Jump to content
Annons

Vocal Box


AnuBiz

Recommended Posts

Såg något intressant häromdagen när jag letade efter DIY flexiscreen. Hittade "Vocal Box". Någon som testat dessa och har ERFARENHET av en sådan här?

Tänkte eventuellt bygga en för att testa, men vet inte om det gör så stor skilnad i inspelning, vad tycker ni? Är det något att satsa på om man inte har ett mickbås?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

För er som är intresserade:

Det har tagit ett tag men nu är den byggd!

Igår var jag på Gekås (Ullared) och hittade något som jag kan använda som en låda för 129:- (som jag har letat efter detta!!)

http://www.gekas.se/...-forvaringspall

Så idag satte jag igång att snickra ihop den och såhär ser den ut:

157knwz.jpg

2zyvac0.jpg

in4uwn.jpg

28bxuop.jpg

Tanken är att jag ska spela in en före och efter sång, eller prat, för att även ni ska få höra skillnaden. Som någon kanske märker så har jag lämnat den nedre plattan obehandlad just för att jag inte vill absorbera allt för mycket. Men jag får återkomma med detta då den är lite för seriöst ihopsatt... 😊

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ska det verkligen bli. Jag återkommer med inspelning, ska se ifall tjejen vill vara med och testa så jag kan lägga ut kvinnlig och manlig skillnad med och utan låda. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Nu har jag fått igång min mikrofon och tänkte nu testa själv att sjunga. Det får bli något enkelt bara för att visa skillnaden.

Jag tänkte testa med och utan reverb, dvs 4 snarlika spår. Två torra och 2 med lite reverb (kan inte garantera att sången blir samma resultat då jag är ovan sångare) 😉

Återkommer med test inom någon dag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt bygge, men alltså, inte för att låta som en partypooper, men alla såna där konstruktioner har en tydlig brist - dämpningen är åt fel håll. Sångmicken har oftast njure och är med andra ord fortfarande riktad ut i rummet, och plockar fortfarande upp det den man är ute efter att få bort. Ryggen mot en dämpad vägg (gärna vinklad och/eller tresidig) så får micken in lite mindre rum, jämfört med att man dämpar upp baksidan på micken och riktar den ut i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då får vi se det som ett misslyckat test isåfall då 😉 Jag tänker iaf prova =) Tips på genomförande? Placeringen av mikrofonen nu är bara för att kunna ta en bild..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om det är trä eller MDF bakom va?

Vad har det med nåt att göra? Han har satt upp skumbitar på väggen vid mickstativet, förmodligen som "akustikbehandling" men dom där hjälper inte ett dyft eftersom dom är så tunna. Om det är trä eller MDF bakom = skummet ger INGEN dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha kul 😉 ja det är det, jag vet att det inte är bra men jag håller på att bygga om totalt därinne så det kommer bli isolering med bra densitet osv, kan ju sätta in dubbelt upp av skummet så länge om ni tror det hjälper? 🙂( i lådan alltså)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

i lådan kan du nog sätta upp strumpor, eller en kopp kaffe. Det finns flera faktorer som spelar in, inte bara teorin att en liten låda kring micken hjälper mot "rumsreverb". Men klart, kanske bättre än INGET men precis som man redan sagt i tråden så får du nog "instängd" karaktär på rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...