Jump to content
Annons

Spela in från Spotify..?


kenjoswe

Recommended Posts

Det här är ett forum för låtskrivare, musiker, producenter, ljudtekniker osv och jag tror inte att någon här vill ha sin musik kopierad.

I sådana fall får man nog se till att hålla sin musik för sig själv. Privatkopiering är faktiskt tillåten.

Ändå hjälps nu musiker och producenter eller vad ni nu är, åt att kopiera musik i den här tråden. Jag tycker inte att man ska vägleda någon till att göra det, även fast TS bara "Behövde bara några refränger till en fest."

Kan du förklara vad den praktiska skillnaden blir för artisten om TS rippar refrängerna, eller kör låtarna direkt från Spotify på sin fest?

Det kan tyckas vara lite att ens kommentera, men det är fel. Det är faktiskt så mycket bättre och lättare att bara köpa låtarna låt för några tior.

Varför ska man betala för musik två gånger?

Som Valle skrev i inlägget ovan mitt "uppmanade TS att bryta mot det användaravtal Spotify-användaren förpliktar sig att följa...".

Trådar som den här hör hemma på Flashback

Varför det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@Knäskål:

Tack, intressant.

Jag tycker du har en poäng eftersom du är konsekvent i din tolkning.

Men jag har ett par andra synpunkter på det hela. Ska försöka dela upp dom eftersom de inte alltid är avhängiga av varandra.

1. Många jag känner som gör pengar på sin musik tycker det är bra att det körs från Spotify på verksamheter. De ser det som bra att de får betalt både från verksamheten som redan betalar för att få spela musik och från spotify som betalar för streamingen. De tycker inte att det är något olagligt i det.

2. Det är en gigantiskt gråzon i spotifys avtal. Det du nämner är "User Guidelines". Riktlinjer helt enkelt. Om du tittar under License and assignment däremot hittar du:

The Spotify Service and the content provided through it are the property of Spotify or Spotify's licensors, and we grant you a limited, non-exclusive, revocable licence to make personal, non-commercial use of the Spotify Service and to receive the media content made available through the Spotify Service in your Local Country, based on the Subscription or Trial you have selected (the “Licence”).

"Personal, non-commercial use" faller i Sverige in under privatkopieringen vilket gör det lagligt att kopiera för privat bruk.

3. Copyswede propsar ganska mycket på att deras avgift är bra för att man skall kunna ha streamingtjänster offline eller en kopia för privat bruk. Det är ju hela deras ide liksom.

4. Jag håller med dig om att det är bra att leta efter modeller där musiker få kan få vettigt betalt för sitt arbete. Men jag har inte betänkligheter att lära ut hur saker fungerar. Tycker liksom inte det är relevant. (kanske om forumreglerna säger annat skulle jag få rätta mig efter dom även om jag inte håller med).

Inga sura miner här heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

@JJRockford: Att privatkopiera är tillåtet, det säger jag inte emot. Men att sedan gigga med en mix av olika låtar är väl inte så privat?

Det här med skillnaden mellan att rippa och att spela upp direkt från Spotify. När jag läste TS inlägg så tolkade jag det som att TS inte betalade för musiktjänsten och nu söker hjälp här på forumet om hur man går tillväga för att kopiera musiken direkt från Spotify. Men det var inte riktigt det jag poängterade med det du citerade från mitt inlägg, jag tyckte att det var dumt att tipsa om hur man får gratis musik på ett forum för musiker.

@cborg:

Ja, jag sa inte att det är dåligt att det spelas Spotifylistor överallt i verksamheter, jag svarade bara på en fråga om det var emot reglerna eller inte. Jag svarade ja, men då missade jag i så fall att det var guidelines jag läste i från och inte delar av Spotifys avtal.

Som jag svarade till JJRockford, privatbruk sträcker sig inte hur långt som helst. Det finns gränser som talar om vad som är privat och inte. "

kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.

" (Klippte från privatkopiering, inte piratkopiering)

Jag argumenterar inte emot något av det ni säger alls, jag blev bara förvånad att så många musiker vägleder TS till hur man lätt kopierar musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag sa inte att det är dåligt att det spelas Spotifylistor överallt i verksamheter, jag svarade bara på en fråga om det var emot reglerna eller inte. Jag svarade ja, men då missade jag i så fall att det var guidelines jag läste i från och inte delar av Spotifys avtal.

Ja, jag säger egentligen inte emot din tolkning utan säger bara att jag kan se det luta lika mycket åt båda hållen. Guidelines tillhör ju avtalet.

Som jag svarade till JJRockford, privatbruk sträcker sig inte hur långt som helst. Det finns gränser som talar om vad som är privat och inte.

Absolut.

Jag argumenterar inte emot något av det ni säger alls, jag blev bara förvånad att så många musiker vägleder TS till hur man lätt kopierar musik.

Aha, ok.

Inget att vara förvånad över. Kopiera musik lätt är många gånger en bra grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

@JJRockford: Att privatkopiera är tillåtet, det säger jag inte emot.

Nej, men det verkra inte tycka att man ska få göra det.

Men att sedan gigga med en mix av olika låtar är väl inte så privat?

Var har det stått något om att gigga?

Det här med skillnaden mellan att rippa och att spela upp direkt från Spotify.

Ja. Men jag frågade efter den praktiska skillnaden. Artisten får ju betalt oavsett.

När jag läste TS inlägg så tolkade jag det som att TS inte betalade för musiktjänsten och nu söker hjälp här på forumet om hur man går tillväga för att kopiera musiken direkt från Spotify.

Såvitt jag vet går det inte att använda Spotify utan att betala för sig. Antingen via abbonemang eller genom att man lyssnar på reklam.

Sen kanske du inte ska tolka allt på värsta möjliga sätt? Är du osäker kan du ju be TS förtydliga sig.

Men det var inte riktigt det jag poängterade med det du citerade från mitt inlägg, jag tyckte att det var dumt att tipsa om hur man får gratis musik på ett forum för musiker.

Spotify är inte gratis.

Som jag svarade till JJRockford, privatbruk sträcker sig inte hur långt som helst. Det finns gränser som talar om vad som är privat och inte. "

kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.

Och i TS fall så handlade det väl om att göra en egen kopia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...