Jump to content
Annons

Spela in trummor, i vilken ordning bör man soundchecka?


ostfisk

Recommended Posts

Tja, skall spela in trummor nu på söndag och tänkte göra det så seriöst jag bara kan. Har börjat få kläm på det där med fasproblematik och spelade nyligen in en gitarrstärk med både närmickar och rumsmick, vilket gick bra.

Nu kommer det till trummor dock och det är ju mycket mer mickar att hålla reda på. Hur gör man då?

Jag ska spela in till en metal-låt så jag vill ha många mickar. Hihat, virvel över och under, varje puka, OH, Rumsmick (stereo) och eventuellt närmick av cymbaler. Rummet jag skall spela in i vet jag låter bra och har använts mycket till truminspelning.

Innan har jag bara slängt upp mickar och kört, nu vill jag se till att det blir perfekt. Frågan är i vilken ordning man ska göra allt?

Ska man slänga upp OH först och sedan introducera mickar en och en och se till att alla är i fas, eller ska man börja med tex virvelmicken och se till att den låter gött och sedan lägga till kicken och se till att den är i fas och så vidare och lägga till OH sist?

Hur brukar ni göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar först låta trummisen stämma efter gehör. Sedan sätter jag upp ALLA mickar. Sen börjar jag med överhänget, och låter trummisen spela ett lättare komp på alla cymbaler osv. Då lyssnar jag mest så jag har fått till bra naturlig separation och även så att inte någon cymbal sticker iväg. Beroende på hur man riktar micken så kan de låta lite vasst. Jag brukar rikta micken relativt rakt ner och kanske 30cm från centrum på cymbalen, låter det ful-vasst så testa ta micken ytterligare lite utanför cymbalens centrum.

Jag kollar även virveln på det lättare cymbalkompet och då brukar jag mestadels lyssna på stämningen och fasen och rent generellt brukar jag alltid få säga till att de skall stämma ner den.

SEn låter jag trummisen spela lite pukor och då lyssnar jag efter stämningen och hur de låter. Jag kör ATM-450 på pukor och riktar du dem lite fel så blir det lätt bara attack ljud och ingen kropp, så iblan får jag rikta om dem lite.

Ett bra tips är att micka upp ambience mickarna närmare golvet för att få in så lite OH som möjligt i dem.

Sen bör du kolla fasen på allt. Är virvel micken i fas med OH, är pukorna i fas med överhänget osv. Lätt att stirra sig blint på bara virveln för man läst att den kan vara ur fas 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur brukar ni göra?

börjar med bastrumman - en inuti och ev en utanför för att få mer boom (faskontrollera isf)

nästa blir virvel - fast jag kör sällan undermick numera, använder bara en rapp konding snett ner mot skinnets mitt (faskolla mot bastrumman)

sen blir det OH - och jag anser att om du ska närmicka pukor och cymbaler OCH rumsmicka så kan du hoppa OH

det blir liksom kaka på kaka på kaka

i vilket fall så skulle jag köra på OH i nån form av A-B lösning med stormembranare (och lägga till en tredje om du inte skulle närmickat) - en ovanför golvpukan eller riden rikat ner mot baskaggesargen en ovanför hihaten riktad mot samma punkt och på samma avstånd (faskolla)

dom här mickarna kommer ta det mesta av cymbalerna och även trumsetet som helhet samt en del rum om du sätter dom lite högre

använd sen närmickningen för att se till att alla pukorna låter lika mycket och får tydliga anslag men mixa dessa lågt

rumsmicken kan du gott ha i mono tycker jag

sen hänger det förstås på vad dom är ute efter för sound och hur alltihop låter i lokalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter upp en rumsmick för att kolla av balansen i kittet. Blir så mycket enklare att byta skinn/stämma osv innan man har fått upp alla mickar. När trummorna låter bra i den brukar jag slänga på resten av mikrofonerna. Under soundchecken kollar jag så att kick och virvel är i fas med OH och att stereobilden inte är skev. Sen är det bara att börja spela in. Var inte rädd för att komma med tips och synpunkter på spelstil, dynamik osv, Det är lika viktigt för en bra tagning som att hitta rätt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter upp en rumsmick för att kolla av balansen i kittet. Blir så mycket enklare att byta skinn/stämma osv innan man har fått upp alla mickar. När trummorna låter bra i den brukar jag slänga på resten av mikrofonerna. Under soundchecken kollar jag så att kick och virvel är i fas med OH och att stereobilden inte är skev. Sen är det bara att börja spela in. Var inte rädd för att komma med tips och synpunkter på spelstil, dynamik osv, Det är lika viktigt för en bra tagning som att hitta rätt ljud.

Utgår du från "normalfasade" OH och faskollar sen de andra mickarna mot just OH? Om det blir så att du får fasvända virvelmicken för att virveln ska låta bra ihop med OH, men kaggemicken låter bäst rättvänd ihop med OH, men sen så märker du att kaggen o virveln inte stämmer i fas mot varann? Hur gör du då?

Jag brukar utgå från virvelmicken o ha den normalfasad, sen kollar jag de andra o ev fasvänder mot just virvelmicken. Hellre att det låter lite fel mellan OH o kaggemick än mellan virveln o nån av de andra, det brukar vara fulast om virveln är i otakt med nån av de andra. Kanske det är fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar! Guld värt!

Tre olika ljudtekniker och tre olika tillvägagångssätt...det är väl så det är, man hittar sin egen metod. 🙂

Angående närmickar på cymbalerna så läste jag att det var standard hos många metalproducenter att göra så, för att få fram cymbalerna mer i mixen. Men det gör väl inte fasproblematiken lättare precis. Iofs går det ju alltid att stänga av dom i mixen om man inte blir nöjd. Tänker att det är värt att prova i alla fall.

Jag är också inne på Guitar Nilssons funderingar.

Vad händer om virvel och OH låter bra i fas men baskaggen inte gör det. Ska man då ändra OH mickarna? Eller baskaggemicken? Virvelmicken är väl ganska given var den ska sitta. Den är väl inte så flyttbar direkt, eller? Eller om pukmickarna och virvelmicken är ur fas. Stöter man på det problemet ofta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om virvel och OH låter bra i fas men baskaggen inte gör det. Ska man då ändra OH mickarna? Eller baskaggemicken? Virvelmicken är väl ganska given var den ska sitta. Den är väl inte så flyttbar direkt, eller? Eller om pukmickarna och virvelmicken är ur fas. Stöter man på det problemet ofta?

jag har alltid gjort följande:

jämför fas med hjälp av fasvändarknappen (oftast märkt med ett danskt ö)

efterhand man lägger på fler mickar jämför med paketet av det man redan har justerat - lyssna i mono

det som ger mest bas av dom två varianterna är mest faskorrekt

du kan aldrig uppnå helt faskorrekta förhållanden om du inte mickar i samma punkt utan du får leta efter minsta möjliga fel eller good enough

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har alltid gjort följande:

jämför fas med hjälp av fasvändarknappen (oftast märkt med ett danskt ö)

efterhand man lägger på fler mickar jämför med paketet av det man redan har justerat - lyssna i mono

det som ger mest bas av dom två varianterna är mest faskorrekt

du kan aldrig uppnå helt faskorrekta förhållanden om du inte mickar i samma punkt utan du får leta efter minsta möjliga fel eller good enough

Man kan nog tycka att det är billigt/dåligt med tex fyrmickars Glyn Johns truminspelning, det ser ju inte alls lika hightec ut jmf med att vräka dit 12, eller 16 mickar. Men går det egentligen att få ett lika fasfelsfritt smack i virveln med en massa mickar som man kan få med med Glyn Johns om man tar sig tid att joxa som fan med mickplaceringen? Alla ljud går ju in i alla mickarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ljud går ju in i alla mickarna.

det är faktiskt det som är problemet

med närmickning - om man mickar riktigt nära - stör ju andra ljudkällor minimalt i jämförelse med den primära källan

däremot blir ju ljudet jävligt tråkigt för att inte säga konstigt om man mickar riktigt nära - det blir bara anslag och väldigt lite resonans

alltså inte alls som det låter när man lyssnar på ett normalavstånd

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot blir ju ljudet jävligt tråkigt för att inte säga konstigt om man mickar riktigt nära - det blir bara anslag och väldigt lite resonans

alltså inte alls som det låter när man lyssnar på ett normalavstånd

Så är det nog i metal-världen idag. Problemet med ambience mickar osv i metal är att det tillslut blir för mycket överhäng i ljudbilden och för lite separation, och det är det idealet man vill ha. Allt skall höras, med mycket separation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nog i metal-världen idag. Problemet med ambience mickar osv i metal är att det tillslut blir för mycket överhäng i ljudbilden och för lite separation, och det är det idealet man vill ha. Allt skall höras, med mycket separation.

fast där vill du ju ha fläsket också och det löser man idag oftast med att trigga samplingar

jag vill mena på att det går alldeles utmärkt att lösa ändå om bara trummaren inte måste slå skiten ur all mässing utan lär sig avväga slagkraften mot det han ämnar träffa - alltså slå hårt på skinnen och löst på metallen

fast det är en annan diskussion

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra metod det där med att lyssna i mono och lyssna på basen, den kommer jag använda.

Nått som slog mig: Brukar man flytta mickarna alls för faskorrigering? Eller använder man bara fasvändarknappen? Sätter man mickarna där de låter bäst och lämnar dem där och gör det bästa av det eller lägger man tid på att flytta runt dem för faskorrigeringens skull? Gör det stor skillnad för fasen om man tex flyttar baskaggemicken några centimeter? Eller är det bäst att låta mickarna vara där de låter bäst individuellt och sedan experimentera med fasknappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man att det inte stämmer i nåt av de två faslägen mellan tex virvel och OH kan man nog testa att höja eller sänka OH. Nånstans har jag läst nåt om att det är bra att flytta rumsmickar i steg om tre fot, ca 90 cm. Om det stämmer har jag ingen aning om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra metod det där med att lyssna i mono och lyssna på basen, den kommer jag använda.

Nått som slog mig: Brukar man flytta mickarna alls för faskorrigering? Eller använder man bara fasvändarknappen? Sätter man mickarna där de låter bäst och lämnar dem där och gör det bästa av det eller lägger man tid på att flytta runt dem för faskorrigeringens skull? Gör det stor skillnad för fasen om man tex flyttar baskaggemicken några centimeter? Eller är det bäst att låta mickarna vara där de låter bäst individuellt och sedan experimentera med fasknappen?

du kan använda bägge metoderna

fasvändarknappen är ett bra sätt att snabbkontrollera men kan också mer än väl räcka att justera med

är fasfelet stort blir det väldigt korrekt om du vänder den

är fasfelet mindre är det justering av position som gäller - OM man nu tycker det är värt det

faser som tar ut varandra kan också vara en bra grej om du ändå lägger ihop ljudet till en monokälla och gillar det du hör

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förmodligen knäpp, men fasvändning och sån't fixar jag när jag mixar.

Det kan i och för sig också bero på att "kontrollrummet" läcker lika mycket som om man stod bredvid trumsetet.

Jag faskollar alla kanaler mot OH (som då är i mono) vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förmodligen knäpp, men fasvändning och sån't fixar jag när jag mixar.

Det kan i och för sig också bero på att "kontrollrummet" läcker lika mycket som om man stod bredvid trumsetet.

Jag faskollar alla kanaler mot OH (som då är i mono) vid mix.

Kör du bägge OH i mono när du mixar!?!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förmodligen knäpp, men fasvändning och sån't fixar jag när jag mixar.

Det kan i och för sig också bero på att "kontrollrummet" läcker lika mycket som om man stod bredvid trumsetet.

Jag faskollar alla kanaler mot OH (som då är i mono) vid mix.

inga konstigheter alls
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att mono-kolla när man bestämmer mickarnas fasläge är guld värt. Väldigt lätt att höra när mickarna kommer "ur" fas ju fler mickar man lägger på, och väldigt lätt att justera om man vet vad man ska lyssna efter. En av mina favoritfunktioner på mitt mixerbord är att det inte bara finns en mono-summeringsknapp, utan också mono-left och mono-right. Dvs, trycker man in mono-left hör man vänstra kanalen som en monosignal ut i både vänster och höger högtalare. Att switcha mellan left, right och mono ger väldigt bra koll både på fasförhållanden mellan olika mickar, men också på balansen mellan höger och vänster. Grymt både vid soundcheck och mix. Det är stor skillnad att lyssna på vänster och höger högtalare, och att lyssna på vänster och höger signal separat i båda högtalare samtidigt. Detta kan självklart göras ganska enkelt även i DAW för den som jobbar mer i burken. Anledningen till att jag hellre gör det på bordet är dels för att knapparna är lättillgängliga, men främst för att signalerna går genom olika kanaler på bordet och summeras i den mixbussen och inte i min DAW. Så när jag av någon anledning jobbar bara i burken gör jag samma sak fast på masterbussen, alternativt på dom enskilda subgrupperna.

Sorry, inlägget blev jäkligt långt, och möjligen lite väl mycket "rambling on"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...