Jump to content
Annons

Svårt att EQ:a tamburin


Facet

Recommended Posts

Hur jag än gör så ligger den inte där jag vill ha den. I hörlurar ligger den för långt bak och i högtalare ligger den "ganska" rätt, men då rasslar den för mycket istället. Rattar jag den perfekt i lurarna så låter den riktigt illa i högtalarna.

Jag vill att den ska piffa upp refrängen men har så svårt med att EQ:a just hi-hats, shakers och tamburiner. Kan en compressor hjälpa när man inte får till det? Jag vill att tamburinen ska höras tydligt, ganska långt fram. Men hur jag än får till det, så låter det skit i hörlurar när det låter bra i högtalare och tvärtom. Hur ska man tänka för att hamna rätt?

Jag jobbar i Reason 5 och sitter med MClass EQ'n.

Har mycket lättare för att EQ:a trummor och bas, men just hi-hats, cymbaler, shakers, tamburiner m.fl. får jag aldrig att hamna rätt.
Hur gör man för att inte vara "hörselblind"  🥰  

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Behöver den EQ överhuvudtaget? Det är första frågan du ska ställa dig.Prova panorera ut den och se först. Vad är det som du menar rasslar?  Hur är din lyssning i rummet du jobbar i? Är den inte bra så skaffa åtminstone någon hörlursplugg. Släng upp refrängen så vi lättare kan höra.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt tycker jag att tamburiner utan eq är för diskanta och väsande, såklart beroende på mikrofon, men allt som oftast. Då gör ett high-cut runt 8-10kHz susen. En tamburin ska enligt mig kännas mer än den höras, i alla fall om den har en drivande roll, i exempelvis refrängen. Du ska inte tänka på den när du lyssnar, men så fort du mutar kanalen så är det något som saknas.

Ett vanligt knep är att tejpa tamburinen vid inspelning, för att minska ovälkommet rassel.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite halvt off topic, men avståndet till micken kan påverka rätt mycket hur tamburinen låter. Jag brukar spela in tamburin typ "en halv armslängd ifrån", annars blir det för rassligt ljud.

Sen tycker jag det är svårt att få ett fokuserat ljud på t.ex. tamburin och shaker med en stormembranare, jag tycker det brukar blir bättre med en småmembrans-konding.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sprider du ett felaktigt påstående igen.

Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda bandmick.

En vanlig mick för det är Coles 4038.

För er som inte har någon tejp hemma går det alltså lika bra med en Cole 4038... 😉

Kom igen nu Danne...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sprider du ett felaktigt påstående igen.

Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda bandmick. En vanlig mick för det är Coles 4038.

...I professionella sammanhang används bandmickar men man kanske tejpar om man bor hemma hos mamma.

Jag är osäker på vart du vill komma med din kommentar, men stort tack för tipset om Coles 4038. Personligen jobbar jag professionellt, det vill säga att jag livnär mig på musik i olika sammanhang, och har tejpat tamburiner vid ett flertalet tillfällen. Det är få förunnat att ha tillgång till perfekta förutsättningar, varesig man bor hos mamma eller inte. Det blir väldigt svårt att föra en givande diskussion för merparten på detta forum, om man hela tiden ska utgå från optimala förhållanden.

Min filosofi är att du sällan behöver "den bästa utrustningen" för att uppnå goda resultat och att du kommer långt mycket längre med kreativitet och en gnutta fantasi (som att tex tejpa en tamburin för att minska rassel, om det behövs) än att sitta på massa dyra prylar.

Mvh Jon

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta på sig inspelnings- / mixuppdrag som man tar betalt för ger inga garantier för att man vet vad man pratar om. Det har vi sett många exempel på. Det finns idag riktigt bra bandmickar för rimliga pengar så det visar bara på okunskap när man skyller på avsaknad av optimala förhållanden. När du sänker dig till den nivån så kan du skylla på att du spelar in leadsång med mobilen för att du saknar ekonomi till att köpa en Telefunken U47.

Jag uppskattar att du engagerar dig i frågan. Självklart är det så att det finns massor av bra bandmikrofoner till rimliga priser, men det betyder fortfarande inte att alla har tillgång till dessa och då är det bra med alternativ. Däremot ska det understrykas att en bandmikrofon inte magiskt gör vilken tamburininspelning som helst bra, det vore direkt felaktigt att påstå att du måste ha en sådan för att kunna spela in en tamburin med gott resultat. Detta är min personliga åsikt.

Mvh Jon

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men du anser att tejpning ger magiskt bra resultat?

Oavsett mikrofon så är det fundamentalt att källan som ska spelas in låter som man vill.
Link to comment
Dela på andra sajter

På senaste tamburininspelningen använde jag en AKG D7 (supercardioid, dynamisk). Men knepet är förstås att spela skiten ur tamburinen med finess och feeling. Och för att bli mer OT: TS har panorerat tamburinen med hänsyn till var övriga cymbaler ligger i mixen får en anta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tamburiner kan ibland må bra av tandborstetricket. Det ger tamburinen lite tyngd och den bråkar inte lika mycket med cymbaler/HiHat.

Höj rejält och ganska brett någonstans runt 1000Hz, så att tamburinen låter lite som när man borstar tänderna. Kapa med LP och HP filter och lägg på en kompressor. Den låter inte så snyggt i sig självt men i sammanhanget brukar det bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag gjorde en skum akustisk låt för ett gäng år sedan utan trummor men med tamburin och det var lika svårt ändå. Men å andra sidan så suger jag på tamburin så det är förmodligen själva grundorsaken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat brukar jag mest slänga på en SM57'a på saker som tamburin och många former av klockor för att få dem snällare i mixen. Kostar en sketen tusenlapp & har ett väldigt smalt spectra som effektivt sänker stixxig diskant. All form av tejpning och filtrering ser jag som absolut sista utväg. Cowbell tejpar jag dock, men där är det för att den har fysiska resonanser jag inte gillar alls, jag föredrar stum ton i cowbells, inget ring, och ingen mick i världen kan ge en sån effekt. 

Inte att tolkas som att jag är en av de som vägrar använda EQ, jag har alltid minst en på varje kanal/ljudkälla, men där enbart för att styra mixen, inte styra upp den. Min personliga åsikt är att all fysisk modifikation och tejpning bör användas för att få varje enskilt instrument att låta bra akustiskt, vid inspelning måste man använda korrekta mickar och bra pre-amps samt omvandlare för att få ett material som går att mixa, och vid mixen ska man bara behöva ställa nivåerna rätt och använda all processing enbart för att forma mixen, inte styra upp den.

Är dock skadan redan skedd & man inte kan spela om det, eller man helt enkelt inte har nåt val är att spela in med exempelvis kondensatormick, så tycker jag för det mesta ett schysst lågpassfilter brukar kunna styra upp bra redan på egen hand. Man måste verkligen vara försiktig så signalen vare sig blir för vass eller för trubbig, och man bör verkligen ha ett lyssningssystem man kan lita på, men det går absolut att göra.

TL/DR; Min personliga övertygelse är att allt måste hållas så förenklat som möjligt, och korrekt mick på en ljudkälla som låter bra i rummet ska vara allt som behövs för ett användbart material. SM57 good, ultralinjära kondensatormickar bad.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja! De flesta av de instrument du räknade upp som du har problem med har även ofta kraftiga peakar här & var. Jag har ju inte hört ditt material, men finns en chans att du kan nå långt även genom att lägga en limiter precis ovanför det önskade taket på inspelningarna för att tajta upp saker. Compressorer är för långsamma för att göra nån nytta här. Peakarna går även att minimera (om det nu är det du har problem med) genom mickplacering, men det kan ta en stund att få fason på. Att hålla micken medans man lyssnar på ljudkällan är ett bra sätt att lära sig höra bäst placering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om rasslet låter som en resonans (smalt frekvensområde) kan man dämpa det med ett notchfilter eller en smal parametrisk eq.

Annars är någon form av lågpassfilter ofta användbart. Endera vid källan (en bandmikrofon eller liknande) eller med EQ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så är det bra. OM det sen kommer ifrån att man använt en bandmik eller att man har tejpat skiten ur en tamburin är verkligen helt ointressant om ni frågar mig.

Själv är jag slagverkare i grunden och brukar faktiskt inte ha några direkta problem med tamburinen. Använder ofta en gammal 421:a och står en bit ifrån den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke slog mig just: vad har du för medhörning? Dålig medhörning kan absolut göra att man faller in i de problem du nämnt - man hör när det är precis rätt, och hur mycket rätt det är, men man kan inte nå dit själv då man inte hör vad man gör, och sånt här kräver precision.
 

Åsså; är det akustisk tamburin eller samples du använder? Kan inte se här om du redan svarat på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fyfan vilka jävla idéer folk kommer med... 😄
Bästa resultatet... Ett dämpat rum, och det viktigaste av allt, stå för fan en bra bit ifrån miken. Testa ditt vardagsrum där det som oftast hänger mkt skit som dämpar....
Mik? kvittar,
Plugg? Löjlerier...
Viktigast av allt, spela tajt, så in i helvete!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fyfan vilka jävla idéer folk kommer med... 😄

Bästa resultatet... Ett dämpat rum, och det viktigaste av allt, stå för fan en bra bit ifrån miken. Testa ditt vardagsrum där det som oftast hänger mkt skit som dämpar....

Mik? kvittar,

Plugg? Löjlerier...

Viktigast av allt, spela tajt, så in i helvete!

Lite svart och vitt tänk där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är osäker på vart du vill komma med din kommentar, men stort tack för tipset om Coles 4038. Personligen jobbar jag professionellt, det vill säga att jag livnär mig på musik i olika sammanhang, och har tejpat tamburiner vid ett flertalet tillfällen. Det är få förunnat att ha tillgång till perfekta förutsättningar, varesig man bor hos mamma eller inte. Det blir väldigt svårt att föra en givande diskussion för merparten på detta forum, om man hela tiden ska utgå från optimala förhållanden.

Min filosofi är att du sällan behöver "den bästa utrustningen" för att uppnå goda resultat och att du kommer långt mycket längre med kreativitet och en gnutta fantasi (som att tex tejpa en tamburin för att minska rassel, om det behövs) än att sitta på massa dyra prylar.

Mvh Jon

Som glad amatör har jag upplevt att just tamburiner är bland det svåraste för mig att spela in, så tack för tipset med tejpen 🙂

Och nej, jag bor inte med mamma, däremot är jag själv pappa xD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fyfan vilka jävla idéer folk kommer med... 😄

Bästa resultatet... Ett dämpat rum, och det viktigaste av allt, stå för fan en bra bit ifrån miken. Testa ditt vardagsrum där det som oftast hänger mkt skit som dämpar....

Mik? kvittar,

Plugg? Löjlerier...

Viktigast av allt, spela tajt, så in i helvete!

Hallå mannen! Kul att du skriver, har inte sett det på ett tag. Har själv nästan glömt bort detta fina forum. Som du skriver är väldigt rätt, det är fan svårt att spela tamburin. Ibland har jag tänkt lägga dit en sån, men har fått avstå, vissa takter är skitsvåra att tamburina till.

När jag spelar in tamburin tar jag min TLM49, står ca en meter ifrån, en del direktkompressor, sen gäller det att spela tajt och volymjämt. Nån eq efteråt brukar jag inte ha. Det vassaste hör jag i alla fall inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...