Jump to content
Annons

Inanimate

Medlem
  • Antal inlägg

    36
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Inanimate

  • Födelsedag 1985-03-27

Om mig

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Intressant tråd. Om vi sen istället för bara inspelningen av trummor, pratar lite om hur ni processar ljudet för att det ska låta bra, hur gör ni? Behöver få tips på hur jag ska använda kompressor och EQ för att få ut klara och optimala ljud ur mitt Drumkit From Hell 2 (ja vet, inte riktiga trummor, men samma princip när det gäller att få ljuden att låta bra) //D
  2. Tjenare, jag sitter för närvarande och gör en coverversion på The Root Of All Evil med Dream Theater. När jag förbereder låten genom att antingen använda mig av guitarpro, eller lyssna på låten för att spela till etc, märker jag att BPM svajjar något otroligt både i riktiga låten, och i guitarpro av någon anledning. Tempot startar på 144 BPM och håller sig så i ca 2 minuter. När jag startar antingen riktiga låten eller midi-låten i guitarpro och tajmar det med min egen metronom så hamnar slagen osynkade efter ett tag. Jag kan förstå att det varierar lite i tempo i riktiga låten, men att det med digitalt styrd metronom i MIDIn svajjar så blir jag förvånad. Undrar lite hur det kommer sig, och om jag i logic 6 pro som jag använder, kan välja en funktion att tempot svajjar lite över ca 4 BPM fram och tillbaka. Det ger mer gung i låten. Demo på så långt jag kommit hittills med covern, kommer inom kort. /Danne
  3. Det finns inget sätt att tanka ner nya drum-mappings då till DFH2? Supporten för produkten, och hur man t.ex skapar multichannelsystem med AUX står ingenstans, trots att produkten stödjer det..
  4. Det är precis det jag gör.. som att markera en och trycka shift-E typ, fast det vore nice att se precis vart dem ska på en gång. När jag spelar midispåret på en midikanal via synthen, så låter det som det ska, och det låter nästan bättre än när jag laddar in samplingarna.. vette fan varför.. men alla trumljud låter så malplacé när jag spelar dem?? Lyssnar man på produktens demo-låtar så låter det klockrent. Fylligt etc. Kan visserligen inte använda kompressor för jag hör ingen skillnad förutom att volymen ändras lol. Har Waves Diamond-bundle, verkar va i onödan, för ja har inte kunskapen att använda det. För att EQa och snygga till ljuden bl..a.
  5. DFH2 = Kompakt. Iaf den Eastwest-versionen som jag använder. Funktionen "Learn" finns inte i Kompakt vad jag vet. Vet inte med det där med mickarna, just nu är allting kaos. Låter förjävligt rentav.
  6. Tjenare. Tänkte försöka lösa ett problem jag har när jag tar en trumlåt i midi-format och skickar in den i Logic. Som alla vet så har alla olika slag ett visst nummer "assignat" till sig, dvs 48 = cymbal och 23 = kick med mera. När jag nu använder DFH2 med Kompakt-samplern, och lägger MIDI-spåret på en Audioinstrument-kanal, så ligger alla nummer inte på samma sorts system som dem gör i MIDI/guitar pro/andra samplers. Dvs, om jag spelar upp låten DIREKT när jag lagt in den i logic på audinst-spåret, så kommer alla slag som dem ska, fast alla ljud är fel, dvs kick där cymbal skall vara etc. Förstår ni vad jag pratar om? Finns det något sätt jag ändrar detta på med nån inställning i Kompakt-samplern, som gör att dessa slag ligger rätt konfiguerarade redan på en gång? MVH /Daniel
  7. Jag satt inatt och pysslade med studion, och kunde konstatera att jag får till 99.9%, om inte helt, samma ljud som på samplerkanalen, när jag spelar av i SDII, 16bitars interleaved stereo, samt POW1 (dithering). En av den mest grundläggande felen hade jag gjort, jag valde att spela upp audiofilen i mono 😉😄 mest HAHAHA. Låter EXTREMT mycket bättre nu! En sak jag tänkte på dock. När jag skall spela över från midi/sampler, till audiospår, vill jag ha så hög volym som möjligt? Dvs att jag drar upp volymen på uppspelningskanalen, som sen går in i inspelningskanalen? Varför vill man ha så hög volym som möjligt på denna? Jag vill ju visserligen att ljudvågorna i audiofilen skall vara så stora som möjligt, och jämna utöver hela spåret, dvs att det inte är en stor bulle (peak) och sen krymper ljudet till trådsmalt. Det jag vill är att göra ljudvågorna större utöver HELA, och inte bara på vissa ställen. Normalize? En sista sak: menar du att jag kan spela in samplerpianot (styr via motif 6an) rakt in på audiospår?? Har för mig att det inte går alls.. måste spela in det som MIDI först? MVH /Daniel
  8. Jag har faktiskt liknande problem! När jag bouncar MIDI eller samplersljud från Audioinstrument-kanaler, och lägger det som audiospår, så låter det LIVLÖST! Som att ljudet förändras helt! Sitter på Mac g4 dual CPU 1.25gb ram - logic 6 pro. Edirol FA-101 med yamaha motif 6 kopplad direkt till ljudkortet (edirolen) Använder t.ex. Bösendorfer 290 pianot på audioinstrument-spår, och det låter klockrent. När jag spelar över det till .wav och lägger in på audiospår = blää.. Läst lite tips här som kanske hjälper. Att slå av software monitoring i logic t.ex.. samt använda sig av stereo när man bouncar det. Spelar det någon roll om jag konverterar till .wav? Inte bättre kvalitet med SDII eller mp3 då? Finns det någon annan inställning ja kan ha missat som gör att kvaliteten när jag bouncar det inte blir lika bra som när det spelas upp från samplern?? Verkar ju inte logiskt att mitt ljud blir sämre, när det spelas av rakt av lixom? MVH /Danne
  9. Det påminner väldigt mycket om "Sonic - Medley" ibland. Tanka ner låten så hör du. 1mb stor 2.39 lång. /Danne
  10. Har alltid ogillat att sitta och programmera trummor för hand i mitt Logic 6 (osx) så jag kom just på idéen om att använda det som folk kallar för trummaskin. Finns det möjlighet, att jag, med mina egna ljudbibliotek (drumkit from hell 2 bl.a.) laddar in dem i en software-trummaskin, och den spelar utefter t.ex. en MIDI-fil med alla slag inspelade på, vilket gör att den, ja, i stort sett fixat hela biffen?? Inser ju att man lär behöva göra inställningar för att rätta till rätt ljud/tangent etc så den använder rätt sorts trumljud på rätt "not" i MIDI-filen dvs, men är detta möjligt och lätt? Kollade in iDrum, men den, likväl alla andra trummaskiner jag sett, är inriktade på bara r&b och hiphop-fjant. Spelar en helt del progressiv rock, men även lite jazz och lugn musik. Hjälp mig! /Daniel
  11. Tack för tipset, men den går ju inte o använda till exs24/logic/mac om jag ser det rätt? Räcker egentligen med kompatibla samplingar med en tjejröst på "ooo" eller lite lätt "aaa"... Har ProSamples vol.13 med dess körljud och det är allihopa så starka inspelningar att man inte kan använda till något annat än aggressiv och ljudlig musik.
  12. Använder mig av mac och logic 6 och är ute efter choir-samplingar, helst såna där jag kan använda mig av just exs24-samplern, och där jag kan få solist-ljud. Dvs ett väldigt tunt OOO-ljud, helst av tjej.. För att höra exempel, dra på t.ex. Fear Factory - (Memory Imprint) Never End, så hör ni i slutet en klen kvinnoröst som ligger på ett OOO och det låter förjäkla nice.. runt 04.40 Har kollat på ewql choir-paketet men jag har inte lust o lägga 9 lax på kör-röster som dessutom fått kritik för att det inte låter speciellt autentiskt.. MVH /danne
  13. Välkommen till förstärkarvärlden.. Troligen så tjuter bara stärkaren när du drar på gain och ganska hög volym? Det beror helt enkelt på att stärkaren och mickarna på din gura tar upp strålning från omgivningen. Kan vara lampor, datorskärm etc. Det du behöver är en noisegate som dödar tjutet. För att en noisegate skall göra någon nytta, så måste du koppla in den i FX-loop uttaget på baksidan av förstärkaren. Dvs: Gitarr---förstärkare--FXloop send-->Noisegate IN--Noisegate OUT---FXloop return Dessutom, försök att använda bra gitarrkabel när du spelar. Förslagsvis en på 5 meter, eftersom mycket av signalen dör ut ju längre sladd du använder. Eftersom du dessutom då har noisegate, som äter upp en del av signalen, så kommer 5 meter sladd vara troligen på gränsen till för långt. Dvs det enda du kan köra på typ. Dessutom, sitt inte för nära förstärkaren när du spelar. Om gitarrens mickar blir bombarderade med det direkta ljudet som kommer ut ut förstärkaren, kommer du få feedback, dvs rundgång. Att vinkla gitarren i en 90 graders vinkel från sidan frammifrån av stärkaren brukar kunna fungera. Lycka till! /Danne med en tjutande Peavey 5150
×
×
  • Skapa ny...