, ändrat flera gånger, men....så här blir det!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...å så här röstar jag:

12 p: Låt nr 9. Oändligt begåvad pryl. Dessutom komplett framförd. Jag blir fan avundsjuk:)

10 p: Låt nr 2. Jag blir lite avundjuk igen... Varför kom jag inte på det här själv?? Övergången i den inledande samban är ytterst livgivande. Skitsmart. Skulle varit min vinnare om man gjort nåt ännu bättre av det avslutande "dansbandspartiet".

8 p: Låt nr 4. Gosigt sound. Bra gitarr (Även den här kunde hamnat ännu högre på min lista med ett ännu bättre gurasolo... men jag klagar inte, delade ju ut en 8-a 😉 )

...sen blir det svårt att rangordna....

6 p: Låt nr 7. Bra lir och idé, framförallt vid 1.45.

4 p: Låt nr 11. Gillar den här rösten skarpt.

2 p: Låt nr 5. Bra sång igen!

1 p: Låt nr 12. Hybrid på sitt eget sätt..? Jag förstår inte genren (?) men visst finns här något även för mig:)

Så ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då levererar jag mina röster efter bästa förmåga:

12p - 16: Härligt blåsriff och sköna gitarrer. Svänger som fasen. Genomtänkt frasering som utnyttjar trumtakterna.

10p - 06: Bingolotto wannabe. Sköna harmonier och schyssta solon.

8p - 11: Gedigen produktion. Låter som en låt som nån b-artist från portugal spelat in. Blir lite tråkig att lyssna på i längden.

6p - 12: Skön bakgrundsbreezer. Man blir lugn av att lyssna till ljudet och beaten.

4p - 05: Coolt intro! Tycker tjejen sjunger jobbigt. Den enformiga melodin hade kunnats göras mer intressant.

2p - 10: Slickt spelat. Kunde bytt synthleaden mot ett roligare instrument. Bättre när gitarren kommer in.

1p - 02: Låten börjar väldigt roligt. Kunde fortsatt så hela tiden 😉 Refrängen är bra - hade varit maffigt med körer till den.

edit: oj, vad jag klagar... Alla bidragen som är med här tycker jag är bra! 🙂

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mina röster. Har gjort bedömningen med tyngdpunkt på hur bra man har lyckats följa reglerna.

Hade jag röstat på hur bra låtarna var så skulle det bli en annan poängutdelning...

1 poäng - bidrag 14

2 poäng - bidrag 17

4 poäng - bidrag 16

6 poäng - bidrag 11

8 poäng - bidrag 10

10 poäng - bidrag 7

12 poäng - bidrag 13

Bidrag 12 får ett hedersomnämnande. Skön låt, bra arr. och mix, men inte så mycket hybrid i mina öron...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.. efter ett par snabba genomlyssningar av alla bidrag var det ett par som utmärkte sig som mina 7 val.

Jag har gått på känslan låten förmedlat, hur jämn mixen varit samt instrumenteringen och orginalitet.

12p = Bidrag 12:

+ Skönt ambient sound

+ Känns Annorlunda

+ Bra instrumentering och mixning

+ Försäljningspotential

- Visselpipe-ljudet -> sämsta samplingen på denna jord?

---------------------------------

10p = Bidrag 02:

+ Skön introväxling

+ 'Överraskande' instrumentering

+ Maffigt, Fett gitarrsound

+ Hög diggpotential

- Lite tunn kropp i midbasområdet

- Sångerskan känns lite Out-of-tuner ibland

---------------------------------

8p = Bidrag 10:

+ Skönt sound

+ Väl vald instrumentering

+ Mycket väl framfört

- lite hög bas

---------------------------------

6p = Bidrag 9:

Skulle Salvador Dahli gjort musik skulle den låtit såhär

+ Tokblandning av olika element

+ Orginell

+ Jämnt mixat

- inget

---------------------------------

4p = Bidrag 5

+ Mycket bra jämn mix

+ Skönt funky sound i 'discodelen'

++ Klavinettljudet ( är otroligt svag för detta instrument 😲 )

- Känns inte som det ska vara kvinnlig sång på detta

( framförandet är det däremot inget fel på )

---------------------------------

2p = Bidrag 11

Låter lite som Aerosmith om 10 år när rocklåtarna tagit slut och man satsar

på pensionärskryssningar i karibien

+ Skön sång

+ Väl framfört

+ Bra mixat

- inget direkt

---------------------------------

1p = Bidrag 7

+ Kompet känns helrätt i första delen

- Syntdelen känns för 'glättig'

Och sammantaget verkar det vara mycket energi nedlagt på alla bidragen, men någon måste ju tyvärr bli utan poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska snart avge mina röster men slog mig ett och annat när jag lyssnade...

Inklistrat från "regler"

"Uppgift:

* Du skall göra en låt utifrån detta komp innehållande dessa tre stilarna. "

Har jag missat nått? 😉

Många av de högt placerade låtarna innehåller faktiskt inte ett uns av det typiska från de tre olika genrerna. Var märks ex.vis "dansbandssoundet" i 12:an, 2:an och 11:an?

Dom är jäkligt bra men jag röstar enligt min tolkning av reglerna. 🙂

12p - låt nr 10

10p - låt nr 7

8p - låt nr 8

6p - låt nr 14

4p - låt nr 6

2p - låt nr 17

1p - låt nr 11

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade visst räknat lite fel igår kväll, ber så mkt om ursäkt för detta, tack Tetrix för att du gjorde mig uppmärksam på detta. 🙂

Nu skall det stämma men om någon orkar och känner sig manad så får ni gärna kontrollräkna. 😉

Ha det gött

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lärt mig otroligt mycket när jag verkligen har tvingat mig att lyssna. Inte tvinga i negativ bemärkelse så klart 😆 . Känner sig dock lite nedtryckt i skorna när jag inser hur långt jag har att vandra för att nå samma nivå som många av bidragen... Bläh det är bara att bita ihop och börja gå😱.

Måste börja med en kommentar om hur jag ser på hybrid. Just då för att man skall förstå min poängsättning. Nu är synsättet ju självklart inte mer rätt än någon annans ja kanske helt fel enligt en del, men ändå mitt...

Hybrid, korsning... alltså något nytt som skapas av flera ting. Man använder alltså genrerna på ett annorlunda sätt och vi får något helt annat. Det jag tycker många här har skapat vill jag snarare kalla kameleont istället för hybrid. Alltså något som tar olika skepnader i olika miljöer. Jag menar man spelar samba när det är samba och funk när det är funk etc. Det enda som håller samman är en återkommande melodi... Nog med bladder, till röstningen istället!

12p - 02, För in något från alla världar till en hybrid. Asbra inledning.

10p - 12, Kanske inte så mycket hybrid men anpassar kompet otroligt bra. En röd tråd genom hela låten. Melodierna slingrar sig runt varandra på ett vackert sätt och förstärker varandra.(Komplett)

8p - 15, Spännande, händer något hela tiden. Känns som man är på ett tåg som passerar olika världar.

6p - 05, En låt som växer, svårt att säga vad men det är något med nyanserna...

4p - 11, En kanonlåt som länge låg nr1 men föll tillbaka, lite pga att ref kändes lite lång, lite konstruerad för att invänta trumtakts bytet.

2p - 08, Snyggt grepp att låta alla instrument någon gång vara i fokus och spela lead, även basen.

1p - 04, Denna platsen var det många som kämpade om men på något sätt föll denna mig mer i smaken.

Det var det! Ser fram emot nästa festival:)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina poäng faller enligt följande:

1 p - bidrag 17

Den här känns väldigt live.. inga programmerade instrument här inte. Trummorna hade gärna fått sticka ut lite mer. Den blyga trummisen sitter i bakgrunden o håller takten, medan resten av grabbarna svänger järnet vid scenkanten. 😄

2 p - bidrag 1

Kommer att tänka lite på 70-tal när jag hör denna. Skön gitarrspel när den väl kommer igång mot slutet..

4 p - bidrag 5

Riktigt skön faktiskt.. Det svänger på fint. Fin framförande av sång oxå!

6 p - bidrag 11

Bra sång. Härlig kombination av de olika stilarna. Skön! Själva mixen.. i mina öron så påminner det lite om Beatles-fenomenet med intrumenten i väsnter kanal, sång till höger. O andra sidan.. vem diggade inte Beatles? 😏

8 p - bidrag 16

Rådiggar gunget i låten! Gillar speciellt samspelet mellan gitarr och allt övrigt (sax?). Den är kanske en aningen monoton, men konstigt nog tröttnar jag inte på det ett dugg. Kan lyssna på det om och om igen. 🙂 På nåt sätt så påminner det här "Markoolio - Karlsson på taket" kompet jag hörde på Grönan förra sommaren..

10 p - bidrag 7

Gillar live atmosfären i denna låt, det är bara all folk runtomkring som saknas. Skön rymd i ljudbilden. Känslan påminner lite som att stå framför en scenen och lyssna. Vet dock inte riktigt hur jag skall tolka de olika låtstilarna, om de verkligen har uppfyllt kraven enligt målet med tävlingen.

12 p - bidrag 13

Jag tycker låten utklassar alla andra i just temat Hydrid. Lite humor i sången piffar även upp det hela, så att man orkar ta sig igenom hela arrangemanget utan problem. Professionellt mixad..

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

nu röstar jag:

12p - Bidrag 10

ja gillar melodin o arret låter som nån film/serie snutt.

10p - Bidrag 6

bra arr här med, nice blåsljud (hur har du fixat det?)

8p - Bidrag 9

intressant låt där kombinationen av samplingar utgör det säregna, va säger hon egentligen? låter som en framtida sektlåt för att få in medlemmarna i trans av nått slag.

6p - Bidrag 5

Tycker denna är genomgående bra, välarbetad o komplett. Inte så mycket, enligt min tolkning, hybrid dock.

4p - Bidrag 8

Här händer mycket, melodierna avancerade o långa, nästan solo, även basen har starkt melodisk karaktär.

2p - Bidrag 2

Hybrid på sitt sätt, ingen dansbanstolkning dock, bra refräng o intressant rap,

1p - Bidrag 11

Bra låt, välarbetat, låga poäng pga låten inte genomgår stilförändringar = samba, funk, dansband.

I övrigt bra jobbat, det var en svår men intressant uppgift o jag ser fram emot nästa festival!

MVH

zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

23 röster och över 1000 visningar  😆

Det är bara för att alla vi som är med är inne en gång i kvarten och kollar om det hänt något. 😄

Att ni inte passar på att rösta då pojkar :rolleyes:

Själv måste jag lyssna genom låtarna igen (har varit borta), men i morron är det nog klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...