Jump to content
Annons

Studiofestival 25, Röstningstråden (Avslutad)


Fidden

Recommended Posts

Röstningen är avslutad, och slutresultatet blev som följer:

1) 78p, Hög på 1977 (Valle) VINNARE AV FESTIVAL #25 (arrangerar nästa festival)

2) 42p, Stavgång (morgonte) VINNARE AV REAPER-LICENSEN

3) 24p, Klia mig på ryggen (Hastalavista)

4) 16p, Det var aldrig verklighet (Matthew L)

5) 15p, Johan (Carl cadello och flabb)

6) 9p, Logens kung (slejnard)

6) 9p, Du kunde ha blivit min fru (Hastalavista)

8) 2p, En sista dans (tracer)

Stort grattis till både Valle och morgonte 🙂

(och alla andra deltagare också, för att ni gjorde ett så bra jobb)

Röstningregler var följande:

- Lyssna igenom alla bidrag.

- Poängsätt dina fyra favoriter med 6, 4, 2 och 1. 6an går till det bidraget du gillar bäst (eller avskyr minst).

- Skriv gärna en kommentar till alla bidrag.

- Röstning på eget bidrag är inte tillåtet.

- Alla som röstar måste ha varit registrerade senast den 1:a januari 2009, för att undvika fusk.

- Vem/vilka som gjort vilket bidrag avslöjas i slutet av röstningen. No kiss and tell!

- Röstningen avslutas den 15:e februari klockan 24.00

- Vinnaren får äran att bli nästa festivalgeneral, samt vinner en home-licens av reaper.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer mina poäng

6 p låt nummer 8 -Hög på 1977

Hög kvalitet på både ljud och framförande, rolig och underfundig text med glimten i ögat,

lyssna bara på den korta ABBA flirten "money, money, money" i texten, genialiskt, en klar vinnarlåt.

4p låt nummer 4 -Stavgång

Härlig dansbandsbas, och obligatorisk saxofon. En rolig låt i bästa "Galenskaparna" klass.

2p låt nummer 5 -Johan

Underbart med en man som sjunger om sina drömmars Johan, passar väl bra i dagens homoliberala samhälle,

skön dansbandsgitarr, som gärna kunde få ha spelat på fler ställen, och underbart att sista versen framförs med tal på bästa dansbandsmanér.

1p låt nummer 6 -Du kunde ha blivit min fru

Bra och härligt patetisk dansbandstext, bra stämsång.

Tack för mig

///Burnie 😄

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

WhooHoo, tråden lever!!! En (1) god musiker så här långt, som unnat energi åt — att lyssna igenom och dela med sig av synpunkter på — denna ack så orättvist bemötta "skitmusik". Vi får hoppas på fler.

Respekt, Burnie! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller på och lyssnar och skriver kometarer tilla alla låtar så det tar ett tag, deet det var hög kvalitet på alla bidrag så det tar sin tid. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle göra en låt ikväll och nu sitter jag här och lyssnar på danzband i ztället 🙂

Bra jobbat alla men det är inte så jäkla lätt att få det att låta riktigt proffs-dans trots allt!

Mycket hänger på sångaren och en luftig, balanserad produktion.

Många har satsat på humor.

Riktigt dansband har inte diztad sång... 😎

01 The Zwenzkz - Bra poplåt som är alldeles för komprimerad - distar och bubblar. Är det dansband? Njet! Men det svänger. Och så leende guldbruna ögon!!!

02 Mattez - Ibland är man på nåt ställe där en eller två grabbar med en synt och förinspelat komp står för underhållningen. I det här fallet spelar dom en egen låt. Vemodigt och hjärskärande bra.

03 Klia mig - Galenskaparna? Jo lite så. Börjar i och för sig väldigt dansbandigt men mer kul än dansband fast det svänger faktiskt bra. I'm gonna knock on your door...

04 Stavgång - Ja! 50-talsdans, fast sången drar ner intrycket... distar. Lite för hurtigt, kanske något för skidlandslaget inför nästa OS?

05 Johan - Äntligen börjar det låta dansband. Inte världsklass men det svänger bra.

06 Du kunde ha blivit min fru - Snyggt och luftigt, bra ljud. Svänger. Kanske en potentiell hit faktiskt.

07 En sista dans - Luftigt men lite tunt ljud. Behöver kanske lite mer drag i rytmen. Känns kanske lite tamt faktiskt.

08 Buzy Bananaz - Yes! Detta kan jag i alla fall tycka är bra dans. Bra låt, bra sång och trevlig retro-produktion. Lätt bäst i mina öron!

Jag kan ha fel men så här tycker jag:

6 poäng till låt 08

4 poäng till låt 02

2 poäng till låt 06

1 poäng till låt 05

Stilpoäng till 01 The Zwenzkz för en bra poplåt och för att jag älskar ljudet på kaggens kantslag i början! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Bara så att ni vet att "saker pågår". Har bränt en CD med bidragen och lyssnar på den i bilen.

Räknar med att kunna rösta till i helgen.

Känner mig så där lagom cool när man sitter där i bilkön och nynnar med till dansbandsmusik på hög volym…

Btw, en del låtar är riktigt kul/bra (vad har jag för läbbigt monster inom mig egentligen…)!

Hoppas det blir en andra dansbandsfestival...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer punkjuryns svar..

Logens Kung 01 – (1p)

Härlig text. Bra Refräng. Ganska sävlig vers den funkar på grund av den sköna texten. Får dock inte den där dansbandsfeelingen.

Det var aldrig verklighet 02 –

Låter lite som sångaren inte vet vart melodin e på väg i versen. Intentionerna i reffen helt ok men nu är det kör ”tjejerna” som är ute och snurrar. Nej.. Denna skulle behöva ett par dagar till i studion. Känns som det är en hel del ”slask tagningar” som man låtit vara med.

Klia mig på ryggen 03 – (2p)

Vem fan vill inte bli kliad på ryggen. Skönt plastiga blås. Trummorna är katastrofala!!! Synd... De drar ner låten som annars har allt som krävs för att man skall få den där karaktäristiska spy-känslan

Stavgång 04 – (4p)

Underbart kräkigt intro. Detta är dansband i sitt ESS! Texten känns dock helt fel... Handklappet är katastrofalt. Ändå är detta en topplåt. Jag har svårt att hålla spyan inne vilket är topp betyg

Johan 05 –

Låter som en snuvig Loa Falkman... en fråga... Är detta RFSL’s bidrag?

Halvskön refräng. Fyllekorven i mojjen efter stadshotellet-sticket vet jag inte vad jag skall tycka om.. Näääh...tyvärr. Denna triggar inte.

Du kunde ha blivit min 06 –

Bra intro..(Viktigt i denna vidriga genre)

Vad är det för rock trummor i bryggan/reffen? F.ö.. jag kan ha fel men är inte 2-takt helt fel i dansbands musik? Iden är helt rätt men det känns som låten släpar.. Tror det är trumspelet som är fel. Den där typen av slut känner man ju igen..hahaha.. Fan vad trist det här börjar bli...typ...klipp skiten!

En sista dans 07 –

Bra sång. Mindre bra låt. Den tar sig dock då trummorna kommer igång.

Fan vad svårt det verkar vara att få till ett bra ljud på kantslagen... överlag faktiskt.

Kul ordlek i reffen.

Hög på 77 08 – (6p)

YES! Detta är vinnaren.. Den har allt! Vaffan det är ju Ted gärdestad... Punkare som jag är så har ju 77 lite extra betydelse. Denna är en klass för sig själv. Gitarr riffen är skolboks exempel.

RIKTIGT jävla bra.. Vilken sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hällo, Malmö kåling. Vii häv dä vots from a Malmö sitisent… 😎

Och, inte vilken röstning som helst. Detta är denn rätta röstningen, har spelat skivan i bilen samt lyssnat på "kompositionerna" vid joggning. Trodde inte jag skulle skriva det, men, det går att lyssna på detta (även om det kanske inte ligger högst på min privata lista (eller ens två, eller trea, eller fyra...)). 😛

Saknar också nästan genomgående ”dansbandsreverbet”… Trodde (fördom?) att dansbandsmusik skulle dränkas i reverb (har ju inte så fett med referensmusik här)? 🙁

Dock, kul som f-n har det varit att lyssna! 🙂

6 Poäng. Klia mig på ryggen. Sitter som en smäck i mitt huvud??! Har sjungit den mer än en gång på jobbet 😊

4 Poäng. Stavgång. Med mer "dansbandslik" röst så hade denna säkerligen blivit en tempohöjarhit på PRO’s julfest i fler än en skogsby.

2 Poäng. Buzy Bananaz. Mycket dansband över den.

1 Poäng. Johan. Vet inte om homotexter känns så dansbandsaktiga. Annars rätt dansbandsaktig låt.

Väll dån fråm Malmö! 😆

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat (som vanligt), underfundiga bidrag och skoj att lyssna!

Alla kan dock inte få poäng, så här föll mina:

1 - Logens kung (framförd av The Zwenzkz)

Dansbandsfeeling: 2/5

Lite mycket komprimering. Lite svag sång, kanske skulle transponerats upp en aning. Schysst sologura, melodin låter bekant.

Röstning: tyvärr inga poäng

2 - Det var aldrig verklighet (framförd av Mattez)

Dansbandsfeeling: 3/5

Bra piano men en aning starkt. Frikyrkodansband, svängig. Dansbandsaktig sång, nästan man fäller en tår 😄

Röstning: 2 poäng

3 - Klia mig på ryggen

Dansbandsfeeling: 3/5

Schysst start med sax. Nåt man kunde hört på radion en söndag för 25 år sen? Bra sväng och "nynnig", melodin känns vanlig.

Röstning: 1 poäng

4 - Stavgång

Dansbandsfeeling: 4/5

Svag sång men skön melodi och bra text, man nynnar med och 'stavgång' fastnar lite. Man får smile av denna, därför hög poäng. Denna kommer svärmor att gilla 🙂

Röstning: 4 poäng

5 - Johan

Dansbandsfeeling: 3/5

Lite svag volym. Bra med reverb, dansbandig gura, folkparksstämning. Pratsticket schysst. Bra text.

Röstning: tyvärr inga poäng

6 - Du kunde ha blivit min fru

Dansbandsfeeling: 3/5

LÅter som dansband, lite svag sång, skön stämmor. schysst piano, dansbandigt. Fastnade inte riktigt dock i konkurrensen.

Röstning: tyvärr inga poäng

7 - En sista dans (framförd av Jan-Guztavz)

Dansbandsfeeling: 2/5

Bra rimmat, dansbandig text. Fick dock inte dansbandskänslan. Lite tjatig.

Röstning: tyvärr inga poäng

8 - Hög på 1977 (framförd av Buzy Bananaz)

Dansbandsfeeling: 5/5

Inget snack, klar segrare, dansband så det dryper av svett i trikåerna.

Röstning: 6 poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er

Från Jurygrupp ”Västra Götaland” har poängen fördelats enligt följande:

2P - Låt 1 Logens Kung

Detta svängde ju på, särskilt i refrängen.

Kändes som en kompressor låg och pumpade i basen

och fick det att låta otight emellanåt.

1P - Låt 2 Det var aldrig verklighet

För den stundom så smäktande sången ger jag denna låt 1p.

Blev dock ganska jobbigt med det alltför starka pianot.

0P - Låt 3 Klia mig på ryggen

Käck låt med frän text.

B-aktigt sound på saxarna

4P - Låt 4 Stavgång

Här kommer en riktig shuffel hi-hat som får det att spritta i buggbenen.

Mycket vackra saxar, sången kunde dock sänkas några snäpp och handklappen

lät ganska usla.

0P - Låt 5 Johan

Homofob eller ej, men detta var inte min grej.

0P - Låt 6 Du kunde ha blivit min fru

Introt lät bra men kändes ”Blackjack”:igt. Kul med körerna.

Hi-haten borde ha stängts mer på refr.

0P - Låt 7 En sista dans

När introt börjar tänker man ju direkt på: Sån’t e livet, hursomhelst

Detta är ingen dålig låt men den känns ganska odansant......

Mycket märkligt basljud och jobbig diskant med tamburinen.

6P - Låt 8 Hög på 1977

Introt kändes nästan för bekant och under vers 1 tänkte jag bara på:

Me and Bobby McGee, men vad gör det? Låten är ju kanon!

Allt är bra framfört och det låter mkt snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna hits folks!!

6 poäng går till Mattez orkester med motiveringen, skön feeling i sången och en very nice refräng!!

4 poäng går till Buzy Banans för en proffsig låt och det sköna abbasoundet på sång. väldigt fin text med

2 poäng, här kommer stavgången in för dom fina rimmen och för den sköna takten som synkar med stavgång

1 poäng går till Unknown Artist med låten Du kunde blivit min fru med motiveringen att den tog en sån fin vändning

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer mina röster: först måste jag säga att alla bidragen höll hög klass och bra sång så vi kanske har flera blivande dansbands sångare på forumet.

6 poäng: till nr8 hög på 1977. Suveränt. allt låter skitbra, kunde tro att det var en dansbandslåt från 70-talet om det inte var för texten.

4 poäng till nr4 stavgång. bra sväng och sköna saxofoner och körer.

med andra trummor skulle det kunna bli en 60-tals jamaica ska-låt, ska ljudet låter precis så.

2 poäng till nr5. johan. bra arr med sax och sologitarr som låter som dansband brukar göra.

1 poäng nr2. det var aldrig verklighet. min första tanke var att detta låter inte dansband och det blir inga poäng, men ju mer jag lyssnat så har jag ändrat mig, refrängen är ju så bra att det måste bli poäng. fast jag jag tycker fortfarande att det skulle kunna bli en bra poplåt åt kent, cure, weeping willows eller nått liknande hållet. kommer inte på vad detta påminner om riktigt så det är inte

nr6 du kunde blivit min fru. bra låt och sång, pianot sitter perfekt. men det räcker inte riktigt till poäng.

nr7. En sista dans. bra sång och ljud och arr.

logens kung. inte alls dåligt med tyvärr räckte det inte till poäng denna gång

klia mig på ryggen. sången är bra men trummljudet och synthen/saxen läter inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej

Nu har jag gjort the Slejnarddance i 24 timmar minst=) Fantastiskt bra jobbat alla!

6p: Hög på 1977: Ruggigt skön låt, kanonsång å helt utan konkurrens! Raden " Come on and love me" diggas hårt å ger extra +😉

4p: Klia mig på ryggen: Jag får inte låtfan ur huvvet, precis som det ska vara! 😛

2p: Stavgång: Mysig dansant, rolig text å sväng.

1p: Johan: Dansbandspratet på slutet lockar till garv mer än en gång...

mvh// Slejnard, dancing the night away

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det bara några dagar kvar att rösta på så komigen ni som inte gjort det ännu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr morgonte har lämnat följande röstningspoäng via mail, pga inloggningsproblem.

6 - Du kunde ha blivit min fru - 1p

5 - Johan - 2p

3 - Klia mig på ryggen - 4p

8 - Hög på 1977 (framförd av Buzy Bananaz) - 6p

Han har även sammanställt lite kommentarer om samtliga låtar som han har lovat posta när problemen lösts =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaahhh, "dansbandsmusik"! Härligt! Gotta love it! 😄

(Jag påbörjade här en fruktansvärt utdragen historia om mitt förhållande till dansmusik och hur det har påverkat mitt liv och mitt musicerande genom åren. Men jag raderade skiten eftersom ni förmodligen hade blivit så uttråkade att ni hade skitit i att läsa vidare för att se hur jag har fördelat mina poäng.)

Först — lite låtreflexioner:

#1. Logens kung (Zwenzkz)

Förutom den tuggande komprimeringen som rör till det riktigt rejält här och där, så är låten bra och catchy med snygg ackordsuppbyggnad och ordentlig dos sommarfestkänsla. Fast jag vet inte om jag var så särskilt uppslukad av gitarrsolots första hälft, även om det kanske var menat som spex. Men skit samma som sagt, låten svänger och ger associationer till soliga somrar och hinkar med iskalla Mariestads.

#2. Det var aldrig verklighet (Mattez)

För mycket plonketi-plonketi-plonk på pianot som känns aningen stressig genom låten. Det blir lite som om man vill hyscha bort den på sina ställen — Tyst! Tyst, för helvete, och låt snubben sjunga i fred! För det är en bra låt, trots dess saknad av större ackompanjemang. Jag fick lite Peter LeMarc-feeling över den här låten, faktiskt.

#3.Klia mig på ryggen

Rolig låt med inslag av Per Myrberg — och där stannar det, tyvärr. Men jag måste säga att sångarens franssvansar är helt jävla underbara — "klia mig på ryggen igen-ööh". Det blir visst mer av den varan i en annan låt nedan.

#4. Stavgång

Alltså, något i sångarens röst ger mig en "bild" av en superglad sångare med ett stort, jävla tandgnistande leende som sträcker sig från ena till det andra örat. Och det är menat som en komplimang. Jag gillar låten skarpt, även om den mer påminner mig om något som The Boppers hade kunnat framföra på sin "Number 1"-platta. Låten tänjer på genregränsen för den här tillställningen, men inte utan att jag kan se mellan fingrarna. Den här gången.

#5. Johan

Låten innehåller en hel del komponenter som är hur bra som helst på individuell nivå, men i kombination skapar de någon sorts "Frankensteins Låt". Det blir en komplett låt men "sömmarna" är för uppenbara och ibland lite slarvigt gjorda. Oavsett håller det, på något konstigt sätt. Humorpoäng för den låga tonarten — det är knappt sångaren kommer ner tillräckligt på "möttes på en DAAANS".

#6. Du kunde ha blivit min fru

Aah, min "favorit"-sångare i den här tävlingen — det måste vara samma snubbe som i låt #3. Helt underbara frassvansar; 90% snippas av med ett "-ööh". Svängig låt; bra ackompanjemang, mysiga körer som blir en sorts chockkontrast till den mer (förhoppningsvis medvetet) avslappnande leadsången. Me like — om än buskisvarning överlag.

#7. En sista dans (Jan-Guztavz)

Skum låt! Men inte på något sätt dålig — tvärtom! Jag behövde lyssna igenom den några extra gånger för att veta vad jag skulle göra av den, vilket i sig inte var något problem, för låten växte på en. MEN! Den känns inte riktigt hemma här, utan mer någonstans "weee weee mah weeeh mah we o ma moe [eller hur fan det nu går] ... in the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight..."

#8. Hög på 1977 (Buzy Bananaz)

Produktionen har ett läckert sound. Låter — för att pina nattvaktaren lite — "varmt" på något sätt; som om det faktiskt var inspelat och producerat 1977. Och visst låter det stundom, som någon nämnde ovan, lite som Ted Gärdestad...

Fördelning av poäng... Jag avskyr att "poängsätta" musik såhär. Så, här följer mina i allra högsta grad motvilligt fördelade poäng:

6 poäng :: låt nummer 4

4 poäng :: låt nummer 1

2 poäng :: låt nummer 6

1 poäng :: låt nummer 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt detta. Vet inte hur många gånger jag möblerat om i poängordningen faktiskt. Kom slutligen fram till följande.

1p: Klia mig på ryggen: Midikänslan är aningen för påtaglig för högre poäng. Synd på den annars väldigt fyndiga texten.

2p: Det var aldrig verklighet: Väldigt lidelsefullt och dramatiskt. Bra sånginsatts. Tycker att pianot fyller en funktion även om vissa har påpekat att det är lite för "på".

4p: Stavgång: Saxarsaxarsaxar och en rolig text. Om handklappningarna fått lite mer kärlek kunde poängen eventuellt blivit högre.

6p: Hög på 1977: Skönt sound på detta stycke. Sitter ihop och känns genomarbetat. Väl värd sina 6 poäng.

Ett väl utfört arbete av hela högen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med korta kommentarer...

1 - Logens Kung. Tänker Eddie Meduza (minus rösten) av någon oförklarlig anledning. Konstig mix där basen tycks dominera. Själva låten känns lite platt, inte direkt något som fäster sig.

2 - Det var aldrig verklighet. Beatlesmania i introt? Låter som Obladi... tyckte jag. Basen en aning fet här med, pianots hamrande stör helheten en del. För lite reverb på sången.

3 - Klia mig på ryggen. Uff..! Mididansbandet är tillbaks. Om de nu funnits tidigare. Mest dansbandigt så här långt men återigen lite för lite reverb för att tillfredställa de värsta äckelkänslorna.

4 - Stavgång. Stirrigt tempo och lagom dansbandsmjäkigt om än lite tafflig mix.

5 - Johan. Gud vad mesigt. Precis som ett db skall låta. Jag ryser. av obehag. Men mer reverb behövs förstås!

6 - Du kunde ha blivit min fru. Inbillar mig att jag känner igen rösten från någon av de andra låtarna? Låter rätt nära det låga idealet men en aning för lite klet. Och reverb, förstås. Jag börjar skönja ett mönster.

7 - En sista dans. Meduzavarning igen med inledande "jajamensan". Det känns lite för lågmält och var är de andra instrumenten? Basen är kung igen (är det så på db-låtar kanske?)

8 - Hög på 1977. Ted Gärestad möter valfritt dansband från '77. Inte hög på förväntningarna då, herr sångare? Helt klart den hookigaste låten här men återigen för lite reverb.

Poäng då:

6 poäng - Hög på 1977 (8)

4 poäng - Klia mig på ryggen (3)

2 poäng - Du kunde ha blivit min fru 6)

1 poäng - Johan (5)

Tycker att det är rätt bra jobbat av allihopa även om många av låtarna saknar lite klister för att sätta sig riktigt bra. Och r e v e r b e t!!! Ni har glömt bort det, allesammans! Det skall vara mycket, djupt och överdrivit. Kan ju som en anekdot berätta att första gången jag spelade in i en pro-studio (så där pro var den väl egentligen) så var det i en dansbandsstudio och vi var ett wannabe metalband. Det blev en mycket konstig inspelning kan jag lova. D-drums och reverb eller eko på allting. Stön...

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt roliga bidrag att lyssna igenom. Hade tänkt att inte vara ute i sista stund med röstningen men influensan grep tag i mig i helgen så...

Tycker det var ett ovanligt jämnt startfält utan några direkta bottennapp.

Här kommer Nordöstra Skånes röster:

6p - Låt nummer 8 - Hög på 1977. Är väl ingen överraskning att även jag placerar denna högst. Mest proffsiga och musikaliska soundet av alla låtar.

4p - Låt nummer 5 - Johan. Är väl mest gjord på ploj men ger ändå en viss lidelsefull känsla om man istället skulle tänka sig att den är skriven på allvar. Lite halvfalskt i refrängen som också höjer känslan en del. Sen sätter den sig riktigt bra också. Trummfillsen är sköna och pukslagen i refrängrytmen är också härliga 😲

2p - Låt nummer 3 - Klia mig på ryggen. Har gått och nynnat en hel del på denna också vilket gör att den får poäng av mig.

1p - Låt nummer 7 - En sista dans. Bra refräng med lite synthpop-vibbar. Väldigt mesig känsla i den som är ganska charmig.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Aah, äntligen är jag mig själv igen efter att ha tvingats vara "gäst" i en evighet känns det som. Orsak - hrrm, nu går vi över till det viktiga! Röstningen. Eftersom Fidden redan så förtjänstfullt återgett mina poäng återstår bara mina kommentarer:

Ruggigt jämnt den här gången! Hur som helst, här är tepimplarens intryck.

1 - Logens kung (framförd av The Zwenzkz)

Bra låthantverk! Sången låter som nån slags 80-tals depprock och förstärker låtens parodikaraktär. 20 bpm snabbare och lite stilrenare sång så hade jag köpt den som autentisk (fast meningen var kanske inte att vara autentisk).

Plus för "Leende guldbruna ögon"-hänvisningen och tonartshöjning i solot!

2 - Det var aldrig verklighet (framförd av Mattez)

Bra låt, men jag associerar inte till dansband, snarare åt Scocco-hållet. Då hjälper det inte ens med nödrim och plastigt syntsax-solo. Refrängen är för bra för att hamna i det här sällskapet! Ge den ett par nya verstexter och renodla 80-talspopstuket så...

3 - Klia mig på ryggen

Den här låten köper jag direkt! Det funkar ända från syntstråkarna till den "goa" texten på "jöttebösska". Plastsaxarna kunde dock varit riktiga (men nu närmar vi oss önskedrömmarnas territorium - hur många hemmapulare spelar saxofon?). Åsså tonartshöjningen fösståss - applåder!

4 - Stavgång

Mera plastsaxar... Bra låt, med lite 60-talsinfluenser. Kul med falsett-o-andet. Temat är onekligen folkligt så det förslår! Man kunde kanske gjort mer av tonartshöjningen men det är petitesser.

5 - Johan

Här är en klassisk dansbandslåt som får mig att tänka på Arne Quick's "Rosen". Bra och stilsäker sång, stråkmaskin i stället för syntstråkar (ett klart plus) och snyggt saxarr som låter nästan "på riktigt". Ny version på ett outslitligt texttema! Extra plus för den orimmade texten!

6 - Du kunde ha blivit min fru

Ah, triangeldrama! Låten känns som "riktigt" dansband, men inte produktionen. Kanske för att det saknas gitarrer och saxar, jag vet inte riktigt, men jag får bara inte den där dansbandskänslan... Men jag gillar låten, så poäng blir det...

7 - En sista dans (framförd av Jan-Guztavz)

Det inledande "Jajamänsan!" lovar gott, men sen håller det inte riktigt. Dansbandsreggae...tja... men nödrimmen sitter där dom ska (golvet - tolv-ett är underbart) och tonartshöjningen också.

8 - Hög på 1977 (framförd av Buzy Bananaz)

Wow, allt på rätta stället! Kul text, snygga körarr, det där syntljudet (stråkmaskin?) som låter som nåt jag känner i igen såå mycket men inte vet varifrån, tätt arr, en nästan otäck stilkänsla och en melodi som säkert hade slagit just 1977. Man känner igen en vinnare när man hör den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstningen är därmed avslutad, och slutresultatet blev som följer:

1) 78p, Hög på 1977 (Valle) VINNARE AV FESTIVAL #25 (arrangerar nästa festival)

2) 42p, Stavgång (morgonte) VINNARE AV REAPER-LICENSEN

3) 24p, Klia mig på ryggen (Hastalavista)

4) 16p, Det var aldrig verklighet (Matthew L)

5) 15p, Johan (Carl cadello och flabb)

6) 9p, Logens kung (slejnard)

6) 9p, Du kunde ha blivit min fru (Hastalavista)

8) 2p, En sista dans (tracer)

Stort grattis till både Valle och morgonte 🙂

(och alla andra deltagare också, för att ni gjorde ett så bra jobb)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...