Jump to content
Annons

Hur hittar man en lokal, i Sthlm?


forumstudiose

Recommended Posts

Hej..

Jag skriver instrumental musik (solo-, kammar-, orkseter-) och jobbar oftast med piano, papper o penna.

Nu vill jag hitta en arbetsstudio där jag skulle kunna arbeta. Hemma har blivit trångt...

Men det känns mycket svårt att hitta en lokal!

Jag vill helst inte sitta i en källare utan fönster, och inte dela med någon. Nu försöker jag hitta något på blocket men det är svårt. Ingen villl ha en tonsättare som spelar piano.

Jag vill gärna investera i ljudisolering om det skulle behövas, men just nu kan jag knappt hitta något.

Det finns dyra alternativ i typ Gamla Stan men jag behöver något vid sidan, typ vindsatelje eller så...

Tack för tips & råd.

Redigerat av forumstudiose
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Realistiskt så kommer du inte hitta någon Vindsatelje för 3 500 kr , det måste du ju förstå själv.

Inte heller någon större lokal med fönster.

För den prisklassen så är det någon källarlokal utanför innerstan som i så fall gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Parkeringsplats inomhus centralt på gärdet = 1800kr/mån

http://www.blocket.se/stockholm/Parkering_inne_ute_gardet_fran_1400___man_51841163.htm?ca=11&w=1

Nu menar inte jag att du ska skaffa husvagn på parkeringsplats. Bara som priskoll på vad yta kostar i stan.

Fundera på att dela med andra, eller kanske skaffa digitalpiano istället för det vanliga analoga jag tycker mig förstå att du har.

En del arbetsplatser erbjuder sina anställda lokaler. Hos min arbetsgivare finns tydligen studio och replokal(er) att boka in sig på.

Sedan kan du kanske fundera på om det är dags att flytta till större boende om det är trångt hemma. "3500kr" kan vara bättre att investera på sitt boende än till nån annan.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Erik,

Jag förstår din tanke. Men du kan inte jämföra parkeringsplats med en lokal.

Det finns alltså lokaler med låg hyra. Problemet kvarstår: ingen vill ha musiker (klassisk musiker, inte pop-rock band).

Jag har ett digitalt piano, men jag spelar också andra instrument.

Jag hade ett kontor tidigare, men det var ett fiasko: massa ringsignaler, folk som pratar i korridoren, dörrar som slängs etc..

Hemma är det så: skrikande barn, hushållsapparater som låter etc. Det kan vara skit jobbigt när man vill vara koncentrerad flera timmar i sträck.

Malin: vad är det för lokaltyper? Kontor?

Jag har ett "stort maskineri" när jag komponerar, jag kan inte flytta mina grejer varje gång jag avslutar för dagen...

EDIT: Nu ser jag: http://www.bilda.nu/bildastudios

Redigerat av forumstudiose
Link to comment
Dela på andra sajter

...du kan inte jämföra parkeringsplats med en lokal. ...

Jag menar att en lokal (som du slipper dela med någon) borde rimligen vara dyrare än en parkeringsplats. I alla fall med de önskemål du har.

En till tanke är att hyra in dig i en studio de tillfällen som du ska spela in. Med lite tur så borde du få rätt många timmar för 3500kr/mån.

...Sedan är det trevligt att du har en äkta hälft (?) som är förstående i nivån 40000kr/år. (Ömsesidigt?)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att mitt namn kom upp i samtalstråden!

Jag jobbar på Studieförbundet Bilda och är ansvarig för Bilda Studios på gärdet: www.bilda.nu/bildastudios eller www.facebook.com/bildastudios

Min kollega Oskar Kvant driver även Smedjan på Södermalm: www.bilda.nu/smedjan eller www.facebook.com/rephusetsmedjan

Båda ställena har schyssta replokaler och till störst del utrustade med backline!

Vi har studio i riktigt bra akustikbehandlade rum.

Om fler undrar om lokaler ärn ni välkomna att kontakta mig direkt på bildastudios@bilda.nu eller fredric.thomsen@bilda.nu

Bifogat finns prislista ;-)

Allt gott!

Fredric Thomsen

08-727 18 24 (kopplas till mobil)

0767-66 20 02 (sms)

Link to comment
Dela på andra sajter

Iden med husvagn är nog inte så dum egentligen. Köp en husbil för lagom pengar (någon som kostar motsvarande 3500 kr i månaden så länge du tänker använda den). Sen är det ju bara att trycka in pianot och köra iväg och parkera någonstans där du trivs med utsikten.

Att försöka hitta en lokal med fönster för 3500 kr/mån där du kan hålla på med musik är nog i princip omöjligt. Även om du rör dig utanför tullarna.

Men varför inte hyra en replokal någonstans? Kolla med t ex Pinebar eller replokaler.se

Edit: Tog bort en särskrivning

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Två separata frågor:

1. Rent teoretiskt: ni har pengar att betala vilken lokal som helst. Kan ni rekommendera en sådan?

2. Hur mycket skulle det vara rimligt för en lokal, som jag har beskrivit uppe, alltså hur mycket skulle det kosta per m2/år?

p.s. Jag vet att det finns folk på forumet som tycker att det är roligt att skriva lite roliga saker, låt det stå ute just nu. On mi inte har något smartare att säga...

Redigerat av forumstudiose
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Skulle tippa på mellan 1200 kr - 1800 kr m2/år. Så en lokal på runt 70 kvm skulle kosta

mellan 105 000 kr / år - 157 500 kr / år.

Svårigheten att hitta vindsatelje är att många av dom numera är lägenheter.

Men oavsett lokal så behöver du lägga mellan 30 000 till 50 000 på att fixa isoleringen och akustiken i lokalen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Skulle tippa på mellan 1200 kr - 1800 kr m2/år.

Exakt. Jag behöver inte en yta av 70 kvm.

typ 25 är ok.

Det betyder även om du har 1800år blir det 3.750 (sic!)

Även om det är mer, typ 2000år, blir det 4.167

Alltså, även om det är 20 kvm och 2000år, så blir det 3.333.

Det är bara att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du hittar en lokal på 25 kvm a`1800 kr / kvm/år så blir hyran 4687 kr / månad om du inte har ett företag och kan dra av momsen.

Och det är väl ungefär rimligt men så små lokaler finns oftast inte ovanför marknivå utan mer lager/garage/förråd/källare.

Alternativ en butikslokal på markplan med då tillkommer troligtvis en överlåtelse avgift på 150 000 - 200 000 kronor och dessa kan endast hyras av företag.

Givetvis finns det guldklimpar att hitta men då måste söka konstant via alla möjliga vägar och ha tålamod.

Fick min lokal genom envist sökande och bra kontakter.

Visserligen källarplan men mitt på stureplan , bastu , pool , Aula med Stenway flygel 50 kvm med 200 kvm förvaring.Och extremt skälig hyra.

Men denna lokal var den femte jag har haft under loppet av 15 år , Varav dom tidigare har legat på 6 000 - 20 000 i hyra per månad.

Så som sagt med tid, tålamod och lite tur så kan man hitta dessa guldklimpar.

Om du snabbt behöver en lokal vore kanske alternativet att hyra en större lokal och sedan dela upp den med andra musiker kanske ett alternativ.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...