Jump to content
Annons

Att få spela eller att slippa spela?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tid är pengar. Visst kan man se till att ha tillgång till ett bra rum, köpa på sig ett grymt trumset, ett tiotal mickar i toppklass, samma antal preamps i toppklass, spendera en hel dag med att stämma trummor och millimeter-flytta mickar för att få ett bra grundljud. För att inte tala om all redigering som förmodligen behövs göras i efterhand.

Eller så dubbelklickar man på Steven Slate och har ett grymt trumljud direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ett exempel på en handikappad "musiker". Kunde spela gitarr och keyboard halvhyggligt en gång i världen men har numera problem med mina händer. Funderar på att skaffa en Casiokeyboard just för att kunna "spela" något, även om det innebär att kompen är förinspelade och man tar ackorden med ett finger, bara för att kunna sitta och "lira" lite. Skulle gärna ha dessa funktioner inlagda i min DAW, för att kunna lägga upp en grund som jag kunde fortsätta med. Idag tar det en evighet. Här skulle man alltså kunna använda samma teknik på två helt olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som .. en av poängerna Nilsson gör är att spela, för att det är kul. Att sitta bakom trummorna, att twanga guran tillsammans med andra, och se andra interagera .. är kul, härligt.

Hur det låter sen, det är något sekundärt.

Menar inte att det är betydelselöst hur det låter, men tror Nilsson menar att han har hellre härligt kul och spelar och det låter åtminstone 'lagom bra'; än att det låter ljudmässigt "perfekt" och inte få spela o ha kul.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att programmera trummorna till en hel låt tar väl lite tid de med.

Men det är inget fel att göra det!

Det är satans så tråkigt å pilla med men nöjd när man är klar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ett exempel på en handikappad "musiker". Kunde spela gitarr och keyboard halvhyggligt en gång i världen men har numera problem med mina händer. Funderar på att skaffa en Casiokeyboard just för att kunna "spela" något, även om det innebär att kompen är förinspelade och man tar ackorden med ett finger, bara för att kunna sitta och "lira" lite. Skulle gärna ha dessa funktioner inlagda i min DAW, för att kunna lägga upp en grund som jag kunde fortsätta med. Idag tar det en evighet. Här skulle man alltså kunna använda samma teknik på två helt olika sätt.

Detta har mitt Ipad-baserade Garage Band. Man väljer några ackord och spelar in autokomp med olika instrument på de olika spåren. Fusk som jag tycker fungerar rätt ok för att få ihop nåt snabbt. "Til Life Do Us Apart" gjorde jag på en helg på detta sätt, dvs vid första försöket efter jag köpt appen. Spelar ingenting. Allt var automatiskt. Lite klipp-och-klistra för att få till lite finesser. ...Visst ja: riffet hade jag skrivit på gitarr vid nåt tillfälle då jag stämt gitarren till ett öppet ackord. Men jag matade in tonerna i midi-editorn.

http://www.youtube.com/watch?v=Rxy6pkAMMxk

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har mitt Ipad-baserade Garage Band.

Jo, men då ska man väl ha en Mac om man vill ha det att funka tillsammans med en Daw, som t ex Logic. Tror jag har läst att man kan föra över Garagebandsfiler direkt till Logic, vilket väl är halvvägs dit jag vill komma. Människor förfasar sig över detta, men för handikappade musiker vore det guld värt, om än inte för någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ingen förfasar sig ang varken trummaskiner, trumpluggar eller auto körsång eller nånting idag. Jag har nyss beställt en SR18 trumburk, så jag skäms inte jag heller.

Får man inte en ganska bra keyboard idag med snygga automatkomp? Det blir mollackord om man trycker ned två tangenter. Jag har en Casio som väl är tio år, den låter riktigt skapligt i både kompen och Hammondliknande ljud. O pianon o en massa grejer-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men då ska man väl ha en Mac om man vill ha det att funka tillsammans med en Daw...

Har ingen Mac.

Jag för över spåren (Garage Band på Ipad har max 8 spår) till Ipad-appen Auria, som är en 48-spårig DAW, via Itunes. (Det går även att mejla spåren till sig själv som mp4-filer har jag läst och sedan öppna i Auria.)

I Auria har jag för mig att jag polerade ljudet lite. Var ett tag sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Att jag skaffat en hemstudio beror enbart på att jag tycker det är så roligt att spela gitarr o sjunga fast det finns tusentals skickligare musiker o inspelningstekniker än undertecknad.

Vad tänker ni om det?

att var å en gör det som var å en tycker är roligast och funkar bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så dubbelklickar man på Steven Slate och har ett grymt trumljud direkt.

och låter mer eller mindre som alla andra

det finns för å nackdelar med allt - unikum är svårare med standardpluggar som trakteras till höger å vänster

grymt ljud å tajt spel är lättare

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tanken/funderingen är att tex spela gitarr, är det nåt man gärna vill slippa, att det är bättre att låta ett program göra det? Sen programmet fixat musiken kan jag lyssna på ett resultat som är bättre spelat, tajtare o med bättre ljudkvalitet än om jag spelat själv o använt lite enklare mikrofon"

Allt man spelar måste inte spelas in. - och bör inte spelas in 🙂

Man kan sitta och spela själv eller i grupp och ha kul med det.

Spelar man in är det endast resultatet som räknas, enligt mig, ju snabbare desto bättre också. Om man nu tycker om att bli färdig. Alla gillar inte att bli färdiga utan har nöje av och tid att pula, då får man göra det.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Tanken/funderingen är att tex spela gitarr, är det nåt man gärna vill slippa, att det är bättre att låta ett program göra det? Sen programmet fixat musiken kan jag lyssna på ett resultat som är bättre spelat, tajtare o med bättre ljudkvalitet än om jag spelat själv o använt lite enklare mikrofon"

Allt man spelar måste inte spelas in. - och bör inte spelas in 🙂

Man kan sitta och spela själv eller i grupp och ha kul med det.

Spelar man in är det endast resultatet som räknas, enligt mig, ju snabbare desto bättre också. Om man nu tycker om att bli färdig. Alla gillar inte att bli färdiga utan har nöje av och tid att pula, då får man göra det.

Kan man inte ta en färdig låt från Spotify o sen säga att det här har jag gjort? Det går ju rekordfort.

Tänk så mycket obehagligt spelande o skruvande man skulle slippa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Kan man inte ta en färdig låt från Spotify o sen säga att det här har jag gjort? Det går ju rekordfort.

Tänk så mycket obehagligt spelande o skruvande man skulle slippa.

Fast så svart eller vitt är det ju inte. Sitter man som Herr Nilsson och gör sköna blues låtar och visor hemma där glöden kommer från själva lirandet förstår jag ditt tankesätt fullt ut. Om man har visioner att producera låtar för andra artister kanske man har en grym talang att få fram rätt 'sound' men mindre talang att sätta ett skönt blues solo. Om man då som aspirerande producent kan dra nytta av ljudbibliotek och dylikt så är ju det en guldgruva. Passionen är då att producera, inte lira. Även fast det blir en hel del lira då med.

Kanske luddigt inlägg, men jag tycker det har en del relevans för egen del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast så svart eller vitt är det ju inte. Sitter man som Herr Nilsson och gör sköna blues låtar och visor hemma där glöden kommer från själva lirandet förstår jag ditt tankesätt fullt ut. Om man har visioner att producera låtar för andra artister kanske man har en grym talang att få fram rätt 'sound' men mindre talang att sätta ett skönt blues solo. Om man då som aspirerande producent kan dra nytta av ljudbibliotek och dylikt så är ju det en guldgruva. Passionen är då att producera, inte lira. Även fast det blir en hel del lira då med.

Kanske luddigt inlägg, men jag tycker det har en del relevans för egen del.

Eller så har man en helt annan musikalisk vision...

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om ni inför er själva och den allsmäktige bara erkänner att det är plojty fusk att använda färdiga ljud så kommer ni att genast må bättre.

Förnekningsfasen är nog den svåraste att komma förbi.

Halleluja! 🙂

Eftersom konsertpianister ofta använder Steinway flyglar kan man säga att det är ett färdigt ljud så då är en Steinway plojtyfusk också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Halleluja! 🙂

Eftersom konsertpianister ofta använder Steinway flyglar kan man säga att det är ett färdigt ljud så då är en Steinway plojtyfusk också.

Vi är nog alla fördömda syndare menade att brinna hos Den Onde. Jag har avhållit mig från att fingra på min nya stenålders SR18 ganska länge. Men idag har jag otäcka föraningar om att falla igenom.

Hade svårt att sova i natt, hade ångest över att jag använde klick på "Are you lonesome"...

Jag har egentligen aldrig haft problem med bekännandet, men jag trillar dit ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är alla svaga inför vårt eget öde och herren. Plojtyplojty frestar oss hela tiden.

Ja. Jag fuskar med många saker. Bla landar jag väldigt ofta på jorden och låtsas vara en vanlig jordbo fast jag är en rymdsoldat och borde hålla mig i tefatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Eller så har man en helt annan musikalisk vision...

Alla har sin musikaliska vision. Vissa har fatt foer sig att deras vision aer mer korrekt. Musik, religion, fotboll...fundamentalisten finns i alla laeger. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har sin musikaliska vision. Vissa har fatt foer sig att deras vision aer mer korrekt. Musik, religion, fotboll...fundamentalisten finns i alla laeger. 🙂

Förhoppningsvis lär man sig att acceptera andras stilar mer med åren. Hitlerdisco tycker jag kan vara rätt så kul numer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...