Jump to content
Annons

Köpa lödkolv


Dan Ö

Recommended Posts

Annons

Det funkar med en billig för vanliga jobb som att löda kablar, brytare, en och annan komponent och så. Sådär 25W tycker jag är en lagom kompromiss för elektronik-jobb.

Skall du löda ytmonterat blir det lite svårare, särskilt om du skall löda loss IC-kretsar (inget för nybörjaren). Å andra sidan om du skall mjuklöda lådor o burkar o så behövs det mycket mer effekt.

Oavsett vilket så rekommenderar jag alltid en järnpläterad spets - de som inte är pläterade gröps snabbt ur.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att lödkolvar är helt meningslösa, eftersom de ofta ger upphov till problem. Jag skulle aldrig överväga annat än en ordentlig lödstation med temperaturreglering.

Med en oreglerad lödkolv, så faller temperaturen för varje lödning du gör - och så återhämtar den sig lite grand mellan lödningarna, vilket innebär att du efter ett antal lödningar kommer att ha stor risk för att det blir kallödningar...

Använd aldrig flussmedel, utan alltid lödtenn som har inbyggda kanaler med avvägd mängd flussmedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga så här:

Om du är nybörjare är det ännu mera viktigt med en lödstation, eller åtminstone en temperaturreglerad lödkolv med minst 60 watts effekt

Allt annat är att be om problem.

Någon som är mycket rutinerad kan möjligen göra acceptabla lödningar med en billig 25 watts enkel lödkolv om det är mycket små lödningar...

Lödstation alltså. Om du har råd, och vill ha prylar som håller många år, köp en Weller. Om du har begränsad budget, en billigare lödstation.

Om ni bara visste hur många hembyggare jag har hjälpt igång efter det att de sullat runt med en billig lödkolv med dålig effekt (och bristfälliga kunskaper). Och inte helt sällan har grejorna de åstadkommit varit färdiga för soptippen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha för lökkolv

🙂 Majskolv kände jag till, men lökkolv? 😄

Åhhh, jag kikade in bara för att se om inte någon hade kommenterat denna skojiga felstavning och det hade givetvis någon gjort! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha för lökkolv

🙂 Majskolv kände jag till, men lökkolv? 😄

Åhhh, jag kikade in bara för att se om inte någon hade kommenterat denna skojiga felstavning och det hade givetvis någon gjort! 😆

Jo, angånde lökkolven, så är det en en ganska ovanlig maskindel. Den är helt tillverkad av gullök och återfinns ofta i miljöbilar som ska vara helt komposterbara. (not. se även bananförgasare, morotständstift, mangobromskloss m.m.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha för lökkolv

😄 Majskolv kände jag till, men lökkolv? 😆

Åhhh, jag kikade in bara för att se om inte någon hade kommenterat denna skojiga felstavning och det hade givetvis någon gjort! 😄

Eller så menade han en sånhär. 😛

Google is the shit... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tänkte fortsätta på en gammal trådd... 😐

Har nu införskaffat en lödstation och ett antal frågor uppkom: 😐

- Vilken temperatur rekommenderas för lödningar på kretskort?

- Måste även på vissa ställen ta bort tenn och har därför inhandlat en sk. avlödningsfläta. Någon som vet hur den ska användas?

- Upptäckte att lödtennet var blyfritt, spelar det någon roll? Står även "flux glow core 2,5%" på det. Är det, det så kallade fluss medlet?

Alla svar uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Måste även på vissa ställen ta bort tenn och har därför inhandlat en sk. avlödningsfläta. Någon som vet hur den ska användas?

Lägg flätan på lödningen, värm lödningen genom flätan. Tennet kommer att sugas upp på ett trevligt sätt. Passar sig inte för att löda loss kritiska komponenter (IC:n t.ex), för denna metod kan orsaka värmeskador. Man måste värma flätan en hel del för att det skall funka. Med kritiska komponenter rekommenderas pump varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte fortsätta på en gammal trådd... 🥰

Har nu införskaffat en lödstation och ett antal frågor uppkom: 😐

- Vilken temperatur rekommenderas för lödningar på kretskort?

- Måste även på vissa ställen ta bort tenn och har därför inhandlat en sk. avlödningsfläta. Någon som vet hur den ska användas?

- Upptäckte att lödtennet var blyfritt, spelar det någon roll? Står även "flux glow core 2,5%" på det. Är det, det så kallade fluss medlet?

Alla svar uppskattas!

Normalt brukar jag köra med 370 grader - och det brukar fungera perfekt till allt. Nu har jag inte börjat använda blyfritt lödtenn ännu, eftersom jag fortfarande har gott om den gamla sorten kvar, så jag har inte hunnit testa vad det blir för skillnad. Det kan kanske fungera bättre vid någon annan temperatur med det blyfria, men jag skulle tro att det är lagom ungefär i den storleksordningen...

En tröst för dig, är att det inte längre säljs bly+tenn-blandningen, eftersom blyblandningen inte får säljas längre i och med RoHS-direktivet, så du har inte fått fel lödtenn... 😐

Flussmedlet är inbyggt i ditt lödtenn, så du ska inte använda separat flussmedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med kritiska komponenter rekommenderas pump varmt.

Okej. Du pratar om en sk tennsug? I så fall, de är inte för klumpiga?

Jag rekommenderar också tennsug. Fungerar mycket bättre än fläta. Det finns olika modeller, så du kan ta en av de mindre om du vill... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Alltid trevligt med folk som kan sin sak. 🙂

Sitter just nu och testar lite på på en gammal radio. Tänkte öva lite innan jag ger mig in på mixerbordet. (Blir dock inte idag.)

Den där avlödningsflätan var lurig, får det inte till att funka. Tror inte att jag lyckas värma upp den tillräckligt. Jag får ta och fixa en tennsug och se ifall det blir bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att lödkolvar är helt meningslösa, eftersom de ofta ger upphov till problem. Jag skulle aldrig överväga annat än en ordentlig lödstation med temperaturreglering.

Med en oreglerad lödkolv, så faller temperaturen för varje lödning du gör - och så återhämtar den sig lite grand mellan lödningarna, vilket innebär att du efter ett antal lödningar kommer att ha stor risk för att det blir kallödningar...

Nog ligger det något i det du säger, men då jag går el i skolan så kan jag av egen erfarenhet säga att jag aldrig lyckats med en kallödning med oreglerad lödkolv, trots att man kör en "lödnings-session" på kanske en timme. Dom vi använder tror jag ligger nånstans 60W...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att lödkolvar är helt meningslösa, eftersom de ofta ger upphov till problem. Jag skulle aldrig överväga annat än en ordentlig lödstation med temperaturreglering.

Med en oreglerad lödkolv, så faller temperaturen för varje lödning du gör - och så återhämtar den sig lite grand mellan lödningarna, vilket innebär att du efter ett antal lödningar kommer att ha stor risk för att det blir kallödningar...

Nog ligger det något i det du säger, men då jag går el i skolan så kan jag av egen erfarenhet säga att jag aldrig lyckats med en kallödning med oreglerad lödkolv, trots att man kör en "lödnings-session" på kanske en timme. Dom vi använder tror jag ligger nånstans 60W...

Om du väntar tillräckligt mellan varje lödning, så är det förstås inga problem, men du har ju ingen koll på hur länge som är lagom. Det är inte heller säkert att du ser på lödningen direkt att den är dålig, men den har garanterat sämre kvalitet från början om temperaturen har fallit för mycket - och den kommer därför att kunna ställa till problem mycket tidigare än de som är gjorda med högre temperatur och som har blivit perfekta från början... Lödstation är tveklöst bäst. Där har man en indikation på att temperaturen är den som är inställd, så att man vet om man behöver vänta innan nästa lödning.

När jag gjorde lumpen, så tog jag lödcertifikat för att få löda i kritisk militär utrustning - och där hade man nog blivit utkastad om man hade föreslagit annat än en ordentlig lödstation... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väntar tillräckligt mellan varje lödning, så är det förstås inga problem, men du har ju ingen koll på hur länge som är lagom. Det är inte heller säkert att du ser på lödningen direkt att den är dålig, men den har garanterat sämre kvalitet från början om temperaturen har fallit för mycket - och den kommer därför att kunna ställa till problem mycket tidigare än de som är gjorda med högre temperatur och som har blivit perfekta från början... Lödstation är tveklöst bäst. Där har man en indikation på att temperaturen är den som är inställd, så att man vet om man behöver vänta innan nästa lödning.

När jag gjorde lumpen, så tog jag lödcertifikat för att få löda i kritisk militär utrustning - och där hade man nog blivit utkastad om man hade föreslagit annat än en ordentlig lödstation... 😏

Det är ju sant. Hur man märker att det blivit en bra lödning är väl annars genom att den håller om man sliter lite i den eller så, men det är ju sant att en lödstation helt klart är bättre.

Sen är det väl lite skillnad i vikten av kvalité om man sitter och löder i en missil än om man löder en 100W-förstärkare som man ändå ska slänga när man är klar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Weller med longlife spetsar (använda aldrig något annat än fuktig trasa/kudde!). Jag har haft min i 25 år. Och de säljs nästan identiska fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger utbudet som finns på Clas Olsson?

Det finns både lödstationer mm.

Lödstationerna där duger säkert fint - även om Weller är säkrare val när det gäller att alltid kunna få tag på spetsar... 😛 Fast å andra sidan så kostar Wellerstationer betydligt mer också... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...