Jump to content
Annons

Gitarrservice Göteborg


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Det där gör du själv med en stämdosa o feeling. Själv är bäste dräng.

Har du inte rört halsspänningsskruven (ja vad heter det?) på flera år så är det troligt att det kan behövas dras åt där, kanske ett kvarts varv bara. Om man håller ner tunna e-strängen på första o sista bandet så kan man mitt på halsen ha ett mellanrum mellan strängen o banden som är ungefär lika stort som strängen är tjock, halsen ska ju vara aningens pilbåge, men det var väl inget nytt.

Stränghöjd osv är ju bra nog individuellt, jag tror du gör det minst lika bra som nån du måste pröjsa för det.

Skramlar det nånstans?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där gör du själv med en stämdosa o feeling. Själv är bäste dräng.

Har du inte rört halsspänningsskruven (ja vad heter det?) på flera år så är det troligt att det kan behövas dras åt där, kanske ett kvarts varv bara. Om man håller ner tunna e-strängen på första o sista bandet så kan man mitt på halsen ha ett mellanrum mellan strängen o banden som är ungefär lika stort som strängen är tjock, halsen ska ju vara aningens pilbåge, men det var väl inget nytt.

Stränghöjd osv är ju bra nog individuellt, jag tror du gör det minst lika bra som nån du måste pröjsa för det.

Skramlar det nånstans?

Nja jag har försökt lite själv men vill helst inte greja för mycket med det iom att jag inte kan det. Skramlar gör det inte direkt.. vill dock sänka stränghöjden lite.
Link to comment
Dela på andra sajter

O mickarna inte närmare strängarna än fyra mm. Halsmicken gärna lite längre ifrån.

Det där biffar du!

Vill man ha det riktigt bra måste man ofta fila lite på bandstavarna också, det är inget man ska göra för första gången på gibson gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha det riktigt bra måste man ofta fila lite på bandstavarna också, det är inget man ska göra för första gången på gibson gitarrer.

Känner till det mkt väl. Skramlar typ en enda sträng på ett ställe kan man mkt försiktigt knacka ner bandet med en hammare. Man får tänka sig för så man duttar ner rätt band bara.

Om ingen gitarrtekniker finns tillgänglig kan man mkt väl testa att sänka strängarn lite, det är ju mkt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller med Nilsson här det är inte så svårt att göra det själv. Bara skruva lite på dragstången. Sen låta gurkan stå i minst ett dygn. Behövs det mer, samma process. Intonera när halsen är klar och låt stå i ett dygn och intonera om igen.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Nilsson här det är inte så svårt att göra det själv. Bara skruva lite på dragstången. Sen låta gurkan stå i minst ett dygn. Behövs det mer, samma process. Intonera när halsen är klar och låt stå i ett dygn och intonera om igen.

Men jag vill ha ett proffs som gör det! 🙂 Jag är inget proffs på att meka grunkor, jag suger, rör jag något så går det sönder! Alltid hehe
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill ha ett proffs som gör det! 🙂 Jag är inget proffs på att meka grunkor, jag suger, rör jag något så går det sönder! Alltid hehe

Haha, ville bara sarga lite. Att sänka stallet lite är inte svårare än att stämma gitarren. Kom ihåg hur de två skruvarna stod från början bara, blir det inte bra sätter du tillbaka dem likadant.

Att fila sadeln o banden är mycket, mycket värre för en ovan, men det kanske inte behövs alls.

Sarghuve - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men jag vill ha ett proffs som gör det! 🙂 Jag är inget proffs på att meka grunkor, jag suger, rör jag något så går det sönder! Alltid hehe

Jag är inget proffs heller. Man lär sig bara man tar det försiktigt:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Nilsson säger så testa dig fram du kommer lära dig hur man gör. Tips kan vara att efter du justerat så låt halsen "sätta sig i några minuter" vanligt när man inte vet vad man gör att man rattar och så händer det ingenting (tycker man) så då vrider man lite till och sedan lite till och till slut vet du inte vad du gjort utan allt är bara fel 🙂 Det finns jättebra videor på youtube!

Link to comment
Dela på andra sajter

........ "sätta sig i några minuter" ......

Jag har fått lära mig att låta halsen vila i ett dygn innan man börjar skruva på något annat. När jag skruvar gura får det ta den tid det tar. Men jag är ju heller ingen gitarrmakare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja eftersom det är trä så tar det sin tid och vila ett dygn är ett bra råd och det är något jag också har lärt mig av egen erfarenhet att det stämmer. Annars är risken att om man inte är helt nöjd börjar dra åt eller släppa och sen dagen efter, ja då är det inte så bra längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...