Jump to content
Annons

Bandare - tapestorlek


mietek

Recommended Posts

Går i funderingar på att skaffa en rullbandare.

Det enda jag inte riktigt lyckats läsa till mig är betydelsen av tapens storlek.

Någon som har lust att utveckla? Handlar det bara om utrymme?

Hur lyder reglerna för in- och uppspelningshastighet sedan?

Antar att 10,5" alltid gå på högsta möjliga (7,5, 15 och 30 ips)

Men 7" och neråt?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bandbredd minskar läckage mellan kanalerna med. Ju bredare band, desto bättre isolering - generellt sett.

Ju snabbare bandet rullar, desto mer information får du med - i synnerhet det höga registret. Men det är även en fråga om tid: ju fortare ett band rullar, desto snabbare tar bandet slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bandbredd och hastigheten som sådan är jag med på, undrar bara hur bandstorleken (diametern, inte bredden) påverkar val av hastighet? Är t ex 15 och 30 ips för snabbt för 7"-band?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Diameter på spolen begränsar inte ljud eller handhavande på något sätt (förutom små maskiner som inte klarar av 10,5" spolar). Det som egentligen är intressant vad gäller bredden på tapen är antalet kanaler per mm el. tum. Ex vis så har du dubbelt så mycket utrymme vid 8 kanaler på 1" trape vs. 16 kanaler på 1" tape. Tyska, engelska och amerikanska maskiner har generellt bättre mekanik och komponenter jämfört med japanska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl antagligen en tvåspårs bandare han funderar på, finns det öht 8 eller 16 kanalsbandare som inte tar större spolar än 7 tum?

Försök hitta en tvåspårs bandare som utnyttjar hela bandet åt ett håll. Det finns ju även 4-spårs bandare som spelar in på två spår, på halva bandets bredd, när bandet är slut vänder man på det o spelar in en gång till åt andra hållet o får dubbla inspelningstiden. Men då blir ljudet istället sämre, undvik en sån säger jag.

Försök hitta en som går snabbt, 15 ips eller vad nu enheten heter... Men även Revox som går på 7,5 ips som snabbast kan vara en bra grej att mastra på. Till Revox kan man få tag i alla delar, det kan vara betydligt svårare med andra märken.

Med en sån Studer B67 som jag har så ska man tänka på att man måste ha nån mixer eller kompressorburk som har rejält utvolym utan att dista, de ska matas med minst +6db (distfritt) för att låta bäst, det var en grej jag först inte tänkte på när jag köpte min.

Jag brukar använda min på så sätt att jag bara mastrar genom den. Jag skickar ut mixen från min digitalporta till bandaren, och tar tillbaka den direkt in i portan på ett separat sterospår, tejpljudet blir då fördröjt typ en femtedels sekund, jag har fixat så jag kan lyssna antingen före eller efter tejpen, man får ratta eq anings annorlunda för att få en bra master om det varit inne på tejpen.

När den mastringen är klar är det enkelt att korrigera tiden så att både tejpmastern o den digitala mixen kommer i synk, då kan man (om man vill) blanda de två till den slutliga mastern. Fördel med det här är att jag aldrig behöver hålla på o backa o stoppa o starta rullbandaren hela tiden, den går på rec/play hela tiden tills tejpen är slut, då backar jag bandet på ovansidan tonhuvena för att inte slita på band och huven i onödan. Att en rullbandare inte håller farten exakt blir aldrig nåt problem eftersom ljudet bara går in o vänder direkt på tejpen, tidsförskjutningen blir konstant hela tiden, det går i alla fall inte att höra.

Man kan ju göra två mastringar också, en normal samt ett till stereospår där man överstyr bandaren lite, sen blandar man de två, så gjorde man ibland förr när det bara fanns rullband o ingen digitalteknik.

Kolla tonhuvena noga om du köper en bandare. Har den gått mkt är de troligen slut...

Min Studer låter skitbra, men den drar in panoreringarna aningen, så pass att man hör skillnad i alla fall. Vet inte, men det kanske är samma sak med alla rullbandare. Man kan ju panorera ut lite mer från början om man vill.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar Wellness.

Små maskiner som inte "klarar av" 10,5", är det en fysisk utrymmesbegränsning eller har det med hastighet att göra?

Klarar man sig med 7,5 ips är nog frågar jag letade efter?

Det stämmer Nilsson, det är en tvåkanalare jag kikar efter, och tack för även ditt svar.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

De största bandspolarna får helt enkelt inte plats på mindre "hemma-rullbandare"..

7,5 ips låter en hel del sämre än 15... Men om man blandar en heldigital tvåspårsmix med rullbandsmixen går det säkert att få ett riktigt kanon "analogt" ljud i alla fall... Lite fusk är bara nyttigt.

Det finns nog en del Sony tvåspårs "hemma-bandare" med max 7 tums spolar som kan låta bra om de är i fint skick. Att tänka på med såna är att de har flera drivremmar som oftast är utnötta eller söndertorkade. Revox o Studer har direktdrift förutom räkneverket på en del modeller. O räkneverk kan man vara utan....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska nog försöka leta reda på en A77 till att börja med, om något säljer är det bara att hojta.

Såg att du sålde din Studer, Nilsson, men det är lite väl saftigt pris för en nybörjare.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En grej till, "2 channel, 4 track"-maskiner.

Det innebär att de bara kan spela in 2 kanaler samtidigt men inte på hela bandbredden? Bör inte det innebära mindre crosstalk om man bara använder en sida?

Samt en sista, och måhända dum fråga:

Man ser lite överallt folk som säljer "2 kanals"-rullband, är inte det lite av en felbeskrivning?

Det är väl bara bandets fulla bredd som spelar roll, hur många kanaler och spår som går att spela in och spela upp styrs väl av tonhuvud och bandare? Det är väl inte möjligt att begränsa bandets upptagningsförmåga till exempelvis 2 kanaler/2 spår?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Min Studer låter skitbra, men den drar in panoreringarna aningen, så pass att man hör skillnad i alla fall. Vet inte, men det kanske är samma sak med alla rullbandare. Man kan ju panorera ut lite mer från början om man vill.

det är troligen överhörning mellan v å h som gör det
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej till, "2 channel, 4 track"-maskiner.

Det innebär att de bara kan spela in 2 kanaler samtidigt men inte på hela bandbredden? Bör inte det innebära mindre crosstalk om man bara använder en sida? Det stämmer, 4 -spårshuvud på en Revox tex använder bara halva bandbredden jämfört med vad ett 2-spårs huvud på samma maskin gör. Försök att få tag på en 2-spårsmaskin.

Samt en sista, och måhända dum fråga:

Man ser lite överallt folk som säljer "2 kanals"-rullband, är inte det lite av en felbeskrivning?

Det är väl bara bandets fulla bredd som spelar roll, hur många kanaler och spår som går att spela in och spela upp styrs väl av tonhuvud och bandare? Det är väl inte möjligt att begränsa bandets upptagningsförmåga till exempelvis 2 kanaler/2 spår? Nej, du har helt rätt. Band är färskvara och gäller det 1/4" så skulle jag rekommendera dig till att köpa nytt. Kolla bara vilken bandtyp maskin är trimmad för när du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten överhörning mellan kanalerna ingår på alla rullbandare, även 16 o 24 kanals. ?

yap

men den är inte nåt problem på en 2" 24ch oftast

man får se upp så man inte lagrar tejperna felrullade bara - det blir imprint på spåren av varvet innan

det är därför man ska lagra dom framspolade så man måste börja med att spola tillbaka dom när man ska jobba

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...