Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nu har inte jag spotify men Ă€rligt vad tror du egentligen att det ska lĂ„ta som Ă€n annat Ă€n hemmagjort nĂ€r du dina erfarenheter Ă€r ringa? LĂ€gga pĂ„ nĂ„gon effekt som ska vara det magiska som fĂ„r det att lĂ„ta bra finns inte. Skit in=skit ut. LĂ€r dig hur man mixar. Det tar lĂ„ng tid lĂ€ra sig bli bra. Är ditt rum inte bra sĂ„ spelar det ingen roll nĂ€r det gĂ€ller sĂ„nginspelning vad du Ă€n gör. Det kommer lĂ„ta skit Ă€ndĂ„. Behandla ditt rum.

drloop (oregistrerad)
Postat

Rösten distar, för starkt inspelad eller sÄ har dragit mastern över nollan.

Första lÄten Àr i mixad i stereo, dom andra i mono, var det en tanke med det?

Postat

Ska det lÄta proffs mÄste man bÄde ha hÄllit pÄ skitlÀnge och ha skitdyra grejer...

SE Electronics mick sĂ€ger du... Är det deras billigaste Ă€r den inte mycket att hurra över, deras dyraste Ă€r hur bra som helst.

En grej som Ă€r svĂ„r men viktig nĂ€r det gĂ€ller ljud Ă€r att följa signalen frĂ„n micken (eller keyboard/lajnad bas/trumprogram) genom precis alla grejer den passerar, o se till att signalstyrkan Ă€r precis lagom bĂ„de in och ut genom allt, mickpreamp, in i kompressor, ut ur den samma till limiter. Signalen till reverb o eko ska vara lagom starka, för stark distar det, för svag blir det brus. Det Ă€r gratis att öva pĂ„... FĂ„r du allt det dĂ€r rĂ€tt lĂ„ter nog din mick plötsligt mycket, mycket bĂ€ttre. 😎

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror du lyckats exportera mastern som mono. För jag antar att du panorerat och anvÀnt jag av stereoreverb pÄ dom andra lÄtarna ocksÄ. Jag hör dist pÄ nÄgon lÄt mer Àn första.

Tycker inte höra nÄgot speciellt jobbigt rumsljud pÄ sÄngen, det Àr nog mer mixen som skapar soundet i detta fallet.

Jag skulle inte oroa mig över att micken lÄter illa. Den Àr good enough.

Vilka ljud man vÀljer och arret stor betydelse för helheten pÄ lÄten.

AnvÀnder kompressor pÄ sÄngen?

Redigerat av drloop
Postat

Har mixat allt sjÀlv men kan i princip ingenting

Jag tror du just svarade din egen frĂ„ga. Det finns inte en specifik sak som gör att det lĂ„ter hemmagjort utan det Ă€r en blandning av massor, rĂ€kna med flera Ă„rs trĂ€ning för att fĂ„ det att lĂ„ta bra. En lĂ„ng med fantastiskt rolig resa! 🙂

• Gilla 2
Postat

Har egentligen inget nytt att tillÀgga, ville bara poÀngtera att det finns en kvalité i materialet som gör det intressant att lyssna pÄ, trots att mixarna Àr sÄdÀr. Speciellt tredje lÄten gillar jag.

Postat

Köpa detta specialnummer frÄn Studio och gÄ igenom Mixologi-avsnitten ordentligt.

Att försöka mixa och "fÄ det att lÄta som proffsen" utan att ha en aning hur de olika verktygen fungerar eller pÄverkar ljudetoch varandra Àr i princip omöjligt.

Postat

Va, jag tycker det lÄter fett,

Lixom kunde lÄta sÄ jÀvla mycket sÀmre.

Mixarna passar attityden bra tycker jag

Sen lÄter det ju inte "proffs-slick" men skulle det vara lika kul dÄ?

• Gilla 1
Postat

gött! tÀnkte att det kanske var nÄgot uppenbart fel som jag rÄkade göra. men dÄsÄ, ska fortsÀtta lÀra mig. tycker ju att det hÀr Àr skitkul! köper definitivt pdf:en, tack för svaren!

Jo, det finns mĂ„nga uppenbara fel, bredd, eq, dist.., men lycka till med pdf:en 🙂

Postat (redigerat)

Ska det lÄta proffs mÄste man bÄde ha hÄllit pÄ skitlÀnge och ha skitdyra grejer...

Fast det dÀr Àr inte sant. Visst underlÀttar det att ha bra grejor, men det Àr absolut inte ett mÄste för att fÄ till proffsiga inspelningar. Talang och övning spelar mycket större roll, för att inte sÀga helt avgörande.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Postat

Fast det dÀr Àr inte sant. Visst underlÀttar det att ha bra grejor, men det Àr absolut inte ett mÄste för att fÄ till proffsiga inspelningar. Talang och övning spelar mycket större roll, för att inte sÀga helt avgörande.

mvh Jon

+1

Jag har hÄllt pÄ nu i cirka 10Är frÄn första lilla hemstudion och först det senaste Äret sÄ har det börjat lÄta proffsigt, jag sÀger inte att det lÄter vÀrldsbÀst men det lÄter ialla fall rÀtt bra. SÄ det Àr igentligen som vilket instrument som helst, övning ger fÀrdighet.

Postat

Jag Àr inte kunnig nog att sÀga exakt vad som kan förbÀttras i mixarna, men vill ÀndÄ passa pÄ att sÀga att jag tycker att bÄde lÄt tvÄ och tre Àr riktigt sköna!

Postat

Vad kul att det finns folk som Ă€r positiva ocksĂ„! Tack för alla tips! Har köpt pdf:en, ska lĂ€sa och lĂ€ra, tillĂ€mpa pĂ„ nya lĂ„tar, osv. 🙂

Lycka till med PDF:en! kritik=utveckling, beröm=stagnation

Postat (redigerat)

LÄter vÀl OK anser jag! Men visst hade du kunnat valt att skÀra nerÄt lite mindre.. KÀnns som om allt under 250 Hz Àr avskurit pÄ sÄngen nu.. Sen gillar jag den distade attetyden pÄ sÄngen och att Àr helt OK! LÄten "Dansa" lÄter dock lite vÀl mycket hemmekad.. MÀrkligt nog Àr det synthen (som antagligen Àr virtuell.. den med arpeggio pÄ) som lÄter platast! Gillar dock det feta mullret pÄ baskaggen! Fast visst Àr det vÀl hemmagjort va? Ska det inte lÄta hemmagjort dÄ? DÄligt klipp vid 1,26 etc

EDIT: sĂ„ngen Ă€r minsta problemet. Den har rĂ€tt attityd och sound! 😉

Redigerat av hegobald
Postat

bortsett frÄn allt de andra skrivit sÄ tycker jag att sjÀlva kompen lÄter vÀldigt hemmagjort (i motsats till proffesionellt). lÄter som att allt krut ligger pÄ sÄngen, vilken Àr mycket bÀttre komponerad i mitt tycke.

lyssnade endast pÄ lÄt 1

Postat

för mej kÀnns det som att det Àr sÄngen som lÄter lite blekt. lite reverb mm effekter. Varför vill du inte att det lÄter hemmagjort ? LÄter bra!

Postat

Kopplade in mig pÄ monitorer o sub oxÄ. Det Àr ju skitbra lÄtar speciellt de tvÄ första. LÄtarna o texterna Àr riktigt bra och sÄngen vÀldigt speciell, bÄde uppkÀftig, barnslig, rockig, sjÀlvsÀker och osÀker pÄ samma gÄng.

Introt pÄ Dansa med den distade o oförskÀmda hihaten Àr genialt. Kaggen har anings för mycket av de allra lÀgsta frekvenserna och bassynten kunde komma upp lite mer i volym.

Helt klart en drÀpare pÄ ett dansgolv med ungdomar. KnÀckande medryckande röst. Den som inte dras med i det hÀr pÄ ett dansgolv Àr död.

Postat

haha

ravegurun har talat 🙂

Är det inte medryckande som fan dĂ„? Jag gör ingen sĂ„n musik, men spelar den en hel del för ungdomar frĂ„n spotify. Om en supermixare skulle mixa om de dĂ€r fem lĂ„tarna skulle det bli jĂ€vligt bra.

Rave 4ever - 55

Postat

Du ska vara glad att du har lÄtar istÀllet för bara produktion som som mÄnga dessvÀrre har. Tycker det finns potential och glÀdje i musiken, produktionstekniskt sÄ lÀr du dig med tiden!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.