Jump to content
Annons

pumpande åttondelsbas?


rockdemon

Recommended Posts

FInns det nåt mixningsknep för att få basen i en rocklåt att bli mer pumpande? I rätt många produktioner så har man lyckats få en rak åttondelsbas att pumpa. Jag har försökt att spela basen på alla möjliga sätt, lätta på fingret på tonen mellan varje tillslag, träffa med fingertoppen innan plektrummet träffar strängen o allt möjligt men får liksom inte till det i inspelningarna ändå. Kan det var nåt man kan åstadkomma med en kompressor? Jag tänker nåt i stil med att få starka ljud(tillslagen) förstärkta? som en toksnabb noisegate eller dyl?

Ett tag trodde jag att det krävdes att man spelade med fingrarna istället för plektrum men det hjälpte inte heller ,samt att jag sett bassister spela med plektrum i studio och mixen har ändå fått denna pumpande bas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pump - Menar du väsentligen att korta av tonen? Du får inte pump av mer attack som jag tänker på det. Pröva gate av expander-typ på redan inspelat eller spela kortare toner. Spelar du in midi är det förstås enklare att experimentera med tonlängden. Är i första hand gitarrist så någon kunnig på bas kanske har andra förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo på gitarr får man ju denna "pump" eller vad man ska kalla det genom att bara dämpa så man får da,da,da iställler för dadada och på midi kan man bara korta tonen med en 64del men på bas har jag liksom inte räknat ut det hela...

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

jo på gitarr får man ju denna "pump" eller vad man ska kalla det genom att bara dämpa så man får da,da,da iställler för dadada och på midi kan man bara korta tonen med en 64del men på bas har jag liksom inte räknat ut det hela...

jaha

du menar nåt helt annat

du menar staccato?

kan du det på gura ska du väl kunna göra likadant på bas bara att basen är svårare att tygla

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en teknik där man dämpar tonen med vänsterhanden. Alltså tryck ner önskad ton och slå an samtidigt, sedan släpper man upp strängen men håller kvar fingret på den. Blir en staccatoeffekt av det om man gör det rätt och vad jag i alla fall skulle kalla en pumpande effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör det med plektrum, dämpar samtidigt strängarna med samma plektrumnäve, håller den den del av handen man använder när man leker karate mot strängarna. Den delen kan ligga still där, det räcker att röra fingrana med plektrumet för att spela. Med väldigt små skillnader i ur man dämpar, eller inte dämpar alls kan påverka hela soundet på låten väldigt mycket. Är det sparsmakat med instrument i mixen kan man kanske haka på highhatens åttondelar. Är de flera huggande gitarrer kan det låta bättre att spela lika som baskaggen. Eller en blandning, så man hugger som highhaten men trycker till extra hårt på kaggeslagen.

Viktigt är att man inte komprimerar för mycket, då blir det inget sväng alls, mer som en lång orgelton.

Hellpigs förslag är också bra.

I en del låtar blir det helt fel att dämpa alls. Även om basen spelar väldigt enkelt och få toner så påverkar anslaget hela låten nåt enormt. Väl värt att jobba hårt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en teknik där man dämpar tonen med vänsterhanden. Alltså tryck ner önskad ton och slå an samtidigt, sedan släpper man upp strängen men håller kvar fingret på den. Blir en staccatoeffekt av det om man gör det rätt och vad jag i alla fall skulle kalla en pumpande effekt.

Jo den tekniken är jag med på, den funkar bra i lite söligare basgång typ refrängen i pamela med toto ungefär, men i t.ex. rebel yell med billy idol eller liknande tempo så blir det rätt svårt att hinna med... för mig iaf...

Jag gör det med plektrum, dämpar samtidigt strängarna med samma plektrumnäve, håller den den del av handen man använder när man leker karate mot strängarna. Den delen kan ligga still där, det räcker att röra fingrana med plektrumet för att spela. Med väldigt små skillnader i ur man dämpar, eller inte dämpar alls kan påverka hela soundet på låten väldigt mycket. Är det sparsmakat med instrument i mixen kan man kanske haka på highhatens åttondelar. Är de flera huggande gitarrer kan det låta bättre att spela lika som baskaggen. Eller en blandning, så man hugger som highhaten men trycker till extra hårt på kaggeslagen.

Viktigt är att man inte komprimerar för mycket, då blir det inget sväng alls, mer som en lång orgelton.

Hellpigs förslag är också bra.

I en del låtar blir det helt fel att dämpa alls. Även om basen spelar väldigt enkelt och få toner så påverkar anslaget hela låten nåt enormt. Väl värt att jobba hårt med.

Brukam man dämpa när man lirar bas alltså? Det hade jag ingen aning om, måste jag testa... tänker att klangen försvinner helt då men det kanske går att dämpa väldans lite bara för att få bort vibrationer mellan anslagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det här låter som en spelteknik-fråga egentligen. Brukar du spela med plektrum? Det brukar ge mer staccato känsla på bas.

Plektrum ger väl mer attack i tonen, men samtidigt dämpar man väl inte strängarna lika effektivt som när man spelar växelvis med fingrarna; strängarna tillåts ringa längre. Som jag uppfattar staccato så är det viktigaste att tonen är kort. Så jag skulle säga att det är tvärtom, det blir mindre staccato med plektrum. Är själv inte basist, så jag är själv intresserad av vad en basist säger om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Så jag skulle säga att det är tvärtom, det blir mindre staccato med plektrum. ...

Nja mjo, som du säkert såg skrev jag staccato-känsla, inte staccato. Jag är gammal basist och ljudtrycket i början på tonen, attacken, blir bra mycket högre om du spelar hårt med plektrum, jämfört med vad du kan åstadkomma med fingrar. Tonen i sig dämpas inte, men eftersom du klämmer i med en ton redan en åttondel efter så får man fram en pumpande känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Hur gör du för att tonen inte ska ringa när du använder plektrum?

Ok, vi byter ämne! Dämpad baston.

Det beror på bas. Känner du exempelvis till Rickenbacker 4001, 4002, 4003? De har inbyggd dämpning i stallet. Ett annat sätt är att använda allt för gamla strängar, det har ingen sustain kvar.

Men för att återgå till plektrumlir. Jag tror att han är ute efter hårt plektrumlir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vi byter ämne! Dämpad baston.

Nu är jag inte med riktigt. Att dämpa strängen dynamiskt eller statiskt borde kunna påverka dynamiken i spelet och därmed pumpet. Du får gärna utveckla varför dämpning inte påverkar dynamiken på bas. På gitarr gör den det definitivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@rockdemon; skulle du inte kunna prova att spela basen "rakt" och sedan smälla på ett BPM-synkat tremolo inställt på åttondelar? 😕 Sedan kanske du kan sidechain:a för pumpet, menar jag. Prova går ju alltid...

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kan få till det spelandes så lägg ner det. Skit in skit ut. Tror inte det finns nått knep att fixa det med nån plugg. Alternativet att du dissekerar varje ton/anslag för sig. Men då tror jag det är lättare (mindre fult) att du tar en samplad bas och editerar det i midit, längd och velocity.

Men sen beror det ju på hur pass stötigt du vill ha det? 80-tals west coast rock pump? Rock-pump ala ac/dc?

Link to comment
Dela på andra sajter

@rockdemon; skulle du inte kunna prova att spela basen "rakt" och sedan smälla på ett BPM-synkat tremolo inställt på åttondelar? 😕 Sedan kanske du kan sidechain:a för pumpet, menar jag. Prova går ju alltid...

Vänligen,

CHAE

haha! jag har faktiskt suttit o spekulerat i det, jag tänkte sitta o automatisera volymen till V V V V VV men ett tremolo... nu känner jag mig omständig o dum:) Ska testa ikväll!

Om du inte kan få till det spelandes så lägg ner det. Skit in skit ut. Tror inte det finns nått knep att fixa det med nån plugg. Alternativet att du dissekerar varje ton/anslag för sig. Men då tror jag det är lättare (mindre fult) att du tar en samplad bas och editerar det i midit, längd och velocity.

Men sen beror det ju på hur pass stötigt du vill ha det? 80-tals west coast rock pump? Rock-pump ala ac/dc?

Nu tycker jag du är lie väl hård, Man får ju mixa o "fuska" med allt annat så varför kan man inte testa detta? Det är väl inte konstigare än att sidechaina o dyl? Får man använda Fade Out på slutet av ett ljudspår eller är det också fusk? Ska en person springa iväg med mikrofonen för att uppnå effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plektrum ger väl mer attack i tonen, men samtidigt dämpar man väl inte strängarna lika effektivt som när man spelar växelvis med fingrarna; strängarna tillåts ringa längre. Som jag uppfattar staccato så är det viktigaste att tonen är kort. Så jag skulle säga att det är tvärtom, det blir mindre staccato med plektrum. Är själv inte basist, så jag är själv intresserad av vad en basist säger om detta.

Det jag brukar göra är att träffa med finfertoppen precis innan plektrumet träffar strängen, I söligare låtar är det lätt att bara släppa lite på vänsterhanden som tar tonen mellan varje anslag men går det fort är det svårt att hinna med, Att träffa med fingertoppen innan plektrumet träffar strängen ger lite effekt och funkar i typ rebel yell men jag är ute efter ännu mer staccatokänsla... Håller på o spelar in bas till rockford heroes kommande skiva o testar lite olika speltekniker... Vi får se vad resultatet blir...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kan få till det spelandes så lägg ner det. Skit in skit ut. Tror inte det finns nått knep att fixa det med nån plugg. Alternativet att du dissekerar varje ton/anslag för sig. Men då tror jag det är lättare (mindre fult) att du tar en samplad bas och editerar det i midit, längd och velocity.

Men sen beror det ju på hur pass stötigt du vill ha det? 80-tals west coast rock pump? Rock-pump ala ac/dc?

Vad har du dina UAD-kort till om du inte tror att en kan förbättra det inspelade ljudet m h a pluggar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser folk överhuvudtaget vad man skriver? Eller anstränger sig folk för att inte vilja begripa?

haha! jag har faktiskt suttit o spekulerat i det, jag tänkte sitta o automatisera volymen till V V V V VV men ett tremolo... nu känner jag mig omständig o dum:) Ska testa ikväll!

Nu tycker jag du är lie väl hård, Man får ju mixa o "fuska" med allt annat så varför kan man inte testa detta? Det är väl inte konstigare än att sidechaina o dyl? Får man använda Fade Out på slutet av ett ljudspår eller är det också fusk? Ska en person springa iväg med mikrofonen för att uppnå effekten?

Jag skriver ingenting om att fuska, vad har du fått det ifrån? Läs igen!

Vad har du dina UAD-kort till om du inte tror att en kan förbättra det inspelade ljudet m h a pluggar? 🙂

Ptja... du är SÅ välkommen att presentera vilka pluggar som UAD skulle fixa till en "icke-8-dels-pumpande" bas till en "pumpande 8-delsbas"

Det enda som jag, knappt tror på, i plugg-väg, är en triggad expander eller nån stutter-plugg. Fast jag tror det skulle låta anka och att det blir mer jobb med det än att lägga om basen, alt be nån som kan lira 8-dels-pump lägga basen. Och orkar man inte det så kan man ju be om att det finns hitte-på-pluggar som fixar det.

Jag själv hade klippt och editerat anslag takt och längd....

....eller lagt en samplad bas.

Ett exempel på den här skitlåten: Heart – All I Wanna Do Is Make Love To You

Fast med nåt annat ljud. Men förstå principen!

Man kan inte få Carola att gå in i studion och ut låta som Lemmy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser folk överhuvudtaget vad man skriver? Eller anstränger sig folk för att inte vilja begripa?

Jag skriver ingenting om att fuska, vad har du fått det ifrån? Läs igen!

Jag tog det som att du menade att jag skulle fuska när jag ville få en extremare pumpeffekt på basen i mixen. Eftersom du kallar mina förmågor att behärska instrumentet för "skit in"...

ex: Trummisen säger, jag hade velat att virveln skulle låta fetare. Du svarar: - spela om den på ett fetare sätt eller be nån annan spela in den... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

eller egentligen, varför bryr jag mig, på alla forum finns det ju totalt opedagogiska människor som gillar att provocera o förolämpa... bara jag som är novis bland dessa internet-tuffingar

Men skärp dig! Tycker jag har lagt fram mina förslag rätt bra. Medan många andra i den här tråden har kommit med rena hippte-på-antaganden om vilka pluggar som "skulle fixa biffen", men visst, det kanske kan funka. Bara att testa.

Spela in basen igen, prova dig fram om du så måste spela med lovikavantar för att få fram "pumpet".

Kom inte och gnäll på mig att du råkar (förmodligen) inte lira basen så som du vill ha den?

Jag tog det som att du menade att jag skulle fuska när jag ville få en extremare pumpeffekt på basen i mixen. Eftersom du kallar mina förmågor att behärska instrumentet för "skit in"...

ex: Trummisen säger, jag hade velat att virveln skulle låta fetare. Du svarar: - spela om den på ett fetare sätt eller be nån annan spela in den... ?

Då hade jag sagt att vi skulle sampla virveln. Men hade virveln vart otajt så hade det kvittat vad man än hade gjort, om du så har en samplad atombomb till virvel. Du måste hålla isär på ljud och framförande av instrumentet.

Skit in skit är ett lastgammalt sätt att säga inom musik och studio och har inget med att hänga ut dig som dålig musiker... Jag försöker inte dissa dit spelande. Men eftersom du har åsikt om ditt mixande så bör du kolla själva inspelningen för att se vad som felar. Hade du spelat basen korrekt (svårt att säga då jag inte hört inspelningen) så hade du heller inte haft några problem med att få till det pumpet du är ute efter.

Se så.... in i studion igen och sitt inte här och böla 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv. Fattar man inte det här då är det nog lika bra att skita i det hela som nån skrev.

Jag gör det med plektrum, dämpar samtidigt strängarna med samma plektrumnäve, håller ned den del av handen man använder när man leker karate mot strängarna, alltså insidan av handen, biten rakt bakom lillfingret. Den delen kan ligga still där, det räcker att röra fingrana med plektrumet för att spela. Med väldigt små skillnader i hur man dämpar, eller inte dämpar alls kan påverka hela soundet på låten väldigt mycket.

Att göra samma sak utan plektrum är helt omöjligt, många basister vägrar ju att spela med plektrum, det är ju synd, man bör ju behärska bägge sätten.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja... du är SÅ välkommen att presentera vilka pluggar som UAD skulle fixa till en "icke-8-dels-pumpande" bas till en "pumpande 8-delsbas"

Du tänkte och menade säkert rätt, men det är väldigt lätt att läsa ditt inlägg som att det allmänt sett är fusk att efterbearbeta ljud efter att dom är inspelade.

Gissar att det är de första två meningarna som ställde till det. Stryker en de två ser inlägget mycket trevligare ut 🙂

Om du inte kan få till det spelandes så lägg ner det. Skit in skit ut. Tror inte det finns nått knep att fixa det med nån plugg. Alternativet att du dissekerar varje ton/anslag för sig. Men då tror jag det är lättare (mindre fult) att du tar en samplad bas och editerar det i midit, längd och velocity.

Men sen beror det ju på hur pass stötigt du vill ha det? 80-tals west coast rock pump? Rock-pump ala ac/dc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänkte och menade säkert rätt, men det är väldigt lätt att läsa ditt inlägg som att det allmänt sett är fusk att efterbearbeta ljud efter att dom är inspelade.

Gissar att det är de första två meningarna som ställde till det. Stryker en de två ser inlägget mycket trevligare ut 🙂

HAHAHA! driver du med mig? LOL!

Ni har nog aldrig tacklats i en hockeyrink, tanter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...