Jump to content
Annons

Varning för bedragare på Vend.


Erik dP

Recommended Posts

...Skulle köpa ett litet ljudkort på Vend idag. Jag fick via mejl ett personnummer och telefonnummer. En snabbkoll på personnummer.se visade att personnumret hade felaktig slutsiffra. Man kan ju skriva fel. Men telefonnumret saknade abonnent när jag provade att ringa. Var försiktiga! Även vid relativt små summor. Små summor kanske är vanligare vid blåsningar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ett varningstecken som blocket har gått ut med är att om någon uppger personnummer så är det uteslutande bedragare. Vem fan ger ut sitt personnummer bara för att man ska sälja nåt om man är seriös?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag antar att personen i fråga byter namn vid nästa blåsning. Jag vill inte hänga ut någon med namn om det trots allt skulle vara fel. Men han har en annons för en Apogee One idag.

Har vederbörande lagt ut sitt personnr, eller ett fiktivt sådant? Säg som det är eller säg ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett fiktivt personnummer via mejl. Och telefonnummer. Och kontonummer till Swedbank.

Det står inget personligt i annonsen förutom att det var en julklapp som han inte behöver och därför säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett varningstecken som blocket har gått ut med är att om någon uppger personnummer så är det uteslutande bedragare. Vem fan ger ut sitt personnummer bara för att man ska sälja nåt om man är seriös?

Oj. Jag brukar ge ut personnummer till personer som jag säljer saker till för att ge förtroende. Har du tips på annat som kan ge mer förtroende förutom att skaffa ett postgiro för postförskott?
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Oj. Jag brukar ge ut personnummer till personer som jag säljer saker till för att ge förtroende. Har du tips på annat som kan ge mer förtroende förutom att skaffa ett postgiro för postförskott?

Kolla på blocket. De har bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

*RRRIIING*

-Linus.

-Tjena, var det du som ville köpa en... Access Virus?

-Ja, just ja.

-Joserru, jag har en sådan. Du kan få den för fyra tusen om du slår till nu, vill sälja den så fort som möjligt.

-Jaha. Men fyra tusen... är det att den har... Alltså, är den verkligen i bra skick?

-Ja ja! Den är som ny! Min mormor hade en sån, knappt använda. Jag fick den i arv precis och jag spelar inte så jag tänkte sälja.

-Din mormor... hade en Virus KC... Men... jaha, ok, då vet jag. Jag ska nog tänka på saken lite, hej då.

Link to comment
Dela på andra sajter

*RRRIIING*

-Linus.

-Tjena, var det du som ville köpa en... Access Virus?

-Ja, just ja.

-Joserru, jag har en sådan. Du kan få den för fyra tusen om du slår till nu, vill sälja den så fort som möjligt.

-Jaha. Men fyra tusen... är det att den har... Alltså, är den verkligen i bra skick?

-Ja ja! Den är som ny! Min mormor hade en sån, knappt använda. Jag fick den i arv precis och jag spelar inte så jag tänkte sälja.

-Din mormor... hade en Virus KC... Men... jaha, ok, då vet jag. Jag ska nog tänka på saken lite, hej då.

😆

Har märkt att begreppet "som ny" är lite upp till var och en... 😉

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

*RRRIIING*

-Linus.

-Tjena, var det du som ville köpa en... Access Virus?

-Ja, just ja.

-Joserru, jag har en sådan. Du kan få den för fyra tusen om du slår till nu, vill sälja den så fort som möjligt.

-Jaha. Men fyra tusen... är det att den har... Alltså, är den verkligen i bra skick?

-Ja ja! Den är som ny! Min mormor hade en sån, knappt använda. Jag fick den i arv precis och jag spelar inte så jag tänkte sälja.

-Din mormor... hade en Virus KC... Men... jaha, ok, då vet jag. Jag ska nog tänka på saken lite, hej då.

😆😳 .. har det här hänt på riktigt? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns också idioter/köpare som lägger ut "fake annonser" bara för att pressa/manipulera ner priserna på riktiga annonser...

T.e.x om man svarar på annonsen med flertal olika mailaddresser får man inget svar..det är bara fake annnons..

Jättesmart kan man tycka men jag bruka ofta kolla sådant..men vissa går nog på det...man anpassar ju helt klart

priset till de övriga annonserna som finns.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning om det är en bedragare men jag brukar ringa och prata innan jag gör affär, kollar numret om det visar samma namn som det han säger. betalar aldrig in efter ett mejl då det verkar diffust om saken är kvar (om han skickar samma mejl till flera)

mejlade om ljudkortet:

> vill köpa ditt ljudkort om du har det kvar. Var bor du?

>

> Annonsen det gäller finns på: http://vend.se/ad.php?145771

>

> mvh

> vend.se

> :

Just nu befinner jag mig i en studio utanför Umeå. Reser var 3:e dag runt å mixar åt band,just nu åt Sonic Syndicate. Mastrar -jättekul....🙁

JA,de står hemma hos frugan,så hon skickar väl det imorgon om du vill ha det.

Min hemort just nu är Borlänge,men kan skicka rek.post eller sverigepaketet eler vad det heter.

Sätt över pengar på mitt konto(swedbank)

Clearnr: xxxxx

Konto: xxxxxxxxxx

P.. H..... K......(annat efternamn i annonsen)

HAr mobil men är på emellan inspelningar å mixningar.

xxx-xxx xx xx (ingen abbonent)

svarade:

Hej! bra att det är kvar! då köper jag det. Jag bor i borlänge så det blir enklare att jag kommer förbi och köper det, så slipper det skickas. Funkar det bra imorgon kväll tex kl 18.00 ?

MVH Börje Andersson, Borlänge. (mitt fejknamn)

sedan inte ett ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid använt mig av https://www.internetgirot.se/ när jag har köpt och sålt via Blocket, Vend, gamla Vendolin och så vidare. Mot en liten avgift så blir man skyddad både mot rena bedrägerier och mot skadade varor. Som säljare blir man också skyddad eftersom man vet att pengarna har säkrats innan man skickar något. Jag brukar alltid föreslå att köpare och säljare delar på avgiften.

Och nej, jag arbetar inte för Internetgirot. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Första inlägget för mig 🙂

Vill bara säga att jag är en idiot och gick på den här bluffen. Mailade en massa fram och tillbaka med honom, förde över pengar, och sen helt tyst efter det. Det värsta är att det är så sjukt uppenbart i efterhand! Skäms för att jag gick på det, jag skulle i alla fall ha kollat telefonnummret innan jag skickade pengar till honom.

Aja. Nu kommer jag inte göra om det i alla fall, förhoppningsvis, internetgirot verkar ju rätt så bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Första inlägget för mig 🙂

Vill bara säga att jag är en idiot och gick på den här bluffen. Mailade en massa fram och tillbaka med honom, förde över pengar, och sen helt tyst efter det. Det värsta är att det är så sjukt uppenbart i efterhand! Skäms för att jag gick på det, jag skulle i alla fall ha kollat telefonnummret innan jag skickade pengar till honom.

Aja. Nu kommer jag inte göra om det i alla fall, förhoppningsvis, internetgirot verkar ju rätt så bra

Jag hoppas du lämnat in en polisanmälan!

Link to comment
Dela på andra sajter

henke75 (oregistrerad)

Jag hoppas du lämnat in en polisanmälan!

Åkte på samma nit.

Har handlat i många år utan att råka ut för några problem.

Tråkigt, men ... någongång ska ju vara den första.

Polisanmäler personen idag och ringer till personen bank.

Dom har ju rätt att veta att kontot används som motagare i bedrägerier.

ni kan ju passa er för henke75@mail.com , om den adresen nu någonsin används igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...