Jump to content
Annons

Semifinalröstning i Studiofestival # 5


djonas

Recommended Posts

Annons

Fan vad svårt det var...hade nog varit enklast att rösta på en låt och slippa välja bort så många enskilda låtar för att komma ner till 7 st. Känns hårt att välja bort en låt när skallen envist maler "ge mig funk funky music" hela dagarna :rolleyes:

Har försökt vara lite regelmässig också, så de tre första platserna går till de jag tyckte kom närmast uppgiften. 4-7 är de jag till sist gillade bäst av resten.

- 12p : bidrag 7

- 10p : bidrag 10

- 8p : bidrag 17

- 6p : bidrag 2

- 4p : bidrag 12

- 2p : bidrag 11

- 1p : bidrag 6

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska rösta utan att titta på hur ställningen är eller läsa genom tråden. Jag väljer att inte lyssna efter regelföljsamhet utan helt enkelt i den ordning bidragen tilltalar mig 😛

12p - Nr 3. Snygg melodi, smart text. På svenska dessutom. Låter väldigt "enhetligt".

10p - Nr 2. Kunde lika väl blivit en tolva här. Överraskande, fräckt, personligt.

8p - Nr 9. Experimentell etno. Oxå en favorit. Med ett bra slut. Svårt att rangordna

bland dessa tre favoriter.

6p - Nr12. Luftig produktion i bästa "Simple Minds"-anda. Snygg melodi. Här har vi ett

proffs! Visselpipan kommer att gå till studiofestivalhistorien.

4p - Nr 5. Klavinett, funkbas, snygg tjejröst. Håller kanske ändå inte fullt ut.

2p - Nr13. Catchy melodi till en låt som verkligen sticker ut första lyssningen men som

inte hänger med i topp efter flera lyssningar.

1p - Nr17. Mycket snyggt efter regelboken. Bra genomarbetade arr men med en lite

konstig produktion. Annars hade den kommit högre.

Väldigt lyckad festival blev det!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

GitarrE (oregistrerad)

Mina poäng:

12 p: låt 1 - smakfull och enkel

10 p: låt 2 - bra tryck

8 p: låt 6 - cool jazzig känsla

6 p: låt 9

4 p: låt 11

2 p: låt 15

1 p: låt 16

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att få in bedömningen bra hybrid och helst en bra låt också.

Såhär blev det i alla fall, har försökt bedömma efter bra hybrid, låt och framförande..

12p - Bidrag 5

Skönt intro. Bra sång, snyggt wahwah. Bra clavinetgrejer som svarar i höger pan.

Sådär dansband men det händer mycket i låten.

10p - Bidrag 13

Riktigt bra efterliknelse av stilarna i kompet, rätt tjatigt med "funk funk funk osv"

Bra uppbyggnad med brasset..!

8p - Bidrag 14

huaaooooou..stuudio 😎 Hade kännts bättre med en riktig sång istället för hjälplöst trallande. Dansbandstexten va nästan ännu extremare än min olsbergtext. Jag gillar låten!

6p - Bidrag 6

Föll för blåset. Mysig låt med snygg mellandel vid typ 1.20. Dock inte särskilt hybrid och lite segt med händelser. Mystiskt slut tycker ja..

4p - Bidrag 16

Snygg men blir tjatig. Gillar temat i blåset. Känns dock mycket loop...

2p - Bidrag 7

Ganska tråkig låt men helt okej liknande av stilar. Partiet med gitarrsolot gillar jag bäst.

1p - Bidrag 11

Skön låt och sångare. Inte så mycket hybrid och lite rörigt vissa ställen. Rätt omväxlande och sköna basgångar..

..så vart det 😛 kul o lyssna

Link to comment
Dela på andra sajter

kunde nästan svära på att jag hörde låt 16 på TV när det gjordes reklam för "house wifes" eller vad det nu är för nytt bra program. Men det var bara brassräkan som tutade till i deras låt. Då tänkte jag på hur skönt låten passat in på en cool tv-reklamscen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina poäng:

12 p: låt 1 - smakfull och enkel

10 p: låt 2 - bra tryck

8 p: låt 6 - cool jazzig känsla

6 p: låt 9

4 p: låt 11

2 p: låt 15

1 p: låt 16

Tyvärr så kommer inte dina röster att räknas GitarrE i tävlingen eftersom reglerna säger att rösta får de göra som reggat sig minst 2 veckor före anmälningsdeadline (vilket var den 24 mars). Du reggade dig den 4 april. 🙂

Denna regel utkristalliserade sig under förra festivalen då vi, helt plötsligt när semifinalsröstningen hade kommit till ungefär mitten, fick många nyreggade medlemmar, och guess what, kan du tänka att typ alla röstade på samma bidrag. 😄

Kul att du är här nu i alla fall (ser att det var ditt 1:a inlägg). 🙂

Häng gärna med på nästa festival !!

Mvh / djonas (lekledare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vad svårt det var dehär..efter intensiv lyssning har jag nu bestämt mej för att dela ut poäng. Vill förtydliga att jag gör det utifrån de låtar som bäst följer Hybridtemat (samba/ funk/ dansband)..detta eftersom det finns en del låtar som i sig är bra..men rakt av kör över temat utan att markera genrebytena (hmm, kanske inte själv varit jättetydlig heller iofs..men iafl försökt)

12 päng - bidrag 7

precis hemkommen från gran canaria får denna låten (sambadelen) mig att tänka på killen som sjöng spanska smörllatingrejer ackompanjerad av midisythar..hehe..men iofs var han sparsammare (mkt) med moll. Dessutom är detta hästlängder bättre..funkdelen svänger bra och antother one bites the dustbasen (tror jag, tycker ja de låter som..?) nice. Sen skäms jag lite för att jag faktiskt gillar arpeggio synthgitarrdelen på sticket..den aktiverar väl en latent gen hos mej (den finska, haha). Snygg dansbandsdel, bra jobbat..bästa hybriden enligt min mening, helt klart.

10 poäng - bidrag 10

Gillar denna med, nice tema på sambadelen å snygg wahgit, moogsynth (?) å ljudeffekter på funkdelen..mkt nice, följer temat å svänger tidvis grymt! Passande brejk med bara trummor innan dansbandsdelen..

8 poäng - bidrag 14

bra sväng, nice hybrid..mysig dansbandsröst, skulle nog få kvinnor i lyssnarmålgruppen att sukta.. 🙂

6 poäng - bidrag 13

Kul låt, hybridenlig..mm..saknar lite fetare blås (lite väl syntigt).

4 poäng - bidrag 16

svängigt synthblås, annars tung å groovy på sambadelen..tyvärr samma blåsräka på dansbandsdelen (skulle ändrat fraseringen kanske)..annars skulle den varit värd ett par poäng till

2 poäng - bidrag 15

meditativ sound i samban..svängig hård hybrid funk..mer hybridsamba..hårdarefunk å snygg dansband som inte låter alltför farligt mkt dansband.

1 poäng - bidrag 9

sista poängen..fanns ju fler man ville ge den åt, funderade på elvan å femman..men denna är mera hybrid.

Pust..nu va de klart..hmm verkar som d finns andra som deltagit men inte röstat ännu..så kom igen nu, brinner i knutarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello studio in Stockholm. These are the votes of the egghuvud

12 poäng (douse poi) le raymuni (nej bara skojar)

12 poäng – låt 9. Snacka om hybrid. Kanske lite off

med alla influenser men en klar vinnare hos mig

10 poäng – låt 13. Här luktar det finlandsbåt så det stänker, motiveringen till poängen måste ändå vara när "små små ord av kärlek" kommer. En av de mest lyckade dansbandsbitarna. Och stiltroget hela vägen, tur att man inte gillar det bara.

8 poäng - låt 2. Mer Rage against the machine än genretroget., men visst det är fräckt.

6 poäng – låt 15 är svag både för gitarrerna och soundet.

4 poäng – låt 10 ahh det är snygga klavs.

2 poäng – låt 8 Börjar bli svårt att hitta bra bidrag nu, men 2 poäng till lizzyharmonierna

1 poäng – låt 6 för dansbandsbasen

Sänkte kanske mig själv nu... (vånda)

rösta nu godammit som musigene sa och gör det på min låt. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Boberg (oregistrerad)

Här kommer mina röster. Jag har en väldigt skev bild av vad som är bra musik, jag har försökt rösta med hjärtat! Ok, då kör vi:

1 poäng låt 6 Mysigt helt enkelt.

2 poäng låt 12 "Ja det är här är nya Nissan Micra", träffsäker bilreportagemusik!

4 poäng låt 4 Jag gillar gitarrerna, schysst solo! DET ROCKAR!

6 poäng låt 3 Är detta ironiskt? Man hör lite fniss i sången. Jag diggar!

8 poäng låt 5 En riktigt snygg produktion. Måste tagit mer än 2 timmar.

10 poäng låt 17 Det här är Bengt Palmers dubbelgångare! Härliga spanska arr.

12 poäng låt 13 "FUNK FUNKY MUSIC"; kommer bli minnet av denna festival. Det är så här man skriver en klistrig hook.

Helt idiotiskt och underbart. Genialiteten lyser rakt igenom, likt min polare Svante Stadlers texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tänkte bara påminna de som är med i tävlingen men som ännu inte röstat. Se till och gör det nu. Inte långt kvar nu. 😠

Mvh / djonas

Edit. Semifinalsröstningen slutar ikväll kl 24:00, men känner på mig att jag kommer vara så himla trött vid den tiden eftersom jag ska iväg och spela hela dagen. 🙂

Jag kommer att slänga upp finaltråden någon gång under morgondagen. 😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låtar, och alla som man tycker borde ha fått poäng kunde inte få det. Yada yada, så här faller rösterna härifrån:

1 poäng: bidrag nummer 5

2 poäng: bidrag nummer 10

4 poäng: bidrag nummer 9

6 poäng: bidrag nummer 7

8 poäng: bidrag nummer 6

10 poäng: bidrag nummer 12

..och 12 poäng går till bidrag nummer 11!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då var det snart slut med denna semifinalsröstningen. Även lekledaren ska ju lägga sina röster. 🙂

Många trevliga bidrag att lyssna på....hög standard överlag.....om man bortser från reglerna, hehe....som tyvärr många har gjort. 🙂

Uppgiften var ju ".....att göra en hybridlåt innehållande de tre genrerna, med en genomgående temamelodi som upprepas minst en gång per genre".

Nu kan man ju då diskutera vad som är hybrid o.s.v.....men min ursprungstanke var att man skulle lägga mycket krut på att göra respektive genre igenkänbar. Så nu har ni bakgrunden till hur mina röster fallit;

Det är som följer;

1p går till bidrag 14....Tveksam samba men med desto bättre funkdel och en underbart "korny" dansbanddel.

2p går till bidrag 8....Underbar funkdel och en hyfsad dansbandsdel men samba är väl i det närmaste obefintlig. 🙁

4p går till bidrag 10....Pluspoäng för äkta bas. 🙂 Solklar funkdel, helt ok dansbandsdel.

6p går till bidrag 9....en sann hybridlåt, förrutom att man gjort lite för egen tolkning på vad som är samba och dansband. Bra tema, väldigt snyggt sjunget. 🙂

Funkdelen funkar...lixom lite new age eller nåt. 😆

8p går till bidrag 7....Bästa samban av alla bidragen, solklar. Funkdelen är oxå bra med en väldigt "catchy" melodi. Syntljudet är väl diskutabelt. 😲

10p går till bidrag 6....Bästa temamelodin utan tvekan med snygga ackordföljder. Pluspoäng oxå förstås för de riktiga trumpeterna.

Här är alla stilarna representerade på ett bra sätt med ett genomgående tema. Kunde dock varit mer funkig accentuering på guran i funkdelen. Snyggt att låta först gitarr, sen trumpeter och sist saxofon spela tema melodin. Innovativt att dessutom byta från moll till dur i dansbandsdelen. 🙂

12p går till bidrag 13....Som jag ser det bidrag som lyckats bäst med att få alla genrerna representerade i en låt med ett genomgående tema. Solklar samba, solklar funk och dessutom solklar dansbandsdel. Sen har den ju oxå en radiovänlig text. 😄

Som jag ser det är i princip bara bidrag 6 och 13 som är solklara vad gäller att göra en hybridlåt utifrån de givna reglerna....men so what det är ju bara en lek trots allt och det har varit himla kul hittills. 🙂

Ha det gött och jag säger lycka till i finalen för er som tar er dit, hehe.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då var denna omgång över. 😄

De bidrag som gått till final är;

Bidrag 05 med hela 169p

Bidrag 02 med 149p

Bidrag 12 med 134p och slutligen

Bidrag 07 med 129p

Gratttis så länge...🙂

Finaltråden slänger jag upp någon gång under morgondagen.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...