Jump to content
Annons

Spela in från Spotify..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej,

Jag försöker att spela in ljud från Spotify eller Soundcloud.

Problemet är att ljudet kommer inte in till Cubase.

Ljudet spelas upp i högtalarna.

Allt annat ljud funkar, mickar, pluggar m m.

Vad kan vara fel..?

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Knäskål (oregistrerad)

Du har inte funderat på att betala för andra människors musik i stället?

EDIT: Jag menar, då får du låtarna direkt.

Redigerat av Knäskål
Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

Varför vill man annars spela in från Spotify, som trots allt är en musiktjänst? Det var bara ett tips, om man betalar för sig så får man låtarna direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Streamingabonnemang är avsedda för streaming. Annars får man ju köpa låtarna, om man vill ladda ner dem. Cubase kan inte spela in stremad musik, utan det får lösas på annat sätt om man inte vill ta omvägen med en kabel.

Sedan finns det förstås alltid lösningar för att spela in vad man än spelar upp från en webplats om man googlar lite, men jag skulle tro att det strider mot användaravtalet hos Spotify att använda sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplade mobilen till dator och det funkade.

Behövde bara några refränger till en fest.

Men jag fattar inte varför det inte funkar rent tekniskt att spela in direkt från intern ljudkälla.

En instrumentplugg är också en intern ljudkälla.

Hur funkar loopback? Kan det vara en variant?

Redigerat av kenjoswe
Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

@Kardo

Jag lade fram ett förslag om hur man får musik man vill ha enkelt och snabbt. Sen om jag har tjänat pengar på Spotify eller inte hör inte hit. Man ska betala för sig, men låt oss inte gå OT i kenjoswe's tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud som skall spelas upp kopplade till någon slags "Wave Out"-device. Dessa brukar gå direkt till de fysiska utgångarna på ljudkortet.

I vissa fall finns det kort där man kan koppla om/routa dessa WaveOut-utgångar till någon av drivrutinens ingångar igen (med risk för feedback-loop) via mixerfunktionalitet.

Det brukar också finnas en standard "Record What You Hear"-koppling för en del kort

Annars finns det virtuella drivrutiner som t.ex. Virtual Audio Cable där man kan splitta ljudet och skicka både till ljudkortets Wave Out och till någon Wave In-enhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns också program som spelar in,dvs vad du hör eller vad du ser på datorn ,tyvärr glömt vad programet heter.

men där kunde man ta wav filen och importera den till cubase. Jag hadde detta till att öva,då jag saktade ner delar av gitarr solon mm.

Så du får googla lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En av anledningarna till att jag behållt mitt M-Audio 2496 pci ljudkort är att jag kan spela in vad som hörs från youtube och Spotify direkt i min DAW. Jag kan spela in från AD omvandlaren eller välja nåt som jag har för mig heter "Monitor" och kan jag spela in youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag ska lösa problemet med mitt Focusrite ljudkort genom att Googla.

Spela in via mobilens hörlursutgång känns inte 'State-Of-The-Art'.

När jag skulle starta det första klippet på festen ville Mac-datorn uppdatera iTunes.

Fiasko!

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på att betala för andra människors musik i stället?

Det går intr att använda Spotify utan att betala. Antingen via abbonemang eller genom att du lyssnar på reklam.

Till TS: Det finns program som fixar sånt där åt dig. Googla... Sen kan du importera resultatet i Cubase (File->Import->Audiofile).

Link to comment
Dela på andra sajter

Till TS: Det finns program som fixar sånt där åt dig. Googla... Sen kan du importera resultatet i Cubase (File->Import->Audiofile).

Vad man anser i frågan (o)lagligt att rippa strömmen från Spotify är en sak. Men jag hoppas att du inser att du just uppmanade TS att bryta mot det användaravtal Spotify-användaren förpliktar sig att följa mot att han/hon installerar tjänsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

Det här är ett forum för låtskrivare, musiker, producenter, ljudtekniker osv och jag tror inte att någon här vill ha sin musik kopierad.

Ändå hjälps nu musiker och producenter eller vad ni nu är, åt att kopiera musik i den här tråden. Jag tycker inte att man ska vägleda någon till att göra det, även fast TS bara "Behövde bara några refränger till en fest."

Det kan tyckas vara lite att ens kommentera, men det är fel. Det är faktiskt så mycket bättre och lättare att bara köpa låtarna låt för några tior.

Som Valle skrev i inlägget ovan mitt "uppmanade TS att bryta mot det användaravtal Spotify-användaren förpliktar sig att följa...".

Trådar som den här hör hemma på Flashback

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan spela in från spotify med mitt focusrite 24dsp. det står i manualen hur man gör. tyvärr hittar jag inte den just nu.

Ja, jag har också Focusrite 24 dsp och har hittat funktionen Loopback i manualen. Men jag får det inte att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det här är ett forum för låtskrivare, musiker, producenter, ljudtekniker osv och jag tror inte att någon här vill ha sin musik kopierad.

Det finns många skäl för låtskrivare, musiker, producenter, ljudtekniker osv att vilja spela in från streamande tjänster. Tex för att dokumentera upphovsrätts intrång, verifiera kvaliteten på eget material. Kontrollera att egna låtar inte har watermarks osv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt så mycket bättre och lättare att bara köpa låtarna låt för några tior.

Vad är det för skillnad i mina rättigheter om jag köper låtarna via t ex Itunes eller betalar till Spotify?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

"Spotify respects intellectual property rights and expects you to do the same. This means, for example, that the following is not permitted: (a) Copying, reproducing, “ripping”, recording, or making available to the public any part of the Spotify Services or content delivered to you via the Spotify Services, or otherwise any making use of the Spotify Service which is not expressly permitted under these Terms"

Knäskål respects intellectual property rights and expects you to do the same. Inga sura miner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Spotify respects intellectual property rights and expects you to do the same. This means, for example, that the following is not permitted: (a) Copying, reproducing, “ripping”, recording, or making available to the public any part of the Spotify Services or content delivered to you via the Spotify Services, or otherwise any making use of the Spotify Service which is not expressly permitted under these Terms"

Knäskål respects intellectual property rights and expects you to do the same. Inga sura miner 🙂

Så jag antar att du även tycker att DJ:s, klubbar, restauranger, affärer, verksamheter, fabriker, allmänna platser etc som spelar direkt från Spotify begår ett brott också. Är det korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

Min poäng var att jag tycker det är dumt att musiker på det här forumet tipsar varandra om hur man kopierar musik. Sen vad en kassaarbetare spelar upp för musik från sitt Spotify konto i butiken kan ingen av oss göra något åt.

Men man kan påverka sina egna handlingar, som exempel, är man intresserad av en del i en låt så kan man väl köpa ljudfilen i alla fall och sedan göra vad man nu önskar med den. Nu när det ändå är så enkelt och billigt att köpa musik kan man väl som musiker göra det? Tycker du inte cborg?

Jag vet inte, i mitt huvud känns det inte mer än rätt att göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Min poäng var att jag tycker det är dumt att musiker på det här forumet tipsar varandra om hur man kopierar musik. Sen vad en kassaarbetare spelar upp för musik från sitt Spotify konto i butiken kan ingen av oss göra något åt.

Men man kan påverka sina egna handlingar, som exempel, är man intresserad av en del i en låt så kan man väl köpa ljudfilen i alla fall och sedan göra vad man nu önskar med den. Nu när det ändå är så enkelt och billigt att köpa musik kan man väl som musiker göra det? Tycker du inte cborg?

Jag vet inte, i mitt huvud känns det inte mer än rätt att göra så.

Man löser inga problem med att hemlighålla kunskap.
Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

@cborg: Det är ett brott, det ser du väl om du läser det jag klistrade från Spotifys hemsida. Men det är svårt att göra någonting åt eftersom att många inte bryr sig om eller ens verkar känna till reglerna om Spotifys tjänst.

Jag har fått lära mig att vill man ha något så får man ge något tillbaka. Vi har alla här en fot i musikbranschen på ett eller annat sätt, då får man väl se till att man själv inte förstöra branschen ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man anser i frågan (o)lagligt att rippa strömmen från Spotify är en sak. Men jag hoppas att du inser att du just uppmanade TS att bryta mot det användaravtal Spotify-användaren förpliktar sig att följa mot att han/hon installerar tjänsten.

Absolut. Det var vad TS frågade efter, flera andra har redan gett förslag. Detta var ett till.

Dessutom är det tveksamt om det är ett giltigt användaravtal om just de delarna. Förmodligen kan man anse att artisterna som rippas får betalt via privatkopieringsersättningen (precis som när någon spelar in från radio eller TV).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...