Jump to content
Annons

Köpte mig ett par beyerdynamic DT 770 lurar, är missnöjd :( vad göra?


al123

Recommended Posts

Ett par bra ärliga hörlurar och ett par ärliga monitorer (raka i frekvensomfånget) kommer ju aldrig låta likadant då hörlurar alltid blir en annorlunda upplevelse jämfört med högtalare som ju alltid kommer att få en påverkan av rummet de står i. Många tillverkare av "vanliga" hemmaprodukter gör hörlurarna överdrivna i basen för att det ska kännas "gött" att lyssna i och för att till viss del lägga till den basrespons som automatiskt blir i ett rum (även om det aldrig blir samma sak). Detta är iaf en teori jag har. Med detta i tanke har du jämfört dina lurar med andra studiolurar? Som nämnt tidigare är dessa relativt raka men har en liten push i lågbasen som jag för övrigt upplever mer "rak" än de som är helt spikraka där. Dock tror jag att t.ex ultrasone-lurar har desto mer botten ändå men de sägs ändå vara riktigt ärliga och raka. Beror lite på hur man själv vill ha det också. Har du otur har du fått felaktiga lurar men kan du testa med andra så gör det. Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett par bra ärliga hörlurar och ett par ärliga monitorer (raka i frekvensomfånget) kommer ju aldrig låta likadant då hörlurar alltid blir en annorlunda upplevelse jämfört med högtalare som ju alltid kommer att få en påverkan av rummet de står i. Många tillverkare av "vanliga" hemmaprodukter gör hörlurarna överdrivna i basen för att det ska kännas "gött" att lyssna i och för att till viss del lägga till den basrespons som automatiskt blir i ett rum (även om det aldrig blir samma sak). Detta är iaf en teori jag har. Med detta i tanke har du jämfört dina lurar med andra studiolurar? Som nämnt tidigare är dessa relativt raka men har en liten push i lågbasen som jag för övrigt upplever mer "rak" än de som är helt spikraka där. Dock tror jag att t.ex ultrasone-lurar har desto mer botten ändå men de sägs ändå vara riktigt ärliga och raka. Beror lite på hur man själv vill ha det också. Har du otur har du fått felaktiga lurar men kan du testa med andra så gör det. Mvh Linus

Har ej testat några andra... men kanske dom är ärliga då ändå.. det är ju inte helt tomt med bass.. men det är väl så studiolurar är.. men om man trycker på med hyffsat med bas när man skapar musik i lurarna kommer det låta förskräckligt då i en vanlig pa utrustning då?. alltså överdrivet med bas i högtalarna eftersom ljudet blir färgat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par Beyerdynamic 990 Pro 250 ohm. Behöver en riktig hörlursförstärkare för att kunna driva dom då dom är riktigt tungdrivna. En iPod med mera klarar inte att driva ett par 250 ohms lurar tyvärr. Så där har du anledningen till "dålig Volym" i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kanske ett Audio Technica ATH-M50 skulle passa dig?

De har ganska mycket bas (inte för mycket dock), har själv ett par som jag är nöjd med 🙂

Ljud är väldigt personligt, och gillar du inte dina DT770 så tycker jag att du ska skicka tillbaka dem så fort som möjligt.

Redigerat av simonwellander
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

blev att behålla dom då jag läst mycket gott om dom även fast jag inte riktig är 100%.. vet dock inte om de andra lurarna skulle bli så mycket bättre då jag inte exakt vet hur ett par studio lurar ska låta då jag bara lyssnat på hifi lurar tidigare.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

har 80 ohmarna och testat 250 ohmarna, 80ohm jättebra när lyssnar genom laptopen, iphonen etc. 250ohm direkt in i datorn eller in i ett exempelvis mbox, ingen bas alls, låter som ett par andra lurar. Där vill dom ha lite extra kräm. Upplevde en helt annan ljudbild i bara ett byte av lurarna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har ett stort problem att min musik låter bra i mina hs 80m men inge vidare i mina beyerdynamin DT770, vilken ska jag lita på?

Tycker ni jag ska köpa en förstärkare till mina lurar eller?

Kan det inte bero på att du inte har vant dig vid dom nya lurarna än?

Har du testat att mixa en låt enbart i lurarna och sen lyssna i monitorerna?

Min uppfattning är att man "lär sig" dom lurar och monitorer man använder, jag har t.ex ett par gammla skrutt lurar jag använder men har "lärt" mig dom så vet vad som låter bra.

Testa att referenslyssna i så många olika ljudkällor som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Spotify nån dag genom lurarana så vänjer du dig.

Sen blir det bara lättare o lättare att mixa i iurarna. Leta upp låtar du vet att du gillar soundet på sen har dem som referens o skruvar till lika ljud.

Att man tycker såna här o andra lurar låter dåligt beror nästan alltid på att man mixat dåligt o lurarna avslöjar det. Men man lär sog visst efterhand sägs det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...