Jump to content
Annons

Komprimera eller inte komprimera trummor? Ny ljudfil på lätt tillskruvade trummor....!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nu har trummisen varit här o lagt om trummor på två låtar, det gick över förväntan både spel o ljudmässigt. Jag blev så j-a nöjd med trumljudet, o speciliellt nya riden, en 20" Zildjian A medium ride.

Spelade in sex trumspår, kagge, virvel över, virvel under, två lågt sidoflygande OH, och en mono överhäng. Ingen kompression på nåt förútom mono överhänget som jag tog genom channelstrippen o komprimerade kanske max 3 db.

Efteråt tänkte jag köra ett spår i taget genom LA-610 o komprimera lite grann, men nu tycker jag att både kagge o virvel låter skitbra helt okomprimerade, Tomas spelar så j-a bra att varje slag ligger lagom i volym.

sido OH vill jag komprimera aning för att få pukorna tjockare, men kagge o virvel, kan det funka okomprimerat? Sen i mix/master så kör jag ju på med nån db kompression då med?

post-8284-0-60383700-1383412613.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om man inte vill pressa trummorna så tycker jag bara 1-2db gör att hela trummorna för liv och de för även mer djup,Jag brukar komprimera alla trummspår mycket lätt. Testa!

Ok. Lyssnade lite nu, tycker det låter som att sejarn biter igenom mer när han vevar på extrahårt på virveln. Kanske man borde komprimera sejarmicken lite mer än den övre? O skära bort lite av det vassaste av sejaren?

Jag gjorde en slaskmix på omkomprimerade trummor, nån som har nån åsikt?

Det låter rejält mycket bättre än orginaltrummorna vi gjorde. Här har jag inte använt Lexiconreverben, då blir det ett helt annat rum o liv i trummorna.

Viola enbart trummor: (riden jag gillar så gött kommer vid 2:08)

https://dl.dropboxus...ola Trummor.wav

Edit: Det är nåt fult missljud i dropboxfilen som jag inte har i studion, vad fan är det?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

För mkt reverb tkr jag. Iaf för mycket pre delay. Dra ner det och komprimera lite skulle jag säga.

Missljudet låter verkligen märkligt. Vart har du satt gränsen i ditt inspelningsprogram? 0.0 dB eller strax under? Alltid en god idé att ligga runt -0.3 typ då alla DA inte klarar 0.0 dB.

De här låter dock inte riktigt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att det klipper på en av pukorna?

Nej det är nåt prasselljud, eller vad man ska kalla det, måste ha blivit i överföringen av filen. Det hörs mest i mitten av "låten". På CDn jag tog det ifrån finns det inte.

Den starka pukan har LA610-burken rättat till snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mkt reverb tkr jag. Iaf för mycket pre delay. Dra ner det och komprimera lite skulle jag säga.

Missljudet låter verkligen märkligt. Vart har du satt gränsen i ditt inspelningsprogram? 0.0 dB eller strax under? Alltid en god idé att ligga runt -0.3 typ då alla DA inte klarar 0.0 dB.

De här låter dock inte riktigt så.

Reverbet är bara ett nödreverb från min Tascamporta, har bättre i ett Lexicon. Skulle jag lägga dit resten av instrument o sång så skulle nog de reverb som ligger på nu knappast höras.

Och när jag lyssnar här hemma finns inte missljudet, det är bara på dropboxfilen. Jag blev helt stel när jag hörde det, vad f-n är det där.... Ett liknade oljud har jag aldrig hört förr.

Och inspelningsprogram, nåt sånt har jag inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Något prassel vet jag inte om jag hör, men däremot tycker jag det låter som det ligger en långsam phaser på hela setet......kanske är portareverbet?

I övrigt tycker jag det låter bra. Vad gäller kompressor, så är det som någon redan varit inne på; om låten behöver det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet låter lite som att man skakar om en signalkabel. Men det har blivit i antingen macdatorn eller på dropbox, inte i studiogrejerna. Kan det vara att vi kör telefonsurf på samma wifi?

Nu har jag kört alla trumspåren genom LA-610 o komprimerat allt bara lite, ca 2 db , mono oh lite mer. Det blir helt grymt. Och det går inte att ångra heller. Som tur är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny trummix. Har kört alla spår genom LA-610 o lagt till lite Lexicon "PCM 60 Room".

Få se om det mysko missljudet är borta?

Mickar:

Kagge: EV ND868

Virvel över E906

Virvel under: AKG P4

Sido-OH: sE4400a i omnikoppling.

Mono överhäng: Neumann TML49

Preamp, UA LA-610 (överhäng)

Audient Mico (OH)

Tascamportans inbyggda på resten.

post-8284-0-93880800-1383413200.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Maskrosfr%C3%B6n%20trummor.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på detta Nilsson, endast kompression på rumsmicken, låter riktigt bra tycker jag

https://soundcloud.com/aurora-audio/aurora-sidecar-drum-sample

Jag gjorde ungf lika, mer kompression på mono-oh. Fast att komprimera fetmycket på rumsmicken är inget jag tycker är så snyggt ändå.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Maskrosfr%C3%B6n%20trummor.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...