Jump to content
Annons

För-kompressor/limiter för sånginspelning


Bramzer

Recommended Posts

Jag kör en U87:a på ett inte allt för bra pre-amp. Det är ganska lätt att misslyckas med tagningarna när sången är dynamisk och det är lätt att gå i taket och få klipp. Även fast det är mest för hobbybruk så är det irriterande att behöva ta om bara för att det går i taket på ett ställe.

Jag har insett att jag troligen skulle spara en massa tid när jag gör framförallt sånginspelningar om jag hade en PreAmp med Compressor/Limiter

Är det någon som känner till en lågbudgetvariant på vad jag skall sätta mellan mikrofon och ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag rekommenderar att du spelar in i 24bit 44,1kHz och se till att peaken inte går över -12dBFS (möjligen till -10), utan kompressor! Det var i gamla tider med 16bitar man behövde ligga på -3dBFS och liknade (dvs nära maxnivå). Eller när man spelade in på band för att man skulle komma över brusnivån. Sedan använder du kompressor vid mix. Du måste/bör inte ha kompressor vid inspelning numera. 🙂

Dock är det förstås alltid bra att ha en Ok preamp förstås. Vad har du för ljudkort?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för bra input!

Du måste/bör inte ha kompressor vid inspelning numera. 🙂

Dock är det förstås alltid bra att ha en Ok preamp förstås. Vad har du för ljudkort?

Jag kör på ett Steinberg CI2 och spelar in i 24 bit. Har nyligen skaffat lite bättre monitorer och när jag lyssnar på en del material som jag tidigare accepterat trots noggrann granskning i riskområden blev jag förvånad av hur ofta det ändå fanns fel.

Något proffs sa att Pre-Amp/Comp/Limiter som bara "jämnar ut" skillnaden mellan starka och svaga partier kan vara bra innan ljudkortet. Jag tror inte i och för sig inte han visste vilken mic jag hade.

Jag kanske skall skruva ner micken och satsa ännu mer på ljudisolering så jag slipper mixa upp skräpet också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för bra input!

Jag kör på ett Steinberg CI2 och spelar in i 24 bit. Har nyligen skaffat lite bättre monitorer och när jag lyssnar på en del material som jag tidigare accepterat trots noggrann granskning i riskområden blev jag förvånad av hur ofta det ändå fanns fel.

Något proffs sa att Pre-Amp/Comp/Limiter som bara "jämnar ut" skillnaden mellan starka och svaga partier kan vara bra innan ljudkortet. Jag tror inte i och för sig inte han visste vilken mic jag hade.

Jag kanske skall skruva ner micken och satsa ännu mer på ljudisolering så jag slipper mixa upp skräpet också 🙂

Testa som sagt med att spela in med peakar till -12dB (-10dB om du måste) Skruva max på preampen till 70% av max, kan brusa mer annars, (tumregel)

Link to comment
Dela på andra sajter

beror lite på vilken musik. spela in growls/screams är svårt, för det är så stor dynamik. ena sekunden är det verklige högt, och andra lågt. Svårt att hitta en bra balans. Om man har det lågt så det inte klipper vide de höga partier, så hör inte sångaren sig själv i de lugnare partierna ibland. Och har man volym så det räcker vid de lugna, så kan det vara påtok för högt vid de höga partierna. DÄR underlättar en kompressor som trycker de höga peaksen så det inte klipper 🙂 Men jag brukar köra mild kompressor in. Det går alltid att lägga på mer in the box, men det går inte att ta bort något som redan ligger där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör all sångkompression direkt vid inspelningen. Det tar ju alltid en bra stund att övningsjunga de fraser man ska sätta, och när jag lyssnar hur pass illa eller bra jag sjunger hör jag även efter om det blir lagom med kompressor o justerar den lite upp eller ner. VU-metern på kompressorn är en stor hjälp när man ska få till jämn sång, även med en svindyr kompressor låter det bättre ju jämnare sång och ju bättre mickteknik man har, då kan man komprimera mindre = naturligare ljud.

De kompressorer jag har i mim portastudio är så dåliga att jag inte vill använda dem, det var därför jag började komprimera direkt vid inspelning. Nu är jag så van det att det går kalas. Det blir enklare art veta hur jag ska försöka sjunga med min bångstyriga röst om jag hör direkt vid pålägget hur sångljudet i slutändan kommer att bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar in sig själv är det ändå jobbigt att hålla koll på att kompressorn gör det du vill att den skall göra. Lika svårt att i efterhand försöka fixa felaktig mångd kompression som dist osv. Lägg pengar på en bra preamp, se till att ha lite marginal på nivåerna och kör kompressorer i serie när du mixar istället.

Spelar man in andra är det jävligt skönt att ha men det beror på hur din situation ser ut. Med tanke på hur bra mjukvaruutbudet på kompressorer är skulle jag välja en en bra preamp vilken dag som helst.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har, tack vare mina barn, haft glädjen att ha haft flera av deras kamrater hemma för att spela in sång för deras musikaler. Det är många olika röster och jag måste ställa PreAmpen efter varje röst och man stävar ju efter att få ut dem mesta ur varje individ.

Som tur är har jag en icke teknik-kunnig men desto mer musikaliskt och kravställande person vid min sida som kan coacha sångarna att prestera mer än vad de själva trodde de var kapabla till.

Men, det är alltid lika jobbigt när man i med musikaler (väldigt teatralisk och känslomässigt högt ställda krav) inte kan välja en input-gain utan måste kompensera för att uttrycken skall få den plats den förtjänar. Jag inser att jag fortfarande lär mig genom att utforska och lyssna och samtidig måste vara flexibel inför olika krafter.

Ni hjälper mig mycket genom att dela med er av era erfarenheter. Tack än en gång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls jobbigt att hålla reda på kompressorn när man spelar in sig själv. Kanske somliga tycker det men du kan väl inte uttala dig som att det är en sanning som gäller alla?

Tror du att jag är så dum i huvudet att jag skulle påstå att det är "sanning som gäller alla"?

Pratar givetvis ur egen erfarenhet. Sålde exempelvis en fin 1176 eftersom jag mest spelar in mig själv, och är man petig med kompressionen blir det ett helvete att försöka fixa det i efterhand om det blir "fel" någonstans. Kändes verkligen onödigt med tanke på hur bra mjukvarukompressorer det finns, men det vet jag ju att du inte kan relatera till.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att jag är så dum i huvudet att jag skulle påstå att det är "sanning som gäller alla"?

Pratar givetvis ur egen erfarenhet. Sålde exempelvis en fin 1176 eftersom jag mest spelar in mig själv, och är man petig med kompressionen blir det ett helvete att försöka fixa det i efterhand om det blir "fel" någonstans. Kändes verkligen onödigt med tanke på hur bra mjukvarukompressorer det finns, men det vet jag ju att du inte kan relatera till.

Du skulle sålt kompressorn till mig.

Love is all - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att jag är så dum i huvudet att jag skulle påstå att det är "sanning som gäller alla"?

Pratar givetvis ur egen erfarenhet.

När man spelar in sig själv är det ändå jobbigt att hålla koll på att kompressorn gör det du vill att den skall göra.

vad sägs isf om att använda "jag" istället för dom mer allmäntäckande "man" och "du"?

om det nu är dig själv du pratar om och inte nåt mer allmängiltigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi menar nog ungefär samma saker. Inget är hugget i sten. Jag har bara märkt en sak för egen del, o det är att jag kan få till sångens slutresultat bättre om jag redan vid pålägget kör kompressorn så som jag vill ha slutresultatet, då kan jag försöka sjunga på ett sätt som passar ihop med hur kompressorn jobbar med just min röst, och just de fraser jag försöker få till just i de ögonblicken. Om jag måste ta i extra mycket på vissa höga toner kan jag höra att kompressorn jobbar lite för mycket o fult, det kan jag motverka genom att sänka preampens gain lite bara på den frasen.

Även jag kan sjunga/spela in helt utan kompressor och sen bounca rösten genom min bästa kompressorburk för att hitta de bästa inställningarna. Men gör jag så är det för sent för att anpassa rösten efter kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls jobbigt att hålla reda på kompressorn när man spelar in sig själv.

Som i svaret jag fick menar du?

vad sägs isf om att använda "jag" istället för dom mer allmäntäckande "man" och "du"?

om det nu är dig själv du pratar om och inte nåt mer allmängiltigt?

Ge dig nu, du behöver inte söka konflikt i allt. Du vet lika väl som jag att det är helt orimligt att uttala sig så generaliserande som Nilsson valde att tolka det. Om det ändå skall mynna ut i språklig kukmätning: vad sägs om att inleda meningar med stor bokstav?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till detta är att använda kompression bara för lyssningen i lurarna när man lägger sång. Det påverkar i ganska påtaglig grad hur man sjunger.

Alltså, man kopplar så att sången går in i datorn/portan okomprimerat, men sången som går ut till ens egna lurar är komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge dig nu, du behöver inte söka konflikt i allt. Du vet lika väl som jag att det är helt orimligt att uttala sig så generaliserande som Nilsson valde att tolka det. Om det ändå skall mynna ut i språklig kukmätning: vad sägs om att inleda meningar med stor bokstav?

du vill alltså inte ta nåt eget ansvar för att du var så diffus i det du skrev att du blev feltolkad och sen var tvungen att härskna till?

apropå konflikt

OM DU HAR SVÅRT ATT FÖRSTÅ VAD JAG MENAR KAN JAG ANVÄNDA STOR BOKSTAV

SÄG BARA TILL

Link to comment
Dela på andra sajter

du vill alltså inte ta nåt eget ansvar för att du var så diffus i det du skrev att du blev feltolkad och sen var tvungen att härskna till?

apropå konflikt

OM DU HAR SVÅRT ATT FÖRSTÅ VAD JAG MENAR KAN JAG ANVÄNDA STOR BOKSTAV

SÄG BARA TILL

Du kan inte hänvisa till Nilssons misstolkning när han gör samma "misstag" själv direkt efteråt. Det bevisar bara att du är ute efter konflikt snarare än att på allvar försöka påvisa något fel i min formulering.

Det irriterar dig helt enkelt att jag "härskande till" över en misstolkning samtidigt som jag inte lade formuleringen på en tillräckligt låg nivå för att undvika missförstånd.

Om du - på riktigt - tror att jag, eller någon annan för den delen, har täckning för att konstatera att ett arbetssätt objektivt sett är jobbigt så gör du bort dig själv intellektuellt. Om du däremot spelar dum, vilket jag är ganska säker på att du gör för att försvara den heder du har kvar - så fånar du dig. Lose-lose.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du - på riktigt - tror att jag, eller någon annan för den delen, har täckning för att konstatera att ett arbetssätt objektivt sett är jobbigt så gör du bort dig själv intellektuellt.

det är jobbigt att använda en grävskopa som mikrofon
Det irriterar dig helt enkelt att jag "härskande till" över en misstolkning samtidigt som jag inte lade formuleringen på en tillräckligt låg nivå för att undvika missförstånd.
tvärtom la du inte formuleringen på tillräckligt hög nivå

du uttryckte dig allmängiltigt som om du satt på den allrådande "så här är det" och blev putt när nån inte höll med

och nu försöker du klamra dig fast vid att alla borde förstått att det inte var så du menade

säg vad du menar istället

Link to comment
Dela på andra sajter

det är jobbigt att använda en grävskopa som mikrofon

Inga kommentarer..

tvärtom la du inte formuleringen på tillräckligt hög nivå

du uttryckte dig allmängiltigt som om du satt på den allrådande "så här är det" och blev putt när nån inte höll med

Att ta för givet att vuxna, förhoppningsvis normalbegåvade människor förstår att ett sådant uttalande har subjektiv grund ligger på en högre nivå än att - för att inte stöta sig med någon som inte eventuell uppfyller de kriterierna - använda sig av övertydliga pronomen, anser jag.

Men som sagt, du vet ju detta och spelar bara dum vilket är slöseri med tid för oss båda.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...