Jump to content
Annons

pdf med akustikkonstruktioner


adrumdrum

Recommended Posts

Annons
Mctwins (oregistrerad)

Hallo!

Har lÀst igenom din pdf-fil och det ser bra ut men jag saknar nÄgra viktiga aspekter som jag skulle vilja ta upp.

Du visar inte vid vilka frekvensomrÄden dina varierande absorbenter jobbar inom.

Om du nu lĂ€gger ut en beskrivning pĂ„ hur man akustikbehandlar ett rum enligt dina anvisningar sĂ„ mĂ„ste du veta att detta Ă€r ett koncept som fungerar. Hur verifierar du detta? Det mĂ„ste finnas nĂ„gra utförda mĂ€tningar som visar att det fungerar, eller? Är det nĂ„got som du skulle kunna presentera fram?

Kort sagt, det saknas före och efter mÀtningar mellan ett obehandlat och ett behandlat rum i din pdf-fil.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hallo!

Har lÀst igenom din pdf-fil och det ser bra ut men jag saknar nÄgra viktiga aspekter som jag skulle vilja ta upp.

Du visar inte vid vilka frekvensomrÄden dina varierande absorbenter jobbar inom.

Om du nu lĂ€gger ut en beskrivning pĂ„ hur man akustikbehandlar ett rum enligt dina anvisningar sĂ„ mĂ„ste du veta att detta Ă€r ett koncept som fungerar. Hur verifierar du detta? Det mĂ„ste finnas nĂ„gra utförda mĂ€tningar som visar att det fungerar, eller? Är det nĂ„got som du skulle kunna presentera fram?

Kort sagt, det saknas före och efter mÀtningar mellan ett obehandlat och ett behandlat rum i din pdf-fil.

Varför dÄ!?

Adrumdrum har ju enbart gjort ritningar som hÀrrör de vesÀntliga delarna av akustikbehandling.

Vinklarna pÄ sidoabsorbenterna Àr korrekta!

Tjockleken pÄ absorbenterna baseras mer pÄ tillgÄngen till yta i rummet Àn pÄ verkningsgrad.

Fattar ju vem som helst att ju tjockare absorbenten Àr, desto högre verkningsgrad,

Det Àr ju fysik det handlar om!

Dessutom fullföljer Adrumdrum det hela med att lite lagom inflika att alla absorbenter kan beklÀdas med spaltpanel för att bibehÄlla energin i höga frekvensomrÄdet.

Att ritningarna skulle vara det enda korrekta för akustikbehandling av ett rum Àr inte ens tanken med detta fantastiska dokument.

Det Àr till för att visa hur enkelt det faktiskt Àr att med hyfsat enkla medel, kunna förÀndra sitt kontrollrum till en fungerande miljö.

Till exempel sÄ saknas ju avstÀmda basabsorbenter vilket krÀvs i nÀstan alla kontrollrum av mindre storlek.

Det du eftersöker behövs inte i dokumentet.

Detta Àr DIY, inte en "the ready ultimate acoustic treatment 101 without further need of......"

Ska du upp högre i nivÄ sÄ kommer det krÀvas en akustiker oavsett.

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som ett addendum till Crunchers inlÀgg:

De porösa absorbenterna berÀknas som sÄdana (med avseende pÄ placering etc) sÄ det kan man göra och det finns flera trÄdar om det. En del har tom listade absorptionskoefficienter. Olika behov för olika rum.

Spaltpanel eller perforerade ytor (som adrumdrum beskriver) fungerar i princip som lÄgpassfilter. Det gÄr att rÀkna pÄ det ocksÄ. Lite klurigt det med men beroende pÄ behov kan man helt sonika bara kolla vÄglÀngds storlek och %-del öppen yta och göra en kvalificerad gissning.

SÄ det Àr nog bÀttre att man gör det för sig och lÄter detta dokumentet vara en mycket bra instruktion för konstruktion och förslag pÄ lösning.

TÀnkte avsluta med ett tips för den som tittar pÄ att sÀtta spaltpanel att man kan göra det med en pseudo-slumpmÀssig frekvens, t.ex. 543 eller MLS. DÄ fÄr man ocksÄ till en viss diffusion.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som ett addendum till Crunchers inlÀgg:

De porösa absorbenterna berÀknas som sÄdana (med avseende pÄ placering etc) sÄ det kan man göra och det finns flera trÄdar om det. En del har tom listade absorptionskoefficienter. Olika behov för olika rum.

Spaltpanel eller perforerade ytor (som adrumdrum beskriver) fungerar i princip som lÄgpassfilter. Det gÄr att rÀkna pÄ det ocksÄ. Lite klurigt det med men beroende pÄ behov kan man helt sonika bara kolla vÄglÀngds storlek och %-del öppen yta och göra en kvalificerad gissning.

SÄ det Àr nog bÀttre att man gör det för sig och lÄter detta dokumentet vara en mycket bra instruktion för konstruktion och förslag pÄ lösning.

TÀnkte avsluta med ett tips för den som tittar pÄ att sÀtta spaltpanel att man kan göra det med en pseudo-slumpmÀssig frekvens, t.ex. 543 eller MLS. DÄ fÄr man ocksÄ till en viss diffusion.

Djupet pÄ konstruktionerna lÀngs vÀggarna Àr ett medelvÀrde för att göra dom flÀsta rum fria frÄn reflectioner ner till schröder frekvens.

Hörnabsorbenter Àr typ "standard mÄtt" pÄ supershunk.

vinklarna pÄ "spalt absorbenterna" till sidovÀgg Àr "standard" 12 graders vinkel för att undvika flutter. Egenteligen rÀcker 6 grader pÄ höger och vÀnster vÀgg, men hÀr anvÀnds 12 för att kunna anvÀndas paralellt med plan yta(exempelvis dörr).

Spaltpanelen Àr rekomenderat av akustiker, typ universal mönster med 70% reflktion och 30% absorbering. HÀr Àr enbart tanken att reflektera högfrkvens för att undvika för mycket absorbering av högfrekvens. AltsÄ inte att skapa diffuserande ytor, viket man kan göra med spaltpanel, sÄ kallad Binary Amplitude Diffrsor.

SjÀlva modellen med alla absorbenter och diffusorer Àr en förenklad variant av hur vissa akustiker designar "proffs-studios", sÄ det inte direkt nÄgn egen modell.

Dock sÄ har ju porösa absorbenter viss begrÀnsning i effect pÄ dom lÀgsta bas frekvenserna, sÄ om man vill fÄ till Àven lÀgasta basfrekvenserna sÄ behövs "resonans basbfÀllor"(membran eller helmholtz) men i dom fÀlsta "vanliga" rum som oftast inte lider av jÀtte stora bas problem Àr detta offtast tillrÀckligt. Ett rum som Àr ljudisolerat eller ett betong rum kommer troligt vis behöva "resonans basbfÀllor" för att ÄtgÀrda alla akustiska problem, altsÄ Àven lÀgsta basen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst kan det behövas avstĂ€mda fĂ€llor om problemen Ă€r stora i basen, men dina ritningar Ă€r ju en skitbra grundbehandling som helt sĂ€kert rĂ€cker lĂ„ngt för de flesta hemstudios. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Hej

Grabbar, nu fÄr ni ta och ge er! Klart att det mÄste verifieras med mÀtningar. Annars vet man vad man hÄller pÄ med.

Visst kan dessa ritningar vara en grund, men innan jag ger mig pÄ att bygga dessa konstruktioner vill jag veta slutresultatet. Fungerar det eller inte i mitt specifika rum med dess unika problem? Det borde finnas med i pdf:en en mÀtning som visar före och efter pÄ ett rum som har blivit behandlad efter dessa konstruktioner.

Varför finns det inga ritningar pÄ dessa avstÀmda basfÀllor? Dessa Àr de viktigaste konstruktionerna som borde finnas i denna pdf. Och dÄ mÄste man mÀta upp rummet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker inte att det rÀcker med att sÀga, gör sÄ hÀr sÄ blir det bra! TyvÀrr!!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För en basic behandling Àr det absolut inget fel. Skillnaden att gÄ frÄn ett obehandlat rum (som de flesta hemmapulare ju faktiskt sitter i), till att göra en behandling som det beskrivna, blir vÀldigt stor.

I en kommersiell studio, Àr det en annan femma, men till hemstudio Àr det onödigt att gÄ till överdrifter.

Som sagt sÄ kan man behöva komplettera med avstÀmda fÀllor ocksÄ, men det Àr överkurs för de flesta hemstudios, eftersom man dÄ mÄste börja rÀkna och ha bÀttre koll pÄ det hela Àn man behöver med PDF-dokumentets hjÀlp till en generell behandling.

För avstÀmda basfÀllor kan man ta en titt pÄ lÀnkarna lÀngst ner i min lilla akustik-artikel hÀr: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

Grabbar, nu fÄr ni ta och ge er! Klart att det mÄste verifieras med mÀtningar. Annars vet man vad man hÄller pÄ med.

Visst kan dessa ritningar vara en grund, men innan jag ger mig pÄ att bygga dessa konstruktioner vill jag veta slutresultatet. Fungerar det eller inte i mitt specifika rum med dess unika problem? Det borde finnas med i pdf:en en mÀtning som visar före och efter pÄ ett rum som har blivit behandlad efter dessa konstruktioner.

Varför finns det inga ritningar pÄ dessa avstÀmda basfÀllor? Dessa Àr de viktigaste konstruktionerna som borde finnas i denna pdf. Och dÄ mÄste man mÀta upp rummet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker inte att det rÀcker med att sÀga, gör sÄ hÀr sÄ blir det bra! TyvÀrr!!!!

Jag tycker adrumdrums dokument Àr bra pÄ det sÀttet att det illustrerar (alltsÄ inte bara text) grundlÀggande principer + föreslagna konstruktionslösningar. Jag tror det Àr mÄnga hÀr som uppskattar just tips om detta.

Vad gÀller mÀtningar sÄ hÄller jag med dig om detta men som som du sÀkert vet sÄ Àr det svÄrt att (i mÀtrum) göra relevanta mÀtningar pÄ just hörnabsorbenter. Jag vet att du har ett vÀldigt bra high-end lyssningsrum men det Àr kanske inte det som avses hÀr utan snarare konkreta tips pÄ praktisk tillÀmpning.

Innan man diskuterar olika lösningar tycker jag att det Ă€r viktigt att först klargöra hur högt ribban ska sĂ€ttas vad gĂ€ller ambitionsnivĂ„n. Om vi vill ha en enkel lĂ„tskrivarhörna eller om vi ska bygga en kommersiell studio dĂ€r kunden förvĂ€ntar sig en bra lyssningsmiljö. Är fallet det senara sĂ„ finns tvĂ„ vĂ€gar att gĂ„; antingen att lĂ€ra sig hur det hela fungerar, eller att anlita en akustiker som hjĂ€lper till med ett lösningsförslag.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

Grabbar, nu fÄr ni ta och ge er! Klart att det mÄste verifieras med mÀtningar. Annars vet man vad man hÄller pÄ med.

Visst kan dessa ritningar vara en grund, men innan jag ger mig pÄ att bygga dessa konstruktioner vill jag veta slutresultatet. Fungerar det eller inte i mitt specifika rum med dess unika problem? Det borde finnas med i pdf:en en mÀtning som visar före och efter pÄ ett rum som har blivit behandlad efter dessa konstruktioner.

Varför finns det inga ritningar pÄ dessa avstÀmda basfÀllor? Dessa Àr de viktigaste konstruktionerna som borde finnas i denna pdf. Och dÄ mÄste man mÀta upp rummet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker inte att det rÀcker med att sÀga, gör sÄ hÀr sÄ blir det bra! TyvÀrr!!!!

Vad exakt Àr det som Àr fel och varför?

Tror dom flÀsta fattar att det inte handlar om att bygga nÄn "pro-studio". Sedan Àr det helt valfritt om man vill lita pÄ att det blir bra...

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Vad exakt Àr det som Àr fel och varför?

Tror dom flÀsta fattar att det inte handlar om att bygga nÄn "pro-studio". Sedan Àr det helt valfritt om man vill lita pÄ att det blir bra...

Det Àr inget fel sÄ lÀnge man kan pÄvisa att det fungerar via rumsmÀtningar. Det handlar inte om att det Àr en pro-studio eller high-end lyssningsrum utan endast om simpel akustik i vÄra smÄ rum.

Jag har alltid undrat varför det inte finns nÄgra som helst verifieringar om slutresulatet tillsammans med mÀtningar som visar att sÄ hÀr kan det se ut/sÄ hÀr blir det med hjÀlp av dessa konstruktioner. Det vill jag se.

Jag köper inte riktigt det dÀr med "Sedan Àr det helt valfritt om man vill lita pÄ att det blir bra...".

En enkel mÀtning för mig visar mer av hur din kontruktion fungerar. Sen Àr det upp till mig om jag vill satsa pÄ denna kontruktion eller inte. Jag har i alla fall fÄtt mig en Àrlig chans innan jag bygger.

Min frÄga till dig Àr följande.

Hur vet du att det fungerar?

Det nÀmns i din pdf att det Àr viktigt att placera högtalarna samt lyssningpos korrekt och verifiera detta via mÀtningar. Varför Àr det sÄ svÄrt att samtidgt mÀta upp rummet före/efterÄt?

Man mÄste vÀl göra en koll om dessa positioner behöver korrigeras efter att ett antal absorbenter av olika konstruktioner har installerats. Eller?

MÀtning Àr A och O i dessa sammanhang och du fÄr ta denna aspekt med i din pdf-fil.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man vet av mÄngÄrig erfarenhet i alla möjliga rum, att placering enligt spegelmetoden fungerar, sÄ visst finns det generella placeringar som alltid Àr bra och som man inte behöver göra mÀtningar för att förstÄ att det kommer att göra nytta.

De flesta tycker nog ocksÄ att det Àr för jobbigt att krÄngla med mÀtningar - och dÄ trÀffar en sÄdan hÀr guide huvudet pÄ spiken, eftersom det Àr hÄllbara generella rÄd som kommer att hjÀlpa. Att man sedan kan fÄ det Ànnu bÀttre genom att lÀra sig mer Àn det mest grundlÀggande och göra ordentliga mÀtningar etc, Àr en annan frÄga, som dock troligen aldrig blir aktuell för de flesta hemstudios.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller pÄ med en uppdatring dÀr jag förklar mer hur allt fungerar.(samt rÀttar till alla förbannade stavfel.)

bra det med stavfelen - vilket egentligen var det enda jag tycker man kan anmÀrka pÄ med tanke pÄ ambitionsnivÄn

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MÀtning Àr A och O i dessa sammanhang och du fÄr ta denna aspekt med i din pdf-fil.

vad Àr dÄ mÄtten pÄ ditt rum?

och vad har du för tak-/golv-/vÀggmaterial?

för det mÄste vi ju veta om man ska kunna göra det du frÄgar efter - en exakt berÀkning av just ditt rum

vilket det hÀr INTE Àr

uppriktigt sagt förstÄr jag inte din gnÀlliga attityd - dokumentet utger sig inte för att vara det du frÄgar efter

mÀta fÄr du fan göra sjÀlv

  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

vad Àr dÄ mÄtten pÄ ditt rum?

och vad har du för tak-/golv-/vÀggmaterial?

för det mÄste vi ju veta om man ska kunna göra det du frÄgar efter - en exakt berÀkning av just ditt rum

vilket det hÀr INTE Àr

uppriktigt sagt förstÄr jag inte din gnÀlliga attityd - dokumentet utger sig inte för att vara det du frÄgar efter

mÀta fÄr du fan göra sjÀlv

Du behöver inte veta mina rumsmÄtt eller vad materialet Àr i mina vÀggar. Du verkar inte förstÄ hur det hÀr med mÀtning fungerar. Det du snackar om Àr berÀkningar av olika slag som man till slut kan verifiera via mÀtningar. TvÄ skilda grejor.

Du behöver inte berÀkna nÄgonting, det gör mÀtningen för dig (den akustiska biten och ingenting annat).

Jag hör pÄ dig att du inte begriper detta, sÄ jag föreslÄr att du hÄller dig undan.

Jag har i alla fall en mÀtning av mitt rum om du skulle vara intresserad, sÄ kanske du lÀr dig ett och annat.

Det enda jag saknar i pdf:en Ă€r MÄTNINGAR!!! av ett rum.

Det finns ingenting att bli upprörd över. Du fÄr gÀrna göra hur fan du vill.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En liten fundering som jag har tÀnkt att experimentera med och tÀnkte kolla vad ni tÀnker om det. Om man gör bredbandsabsorbenter som i pdf:en men gör dom lite mindre sÄ att dom Àr lite smidigare att flytta och dÄ gör spaltpanel pÄ ena sidan. Skulle det kunna fungera bra som "gobos" i studion dÄ har man ju möjlighet att vÀnda pÄ dom beroende pÄ om man vill behÄlla energi i diskanten eller ej.

Va tror ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sÄg en bild dÀr en gubbe fick första reflektion frÄn mixerbordet.

Jag har funderat pÄ en annan lösning som jag tÀnkte diskutera med er.

Om man har tvÄ stycken trÀbitar som Àr parallella med monitorernas undersida som gör att man ser trÀbitarnas undersida med spegelmetoden, men fortfarande ser högtalarelementen frÄn mixposition, borde det inte lösas dÄ? Att reflektionen flyttas frÄn mixerbordet>öronen till trÀplattan>taket

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En liten fundering som jag har tÀnkt att experimentera med och tÀnkte kolla vad ni tÀnker om det. Om man gör bredbandsabsorbenter som i pdf:en men gör dom lite mindre sÄ att dom Àr lite smidigare att flytta och dÄ gör spaltpanel pÄ ena sidan. Skulle det kunna fungera bra som "gobos" i studion dÄ har man ju möjlighet att vÀnda pÄ dom beroende pÄ om man vill behÄlla energi i diskanten eller ej.

Va tror ni?

Det du beskriver ÄR en gobo, och det Ă€r vĂ€l ungefĂ€r sĂ„ man anvĂ€nder gobos, kanske mest anvĂ€nds det för att minimera lĂ€ck mellan instrument, sĂ„ngare osv. Än att designa rumsklang. Det skulle kanske vara mer effektivt nĂ€r du vill ha det livligare att isĂ„fall ha större trĂ€skivor som du sĂ€tter ut.

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...