Jump to content
Annons

Presonus StudioLive 16.0.2 vs 16.4.2?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag är sugen på en Presonus studiolivemixer, man kan ju hitta den minsta för ca 5000 kr beg nuförtin... Men vad är egentligen skillnaden mellan den minsta 16.0.2 och 16.4.2? Den senare har 6 aux mot för 4 hos den mindre, men behöver man egentligen mer än två olika monitorutgångar live?

Jag tänkte mest på att använda den live, o i liten skala börja hyra ut mig själv som livemixare, har ju sen förut ett mindre välljudande PA.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gf=digital_inspelning_mixerbord&bn=&sw=presonus+studiolive&oa=pra

Om jag lär mig att koppla ihop ett sånt här bord med en laptop o spela in på det viset, så har ju bägge de mindre mixrarna lika många, 16 kanaler, den minsta 8 mono plus fyra stereo till tex keyboard, eller om man vill 12 monokanaler. Hur ofta behöver man mer live?

Och vid inspelning med det medföljande Virtual StudioLive, kan jag spela in först 16 spår, och sen dessutom lägga till fler spår, sångpålägg mm. Och ändå använde mixerns reglar o eq, mm, när jag ska mixa i Virtual StudioLive.

Tycker det verkar lite som att den pyttelilla 16.0.2 kan göra det mesta lika bra som 16.4.2 kan?

Blivande DAW-fantast? - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men vad är egentligen skillnaden mellan den minsta 16.0.2 och 16.4.2?

eh.... det står ju?
PresonusStudioLive 16.0.2Presonus StudioLive 16.0.2, Digital Mixer with integrated Firewire Audiointerface (16-in/16-out 24 thomann bit / 48 kHz), 12 mono Mic and Line inputs (Class A XMAX mic preamplifier, XLR and balanced 6,3 mm Jack), 4 stereo line channel inputs

PresonusStudioLive 16.4.2Presonus StudioLive 16.4.2 - 16-channel digital mixer with sixteen high headroom thomann XMAX microphone preamps, integrated 32x18 FireWire audio interface

fast hemligstämplat tydligen 😱

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

16.4.2 har fyra svepbara eq på varje kanal 16.0.2 har bara tre, men det tycker jag inte spelar nån roll, lowmid brukar jag inte ratta så mkt.

Det jag mest är nyfiken på är om det går att spela in fler spår än de första 16 grundspåren i det medföljande presonus studiolive-dawet, men ändå kunna använda mixern när man sen ska redigera. Typ man sätter grunden på 16 spår, o gör sen sång o gitarrpålägg så det hamnar på 24 spår. Det jag vil är att kunna mixa med de riktiga reglarna. Att sitta o peta med musen i ett daw klarar jag inte.

Jag har precis hela dan försökt lista ut hur man bränner den ljudfil jag fått med ett trumpår ned på en cd i Macen. Har letat "bränn till cd" hela dan, men hittar inget, fattar inget. Det är så sorgligt. Magnus Holmström försöker hjälpa mig via FB, men jag måste vara idiot. I mitt Itunes hittar jag absolut ingenting, inte ens menyraden, det är så fu#&ing deprimerandebruk

Fast oavsett om jag inte fattar att använda en presonusmixer till studion så ska jag skaffa en till livebruk. Att hitta alla kompressorer och inställningar för livebruk är pissenkelt... Varför kan jag inte bränna en cd i Mac? skrämmande. I pc gör jag det enekelt. I Macen kan jag inte ens förminska en bild om jag så håller på en hel dag. Jag tyckte pc var ett skit, o det skulle bli trivsamt med det enkla Mac. jo tjenare

Om jag försöker importera semestervideor från Iphone till Imacen så säger Macen "Du försöker importera nåt som inte är en videofil"... till Youtube kan jag ladda upp från iPhone utan krångel.

På denna idag gjorda video syns det tydlig hur det står till med mig. Den gule av oss är den som har hjärna

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen följer ingen annan mjukvara med StudioLive-borden än Presonus Capture, vilket jag har för mig är ett snikprogram i sammanhanget. Med ett vettigt DAW-program (Cubase, Protools, Reaper, Sonar osv) kan du spela in oändligt med nya spår utöver de 16 som du kör live. Välkommen till den digitala revolutionen 😉

Det jag tycker är tråkigt med StudioLive-borden är att man inte kan använda dem som kontrollyta till sin DAW, vilket innebär att du kommer att bli sittande och peta med musen på dina reglar. Men de är trevliga för vad de gör, trots avsaknaden av motoriserade reglar.

Edit: Läste visst inte ordentligt om vad du egentligen frågade om, men tror att jag besvarade det ändå.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

0:an respektive 4:an i 16.0.2 / 16.4.2 står ju för antal subgrupper. På den lite billigare ligger där inga subgrupper medans på den lite dyrare ligger där 4 subgrupper och som du dessutom nämnde tidigare har du tillgång till 2 extra auxar på 16.4.2.

Har erfarenhet av 16.4.2-bordet sen tidigare och jag vill minnas att det gick fort att komma in i systemet och det digitala tänket redan från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så är det tyvärr bara monogrupper så ofta har man bara i praktiken två subgrupper... Hade eyy SL 24.4.2 innan men sålde det för X32:an. Det bästa jag gjort. SL är lite lättare att använda om man inte har någon erfarenhet av digitala mixerbord men är helt klart begränsande efter ett tag. Sen tycker jag inte heller att deras effekter direkt slår en med häpnad.

Presonus capture mjukvara som följer med är perfekt att använda för att snabbt spela in alla kanaler. Det är också det den är till för. Editering får man senare göra i i sitt DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så är det tyvärr bara monogrupper så ofta har man bara i praktiken två subgrupper... Hade eyy SL 24.4.2 innan men sålde det för X32:an. Det bästa jag gjort. SL är lite lättare att använda om man inte har någon erfarenhet av digitala mixerbord men är helt klart begränsande efter ett tag. Sen tycker jag inte heller att deras effekter direkt slår en med häpnad.

Presonus capture mjukvara som följer med är perfekt att använda för att snabbt spela in alla kanaler. Det är också det den är till för. Editering får man senare göra i i sitt DAW.

Effekterna, vad säger du om kompressorerna? Jag brukar alltid ha min Ranekompressor med mig live, kanske de inbyggda Presonusdito skulle kännas som ett nerköp?

Vi var ju o rockade på en krog här igår, mitt PA o polarns Presosnus 16.0.2 mixer. Smidig storlek, men jag hörde inte att det skulle vara nåt bättre ljud än i min enkla Soundcraft spirit mixer, jag tyckte tom att det lät sämre (grynigare eller hur f-n jag ska uttrycka det) när vi spelade country från iPhone/Spotify. Normalt får jag rena hifi-ljudet, o det är en krog där jag är van akustiken.

Så nu är jag inte lika sugen alls längre. Presonusarna är inte alls svåra att förstå sig på, men likt förb är en vanlig analog mixer ännu enklare o mkt snabbare att sköta när det är panik, o det är det ju alltid live. När man ändå ska bara subbasar o toppar, stativ o lådor med kabel osv blir ju skillnaden i slit o släp marginell med en mindre mixer. Vi hann som vanligt inte testa alla olika reverb mm, men det vi körde på till sången gillade jag inte riktigt heller, tycker mitt eget tc300E har snyggare ljud.

Iom att de här Presonusarna inte funkar bra vid mix så faller egentligen hela vitsen för mig. Att skaffa både en dator o att lära mig sköta ett DAW med musen, det är inget jag varken vill lägga pengar på eller orkar ens försöka lära mig. Musik ska vara roligt, datorer är för mig fan det värsta jag vet, jag är datadyslektisk, så är det bara, varför vete fan.

Det kanske vore mera läge att leta nåt beg analogbord av klass med typ 4 aux om jag ska ge mig in på ljuduthyrning. Vad finns det? Soundcraft? Jag sätter huvvet på att jag kan ratta bättre ljud åt andra band med min snikmixer än de flesta ljudfräsare kan med en Presonus digitalmixer, så varför lägga stålar på en sån?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha bord för uthyrning så är nog ls9 det som många tekniker är vana vid. Även Yamaha 01 är bra bord och många som känner till av de livetekniker jag träffat genom åren.

Presonus största styrka tycker jag ligger i portabelt och att du kan spela in soundcheck för att göra tweaks när bandet inte är kvar på plats.

X32:an från behringer verkar dock vara grymt bord om man kollar på funktionerna iaf.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha bord för uthyrning så är nog ls9 det som många tekniker är vana vid. Även Yamaha 01 är bra bord och många som känner till av de livetekniker jag träffat genom åren.

Presonus största styrka tycker jag ligger i portabelt och att du kan spela in soundcheck för att göra tweaks när bandet inte är kvar på plats.

X32:an från behringer verkar dock vara grymt bord om man kollar på funktionerna iaf.

Mvh

Anders

Jag har bara tänkt hyra ut både mig själv o mitt mindre PA nån enstaka gång. Att hyra ut hela anläggningar till andra verkar vara en otäckt dyr o stor apparat, mickar försvinner, stativ bryts sönder, starköl i mixern, subbarna spelas sönder...

Analoga bord har jag goda erfarenheter av allen & Heath gl serien. Bra eq och PRE amps i mitt tycke.

Mvh

Anders

Det står mkt fint om Allen & Heath har jag sett, kan en sån här vara guld kanske?

http://www.blocket.s...24.htm?ca=5&w=3

Det här med digitalt vs analogt, ju mer jag håller på med ljud ju mer säker blir jag på att det låter bättre om det analoga, kanske den mänskliga hjärnan kan uppfatta en sorts skillnad som inga instrument kan mäta o visa? När det gäller att få tlll bra PA-ljud hänger det nog mkt mer på högtalarna och hur man har förstånd att ställa nivåerna än vilket bord man har, så länge inte mixern är den allra billigaste skiten. En bra mick i ena änden o en bra högtalare i den andra änden, hur mycket mer behöver man? Ju mer man fipplar med ljudet däremellan, ju sämre eller bättre? Nåt jag tänker på nu efteråt är att vi igår aldrig fick till den goa studs i kaggeljudet med Presonusen som vi brukar få till med min snik-Soundcraft...

MIxar man live tror jag att det är bättre ju mindre grejer mixern har. Bra preamp o bra vanlig eq, en svepbar mid kommer man långt med. Plus ett snyggt reverb. Tänker man sig att mixa live med alla möjligheter man har i en studiomix, ja va fan, det funkar ju inte alls. i studion skruvar man ju i flera månader på allting, live går banden på o höjer plötsligt volymen på stärkarna o slår hårdare på trummorna, man ska få till allting på några sekunder. Så som jag ser det är livemix o studio två väldigt olika grejer. Även om inte ens jag tycker det är svårt att gå in i menyer o ratta ljudet tar det längre tid än på en menybefriad mixer. Med en sån analog mixer kan ju titta vad som händer på scenen i stället, moderna livetekniker gör det väl mer o mer sällan, de har näsan nere i det förbannande bordet o märker inte ett dugg att trummisen helt plötsligt sjunger lead, (försöker sjunga i en avstängd mick) utan att det hörs alls.

Lite tankar bara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...