Jump to content
Annons

Nya Mac Pro


pme (oregistrerad)

Recommended Posts

Tror den kommer kosta minst 60.000kr i standardutförande, upp till flera hundra tusen.. Apple räknar ju 10.000kr för en 500gb SSD så deras pci-disk lär kosta.. Grafikkorten är ju dyra som sjutton med. Framförallt tror jag den riktas mer åt 4K-filmfolk än musikproducenter och fotografer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men Thunderbolt kan ju inte ersätta PCI-E och SATA....det blir ju ett hopp bakåt i hastighet....? Utomordentligt fånigt.....och som jag sa...ett äpple-märke får många att acceptera detta bakåtsträvande koncept.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya Thunderbolt är väl snabbare än SATA (10Gbps mot 6GBps)?

Är det inte några problem med licenserna/kostnader tycker jag det är positivt att dom pushar Thunderbolt. Verkar vara ett bra protokoll.

Utseendemässigt, meh, häftigare grejer finns på case-mod-sidan sedan länge.

Ser ut att vara väldesignad på insidan dock. Borde vara toksnabb.

Min favorit skulle ha PCI-e samt både USB och Thundebolt med alternativa optiska kopplingar så att man kunde dra långa kablar utan oro. Det hade varit toppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Största "felet" med denna tycker jag verkar vara lösningen med grafikkorten. Är de utbytbara? Om ryktet stämmer att det är FirePro W9000 kort som sitter i den så kommer datorn bli hutlöst dyr, helt i onödan för oss som inte jobbar med grafik. Det optimala, om än kanske lite önsketänkande, hade ju varit om köparen kunde välja mellan två CPU-kort eller två grafikkort, och även välja ett billigare grafikkort om man vill. Som den ser ut nu verkar den enbart vara skräddarsydd för de som jobbar på Pixar.

Sen är det ju kanon att de ligger i framkanten med teknologi, thunderbolt är ju på pappret en bättre och framför allt smidigare uppfinning än PCIe. Men de bör erbjuda stöd för PCIe också via ett eget chassi och inte hänvisa till tredjeparts (även här snuskigt dyra) expansionschassis.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sen är det ju kanon att de ligger i framkanten med teknologi, thunderbolt är ju på pappret en bättre och framför allt smidigare uppfinning än PCIe. Men de bör erbjuda stöd för PCIe också via ett eget chassi och inte hänvisa till tredjeparts (även här snuskigt dyra) expansionschassis.

Fel. Thunderbolt är en serie-kabel med 4 pcie2.0 lines. Intel systemen har 40 pcie ut. Idag är det pcie 3.0, och Tunderbolt2 är pcie3.0 om jag har förstått saken rätt. Pcie standarden har 16 lines för sina kontakter. Men det finns visst kort med 20 lines också. Och vill man ha fet prestanda så kör man med två pcie slots om vardera 32 lines. Tunderbolt2 är sålunda bara 4/32 (1/8, 12.5%)) av prestandan på vad interna kort kan ge. Så låt inte säljare tuta i er en massa dumheter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Var på väg att köpa den gamla Mac Pro. Ska jag slå till eller ska jag vänta tills den nya kommer? Tror att det nya Mac Pro kommer att kosta skjortan när den kommer ut.

Jag tror knappast att det var grundmodellen dom visade upp på WWDC.

Utan det var nog flaggskeppet.

Är man inte i behov av två överjävligt kraftiga grafikkort på femsiffriga belopp så kan man nog alla gången välja en lägre modell!

Tror den minsta är 4-kärnig och med 8GB ram och bara ett grafikkort av svagare modell.

Priserna tror jag börjar runt 23 papp och går upp högt... riktigt jävla högt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är upprörda över PCIe-platser och design; var det även ni som blev upprörda när Apple tog bort tangentbord/knappar på telefonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ni som är upprörda över PCIe-platser och design; var det även ni som blev upprörda när Apple tog bort tangentbord/knappar på telefonen?

Apple har aldrig haft tangentbord på sina telefoner.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: är thunderbolt snabbare eller likvärdig med pci-e? Alltså pci-e via TB?

Jag har ju 2 alternativ till nytt ljudinterface, ssl madi ax eller antelop Orion med madi kort från Rme. Vill ha 32 kanaler i/o ad/da men det finns väl inga TB interface som klarar detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fråga: är thunderbolt snabbare eller likvärdig med pci-e? Alltså pci-e via TB?

Jag har ju 2 alternativ till nytt ljudinterface, ssl madi ax eller antelop Orion med madi kort från Rme. Vill ha 32 kanaler i/o ad/da men det finns väl inga TB interface som klarar detta?

http://forum.studio....30#entry1480451

RME MADI-FX är ett one-lane kort. TB2 har 4 lanes så det blir ingen skillnad i för ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple har aldrig haft tangentbord på sina telefoner.

Precis min poäng. De släppte en telefon utan och tangentbord och vissa reagerade såhär:

Efter två år var det ingen som tyckte att tangentbordet var viktigt och alla hade följt efter. Så även om iPhone aldrig hade knappar så var iPhone telefonen som påverkade andra tillverkare till att plocka bort tangenterna för pekskärmsteknik.

Likaså är det med Mac Pro. Den saknar inte PCIe-kortens fördelar, de har bara löst det med en annan metod. Thunderbolt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Precis min poäng. De släppte en telefon utan och tangentbord och vissa reagerade såhär:

Efter två år var det ingen som tyckte att tangentbordet var viktigt och alla hade följt efter. Så även om iPhone aldrig hade knappar så var iPhone telefonen som påverkade andra tillverkare till att plocka bort tangenterna för pekskärmsteknik.

Likaså är det med Mac Pro. Den saknar inte PCIe-kortens fördelar, de har bara löst det med en annan metod. Thunderbolt.

Nja,det var knappast apple de följde. Det låg i tiden och det fanns flera varianter långt före apple. Apple gjorde en enorm succé, men egentligen utan någon ny teknik. De gjorde det bara fantastiskt mycket bättre än konkurrenterna. Och med TB är det en helt annan sak. De skruvar tillbaka tekniken till en kapacitet som vi inte har sett på 10 år. Ska man jämföra med telefoner så vore det som att införa en nummerskiva. TB är bra. Men det är inget för high-end IO. Men vem vet, kanske släpper apple en TB2.0 trunk med 4 grr TB2.0 till ett äkta pcie kort. Men det är att gå över ån för att hämta vatten. Men det gör nog apple användare utan vidare, men folk börjar väl komma ur koman nu när den deras andliga ledare är död.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...