Jump to content
Annons

Studiofestival 25, Röstningstråden (Avslutad)


Fidden

Recommended Posts

Hoppsan! Det var som fan! 😲

Tack till festivalgeneralen Fidden, alla deltagare, "juryn" samt alla som lyssnat.

Som framgår av Fiddens sammanställning ovan så har medtävlare 'morgonte' blivit tilldelad Reaper-Licensen som tidigare aviserats skulle gå till vinnaren. Då jag redan har Reaper finns det ingen mening att sitta med ännu en licens. Därför har jag med största nöje överlåtit licensen till sign. morgonte — om han vill ha den.

På tal om Reaper...

"Hög På 1977"-produktionen är inspelad, mixad och färdigställd i Reaper — hela köret, från skiss till färdig mp3-fil. Samtliga effektpluggar som har använts (kompressor, EQ etc) är Reapers egna, med ett undantag för Kjaerhus Audios Classic Chorus. Trummorna (VSTi) kommer från XLN Audios demoversion av Addictive Drums. Och synthen (VSTi) som används är den helt otroligt kompetenta freeware-synthen Synth1 (Ichiro Toda).

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis Valle!

Det verkar som om jag "glömde" att rösta. Om sanningen ska fram mådde jag så illa av allt dansbandande att jag, inte en enda gång, lyckades lyssna igenom alla bidragen i sträck. Jag får väl skylla på dålig dansbandskondition. :rolleyes:

I princip, tycker jag att alla bidragen lätt kunde tas för dansbandslåtar. De var bra skrivna, gjorda och framförda. Det svåraste var nog att få till det genuina dansbandsljudet.

Att jag inte röstade gjorde egentligen inget eftersom det bidrag som jag hade tänkt ge högsta poäng faktiskt vann.

Hade jag haft en smiley som spyr hade den varit här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah, min "favorit"-sångare i den här tävlingen —

He he, jag tog i alla fall detta som en komplimang och säger, tack!

Tack skall även ni, alla övriga goa gubbar som bjöd på er själva i detta spektakel ha.

Som avslutning är det ju bara att lyfta på hatten och gratta Valle till en jordskredsseger!

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Som framgår av Fiddens sammanställning ovan så har medtävlare 'morgonte' blivit tilldelad Reaper-Licensen som tidigare aviserats skulle gå till vinnaren. Då jag redan har Reaper finns det ingen mening att sitta med ännu en licens. Därför har jag med största nöje överlåtit licensen till sign. morgonte — om han vill ha den.

Man får tacka så mycket och gratulera till en välförtjänt seger! Jag lovar att ta väl hand om Reaper-Licensen! 😱

Och synthen (VSTi) som används är den helt otroligt kompetenta freeware-synthen Synth1 (Ichiro Toda).

Den där synten har faktiskt satt myror i huvudet på mig (Har du nån smiley för det, Fidden?) - inte så mycket hur den gjorts på "Hög på 1977" som varför den låter så välbekant. Har du (Valle) möjligen någon referens för syntljudet, eller är det bara ett obestämt 70-tals-ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Valle och morgonte!

Lite kort om 'Johan' - jag höftade ihop en melodi och text, CC fick mig att höja låten lite (så den gick lägre från början Valle),

lade på fina synthljud och saxar. Texten spånade jag ihop om en stackare som drömde om en tjej han träffade på en dans, jag försökte få ihop en refräng om 'Johanna' och 'stanna', men vi ändrade till 'Johan' och vips fick låten en ny dimension, kanske iofs inte så dansbandsaktigt 😉

För sticket visste vi inte riktigt, jag bad CC göra ngt liknande som i 'Rosen' (rätt där morgonte), blev skitbra tyckte jag. Jag hade också önskat lite mer reverb (Hellpig), men när man samarbetar blir det aldrig som man vill (tur det). Kul att nån hörde pukslagen på refrängen (Matthew L), jag lade in det för har fått för mig det hör till dansband.

Tack alla som kommenterat, som vanligt kul att läsa kommentarer hur en låt uppfattas.

Både smärtsamt och skoj att göra dansbandslåt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där synten har faktiskt satt myror i huvudet på mig (Har du nån smiley för det, Fidden?) - inte så mycket hur den gjorts på "Hög på 1977" som varför den låter så välbekant. Har du (Valle) möjligen någon referens för syntljudet, eller är det bara ett obestämt 70-tals-ljud?

Jag hämtade inspiration från typiskt Benny Andersson-ljud ca 1976-1978, t.ex. Dum Dum Diddle (76), One Man One Woman (77) och I Have A Dream (78) m.fl. Kanske är det därifrån det låter bekant...?

Vill även passa på att tacka för alla "grattisar" — även om det kanske i enstaka fall även innebär "grattis till forumets värsta kräklåt!" ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Valle!

Din låt var helt underbar. Påminde om barndomen när man åkte bil med farsan å fick höra kasettband köpta från Esso ☺️

Angående min låt:

The Zvenzkz är ett enmansprojekt. Har sällan haft så roligt i min ensamhet som när jag skrev å spelade in den. 😎 Hade hemma digitaltrummor å spelade in med nån preset. roligt att nån tycktes höra kantslag på bastrumman med tanke på det..hehe. Har även lärt mig att referenslyssning är viktigt (borde gjort det, jäklarns vad det pumpar) Aja man lär sig fast man är gammal 😄

Åsså sjunger jag ju på göteborgska! Flyttade upp till Norrbotten från Göteborg som 11-åring och pratar som alla andra här uppe nu. Men det var kul att gräva upp sin gamla dialekt..haha.

Bra jobbat alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Glad som en lärka för andraplatsen och reaper-licensen kan jag inte låta bli att ge er lite bakgrund till "Stavgång".

Låten är faktiskt påbörjad till acapella-festivalen (Oops! 😛 Nu blir jag diskad!), men jag blev förkyld, så den blev aldrig färdig. Tanken var att göra något slags Beach Boys-arr, men sjunga om stavgång i stället för surfing. Men redan från början tyckte jag att det blev för mycket dansband, så när temat för den påföljande festivalen annonserades var det liksom givet! 😛

Jag hade jätteproblem med mixen, speciellt sången ville gärna låta ihåligt och försvinna, och jag redde aldrig riktigt ut varför även om det blev bättre (men inte bra...). Leadsaxen är DVS Saxophone, en mycket bra gratis-VSTi och de andra saxarna från Sampletank.

Låten innehåller också en referens till Magnum Bonums "

" från 1978. 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Åsså sjunger jag ju på göteborgska! Flyttade upp till Norrbotten från Göteborg som 11-åring och pratar som alla andra här uppe nu. Men det var kul att gräva upp sin gamla dialekt..haha.

Var det inte det jag tyckte att det var lite smolk i den göteborgskan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...