Jump to content
Annons

Biljud från elgitarren


BburnerR

Recommended Posts

Någon som råkat ut för att gitarren ger ett "kvackande" biljud när man kör med dist? Speciellt när man river/sågar. Det rena ljudet tycker jag låter bra.

Jag tänkte försöka titta närmare på detta ihelgen men kanske någon här vet vad som kan vara felet.

Utrustning: Ibanez 350, Fender twinreverb + marshall 4x12, boss mt-2

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt vilken Ibanez-gitarr det är du har... Men det som jag tänker på när du säger "kvackande" är när man spelar med mycket dist och har en gitarr med lite billigare single coil-mickar. Men prova att byta ut alla delarna i kedjan var och en för sig så märker du nog snart vad det är som spökar?

Intressant kombination annars, Metal Zone och en Twin Reverb! Har faktiskt provat det själv en gång (fanns inga andra förstärkare på fritidsgården där vi repade), blev ett jädra drag i ljudet. Inte lika "trögt" som med Marshall. (Fast sen har det mest blivit Marshall i a f... 😆)

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som råkat ut för att gitarren ger ett "kvackande" biljud när man kör med dist? Speciellt när man river/sågar. Det rena ljudet tycker jag låter bra.

Jag tänkte försöka titta närmare på detta ihelgen men kanske någon här vet vad som kan vara felet.

Utrustning: Ibanez 350, Fender twinreverb + marshall 4x12, boss mt-2

Med tanke på hur du beskriver prob'et så skulle jag satsa på att det är disten som suger. Det kanske inte hjälper dig så mycket men jag är rätt razslad nu och tyckeer allt jag säger är viktigt.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vilken Ibanez-gitarr det är du har... Men det som jag tänker på när du säger "kvackande" är när man spelar med mycket dist och har en gitarr med lite billigare single coil-mickar. Men prova att byta ut alla delarna i kedjan var och en för sig så märker du nog snart vad det är som spökar?

Intressant kombination annars, Metal Zone och en Twin Reverb! Har faktiskt provat det själv en gång (fanns inga andra förstärkare på fritidsgården där vi repade), blev ett jädra drag i ljudet. Inte lika "trögt" som med Marshall. (Fast sen har det mest blivit Marshall i a f... 😛)

Tror att det ligger en hel del i det du säger.

Har kopplat ur singel coil micken samt hals humbuckern så nu kör jag på en humbucker, blev mycke bättre. Testade även stärkardisten så jag tror jag slopar metal zone tillsvidare. Har även kopplat in min 4x15 marshall bottenlåda och då blev d lite mer tyngd 😄

Kan säga att jag gillar inte alls ljudet i Marshallstärkare även om d flesta metalheads lirar på sånna 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall är lite luriga att förstå sig på. Dom kan låta rätt tråkiga när man spelar på dom för sig självt, medans det blir en helt annan sak om när man tar med dom på repning.

Men alla gillar givetvis inte Marshall även om man spelar hårdrock/metal. Peavey 5150 är ju oerhört populär nuförtiden, och Engl har nog också rätt många nöjda kunder. Sen finns ju t ex Mesa Boogie och Hughes&kettner också, men dom är lite dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att skruva rätt på rattarna när du ska få fram ditt dist-ljud.

Hitta en bra grund, men tappa inte tonen.

Om jag kan tolka det "kvackande" ljudet rätt, så har du för mycket treble/high EQ, och för mycket dist.

Hur många watt är din stärkare på? Är det helrör?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvackande eller inte kvackande... ibland kan man få statisk elekricitet i plektrumskyddet... det knäpper lite grann och stör väldigt... vid hårt hackande... hackar men riktigt hårt så kan nog jag också kalla det för kvackande....

Vid statisk elekricitet så prova att byt stol.... lägg lite folie under plektrumskyddet... ville inte göra det på min fina fender från 1960 så jag får bara stå ut... kvack kvack...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...