Jump to content
Annons

Köpte mig ett par beyerdynamic DT 770 lurar, är missnöjd :( vad göra?


al123

Recommended Posts

Hej! Köpte mig ett par beyerdynamic DT 770, då jag var i ett behov av ett par bra studiolurar... läst mycket gott om dem och dom var toppsäljande på thomann.de... när jag fick dom och testade dom så blev jag mycket besviken...

var är BASEN??!!! förstår inte riktigt vad det är som är så bra med dem som alla pratar om..? ljudet är hyffsat klart men basen är ju verkligen under all kritik, vad gör man? har i övrigt ett par yamaha hs80m monitorer som jag kanske får nöja mig med när jag vill lyssna på basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad andra skriver om en lur visar på vad de som köpt/testat tycker om luren i fråga.

Det bästa är att alltid prov-lyssna innan köp, men det är inte alltid så lätt om man t.ex. inte har en musikaffär eller annan affär i närheten som säljer de lurar man är intresserad av.

Du kan väl lämna tillbaka dom, eller sälja dom här på forumet?

Jag kan inte säga något om ljudet i dessa, då jag inte har lyssnat på dom, men andra här har säkert mycket information om just dessa lurar.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

...Alltså både "ohm" på lurarna och hörlursutgången bör du kolla. Testa även annan hörlursutgång.

Har för mig att det skiljer rätt mycket mellan olika lurar.

Hur testar jag en annan hörlurutgång då det bara finns ett där jag kan stoppa in den? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest: Mobil, köksradio, TV.

Ger alla samma resultat?

Lät faktiskt hyffsat bra i mobilen, dock så när man maxar volymen är det ändå inte speciellt högt... så man måste ha på max hela tiden, samma när jag kör på datorn och kopplar till ljudkortet..

Link to comment
Dela på andra sajter

250 ohm borde gå bra överallt. Du kanske helt enkelt skär för mkt bas i din mix? Det märkte jag att jag gjort jämt när jag skaffade bra lurar. Jämför med modern countrys ljud.

Nja de tror jag inte... all musik jag lyssnar på youtube beatport etc är fattiga på bas i lurarna.. fattar verkligen inte.. mina pioneer hdj-1000 var så sjukt mycket bättre då.. :S riktigt tung bas i dem, medans jag trodde studiolurar skulle vara betydligt bättre än såhär.. 🙁 :( 🙁

Tycker det är bra bas i 770, grymma lurar.

Hmmm, märkligt.. var har du köpt dem? haha kanske är det jag som har fel på hörseln :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska ju inte vara lika mkt bas i studio referenslurar som i tex Koss Porta Pro lurar eller hifi stereoanläggningar. Med sån bas är det svårare att mixa. Man vänjer sig förhoppningsvis efter ett tag, sen vill man inte lyssna i annat. Med mkt bas tappar man kollen helt på vad som händer i midden som ändå är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska ju inte vara lika mkt bas i studio referenslurar som i tex Koss Porta Pro lurar eller hifi stereoanläggningar. Med sån bas är det svårare att mixa. Man vänjer sig förhoppningsvis efter ett tag, sen vill man inte lyssna i annat. Med mkt bas tappar man kollen helt på vad som händer i midden som ändå är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska ju inte vara lika mkt bas i studio referenslurar som i tex Koss Porta Pro lurar eller hifi stereoanläggningar. Med sån bas är det svårare att mixa. Man vänjer sig förhoppningsvis efter ett tag, sen vill man inte lyssna i annat. Med mkt bas tappar man kollen helt på vad som händer i midden som ändå är det viktigaste.

Okej, kanske är så att alla låtar jag då lyssnat på är fattiga på bas helt enkelt? är det så att med hjälp av studiolurar får du en korrekt ljudbild jämnfört med hifilurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja de tror jag inte... all musik jag lyssnar på youtube beatport etc är fattiga på bas i lurarna.. fattar verkligen inte.. mina pioneer hdj-1000 var så sjukt mycket bättre då.. :S riktigt tung bas i dem, medans jag trodde studiolurar skulle vara betydligt bättre än såhär.. 🙁 :( 🙁

Hmmm, märkligt.. var har du köpt dem? haha kanske är det jag som har fel på hörseln :S

770 ska vara ärliga i basen, så dom matar inte på en massa extrabas som vissa andra hörlurar gör.

(eller om jag nu tänkte på andra hörlurar?)

Köpta min hos djservice.org.

Sen beror väl lite på vad för musik man lyssnar på också, hur mycket man vill ha. För mig funkar dom utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

770 ska vara ärliga i basen, så dom matar inte på en massa extrabas som vissa andra hörlurar gör.

(eller om jag nu tänkte på andra hörlurar?)

Köpta min hos djservice.org.

Sen beror väl lite på vad för musik man lyssnar på också, hur mycket man vill ha. För mig funkar dom utmärkt.

Okej, förstår... trodde dock det skulle vara lite mer tryck i dem... kanske om jag hittar en låt med "äkta" tryck i så låter det bättre.. lyssnar för övrigt på housemusik i dem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, förstår... trodde dock det skulle vara lite mer tryck i dem... kanske om jag hittar en låt med "äkta" tryck i så låter det bättre.. lyssnar för övrigt på housemusik i dem..

Förstog nästan att det var House, då tror jag det finns bättre lurar om man vill ha mycket bas.

kolla här

http://www.head-fi.org/t/622256/best-over-ear-headphones-for-house-electro-music

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det vore bra om även hade ett par slutna dj lurar med mycket bas?

Jag kollar basen även med min subbas, utan den vore jag lost i fråga om allt under 50 hz så lågt går monitorerna. Men det är lika viktigt att lyssna utan sub man ska ju få till både kagge o elbas som hörs i högtalare och lurar som bara går ner till kanske 60 hz

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet inte jag vad du är ute efter, en produktion eller en mixlur, men DT770 har nästan en överdriven bas jämfört med många andra hörlurar. "Trycket" som du upplever i dina monitorer kommer du ej att uppleva i ett par hörlurar, tyvärr. Basfrekvenserna och kickens effekt blir annorlunda i ett par lurar. Det kanske blir bättre om du byter till ett par med lägre ohm, dom finns väl i 32 ohm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Är du intresserad av basiga lurar så tycker jag att du istället ska kolla in. Dr Dre Beats. Där har vi bas 😉

Mvh Fredrik

Jo men vill ju inte att det ska vara överdrivet med bas? vill ju ha som det låter på riktigt inte bara en massa bas som är "fake".. om ni förstår vad jag menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om hur det ser ut hos dig, men jag vet av erfarenhet att HS80 lätt kan få ett extremt bastryck om dom står fel, särskilt när de ligger ner.

Den låga volymen beror, som redans nämnts, på att de har 250ohm. De är gjorda för studiobruk enbart tyvärr, de som är gjorda för både och är på 80ohm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...