Jump to content
Annons

Vilket format sparar ni i? samt hur många bit?


al123

Recommended Posts

Annons

Jag kör alltid i 44.1kHz och har inte sett någon anledning att köra med högre samplingsfrekvens. Teoretiskt finns det en mening att köra upp till 60kHz, men över det är meningslöst (60 finns inte som standard, så i så fall får man välja 88.2 eller 96kHz).

Spelar in i 24-bit och gör mixdown och mastering till 32-bit FP för att ha allt intakt, för att sedan omvandla till det format som behövs, om det ska vara CD eller MP3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - hastigheten påverkas inte alls av bitdjupet, utan bitdjupet handlar enbart om hur stor dynamik (skillnad mellan starkt och svagt) som kan förekomma.

Om man ställer in en annan samplingsfrekvens än den man har spelat in med, så spelas det däremot upp snabbare eller långsammare - och dessutom i fel tonhöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom 99,99% av allt musikskapane hamnar på nätet som mestadels mp3 och liknande format så räcker gott och väl 44,1 Khz och 16 bit. Man kan tjäna ngt på att spela in i 24 bitar och omvandla den färdiga produkten till 16 bit men jag märker inte ngn skillnad. Kan i och för sig vara öronen det är fel på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom 99,99% av allt musikskapane hamnar på nätet som mestadels mp3 och liknande format så räcker gott och väl 44,1 Khz och 16 bit.

Nja, det beror på vad tanken är med den sparade musiken. En "Encoder" skapar bättre resultat från filer med högre bitdjup och upplösning då det finns mer "data" att tillgå i den processen.

Här är t.ex. ett utdrag från "Mastered for iTunes":

"Provide High Resolution Masters

To take best advantage of our latest encoders send us the highest resolution master file possible, appropriate to the medium and the project.

An ideal master will have 24-bit 96kHz resolution. These files contain more detail from which our encoders can create more accurate encodes."

Bara för att slutresultatet på nätet/CD (lägre bitdjup/upplösning) är sämre än vad man en gång spelat in med så ska man inte tro att det före en "encoder" blir lika bra resultat om man använder sig av t.ex. 16 bit 44khz istället för t.ex. 24bit 96khz. Har man spelat in med t.ex. 24bit 96khz så bör detta format behållas fram till "encoder"-processen för bästa möjliga slutresultat.

Bra källa/länk att läsa (innehåll kan appliceras på annat än iTunes):

http://images.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/docs/mastered_for_itunes.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag spara mina låtar i 44.1 Khz, 32 bit float innan mastering och 44.1 Khz 16 bit int efter mastering. Både som wav-filer, formatet som Soundcloud gladeligen tar emot 🙂

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...