Jump to content
Annons

Bästa sättet för att sprida musiken


Songsof HD

Recommended Posts

Såg att du redan fått hjälp. Btw, uppskattas!

...Gillar även det ni sysslar med efterssom jag gillar orkestrala ljudbilder i min musik.

Tackar! Subscribe:a gärna så missar du inga framtida låtar:) Vi jobbar hårt för att försöka förbättra ljudbilden med EQ, olika plugins osv. Planen är att ladda upp minst två klipp/vecka, men det kan vi nog inte hålla nu i veckan. Tentavecka pågår:S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, men så modiga är dock inte vi. Om nu föregående klipp kan kallas för modigt? 😳

Tycker spridningen kan liknas vid en bubbla. Vi är mitt i bubblan och sprider musiken till de vi känner. Med Facebook kan det ju iaf bli ett par 100 st som ser inlägget och hör musiken, men efter den spridningen så tar det stop. Många skriver positiva kommentar och gillar, men få sprider vidare. Med andra ord, bubblans vägg är uppnådd och expansionen upphör.

Några sprider vidare och det är ju kanon, men hur ska man få spridningen att rulla på så att det blir en kedjereaktion? Tror timing är viktigt och även att låten är den rätta i lyssnarnas öron, men det är knepigt. Veckans kluring! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om "I was made for loving you" med Kiss:

Kanske slog, men jag har känslan av att KISS ångrat att de gjort låten, åldrats med värdighet har den i alla fall inte. Frågan är om detta är ett bra råd. Ska man inte odla sin särart istället?

nej inte utifrån de mål som fastslogs av TS. är det artistisk integritet man vill uppnå istället, så är svaret ja däremot.

Integritet är bara en sida av saken..

Hur ska du "peta ut" från konkurrensen om du siktar på att låta som alla andra? Hur ska dom komma ihåg dig? Tänk på ett hyfsat stort band, låter dom som alla andra..?

Trenderna är inte lika slaviska som för 20-30 år sedan, (tänker t ex på 80-talet) det finns många fler subgenres idag som löper parallellt. Det är kanske viktigare att hitta sin nisch istället. Om du spelar det du brinner någorlunda för kommer du att göra bättre grejer och det kommer också att bli ärligare, vilket iaf lyser igenom till slut. Min åsikt bara, mitt bidrag i frågan.. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns onekligen hur mycket bra musik som helst där ute, via Spotify kan man hitta en massa mer eller mindre okända band. Att lägga upp sina alster där kan funka, men som sagt, hur får man folk att hitta den? Jag har inget bra svar på det, själv är jag ju inte riktigt klar med mina låtar...jag försöker bygga upp en profil innan musiken släpps. Kanske kan det hjälpa i marknadsföringen? Vi får se 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Integritet är bara en sida av saken..

Hur ska du "peta ut" från konkurrensen om du siktar på att låta som alla andra? Hur ska dom komma ihåg dig? Tänk på ett hyfsat stort band, låter dom som alla andra..?

Trenderna är inte lika slaviska som för 20-30 år sedan, (tänker t ex på 80-talet) det finns många fler subgenres idag som löper parallellt. Det är kanske viktigare att hitta sin nisch istället. Om du spelar det du brinner någorlunda för kommer du att göra bättre grejer och det kommer också att bli ärligare, vilket iaf lyser igenom till slut. Min åsikt bara, mitt bidrag i frågan.. 🙂

ja du är inte helt ute och cyklar iaf. desto mer man differentierar sig, desto färre blir de som kommer att vilja lyssna på ens musik ofta. bestämmer du dig för att ha ett jazz-solo i varje låt begränsar du nog dina lyssnare med ganska hög andel t ex. det blir alltid en avvägning mellan differentiering och kontemporaritet. om du inte har en igenkänningsfaktor har folk svårt att ta till sig. när jag själv lyssnar på musik kan jag höra en låt av ett band och inte gilla den, men när jag lyssnat på andra mer lättillgängliga låtar av samma band, kan jag gilla den låten jag från början inte gillade. ju mer förankring du har i musik folk lyssnar på och tycker om, desto större möjlighet har du att differentiera dig och visa varför de ska lyssna på just dig. men lägger du upp en primitivistisk låt på facebook får du vara glad om folk lyssnar tio sekunder.

att du förutsätter att man bara kan brinna för musik i en specifik genre måste ärligt talat säga mest om dig. jag har lika kul oavsett genre, trots att jag har lättare för vissa grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom trådskaparen sysslar med orkestral filmmusik så kanske film/fantasy-forum skulle kunna vara ett ställe att hänga på. Som fantasyspelare eller filmfantast så är det kanske välkommet med denna typ av låtar. Jag har svårt att tänka mig att det genomsnittlige popsnöret kommer att lägga en filmmusikskiva i bilens stereo. Smal musik kanske inte funkar att hoppas på en spridning i dessa led.

Men sen kan man ju fråga sig varför det är så viktigt att många lyssnar på ens musik. I första hand så ska man i så fall ju själv föredra sin egen musik innan man promotar den för andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

att du förutsätter att man bara kan brinna för musik i en specifik genre måste ärligt talat säga mest om dig. jag har lika kul oavsett genre, trots att jag har lättare för vissa grejer.

Nu tror jag du spårat ur lite...både i din ton och med tanke på ämnet.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag du spårat ur lite...både i din ton och med tanke på ämnet.

jag avsåg inte att inlägget skulle läsas med något annat än god ton. det enda jag ville säga med den meningen är att man kan brinna för musik även fast man väljer genre rationellt snarare än på känsla, dvs genom sådana resonemang som förts tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag avsåg inte att inlägget skulle läsas med något annat än god ton. det enda jag ville säga med den meningen är att man kan brinna för musik även fast man väljer genre rationellt snarare än på känsla, dvs genom sådana resonemang som förts tidigare i tråden.

Absolut, man får göra som man vill 🙂 , det är bara min åsikt IMO som jag skrev i inlägget. Nu måste man ju inte hårddra det till att bara spela improvisations jazz i udda taktarter, det är inte riktigt så drastiskt jag menar. Råkar man dessutom "enbart" vara låtskrivare, är det verkligen fritt fram och härja i alla genrer som man behärskar på ett annat sätt än om man är artist.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom trådskaparen sysslar med orkestral filmmusik så kanske film/fantasy-forum skulle kunna vara ett ställe att hänga på. Som fantasyspelare eller filmfantast så är det kanske välkommet med denna typ av låtar.

Bra tips! Nu blir det till att söka forum:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Nu blir det till att söka forum:)

Forum kan säkert vara en bra ide. Kanske kan man också höra av sig till folk som har bloggar med inriktning på musik man själv håller på med.

Hittade denna sida som bl a skriver om hur man kan nå ut med indie musik:

http://www.weeklypodcast.net

Kanske går det att hitta något bra tips där, jag tittade lite där men har inte provat något i praktiken. Bandet jag spelar i har lagt ut en låt på spotify och spelat in 0,1 dollar så det är inte läge att säga upp sig 🙂. Men det är kul att se att någon har lyssnat, även om det är få. Kanske skulle det vara kul med en spotifylista med musik från studio forum, bara får att få en överblick av vilka som hänger här och vilka nivå det är. Några riktigt schysta låtar har jag hört här. När jag hittade hit första gången så snubblade jag in och hörde en kille som hette Fredrik som spelade en låt som heter they are my armor, och jag fick en kick av att höra den, vad kul att hitta en låt på ett internetforum som jag tyckte var fantastiskt bra. Det är en matchning som ska till, just jag tyckte den låten var grym men jag kan tänka mig att många andra inte alls hör vad som är fantastiskt med just den låten.

Annars tycker jag att jag sällan hittar några nya favoritartister på det sätt som jag gjorde förr. Förr läste man musikrecensioner och lyssnade på listor, flipp eller flopp, men jag har en känsla av få bryr sig om sådant mer. Kan tänka mig att olika sociala medier, forum och liknande tagit över den rollen. Radio är väl också ett ställe där man hittar ny musik, men personligen står jag inte riktigt ut med att höra massa saker som jag inte vill höra för att till slut hitta ett guldkorn.

Lycka till med spridandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum kan säkert vara en bra ide. Kanske kan man också höra av sig till folk som har bloggar med inriktning på musik man själv håller på med.

Hittade denna sida som bl a skriver om hur man kan nå ut med indie musik:

http://www.weeklypodcast.net

Kanske går det att hitta något bra tips där, jag tittade lite där men har inte provat något i praktiken. Bandet jag spelar i har lagt ut en låt på spotify och spelat in 0,1 dollar så det är inte läge att säga upp sig 🙂. Men det är kul att se att någon har lyssnat, även om det är få. Kanske skulle det vara kul med en spotifylista med musik från studio forum, bara får att få en överblick av vilka som hänger här och vilka nivå det är. Några riktigt schysta låtar har jag hört här. När jag hittade hit första gången så snubblade jag in och hörde en kille som hette Fredrik som spelade en låt som heter they are my armor, och jag fick en kick av att höra den, vad kul att hitta en låt på ett internetforum som jag tyckte var fantastiskt bra. Det är en matchning som ska till, just jag tyckte den låten var grym men jag kan tänka mig att många andra inte alls hör vad som är fantastiskt med just den låten.

Annars tycker jag att jag sällan hittar några nya favoritartister på det sätt som jag gjorde förr. Förr läste man musikrecensioner och lyssnade på listor, flipp eller flopp, men jag har en känsla av få bryr sig om sådant mer. Kan tänka mig att olika sociala medier, forum och liknande tagit över den rollen. Radio är väl också ett ställe där man hittar ny musik, men personligen står jag inte riktigt ut med att höra massa saker som jag inte vill höra för att till slut hitta ett guldkorn.

Lycka till med spridandet!

Tack för tipsen Stol! Det där med spotiylista låter intressant, jag drar igång en tråd om det direkt så får vi se om det är några fler som delar det intresset:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...