Jump to content
Annons

Nya Mac Pro


pme (oregistrerad)

Recommended Posts

pme (oregistrerad)

Tror den blir standard i pro studios? Det är ett ganska totalt annorlunda koncept än den gamla som varit standard hur länge som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Foliehatten åker på.

Hur får allt det där plats i den där lilla?

Och thunderbolt 2? Finns ju knappt prylar till thunderbolt 1.

Presentatörer sade firewire istället för thunderbolt, oops.

Ska bli intressant och se priset på den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Foliehatten åker på.

Hur får allt det där plats i den där lilla?

Och thunderbolt 2? Finns ju knappt prylar till thunderbolt 1.

Presentatörer sade firewire istället för thunderbolt, oops.

Ska bli intressant och se priset på den. 🙂

Thunderbolt 2 är kompatibelt med Thunderbolt 1.

Det är dubbelt så snabbt som Thunderbolt 1.

Den är en åttondel av storleken till att börja med. Nya Mac Pro lanseras till hösten med nya Intel Xeon E5-processorer som kommer i varianter upp till 12 kärnor, dubbla grafikkretsar, 6 stycken Thunderbolt 2-portar, flashbaserad lagring, 2.5 gånger snabbare än vanliga SSD's och stöd för tre stycken skärmar i 4K-upplösning. Totalt sett ska den vara 2,5 gånger snabbare än sin föregångare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thunderbolt 2 är kompatibelt med Thunderbolt 1.

Det är dubbelt så snabbt som Thunderbolt 1.

Den är en åttondel av storleken till att börja med. Nya Mac Pro lanseras till hösten med nya Intel Xeon E5-processorer som kommer i varianter upp till 12 kärnor, dubbla grafikkretsar, 6 stycken Thunderbolt 2-portar, flashbaserad lagring, 2.5 gånger snabbare än vanliga SSD's och stöd för tre stycken skärmar i 4K-upplösning. Totalt sett ska den vara 2,5 gånger snabbare än sin föregångare!

Jag läste, och såg keynoten 😉

Och jag är definitivt inte negativ till Mac pro. Snarare tvärt om 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag är nog ganska ordentligt skeptisk. Ingen plats för diskar, ingen plats för ljudkort. Inte ens fw800. Externt nätagg? Endast en CPU. 4 minnesplatser. Inbyggd low end grafik. Ska man ha in highend grafik så måste man köra TB och då blir TB begränsningen. Inte för att grafiken inte skulle räcka i en musik studio. Men för de som har behovet så blir det MS-windows. Svårt att bli imponerad om man jämför med vad PC leverantörerna kan leverera.

Link to comment
Dela på andra sajter

@pme, det är ju Thunderbolt-2. Mao dubbelt så snabbt som gamla Thunderbolt!

Hur som helst så är det onekligen intressant vad det här hamnar!

En pyttemaskin med monsterprestanda.

256-bit Intel Xeon E5 12-core

PCI-E SSD's i skriv & läs i över 1000 MB/s

Dubbla AMD FirePro-grafikkretsar som klarar tre stycken skärmar i 4K-upplösning. Typ 12 stycken skärmar i 1080p

ECC-Minnen i 1866MHz DDR3

Sex stycken Thunderbolt-2 anslutningar plus HDMI

4 stycken USB 3.0

Och med anledningen med hela sex stycken Thunderbolt fördelade på tre bussar för externa enheter så tror jag det här är en bra grundsten för vad man nu än vill ha den till.

Bild film musik osv...

En lite soptunna till hjärna sen kopplar man på det man behöver.

Jag tror inte den här blir så där överjävligt dyrt som Mac Pro normalt brukar kosta!

Men den som lever får se i höst! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

@pme, det är ju Thunderbolt-2. Mao dubbelt så snabbt som gamla Thunderbolt!

Hur som helst så är det onekligen intressant vad det här hamnar!

En pyttemaskin med monsterprestanda.

256-bit Intel Xeon E5 12-core

PCI-E SSD's i skriv & läs i över 1000 MB/s

Dubbla AMD FirePro-grafikkretsar som klarar tre stycken skärmar i 4K-upplösning. Typ 12 stycken skärmar i 1080p

ECC-Minnen i 1866MHz DDR3

Sex stycken Thunderbolt-2 anslutningar plus HDMI

4 stycken USB 3.0

Och med anledningen med hela sex stycken Thunderbolt fördelade på tre bussar för externa enheter så tror jag det här är en bra grundsten för vad man nu än vill ha den till.

Bild film musik osv...

En lite soptunna till hjärna sen kopplar man på det man behöver.

Jag tror inte den här blir så där överjävligt dyrt som Mac Pro normalt brukar kosta!

Men den som lever får se i höst! 🙂

256-bitars haha. Visst. 8x2.5 Gbit/s per TB (20 Gbit/s) . pcie 3.0 är 128 Gbit/s för en 16 lane-slot. Ingen sata3. 6G. Visst, det är trevligt med flash minnen utan att gå via sata. Men jag hade helre haft en pcie slot så jag själv kunde välja om det är flash minne jag vill ha eller något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill, men Apple är bra på att bana väg för ny design. Den va jävla go och fin gällande designen. Om jag behöver den nej, vill hellre ha en Macbook Pro iaf. Ska bli intressant vad priset hamnar på. Mac Pro Turbine --->

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fyfan vad värdelöst och inte komma på detta tidigare. Borde uppfunnits typ 98.

2001kom originalet, så det är väl inte alls omöjligt att den uppfanns 98. power_mac_g4_cube.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Design är för fjollor som har ett behov av att visa upp en cool dator. Imac finns redan. Vi som arbetar professionellt behöver funktion, prestanda, stabilitet och möjlighet att bygga på själv med t ex HDs.

Jag är ngt skeptisk till detta... men nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

fotd1930droidfactory-black-r6-dome.jpg?1352247040

Design, helt ointressant. Känns dock som de Apple valt ett par tveksamma lösningar, men MAC-männsikor käkar ju allt med hull och hår oavsett.

Dessutom kan jag känna att Apple gör bort sig genom att välja standardlösningar som brukar vara svårt för användaren att göra något åt. Om jag köper en garderob kanska jag vill avgöra var hyllorna ska sitta...

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Helt klart intressant design, speciellt insidan men vill inte ens se datorn så den får gärna vara hur ful som helst. Vill jag ha en workstation så ska varenda skruv kunna konfigureras så den här är inte intressant. Kommer för övrigt finnas en hel drös med workstations som är bra mycket kraftfullare än denna när den väl släpps, är bara konfigurera något skitfult men kraftfullt på Mullet eller plocka upp en färdig Boxx-maskin.

Trist att det bara är 2st gfx-kort i den och att det bara är Ati, föredrar dock Ati men det finns många RT-renderare som funkar bättre med Nvidia och Cuda, Å andra sidan så kan man ju köra det i en extern låda men gillar iden av att kunna ha tillräckligt med kraft i en och samma burk.

Cool grej iaf och är förmodligen bra mycket kraftfullare än vad många behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

fotd1930droidfactory-black-r6-dome.jpg?1352247040

Design, helt ointressant. Känns dock som de Apple valt ett par tveksamma lösningar, men MAC-männsikor käkar ju allt med hull och hår oavsett.

Dessutom kan jag känna att Apple gör bort sig genom att välja standardlösningar som brukar vara svårt för användaren att göra något åt. Om jag köper en garderob kanska jag vill avgöra var hyllorna ska sitta...

Du vill alltså kunna välja i vilken ordning dina PCI-kort sitter i datorn..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså kunna välja i vilken ordning dina PCI-kort sitter i datorn..?

Jag vill kunna bestämma allt, minnen - hur många, stora och vilka, kortplatser, in- och utgångar, kylning....rubbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag vill kunna bestämma allt, minnen - hur många, stora och vilka, kortplatser, in- och utgångar, kylning....rubbet.

Va, är du proffs eller något? Men tydligen vill apple också bestämma allt. Du förlorar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Va, är du proffs eller något? Men tydligen vill apple också bestämma allt. Du förlorar.

Proffs`? Jag kan bygga en dator i alla fall, och Apple vinner inte, för jag betalar inte 10k + för att det är ett jävla äpple på den.

Redigerat av mickestrang
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Design före funktion. Fånigt.

Nja?! Nu vet ju alla att Apple är designfreak. Men att den har en sån här design har nog sin orsak.

I den gamla Mac Pro satt det 6 eller 7 fläktar. Bland det smartaste kylningen som finns i vanlig luftkylning.

Men i den här sitter det en enda. Sen får den se ut som R2D2 eller en soptunna/askkopp.

Och eftersom Thunderbolt är det sk "nya" så behövs det inga PCI platser eller dvd's osv. Då det är tänkt att man ska kunna konfigurera sin uppsättning precis hur man vill externt.

En liten klump med massor av kraft. Sen är det bara att bygga på whatever man vill ha. Upp till 36 stycken devices. Om det så är ljudkort eller hårddiskar eller ett fetare grafikkort eller 100 st usb-hubbar.

Sen får man ju se i höst när den här lanseras. Linus påstår att den kommer vara dyr pga pci-ssd. Och det kan nog stämma. Men sen då? Jag tror inte den kommer bli så där vansinnigt dyr ändå. Det är ju i princip ett motorblock på 1000hp men inget direkt chassi. Men sen tillkommer ju alla externa enheter. Och kanske det blir dyrt ändå?

Vad jag däremot hoppas på att Apple släpper tillbehören till den här burken.

Bla Skärmar med 4K-upplösning. Externa chassin mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...