Jump to content
Annons

Att få spela eller att slippa spela?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tanken slår mig ibland när jag läser om musikprogram med ljudbibliotek mm, och när jag läser trådar om de här programmen, om det är bra eller inte med de här programmen, och om de verkligen kan få fram trum eller gitarrspel som är tillräckligt naturtrogna.

Tanken/funderingen är att tex spela gitarr, är det nåt man gärna vill slippa, att det är bättre att låta ett program göra det? Sen programmet fixat musiken kan jag lyssna på ett resultat som är bättre spelat, tajtare o med bättre ljudkvalitet än om jag spelat själv o använt lite enklare mikrofon?

Att jag skaffat en hemstudio beror enbart på att jag tycker det är så roligt att spela gitarr o sjunga fast det finns tusentals skickligare musiker o inspelningstekniker än undertecknad.

Vad tänker ni om det? Jag kräver absolut inte att nån ska tänka lika som jag gör. Mycket modern musik går knappast att göra annat än med program... Men för mig består en enorm bit av livets mening för mig sitter i att spela gitarr o sjunga, munspel, o basgitarr likaså.

Håkan Nilsson. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med dej Nilsson, glädjen är att kunna hantera ett instrument, spela en låt rakt av utan knappar och skit! Sen är visst tekniken rolig, men göra låtar som inte kan spelas är väl som att koka soppa på en spik, tycker jag asså! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror idealen och tanken bakom vad man gör förändras med tiden. 1965 så var ju en skiva mycket mer av ett substitut, för att man inte kunde åka iväg och se dom spela på riktigt. Då vart köpet av en skiva det näst bästa. Och skivan lät mycke likt hur dom gjorde i verkligheten, för man ställde mest upp grejorna och spelade, minus förstås det häftiga interagerandet mellan publik och musiker, och den stämning och känsla av rus det ger. Fick inte ljudteknikern trummorna att låta i princip likadant i kontrollrummet som i studion så kunde han lätt bli utbytt.

För de flesta som gör musik idag så är det skivan, inspelningen som är originalet - inte substitutet.

Live? det är en ansträngning, för att försöka nå upp till skivans kvalitet utan att kompromissa för mycket. Oftast klarar man inte det så man måste spela upp musiken (eller delar av den) på färdiginspelat band i bakgrunden.

Så när folk idag sätter sig ner och gör musik, så tänker man "inspelning" som första mål, som original - inte så mycket spelandet i sig. Och då blir det ju så att .. om man slipper hyra in en trummis eller blåsare, slipper trilskas med studio och ljudtekniker, och kan bara rita in sakerna på ett rutnät så låter det "bra nog" ... då är man ju bara glad om man slipper spela själv. Det är ju att krångla till det, typ. Det handlar ju trots allt bara om att färdigställa det som man själv tycker är bra och tycker om; även om det vi kallar IN-spelning idag är mera av en UPP-spelning än en inspelning.

Idag kan det kännas konstigt för många, att titta på ett skivomslag, se en uppsminkad bildskön leende tjej med namnet "Mariah Nielsen" i stora röda bokstäver på omslaget; en skiva där all sång är programmerad, genom en Vocaloid-expansion, framställd på någon helt annans röst. Men det är nog inte mer än 5 år bort innan det kommer med. Flera stora japanska sång-artister kör redan med det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man inte sälja guran! Gitarr är något jag aldrig skulle kunna programera.

Trummor brukar jag programera av den enkla anledningen att jag inte är så pass bra som min musik kräver, jag har inget trumset och har inte skillsen att micka upp ett set. Det har kommit musiker till mig som har velat spela med riktiga trummor, då har jag hänvisat dem till en studio som har trummor, och att dem sedan kan komma till mig för gitarr, sång och bas. Vilket har funkat bra 🙂

När jag programmerar trummor, så brukar jag huminaze-a dem ordentligt. Både med velocity och tightheten så det ska bli så verkligt som möjligt.

Fast det är klart, viss metalcore har ju ett mer elektroniskt inslag, och behöver inte låta så "verkligt". Lite ungefär som om man skulle klaga på att trummorna i Skrillex musik är fake, det kan vara fake.. så länge det låter bra.

Nu kommer säkert någon kommentera mig och dra upp min tråd "The salt & pepper-method", men jag tänker att jag stoppar er redan där. Den tråden handlar inte om man använder sig av samples eller ej, utan själva tänkandet när man "slarvar" vid inspelning för att sedan editera det i mixen.

Men jag håller med dig Nilsson. Ju äldre jag blir, ju mer vintage-frälst blir jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver väl inte vara fel att låta datorn göra allt. Men att göra det för att den är bättre?

Jag vet flera som spelar instrument rätt taskigt, men ändå tycker det är skitkul, att det verkligen ger livskvalitet. Jag spelade i fem timmar i går på en mindre båtklubbsfest, de var knappt 40 från början, på slutet fem st, fy fan vad roligt det var, alla sjöng, lånade upp några som sjöng med mig osv. Helt otroligt roligt. Jag misstänker nästan att vissa musikanter missar sånt här i onödan pga att de tror att man måste vara lika bra som en maskin?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tanken slår mig ibland när jag läser om musikprogram med ljudbibliotek mm, och när jag läser trådar om de här programmen, om det är bra eller inte med de här programmen, och om de verkligen kan få fram trum eller gitarrspel som är tillräckligt naturtrogna.

Det kan vara både och. Har man inte tillgång till en trummis så är svaret givet. Fördelen med trumpluggar är att ljudet i dem är riktigt bra. Får man sång,bas och gitarr bra inspelade med ett trumset som låter apa spelar det ingen roll, mixen kommer att låta dålig ändå. Man behöver ett bra rum för trummor och framför allt en bra trummis. Har man båda delarna så kör man såklart på det och eventuellt triggning(beroende på genre). Skulle jag inte kunna spela gitarr längre på säg t ex någon sjukdom så skulle jag skaffa gitarrsamplesbibliotek för det. De börjar låtar riktigt bra men det är detsamma där att man måste vara bra på att programmera dem. De som skaffar dem är ofast inte gitarrister. Men visst kanske man ska anlita någon gitarrist då och då än att enbart köra med samples för det. Det är ju lättare än att hitta en bra trummis med bra trummor och bra inspelningsmöjligheter och kan micka trummor.

Tanken/funderingen är att tex spela gitarr, är det nåt man gärna vill slippa, att det är bättre att låta ett program göra det? Sen programmet fixat musiken kan jag lyssna på ett resultat som är bättre spelat, tajtare o med bättre ljudkvalitet än om jag spelat själv o använt lite enklare mikrofon?

Det kan väl vara så också i vissas fall.

Att jag skaffat en hemstudio beror enbart på att jag tycker det är så roligt att spela gitarr o sjunga fast det finns tusentals skickligare musiker o inspelningstekniker än undertecknad.

Vad tänker ni om det? Jag kräver absolut inte att nån ska tänka lika som jag gör. Mycket modern musik går knappast att göra annat än med program... Men för mig består en enorm bit av livets mening för mig sitter i att spela gitarr o sjunga, munspel, o basgitarr likaså.

Håkan Nilsson. 🙂

Det är skitkul att spela och har inga planer på att sluta. Något skulle fattas då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag vet flera som spelar instrument rätt taskigt, men ändå tycker det är skitkul, att det verkligen ger livskvalitet.

Så länge det är kul är det allt bra. Har mer respekt för någon som spelar rätt taskigt än någon som kritiserar den personen och själva aldrig kom till skott och lärde sig spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver väl inte vara fel att låta datorn göra allt. Men att göra det för att den är bättre?

Jag vet flera som spelar instrument rätt taskigt, men ändå tycker det är skitkul, att det verkligen ger livskvalitet. Jag spelade i fem timmar i går på en mindre båtklubbsfest, de var knappt 40 från början, på slutet fem st, fy fan vad roligt det var, alla sjöng, lånade upp några som sjöng med mig osv. Helt otroligt roligt. Jag misstänker nästan att vissa musikanter missar sånt här i onödan pga att de tror att man måste vara lika bra som en maskin?

Jag tror du missförstått vad man kan göra med en DAW. Visst skulle det vara möjligt skapa algoritmer o s v som skapar musik åt en, men det är väl knappast enklare eller roligare än att spela eller mata in noterna själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstås bara säga hur jag själv tycker.

Jag är basist och var (om jag får säga det själv) j-t vass en gång i tiden. Jag skulle säkert kunna träna upp mig och bli riktigt bra igen om jag ville, men varför skulle jag det? Jag kan mitt instrument utan och innan, men numera kan jag ju spela med hjälp av ett virtuellt instrument istället för att hålla på att träna ett par timmar om dagen för att behålla säkerheten på basen. Jag har inget band längre (och ingen ambition att skaffa något band heller - även om det är j-t roligt att stå på scen och spela egen musik) och därför är det ingen mening för mig att hålla mig på topp när det gäller att spela live. Jag kan ju spela precis samma sak med ljudbiblioteket istället för att spela på basen - och dessutom har jag möjlighet att editera de småfel som det blir när jag spelar på keyboardet istället för strängar - ja, det kan till och med bli ännu bättre än vad jag hade kunnat göra med en "riktig" bas, eftersom jag kan editera fram EXAKT det jag har tänkt spela, utan att först behöva öva åtskilliga timmar för att klara av det på basen.

När det gäller andra instrument så har jag inte plats till trummor och kan bara spela rudimentära trumkomp själv, så där knackar jag in det på klaviaturen och har ljudet från ett VSTi - och editerar felslag så att det blir tajt (istället för mitt taffliga spelande), men spelar förstås dynamiskt och undviker att spela omöjliga kombinationer där trummisen skulle ha behövt vara bläckfisk, lägger till lite spökslag och annat "skräp" där jag tycker att det passar etc.

Gitarr kan jag inte spela, men med virtuella instrument som Virtual Guitarist, Electri6ity, Real Guitar och Funk Guitarist, kan jag ändå skapa ett gitarrkomp som blir tillräckligt nära "äkta vara" för att funka helt perfekt. Jag hör ju vad som låter bra och vad som låter fel. Om det då spelas med ett virtuellt instrument eller med en "riktig" gitarr, är egalt för mig. Det är resultatet som räknas - inte hur resultatet uppnås.

Symfoniorkester är väldans svårt att klämma in i vardagsrummet, så även där kommer ljudbiblioteken väl till pass. Eftersom jag bara har spelat klarinett bland de instrument som finns i orkestern, så behärskar jag förstås inga av de andra instrumenten, men i en mix funkar det utmärkt ändå. Om jag skulle studera de olika instrumenten, så skulle det förstås gå att göra det allt mer realistiskt, så att bara instrumentalisterna själva skulle kunna höra att det inte är "äkta", men det behövs inte i den musik jag gör, så jag har inget behov av sådana detaljer.

Om det går att fixa "äkta" gitarr med virtuella instrument?

Tja - döm själv:

http://www.musiclab....itar/audio.html

http://www.musiclab....llpc/audio.html

http://www.musiclab....trat/audio.html

http://www.bigfishau...::D1095::511820

http://www.native-in...funk-guitarist/

Det behöver väl inte vara fel att låta datorn göra allt. Men att göra det för att den är bättre?

Som sagt, så skapar inte DAW-programmen musiken, utan de håller bara ordning på vad man har spelat in och låter användaren editera vid behov. Man får själv skapa alla ackord, slingor och melodier, så det är precis lika mycket jobb med att göra en låt med DAW-program, som att göra låten med "riktiga" instrument.

Datorn gör alltså INTE allt, utan den är bara ett verktyg. Inte ett dugg att jämföra med karaoke, som du gärna vill göra.

Du spelar ju in varje spår på din digitalporta, eller menar du att det är den som skapar musiken? Datorn med sitt DAW-program är i princip bara en mer avancerad digitalporta, kombinerad med en synt som kan ge dig tillgång till alla sorters instrumentljud, men du får lik förbenat spela in varenda ton själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstått vad man kan göra med en DAW. Visst skulle det vara möjligt skapa algoritmer o s v som skapar musik åt en, men det är väl knappast enklare eller roligare än att spela eller mata in noterna själv?

Du börjar bli riktigt arg på mig va?

Jag tror du har missförstått vad jag undrade med den här tråden. Du tror nog att jag är en stor idiot som inte förstår att man kan göra vad man vill med en DAW. Och det får väl både du och vem som helst tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du börjar bli riktigt arg på mig va?

Jag tror du har missförstått vad jag undrade med den här tråden. Du tror nog att jag är en stor idiot som inte förstår att man kan göra vad man vill med en DAW. Och det får väl både du och vem som helst tro.

Nej, jag är inte ett dugg arg på dig, och jag tror defintivt inte att du är en idiot. Men det ligger väl ändå något i det jag säger? Du skriver att datorn skapar musiken, fast den inte gör det. Att mata in noter med t ex en mus anser jag vara likvärdigt med att spela, eftersom det är samma tänk bakom det.

Dessutom, det är faktiskt mer inkluderande med virtuella instrument eftersom personer som har fysiska handikapp faktiskt kan få skapa musiken de drömmer om att få göra. Musikalitet sitter ju som bekant i huvudet, inte i kroppen.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstås bara säga hur jag själv tycker.

Jag är basist och var (om jag får säga det själv) j-t vass en gång i tiden. Jag skulle säkert kunna träna upp mig och bli riktigt bra igen om jag ville, men varför skulle jag det? Jag kan mitt instrument utan och innan, men numera kan jag ju spela med hjälp av ett virtuellt instrument istället för att hålla på att träna ett par timmar om dagen för att behålla säkerheten på basen. Jag har inget band längre (och ingen ambition att skaffa något band heller - även om det är j-t roligt att stå på scen och spela egen musik) och därför är det ingen mening för mig att hålla mig på topp när det gäller att spela live. Jag kan ju spela precis samma sak med ljudbiblioteket istället för att spela på basen - och dessutom har jag möjlighet att editera de småfel som det blir när jag spelar på keyboardet istället för strängar - ja, det kan till och med bli ännu bättre än vad jag hade kunnat göra med en "riktig" bas, eftersom jag kan editera fram EXAKT det jag har tänkt spela, utan att först behöva öva åtskilliga timmar för att klara av det på basen.

När det gäller andra instrument så har jag inte plats till trummor och kan bara spela rudimentära trumkomp själv, så där knackar jag in det på klaviaturen och har ljudet från ett VSTi - och editerar felslag så att det blir tajt (istället för mitt taffliga spelande), men spelar förstås dynamiskt och undviker att spela omöjliga kombinationer där trummisen skulle ha behövt vara bläckfisk, lägger till lite spökslag och annat "skräp" där jag tycker att det passar etc.

Gitarr kan jag inte spela, men med virtuella instrument som Virtual Guitarist, Electri6ity, Real Guitar och Funk Guitarist, kan jag ändå skapa ett gitarrkomp som blir tillräckligt nära "äkta vara" för att funka helt perfekt. Jag hör ju vad som låter bra och vad som låter fel. Om det då spelas med ett virtuellt instrument eller med en "riktig" gitarr, är egalt för mig. Det är resultatet som räknas - inte hur resultatet uppnås.

Symfoniorkester är väldans svårt att klämma in i vardagsrummet, så även där kommer ljudbiblioteken väl till pass. Eftersom jag bara har spelat klarinett bland de instrument som finns i orkestern, så behärskar jag förstås inga av de andra instrumenten, men i en mix funkar det utmärkt ändå. Om jag skulle studera de olika instrumenten, så skulle det förstås gå att göra det allt mer realistiskt, så att bara instrumentalisterna själva skulle kunna höra att det inte är "äkta", men det behövs inte i den musik jag gör, så jag har inget behov av sådana detaljer.

Om det går att fixa "äkta" gitarr med virtuella instrument?

Tja - döm själv:

http://www.musiclab....itar/audio.html

http://www.musiclab....llpc/audio.html

http://www.musiclab....trat/audio.html

http://www.bigfishau...::D1095::511820

http://www.native-in...funk-guitarist/

Som sagt, så skapar inte DAW-programmen musiken, utan de håller bara ordning på vad man har spelat in och låter användaren editera vid behov. Man får själv skapa alla ackord, slingor och melodier, så det är precis lika mycket jobb med att göra en låt med DAW-program, som att göra låten med "riktiga" instrument.

Datorn gör alltså INTE allt, utan den är bara ett verktyg. Inte ett dugg att jämföra med karaoke, som du gärna vill göra.

Du spelar ju in varje spår på din digitalporta, eller menar du att det är den som skapar musiken? Datorn med sitt DAW-program är i princip bara en mer avancerad digitalporta, kombinerad med en synt som kan ge dig tillgång till alla sorters instrumentljud, men du får lik förbenat spela in varenda ton själv.

Du verkar ju fatta vad jag menade med min fundering i alla fall, och du säger ju rakt av att du hellre programerar basen via Cubase än spelar själv. Det skulle jag aldrig göra, inte med min egen musik i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju fatta vad jag menade med min fundering i alla fall, och du säger ju rakt av att du hellre programerar basen via Cubase än spelar själv. Det skulle jag aldrig göra, inte med min egen musik i alla fall.

Nja, han säger väl snarare att han spelar in midinoter med hjälp av en klaviatur? Som jag nämnt tidigare så är midirullen lika upplöst som att du skulle spela det live, om man väljer att låta det vara okvantiserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror en del musiker har såna superprestationskrav på sig själva att de avstår från det fantastiska att spela ett instrument avstår från det, eftersom det går att få datorn att göra det mer tajt o exakt. Naturligtvis fattar jag att man sjäv styr noter o det mesta. Att ni "berättar" så själklara grejer för mig får mig att förstå att ni anser mig vara en totalidiot. Det känns ju lite tråkigt, men va fan, haha.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När du hamnar i helvetet efteråt så kommer det bara att finnas datorer där och du får bara spela på datorer och göra musik med datorer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man gör och vilka verktyg man använder är väl helt ointressant? De som komponerar medelst dator eller gitarr gör ju samma sak. De gör låtar... Det är ju knappast datorn som gör musiken. Har tappat räkningen på hur många såna här inlägg och trådar du skapat genom tiderna men du känns en aning bitter. Vi har förstått att du ogillar datorer.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är inte instrumentalist. Jag skriver låtar, och låtar som berör hoppas jag. För mig är det inte viktigt hur jag kommer fram till slutresultatet utan egenligen att det blir ett slutresultat jag gillar och att andra gillar det också. Coverband med duktiga musiker är helt ointressant för mig, det är dött och ointressant på riktigt, trots att dom spelar på riktigt.

Nedan en låt där allt är allt utom en kanal gitarr och sång är fejk i datorn. Alla gitarrer fram till andra refrängen är fejk och plojty plojty.

Döm själv om det håller eller ej Nilsson.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken slår mig ibland när jag läser om musikprogram med ljudbibliotek mm, och när jag läser trådar om de här programmen, om det är bra eller inte med de här programmen, och om de verkligen kan få fram trum eller gitarrspel som är tillräckligt naturtrogna.

Tanken/funderingen är att tex spela gitarr, är det nåt man gärna vill slippa, att det är bättre att låta ett program göra det? Sen programmet fixat musiken kan jag lyssna på ett resultat som är bättre spelat, tajtare o med bättre ljudkvalitet än om jag spelat själv o använt lite enklare mikrofon?

Att jag skaffat en hemstudio beror enbart på att jag tycker det är så roligt att spela gitarr o sjunga fast det finns tusentals skickligare musiker o inspelningstekniker än undertecknad.

Vad tänker ni om det? Jag kräver absolut inte att nån ska tänka lika som jag gör. Mycket modern musik går knappast att göra annat än med program... Men för mig består en enorm bit av livets mening för mig sitter i att spela gitarr o sjunga, munspel, o basgitarr likaså.

Håkan Nilsson. 🙂

Ja tror att du gör en smärre tankevurpa när du ställer att spela in med exempelvis trumpluggar mot att spela med riktiga trummor. Det är precis samma konst som utövas, men medan en person spelar på ett fysiskt trumset sitter en annan och spelar trummor på ett MIDI-klaviatur och en tredje med en Roland Octapad. Alla tre spelar musik, alla tre kan njuta av samma instrumentalistglädje och alla tre är "riktiga" musiker.

Tror absolut inte att det handlar om att man vill slippa spela ett instrument. Men man kanske vill slippa köpa ett trumset för att lägga komp till sina demos, och man kanske vill slippa köpa en saxofon och lära sig traktera den, bara för att man vill ha ett skönt jazz-fill i en fusionlåt. För mig handlar det mycket om tid. Jag hade mer än gärna lärt mig spela alla fysiska instrument vilkas ljud jag använder mig av i min musik, men det finns inte tid och ekonomisk möjlighet att skaffa allihop, än mindre att lära sig hantera dem alla.

EDIT: Stavade fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara frågade om ni hellre får fram perfekta gitarrspår med hjälp av program än att ni spela gitarr kanske lite mindre bra själva? Inte ett jävla ord om att det skulle vara något fel med det. Jag har aldrig krävt att någon skulle spela alla instrument själva

Men ni fattar ju inte. I stället för att svara på det jag undrade över får jag en lektion i skillnaden i kvantiserat o icke kvantiserat! Är ni korkade på riktigt eller låtsas ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja tror att du gör en smärre tankevurpa när du ställer att spela in med exempelvis trumpluggar mot att spela med riktiga trummor. Det är precis samma konst som utövas, men medan en person spelar på ett fysiskt trumset sitter en annan och spelar trummor på ett MIDI-klaviatur och en tredje med en Roland Octapad. Alla tre spelar musik, alla tre kan njuta av samma instrumentalistglädje och alla tre är "riktiga" musiker.

Att bli nöjd med slutreslutatet är självklart det centrala men kom inte och påstå att det är lika kul att spela trummor på en plugg som på riktiga lika lite som det är att spela gitarr på riktigt istället för på en midikeyboard. Påstår inte att det inte är kul men upplevelsen som man får med riktiga instrument kan man bara få med dem. Hade jag kunnat spela trummor så hade jag mycket hellre gjort det än med trumplugg som man håller sig med nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag bara frågade om ni hellre får fram perfekta gitarrspår med hjälp av program än att ni spela gitarr kanske lite mindre bra själva?

Nej spelar hellre själv på guran. Beroende på vad för genre så kan det ibland vara helt ok med lite otight och små misstag. Men ska det vara riktigt tight så får man öva som fan för att sätta det och ibland lite slip editing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte instrumentalist. Jag skriver låtar, och låtar som berör hoppas jag. För mig är det inte viktigt hur jag kommer fram till slutresultatet utan egenligen att det blir ett slutresultat jag gillar och att andra gillar det också. Coverband med duktiga musiker är helt ointressant för mig, det är dött och ointressant på riktigt, trots att dom spelar på riktigt.

Nedan en låt där allt är allt utom en kanal gitarr och sång är fejk i datorn. Alla gitarrer fram till andra refrängen är fejk och plojty plojty.

Döm själv om det håller eller ej Nilsson.

http://youtu.be/L4c8PQTuzS8

Helt okej låt, aningen otajt gitarr på nåt ställe...

Men inte du heller verka förstå vad jag frågade om. Att alla gör som de vill fattar vilken idiot som helst, ni behöver ju inte försvara ert sätt att göra er musik på inför mig, det har jag inte krävt.

Die Hard och jag verkar tycka lika, det är för roligt att spela gitarren själva för att överlåta det åt nån, eller nåt annat, även om resultatet skulle bli bättre, hur man nu avgör det. Om andra gör det på annat vis, steg för steg i datorn är det lika bra för mig. Men skriver jag det hundra ggr så fattar ni nog inte det ändå.

Jag var bara nyfiken på vilka som gillar vad. Dumt att fråga förstår jag nu.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i princip aldrig just gitarrpålägg på mina låtar, men jag gör allting själv från scratch också, även om metoden inte alltid är samma som andra.

Använder aldrig självspelande pluggar förutom arpeggiator vid sällsynta fall.

Dags att sova. Godnatt!

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du förstår inte min utgångspunkt Nilsson, det är roligt med musik men för mig är skrivandet det roliga inte själva instrumentinsatsen. Jag kan inte spela" lilla snigel" på gura. Men jag lyckas ändå ha kul med musik.

Skojigt att du kommenterar at gitarren var otajt på nåt ställe med tanke på ditt första inlägg och din utgångspunkt om att traktera instrument utan att fixa i datorn... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli nöjd med slutreslutatet är självklart det centrala men kom inte och påstå att det är lika kul att spela trummor på en plugg som på riktiga lika lite som det är att spela gitarr på riktigt istället för på en midikeyboard.

Kom inte och påstå att det inte är högst individuellt.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föredra att programmera trummor hellre än att spela på riktiga. Ni har ju hört hur illa jag spelar trummor. Men gitarren spelar jag själv hellre än att jag med lite datahjälp skulle få den att låta som vilken jazz, metal, blues eller punkgitarrist som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju fatta vad jag menade med min fundering i alla fall, och du säger ju rakt av att du hellre programerar basen via Cubase än spelar själv. Det skulle jag aldrig göra, inte med min egen musik i alla fall.

Jag gör det valet eftersom mitt musicerande sker på egen hand och inte i något band. Hade jag spelat med ett band, så hade jag förstås jammat fram låtar ihop med bandet, precis som jag har gjort under många år tidigare, men jag är som sagt själv och gör inspelningar på egen hand. Då vill jag ju ha ett så perfekt resultat som möjligt - och tack vare DAW-program och virtuella instrument, kan jag verkligen få det exakt som jag vill, utan kompromisser och utan irriterande fel som orsakar omtagningar när man spelar mer komplicerade saker. För mig är resultatet det enda viktiga - och inte att ha någon sorts prestige i att det ska vara livespelade instrument - inte ens att basen (som är "mitt" instrument) ska vara livespelat. Är det precis som jag vill ha det, istället för att bara vara nästan som jag hade tänkt, så ger jag ju dessutom en eventuell lyssnare ett bättre resultat att lyssna på - och jag kan bli mer nöjd med det själv.

När jag spelade med band var förstås ambitionen alltid att få det perfekt i alla detaljer (det är ju därför man tränar så mycket, eller hur?), men det är ju lätt att spela lite fel ibland, så då får man göra omtagningar om man har spelat in det live, något man slipper om man använder virtuella instrument, eftersom man kan kvantisera och redigera för att verkligen få det precis som man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...