Jump to content
Annons

Bästa sättet för att sprida musiken


Songsof HD

Recommended Posts

Tjena! Nu för tiden kan alla som har en dator producera musik och sprida den. Detta gör att det är svårt att synas i mängden av låtar.

Vi klurar på bästa sättet för att sprida musiken. Facebook är ju ett alternativ, men vad finns det egentligen för andra alternativ och vilket alternativ tycker ni bäst om? Tänkte att vi kunde dra igång en diskussion här:0)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Youtube, Spotify, Wimp, iTunes och Soundcloud är andra alternativ, men problemet är att nya låtar från nya artister, producenter, etc. hamnar långt ner i sökresultaten. Kan dra ett exempel hur situationen är för SongsofHD samt Live for the weekend, två nya producent duos.

Vi är som en liten produkt på en avlägsen avdelning längst bak på nedersta hyllan i Ullareds köpcentra. 20 stycken potentiella kunder går varje månad förbi den hylla där våran produkt står. Vi har en fin liten produkt, men den syns inte eftersom den står inklämt mellan flera större produkter på samma hyllplan. 🙁

1) Frågan är nu hur ska vi få någon av dessa potentiella kunder att se våran produkt?

2) Hur ska vi på kortast tid finnas längst fram i affären och även synas i affärens skyltfönster samt på affärens reklam affischer?

3) Hur ska vi bli produkten som alla talar om? Både SongsofHD samt Live for the weekend håller på med den första frågan nu:) Anser att utvecklingen följer samma röda tråd som frågorna:)

Link to comment
Dela på andra sajter

vill ni vara i skyltfönster och dylikt bör ni ha goda relationer och avtal med återförsäljare. jays t ex, som är ett hörlursföretag, har ingen marknadsföring men jobbar precis på det sättet ni vill - de har bra avtal med återförsäljare så deras produkter hamnar på bra platser i butiken. jag förutsätter dock att ni inte är i en förhandlingsposition där ni kan åstadkomma detta, så det ni borde fokusera på är väl snarare att skriva bättre låtar. när ni skriver bra låtar så kommer resten av sig självt förutsatt att ni fortsätter försöka få ut det. visst fungerar det bra för vissa varumärken som listerin att marknadsföra nonsens-produkter men ni har väl inga spektakulära resurser. så det bästa är att satsa på musiken och vanlig textbok-marknadsföring. angående musiken bör ni även skriva så kontemporärt som möjligt, många stora hits är ju skrivna i stil av populära genrer, "I was made for loving you" av KISS är väl nästan mer disco än rock t ex

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Naken på rivningskula.

2) Naken på rivningskula.

3) Naken på rivningskula. (Kanske slicka på en slägga oxå.)

...Jag antar att de potentiella kunderna resonerar som så att de vill känna igen produkten/artisten/låten. Annars kommer man inte ta på CDn ens med tång.

Så nån typ av promotion måste göras. Jag har för mig att jag läst nåt om att Bob Hund turnerade till sig kändisskapet. Annars behövs nåt maskineri i form av bolag som kan placera låten i gynnsamma sammanhang: Morgonsoffan, Nobelmiddag, radio.

...Allt underlättas ju också om man skriver riktigt bra låtar. Men så länge man gör låtar man själv vill lyssna på så finns nog chansen att andra gillar dom.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

vill man jobba proaktivt på det sättet du beskriver, dp, är det bra att försöka lokalisera de som ofta är tidiga med nya trender. de flesta människorna är ju främst intresserade av att följa de trender som finns, det var ju inte så att alla kämpade om att vara den första med iphone. alla köpte iphone efter att det här första gänget konstaterat att det var en av de bästa mobilerna som fanns. då kan det innebära att göra sin läxa och kolla på andra musiker, speciellt i samma genre, och se vilka som recenserat dem tidigt, om de turnerat sig till kändisskap (som bob hund), etc

men man får ta efterkonstruktioner och förklaringsmodeller för vad de är - dvs, inga recept för framgång

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

angående musiken bör ni även skriva så kontemporärt som möjligt, många stora hits är ju skrivna i stil av populära genrer, "I was made for loving you" av KISS är väl nästan mer disco än rock t ex

Kanon, yes detta har vi försökt med en låt heter t.ex. Like it's friday. Men det går nog att utveckla bättre:) Kanontips tackar!😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...Ligger mycket i vad du säger, Z: sikta på trendsättarna. Sushi kom inte till Sverige från Japan, utan från USA där "trendsättarna" hypade maten (enl radio, P1 har jag för mig). Jag har dock för mig att iPhone i början var mer eller mindre ensamma om att ha det numera vanliga smartphonekonceptet (där Apple varit duktiga på att skapa en infrastruktur, iTunes, kring den).

Men att skilja sig från mängden tydligt ("Somebody that I used to know") kan vara belönande.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Naken på rivningskula.

2) Naken på rivningskula.

3) Naken på rivningskula. (Kanske slicka på en slägga oxå.)

Hahaha, jag det har ju visat sig fungera perfa! xD Radio är ju inte fel, inte morgonsoffan heller:) bra tips!🙂 Det bli kanske studentradio i Kalmar nästa fredag^^

Link to comment
Dela på andra sajter

sikta på trendsättarna. Sushi kom inte till Sverige från Japan, utan från USA där "trendsättarna"

Vi försökte var med i P3 star, men vi hade redan släppt låtarna så det sket sig direkt.. släppet ska isf göras via P3 star, annars får man inte vara med där:(

Just nu är vi en fis i rymden alternativ en piss i havet och plånboken dammar. Vi är studenter och det kanske förklara ekonomin. Vi gjorde dock ett tappert försök och skickade in två önskningar om låt till musikhjälpen, men det hjälpte inte.

Skippa följande text om ni inte vill läsa om historian bakom Live for the weekend samt SongsofHD. OBS! innehåller smygreklam om oss 😱

Live for the weekend startades i mitten av sommaren tack vare att två producenter träffades på en inflyttnings fest. Vi har just nu släppt tre låtar via Spinnup, (en trevlig tjänst btw!). Vi finns på Spotify, instagram, twitter, amazon, itunes, youtube, soundcloud, Facebook samt snart även wimp och rhapsody. www.facebook.com/livefortheweekendofficial

SongsofHD är en annan konstellation med en producentduo som började ladda upp filmmusik på youtube för snart två månader sen. http://www.youtube.com/user/songsofhd

Link to comment
Dela på andra sajter

Och göra vad? I det läget är det ju redan för sent.

är det en tidning som recenserar många up-and-coming-artister så kan man ju skicka sina album till dem helt enkelt. alltså kolla upp empiri kring andra artister och på något sätt försöka duplicera deras väg till framgång

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"I was made for loving you" av KISS är väl nästan mer disco än rock t ex

Kanske slog, men jag har känslan av att KISS ångrat att de gjort låten, åldrats med värdighet har den i alla fall inte. Frågan är om detta är ett bra råd. Ska man inte odla sin särart istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, jag det har ju visat sig fungera perfa! xD Radio är ju inte fel, inte morgonsoffan heller:) bra tips! 🙂 Det bli kanske studentradio i Kalmar nästa fredag^^

Det är ju genialt! ...och sedan skriver alla löpsedlar om "skandallåten". Det enda hon gjort är att gunga naken. Jag trodde vi pacerat denna nivå, och krävde mer för att uppmärksamma en låt/person.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Men att skilja sig från mängden tydligt ("Somebody that I used to know") kan vara belönande.

ja precis, men volatiliteten är hög. att vara först är riskabelt och att vara sist är sällan särskilt lukrativt. det mest sannolika skulle jag själv spekulera kring är relativt tidigt i kedjan men innan det verkligen slår. som dröm/mål då alltså, det är ju gissnings-elementet som ställer till det igen, man vet ju aldrig vilka låtar som blir hits nästa år.

Kanske slog, men jag har känslan av att KISS ångrat att de gjort låten, åldrats med värdighet har den i alla fall inte. Frågan är om detta är ett bra råd. Ska man inte odla sin särart istället?

nej inte utifrån de mål som fastslogs av TS. är det artistisk integritet man vill uppnå istället, så är svaret ja däremot.

Det är ju genialt! ...och sedan skriver alla löpsedlar om "skandallåten". Det enda hon gjort är att gunga naken. Jag trodde vi pacerat denna nivå, och krävde mer för att uppmärksamma en låt/person.

grejen är väl att det är mycket snack som sexism nu för tiden och att hon är så ung

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en tidning som recenserar många up-and-coming-artister så kan man ju skicka sina album till dem helt enkelt. alltså kolla upp empiri kring andra artister och på något sätt försöka duplicera deras väg till framgång

Jag missförstod det hela. I det här fallet är väl trendsättare alla som arbetar med musik och som många lyssnar på. Det jag menar är att när det gäller musik och man vill ta den här vägen är det bättre att göra nåt som låter helt nytt än att bli den nye Avicci eller nåt. Annars handlar det nog mycket om att ha en produkt som är så lite dålig som möjligt, och göra sig säljbar på andra sätt. Vill man verkligen nå framgång genom sin musik blir det förståss en helt annan grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missförstod det hela. I det här fallet är väl trendsättare alla som arbetar med musik och som många lyssnar på. Det jag menar är att när det gäller musik och man vill ta den här vägen är det bättre att göra nåt som låter helt nytt än att bli den nye Avicci eller nåt. Annars handlar det nog mycket om att ha en produkt som är så lite dålig som möjligt, och göra sig säljbar på andra sätt. Vill man verkligen nå framgång genom sin musik blir det förståss en helt annan grej.

jag precis jag åsyftade så kallade "opinion leaders", inte själva artisterna.

att låta som gårdagens musik skulle jag inte heller rekommendera någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. Då tycker vi väl likadant igen. Tror dock att chansen att nå dom här människorna är väldigt liten.

det har du nog rätt i. men det är en strategi (att nå opinion leaders) som förekommer i stort sett varje modern marknadsföringsbok, så det kan väl vara värt att nämna.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Ligger mycket i vad du säger, Z: sikta på trendsättarna. Sushi kom inte till Sverige från Japan, utan från USA där "trendsättarna" hypade maten (enl radio, P1 har jag för mig). Jag har dock för mig att iPhone i början var mer eller mindre ensamma om att ha det numera vanliga smartphonekonceptet (där Apple varit duktiga på att skapa en infrastruktur, iTunes, kring den).

Men att skilja sig från mängden tydligt ("Somebody that I used to know") kan vara belönande.

Ser att herrn har lite smygreklam med länk till youtube längst ner på inlägget. Hur fixade du det? Btw bra musik!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det har du nog rätt i. men det är en strategi (att nå opinion leaders) som förekommer i stort sett varje modern marknadsföringsbok, så det kan väl vara värt att nämna.

Har du något tips om bok för marknadsföring?🙂 det är ju snart jul^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobber David & Fahy John: Foundations of Marketing, 2nd edition, Maidenhead : McGraw-Hill Education, 2006 används som huvudbok för grundkursen i marknadsföring på SU, så den bör väl duga om någon. håll dig undan från böcker som luktar självhjälp dock och försöker ge dig en trestegsplan eller dylikt. köp facklitteratur.

själv läste jag Principles of Marketing av Kotler min första termin (på SU), som också funkade fint som introduktion. Läste en "swedish edition", som förvisso är på engelska, men innehåller exempel på svenska företag såsom h&m

angående signatur klickar du på ditt namn längst upp till höger, går in på kontrollpanelen och redigera signatur

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobber David & Fahy John: Foundations of Marketing, 2nd edition, Maidenhead : McGraw-Hill Education, 2006 används som huvudbok för grundkursen i marknadsföring på SU, så den bör väl duga om någon. håll dig undan från böcker som luktar självhjälp dock och försöker ge dig en trestegsplan eller dylikt. köp facklitteratur.

själv läste jag Principles of Marketing av Kotler min första termin (på SU), som också funkade fint som introduktion. Läste en "swedish edition", som förvisso är på engelska, men innehåller exempel på svenska företag såsom h&m

angående signatur klickar du på ditt namn längst upp till höger, går in på kontrollpanelen och redigera signatur

Tack så mycket: det blir copy paste till önskelistan^^

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hamnade på fel sida när jag kollade. de använder fortfarande den jag läste (av kotler).

- Principles of Marketing Swedish Edition (2011) ISBN: 9780273735960 Prentice Hall

ok, kanon:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man ska jaga popularitet är det gäller musik utan köra sitt eget race, det hörs när det kommer från hjärtat! Skulle det sedan tilltala dom bredare massorna är det väl ett plus, men ärligt hur mycket musik hör vi inte som låter utstuderat så det slår över....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker spridningen kan liknas vid en bubbla. Vi är mitt i bubblan och sprider musiken till de vi känner. Med Facebook kan det ju lätt bli iaf 400st som ser och hör musiken, men efter den spridningen så tar det stop. Många skriver kanon, bra låtar, nytt och gött osv. men få sprider vidare. Några sprider vidare och det är ju kanon, men hur ska man få spridningen att gå vidare och bilda fler ringar på vattnet? Lurigt:S

Redigerat av Songsof HD
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man ska jaga popularitet är det gäller musik utan köra sitt eget race, det hörs när det kommer från hjärtat! Skulle det sedan tilltala dom bredare massorna är det väl ett plus, men ärligt hur mycket musik hör vi inte som låter utstuderat så det slår över....

varför skulle det nödvändigtvis vara sämre? genre som genre. den ena är ju inte bättre än den andra. att välja den mest populära är ju ett rent rationellt val och innebär ju inte att man lägger ner mindre känsla eller hjärta i musiken, utan endast att man väljer att spela musik som man tror att många andra också tycker om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man ska jaga popularitet är det gäller musik utan köra sitt eget race, det hörs när det kommer från hjärtat! Skulle det sedan tilltala dom bredare massorna är det väl ett plus, men ärligt hur mycket musik hör vi inte som låter utstuderat så det slår över....

Vill sprida glädje och andra känslor med musiken:) pengar och att bli känd, det kvittar. Vill att många ska uppleva musiken, det är då det är som roligast:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att herrn har lite smygreklam med länk till youtube längst ner på inlägget. Hur fixade du det? Btw bra musik!🙂

Såg att du redan fått hjälp. Btw, uppskattas!

...Gillar även det ni sysslar med efterssom jag gillar orkestrala ljudbilder i min musik.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...