Jump to content
Annons

Lastpallsdiffusorer...


Recommended Posts

Och om de kan kallas diffusor eller ej kan man skita i, det är inte det som är det viktiga.

Det är just detta som är det viktiga; en diffuser ska sprida infallande energi jämt åt alla håll i det verksamma planet och operativa frekvensområdet. En lastpall kommer aldrig att göra detta och är därför inte en diffuser. Man kan kalla en lastpall för "scattering surface" om man vill men inte diffuser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...jo, för att jag, till att börja med, satte ägg-kartonger

(som för övrigt är ehhhh....obetydligt för ljudet), när

jag var yngre, hade band, och spelade i replokaler som man

försökte modifiera till det bättre. Jag spelade faktiskt

trummor då också, haha...

Nu, när man är äldre, och faktiskt har testat att göra saker

inom akustik, rent praktiskt, så har man lärt sig ganska mycket

på ca. 25 år...

Idag förstår jag varför ägg-kartonger och lastpallar inte fungerar.

Dessutom har jag läst på, rejält, inför och under mitt studiobygge,

vet du varför?

Jo, för att jag inte heller kan allting, och jag vill lära mig nya

saker inom flera områden som har med musik att göra, men jag

vill att jag, och andra, ska få korrekt information.

Va sjutton, till och med vår gamla tygsoffa (ej som diffusor) i replokalen

gjorde större nytta än lastpallar.

/Mikey

Jag är helt med på vad du menar, även jag har lirat i band, modifierat replokaler, byggt studio och spelat in musik sen mitten av 80-talet. Det är helt jävla självklart att äggkartonger och lastpallar inte alls fungerar på samma sätt som "riktiga" grejor och att rakt av jämföra är idiotiskt, men det är inte heller frågan. Dock tycker jag fortfarande att det är helt klart imponerande att du kan konstatera på rak arm att det inte alls fungerade i just det här fallet. Men det är klart, du har ju läst på så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just detta som är det viktiga; en diffuser ska sprida infallande energi jämt åt alla håll i det verksamma planet och operativa frekvensområdet. En lastpall kommer aldrig att göra detta och är därför inte en diffuser. Man kan kalla en lastpall för "scattering surface" om man vill men inte diffuser.

Jag tycker det viktiga är om det fungerar eller ej, inte vad man kallar det. Men att det är fel benämning kan jag ju hålla med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att detta var en bra sammanfattning av denna tråd. Jag har full respekt för att man kan hitta sina egna lösningar och faktiskt bli nöjd med resultatet. I vissa fall är det ren objektiv fakta och i vissa fall kan det var placebo, eller att man helt enkelt inte har något annat att referera till. Jag har själv varit med om att spela in i rum vars akustikprestanda är helt "off" enligt manualen, men resultatet kan ändå ha blivit bra därför att man haft tur med att rummets färgning lirar i hop med det instrument som spelas in. Ska man däremot skapa en avvägd och kontrollerad lyssningsmiljö så tycker jag att Gilbert m.fl. redan förklarat varför lastpallar inte bör ritas in i en sådan miljö.

Allra vänligast / Björn

Jag tycker att det här som du skrev var en bra sammanfattning av denna tråd.

När man håller på med musik kan man inte vara slav under teorin. Jag kommer inte ihåg hur många gånger man gjort saker som inte är "rätt" efter regelboken, men i slutändan har blivit "helt rätt". Viss saker fungerar såklart inte hur man än gör, men andra gör det, även om det verkar fel och utan att själv ha varit med vid tillfället kan man inte förkasta och säga att det inte gick, när det kanske gjorde det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...