Jump to content
Annons

lillabarnet

Recommended Posts

Annons

Men jag pratar ju inte om sololyssning. 😮

Det var lätt att läsa det som det.

Alla ljuden i mixen måste låta bra i mixen. Det som inte passar in i mixen måste man göra om eller kasta från mixen. För att avgöra vilka ljud som passar i mixen så måste man lyssna på mixen för att höra hur de olika ljuden, var för sig, passar in i mixen. Det ljudet som inte passar in i mixen får man göra om eller kasta, efter att man har identifierat ett ljud som skapar ett problem i mixen.

Detta gör man genom att lyssna på mixen och försöka förstå vilket ljud det är som får mixen ur balans. Då måste man ju spela upp mixen men fokusera på att lyssna på¨varje enskilt ljud, så att man blir säker på att det inte blir någon konflikt i ljudbilden då två (eller fler) ljud orsakar en disharmoni i mixen.

(Var detta tydligt nog? 😏 )

Är det inte enklare att säga att "mixen ska låta bra"? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hur skulle det svara på ämnet på något sätt? 😲

Så istället för att föröka ge tips på hur man kan få mixen att låta bättre skulle jag bara skrivit. Mixen ska låta bra?!

Lite skönt att man har ett universalsvar på alla frågor nu iofs.

Vad ska jag tänka på när jag skriver en text? -Texten ska låta bra.

Funderar på att köpa begagnade trummor, vad bör jag tänka på innan jag slårtill. -De ska låta bra.

Hur mycket pengar bör jag lägga på en skolgitarr och vilken gitarr skulle ni rekommendera för min dotter på 6 år. -Gitarren ska låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle det svara på ämnet på något sätt? 😲

Så istället för att föröka ge tips på hur man kan få mixen att låta bättre skulle jag bara skrivit. Mixen ska låta bra?!

Lite skönt att man har ett universalsvar på alla frågor nu iofs.

Vad ska jag tänka på när jag skriver en text? -Texten ska låta bra.

Funderar på att köpa begagnade trummor, vad bör jag tänka på innan jag slårtill. -De ska låta bra.

Hur mycket pengar bör jag lägga på en skolgitarr och vilken gitarr skulle ni rekommendera för min dotter på 6 år. -Gitarren ska låta bra.

🙂

Men jag tror du gör TS en björntjänst om du säger att alla ljud i en mix måste låta bra. Det måste dom inte. Det är bara totalmixen som ska låta bra.

Fast det är nog utrett nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Men jag tror du gör TS en björntjänst om du säger att alla ljud i en mix måste låta bra. Det måste dom inte. Det är bara totalmixen som ska låta bra.

Fast det är nog utrett nu 🙂

Nja det är snarare så att Rockford gör TS en björntjänst genom att påstå att ljuden ska låta skit för att det ska låta bra!

Riktigt så funkar det inte heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det är snarare så att Rockford gör TS en björntjänst genom att påstå att ljuden ska låta skit för att det ska låta bra!

Riktigt så funkar det inte heller!

Var har jag påstått det???

Edit: Läste mitt första inlägg igen. Det borde nog förtydligas. Ska göra det 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det gör inget om trombonen brölar som en brunstig ko och pajjar hela slutmixen? Eller om gitarren och basen smetar ihop på ett störande och obehagligt sätt, bara resten är helt ok?

I en mix så ska alla ljuden låta bra och passa in i mixen. Annars är det ju ingen idé att mixa.

Om man sedan vill ha en skitig ljudbild för att det passar, eller om man vill ha ett ljud som sticker ut så är det en annan sak. Men det är ändå summan av alla ljud om gör helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör inget om trombonen brölar som en brunstig ko och pajjar hela slutmixen? Eller om gitarren och basen smetar ihop på ett störande och obehagligt sätt, bara resten är helt ok?

Om ett ljud förstör hela mixen är det så klart inte bra. Däremot kan självklart en brölande trombon som låter helt bananas vid solo-lyssning passa in i slutmixen alldeles utmärkt.

I en mix så ska alla ljuden låta bra och passa in i mixen. Annars är det ju ingen idé att mixa.

Jag tycker att det räcker att dom passar in i mixen. Om dom låter bra i sig är oväsentligt. Men var och en blir salig av sin tro 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om ett ljud förstör hela mixen är det så klart inte bra. Däremot kan självklart en brölande trombon som låter helt bananas vid solo-lyssning passa in i slutmixen alldeles utmärkt.

Jag tycker att det räcker att dom passar in i mixen. Om dom låter bra i sig är oväsentligt. Men var och en blir salig av sin tro 🙂

Hoppas att du bara trollar nu... 😕 Ett ljud som förstör mixen förstör mixen, eller hur?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljud som förstör mixen förstör mixen, eller hur?

Har jag skrivit något annat?

Hoppas att du bara trollar nu... 😕

Det är helt okej att du tycker annorlunda, men det blir lite fånigt att kalla någon med knappt 5000 inlägg och en helt icke-anonym profil för troll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det jag har sagt hela tiden är att det är viktigt att alla ljuden passar in i mixen. Sedan så kommer du men en massa andra antaganden, skarvar med en massa om och men, och vrider på det jag skriver... så nog får man intrycket av att du trollar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har sagt hela tiden är att det är viktigt att alla ljuden passar in i mixen. Sedan så kommer du men en massa andra antaganden, skarvar med en massa om och men, och vrider på det jag skriver...

Till skillnad mot ett inlägg som detta?

Ett ljud som förstör mixen förstör mixen, eller hur?

så nog får man intrycket av att du trollar.

Jag invände bara mot ditt första inlägg om att alla ljuden måste låta bra. Jag håller inte med. Jag anser att ljud kan låta helt bananas och ändå passa in alldeles utmärkt i en mix.

Men visst, menar du "bra" som i "passar in" är vi ju helt på samma linje 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gött! tänkte att det kanske var något uppenbart fel som jag råkade göra. men dåså, ska fortsätta lära mig. tycker ju att det här är skitkul!

Tycker som de flesta att det är ingen enskild komponent som kan ge dig själv känslan av hemmagjort här. En uppenbar ögonbrynshöjare är att låtarna 2-5 är nästan helt i mono.

Men det är svårt att uttala sig om vad du menar med hemmagjort sound, för den uppfattningen är så olika för alla. Om du orkar kan du gärna ge dig på att formulera 'hur' hemmagjort låter för dig, eller alternativt 'hur' du skulle vilja ditt alster lät. Kanske hänvisa till referenser. Då får du nog många mer konkreta intryck, uppfattningar o tips.

Nice work.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men tänk lite! Jag skrev ju att alla ljuden måste låta bra och passa i mixen annars har de inget i mixen att göra. Ett ljud som låter illa och förstör mixen vill man ju inte ha.

Ibland vill man ju ha något som tillför liv i mixen, kanske en baklänges trumpet inspelad på toaletten eller vad som helst, men den måste låta bra och passa in i mixen ändå.

Hela grejen med att mixa är ju att fixa nivåer, EQ, efekter osv för att få ett helhetsljud man trivs med. Om man märker att mixen inte funkar så får man försöka hitta det/de ljud som krockar och göra något åt det. Därför är det bra att lyssna på mixen och fokusera på ett ljud i taget för att höra vilket det faktiskt är som förstör mixen.

Sedan så kommer du dragandes med.. om man sololyssnar..... känns lite som att du lika gärna kunde sagt om man lyssnar på mixen i ett badkar så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljud som låter illa och förstör mixen vill man ju inte ha.

Räcker det inte att skriva "ett ljud som förstör mixen"? Att blanda in om det låter illa eller ej är väl bara att låsa in sig onödigt mycket i ett visst tänk?

Ibland vill man ju ha något som tillför liv i mixen, kanske en baklänges trumpet inspelad på toaletten eller vad som helst, men den måste låta bra och passa in i mixen ändå.

Det är ju just detta jag invänder mot. Ljudet måste inte låta bra, det räcker gott att det passar in i mixen.

Hela grejen med att mixa är ju att fixa nivåer, EQ, efekter osv för att få ett helhetsljud man trivs med.

word! 🙂

Om man märker att mixen inte funkar så får man försöka hitta det/de ljud som krockar och göra något åt det. Därför är det bra att lyssna på mixen och fokusera på ett ljud i taget för att höra vilket det faktiskt är som förstör mixen.

Ett ljud som låter bra kan också förstöra mixen. Eller?

Sedan så kommer du dragandes med.. om man sololyssnar..... känns lite som att du lika gärna kunde sagt om man lyssnar på mixen i ett badkar så...

Det var ju för att du skrev att varje ljud måste låta bra. Jag håller inte med. Jag tycker att det räcker att helheten låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är viktigt att se till helheten och inte stirra sig blind på att varenda komponent ska vara perfekt.

Ironiskt nog är det väl just detta som hänt i själva diskussionen, nån otydlighet eller missförstånd nånstans har eskalerat till en debatt där båda argumenterar för samma sak för att helheten inte gick fram.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag partar ju om helheten i mixen. Och att det är viktigt att man gillar mixen. Gör man inte det så får man lyssna på hela mixen samtidigt, men fokusera på ett ljud i taget, för att förstå vilket eller vilka ljud det är som förstör helhetsintrycket av mixen.

Jag säger ju inte att alla juden måste låta bra när man spelar upp dem ett i taget. Det är du som missförstod mig där. Men när alla spelas upp samtidigt så måste de ju funka tillsammans på ett bra sätt. Det ljud som låter illa i mixen måste man ändra på.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är mixen är resultatet av alla delar sammanlagt. Ju mer alla individuella komponenter finslipas detaljmässigt, för sin roll i helheten, desto bättre blir ju helheten, slutresultatet. Det kommer ingen ifrån. Så man måste hålla alla dimensioner, ner till minsta smådetalj upp till den mest abstrakta övergripande helhet, i huvet samtidigt - och förstå hur alla intrycken och detaljerna påverkar varandra.

Hittar man sen ett enskilt ljud/sound ljud, som låter bra i den nuvarande klangbilden, utan kraning, så är ju svaret självklart: Det har sin roll klar. Men 'hur' klart det är, det bör man vara noga med ett kontrollera, genom solo-lyssning, mätning m.m., för annars är risken stor att man flummar bort att det kan låta betydligt mycket bättre än det gör nu. Tricket är att förstå ’varför’ det ljudet låter bra, inte bara ’att’ det gör det. Utan den vetskapen blir det svårt att förbättra det.

Även om man inte ser nån som helst möjlighet att göra det bättre, så är det nytillkomna soundet ändå låst vid den nuvarande klangbilden. För det är bara i den nuvarande klangbilden som ljudet låter bra. Ändrar man klangbilden, genom vidare mixning, måste man justera det nytillkomna soundet därefter med, för att det ska fortsätta funka på samma sätt.

Personligen måste det varit grymt längesen man hittade ett enskilt sound som funkade i förhållande till en rådande klangbild och absolut inte kunde göras ännu bättre. Men fixar man inte att hålla koll på alla dimensioner samtidigt (o det är svårt, kräver bra med koncentrations-träning) så håller ja med om att det är bättre man utgår att bara lyssna på ytan. Senare, när man blir bättre, börjar man ju borra sig ner i neråt/inåt i detaljlagren av mixen nästan automatiskt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men å andra sidan.......

Ett ljud som låter bra OCH passar i mixen är väl ändå det bästa?

😄😑

Jag förstår egentligen inte varför en ska blanda in det första överhuvudtaget?

Jag menar, gör ljudet att mixen låter bra så är det ju helt ointressant om ljudet i sig låter bra. Och tvärtom, förstör ljudet mixen så spelar det ju ingen roll hur bra det låter "egentligen"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag partar ju om helheten i mixen. Och att det är viktigt att en gillar mixen. Gör en inte det så får en lyssna på hela mixen samtidigt, men fokusera på ett ljud i taget, för att förstå vilket eller vilka ljud det är som förstör helhetsintrycket av mixen.

Precis. Men det har ju ingenting att göra med om de olika ljuden låter bra i sig eller ej?

Jag säger ju inte att alla juden måste låta bra när en spelar upp dem ett i taget. Det är du som missförstod mig där.

Tydligen 🙂

Men när alla spelas upp samtidigt så måste de ju funka tillsammans på ett bra sätt. Det ljud som låter illa i mixen måste en ändra på.

Även om ljudet låter bra?

Skoja bara 🙂 Kan vi släppa det här nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sedan så finns det ju trotts allt en massa trix man ofta tar till i mixen. Om det distar så att man störs lite på något spår, så kan man ibland rädda det genom att lägga på en lätt och snygg dist (stava?) för att kamouflera misstaget lite. Eller en råare disst för att skita till hela ljudbilden och dränka det lilla misstaget helt. Funkar inte alltid men ibland så gör det det.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ett ljud som i sig låter sjukt bra, men som förstör mixen måste man ju överväga om man vill ha med alls när man väl mixar. På samma sätt som ett ljud som man egentligen inte blev så nöjd med kan passa in i mixen. Ofta så behöver man lite skit i mixen för att det ska låta bra och inte bli för sterilt och intetsägande.

Det som i slutändan avgör hur bra ljudet är och hur det passar, är ju hur bra det låter i mixen, tillsammans med alla andra ljud. Ibland kan ett fult andetag låta riktigt bra, kanske till och med lyfta hela låten/mixen, då är det ju dumt att inte använda det andetaget alls. Då passar det ju in och blir snyggt ändå. Om man vill ha andetaget men det krockar med t ex en splash så kanske man kan skippa splashen istället, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår egentligen inte varför en ska blanda in det första överhuvudtaget?

Jag menar, gör ljudet att mixen låter bra så är det ju helt ointressant om ljudet i sig låter bra. Och tvärtom, förstör ljudet mixen så spelar det ju ingen roll hur bra det låter "egentligen"?

Så man kan isåfall sträva efter att ha så dåliga ljud som möjligt bara det passar i ljudbilden!

Men om man råkar hitta ett ljud som låter skitbra och ändå passar i ljudbilden då får man passa sig...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ett elbasljud som låter bra i mixen kan ofta låta rena skiten vid sololyssning. Herrens vägar äro outgrundliga.

Det är faktiskt vanligare att det är så än tvärtom med bas, tycker jag. Fast det beror ju lite på vilken musikstil man jobbar med iofs.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...