Jump to content
Annons

När använder ni en expander?


Halkbi

Recommended Posts

Annons

Själv använder jag den aldrig till att förstärka dynamik, det är svårt att få till bra. Jag använder dem uteslutande som mer musikaliska och följsamma gejtar.

I teorin är expanders rakt av omvända compressorer, men i praktiken har jag aldrig sett någon utan möjlighet att döda allt under threshold.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en noisegate ungefär, med mjukare knä. Använder oftare expander än noisegate. Gaten "klipper" ju bort i princip allt när ljudet går nedanför tröskeln, medan Expandern gradvis sänker ljudet mjukt.

Har en vana att vilja tvätta bort allt oönskat, men har fått skärpa mig lite efter att ha fått kritik att ens mixar låter för rent, inte nog med skit och ös 😛

Kan använda expander/gate till att mjuka attacken av instrument med, genom att sätta lång attack. Eller förstärka attacken genom att sätta snabb decay (men bevara sustainen).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder för min del Expander endast då (1) jag har tabbat mig som inspelningstekniker och det är försent att göra något åt, eller (2) på trumspår där trummisen spelar nivåoregelbundet och det är försent att göra något åt.

Använder dessutom (upward) expansion i första hand, parallell kompression i andra hand. Detta eftersom den förra "härmar" den senare med ett renare ("bättre"?) resultat – i det färdiga materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...