Jump to content
Annons

Stänga av era musikdator varje kväll?


al123

Recommended Posts

Hej! Stänger ni av eran musikdator varjekväll eller låter ni den stå i viloläge? Samt hur gör ni med monitorerna? Hör vissa som säger att det är dåligt att stänga av datorn mendans andra säger att man gott och väl kan göra det så blir smått förvirrad..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej al123.

Jag brukar alltid stänga av datorn varje gång jag har använt den. (en gång om dagen) oftast sent på natten 😏

Likaså stänger jag av mina monitorer, och extern hårddisk. Synthar/keyboards.....ja....RUBBET.

Har aldrig tidigare hört om att det ska vara bra eller dåligt...

så det ska bli spännande att se vad folk skriver ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag stänger också av rubbet men det är mest för att hålla nere strömförbrukningen och så bor jag på landet och vill inte råka ut för att åskan slår sönder nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger av. Min dator med klockad i7, 16gb ram och windows 8 startar så jävla snabbt så de är inte jobbigt. Det tar MAX 5 sek från att jag tryckt på knappen tills den är redo att använda. Ljudkortet får va på efter som den är master clock och jag alltid glömmer att slå på det först. Monitorerna stängs av.. när jag kommer ihåg det. Oftast så gör jag inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs att servrar mår bäst, just för att dom aldrig stängs av...

Själv har jag tre huvud-switchar till studion, så det går snabbt att stänga av, doch avslutar jag och stänger av datorn först 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

En dator mår bäst av att inte stängas av, då blir det minst av temperaturförändringar vilket sliter på elektroniken. Däremot har du strömförbrukning att tänka på så det kan ju vara bra att stänga av under natten eller när man är bortrest. har man datorn i sovrummet kan det ju vara svårt att sova om den är på jämt. tycker inte du ska vara rädd att stänga av datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nä du det tror jag inte på i och med att temperaturen ständigt växlar beroende på hur mycket du belastar datorn. Samt att alla datorer jag har haft de senaste 20 åren fortfarande funkar trots alltid avstängda efter användning.

Redigerat av BurninSven
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min dator står alltid igång, men övriga prylar i studion är bara igång när jag använder dem.

Har separata fördelardosor med switch till syntar, studioburkar och monitorer, så att jag kan dra igång det som är relevant för det jag ska göra.

Om du ska slå på/av, så tänk på att alltid starta monitorerna sist och stänga av dem först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekaniska diskar slits mer av att stoppas/startas en massa gånger, än av att vara igång alltid.

Efter typ 5-6 år behöver man ändå byta upp sig i storlek på diskarna, så de hinner aldrig bli så gamla att de blir utslitna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekaniska diskar slits mer av att stoppas/startas en massa gånger, än av att vara igång alltid.

Efter typ 5-6 år behöver man ändå byta upp sig i storlek på diskarna, så de hinner aldrig bli så gamla att de blir utslitna.

Har du ngn källa på det, ngn som gjort tester eller ngt, jag tror som sagt var inte på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ngn källa på det, ngn som gjort tester eller ngt, jag tror som sagt var inte på det

Inget annat än egen erfarenhet som datortekniker och rekommendationer från diverse andra håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget annat än egen erfarenhet som datortekniker och rekommendationer från diverse andra håll.

Då ställer jag mig också i ledet som erfaren datortekniker, och håller med.

Läs- och skrivarmen i en mekanisk disk rycker ofta till vid start av datorn. Varje del i datorn får sig en mycket liten "strömskjuts/spik" varje gång man startar. Delar som lätt kan ta skada är t.ex. minnen och processorer som är enormt känsliga för minsta "strömskjuts/spik". Det är t.ex. en av anledningarna till att man alltid ska jorda sig själv i t.ex. ett element, eller köra med armband som är jordat, innan man ens påbörjar ett arbete med/i en dator.

Nu är det troligtvis ingen fara att slå på och av datorn, morgon/kväll, men livslängden blir längre om man låter datorn vara på hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig upplevt- eller hört talas om nån som haft problem med datorn som direkt kan härröras ifrån "för många av- och påsättningar av datorn". Och innan jag ser nån form av verifierad statistik som indikerar annat, så slår jag av datorn när den inte används. Drar ur sladden med.

Tror elektronik går ner sig i princip lika mycket när den står påslagen - mycket genom värme - som den må ta skada av förändringen on/off. Med ett 600W aggregat drar datorn lika mycket ström som 10 glödlampor, så det märks nog på elräkningen med.

Datorn är sårbar när den är påslagen, för strömavbrott, åsknedslag, och mekaniska fel. Flera tillfällen i livet har jag kommit tillbaka in, och hört redan i dörren att datorn låter som en motorsåg där inne. En hårddisk-motor, CPU- eller aggregat-fläkt fastnat och datorn står och hackar som en LP-skiva med en reva i sig, eller en skärm som kortslutit och tagit grafikkortet med sig, och det mekaniska problemet har stått och bränt i många timmar utan att man vetat om det, kanske ett par dagar ibland, nåt som definitivt kan förstöra datorn och all data. Har förlorat ett par hårddiskar med oersättlig data tack vare sånt. Sitter man vid datorn när än den är påslagen kan man reagera direkt när ett problem börjar yttra sig och kan minimera skadan.

Så gör/tänker jag

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Elektroniken slits väldigt lite när den har uppnått arbetstemperatur. Strömrusningen vid tillslag och växlingen från kallt till varmt är betydligt värre belastning och det är större risk att en komponent som är försvagad, knäcks av ett tillslag, än att den går sönder av att vara igång några månader i sträck till.

Sedan tar det normalt flera år innan det händer något oavsett hur man gör, men ändå... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Men läsarmen på en mekanisk disk fladdrar väl som en kolibri vinge hela tiden så det lilla den hoppar till vid strömpåslag måste ju vara försumbar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger datorn när jag går och lägger mig. Dock får nätaggregatet fortfarande ström så det borde också göras strömlöst.

Jag tänker mest på att minska eventuell risk för brand och elförbrukningen (9 fläktar och 5-6 hårddiskar). Det mesta går visserligen ner i viloläge. Om datorn pajar vid uppstart så får man anledning att uppgradera. 😉 Datan är vanligtvis uppbackad med kopia på annan ort.

Man brukade säga att en stereo behövde komma upp i balanserad temperatur innan den lät som den skulle, om man hade dyra grejer. Kanske gäller det också för bättre monitorhögtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukade säga att en stereo behövde komma upp i balanserad temperatur innan den lät som den skulle, om man hade dyra grejer. Kanske gäller det också för bättre monitorhögtalare?

Du tänker nog på rörförstärkare.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Elektroniken slits väldigt lite när den har uppnått arbetstemperatur. Strömrusningen vid tillslag och växlingen från kallt till varmt är betydligt värre belastning och det är större risk att en komponent som är försvagad, knäcks av ett tillslag, än att den går sönder av att vara igång några månader i sträck till.

Sedan tar det normalt flera år innan det händer något oavsett hur man gör, men ändå... 😉

Låter rimligt att det kan vara så, hört en hel del som säger likadant. Jag har själv upplevt att om en komponent är riktigt svag, så brukar det räcka med att stänga av datorn. När man sen slår på igen, så svarar inte komponenten längre, och då vet man liksom.

Men jag har inte upplevt det som ett problem själv, och knappt nån i mina bekantskapskretsar genom åren har berättat om sånt heller. Kanske man är mer oroad för saker som upplevs mer dramatiska. Känns mer påtagligt. Som när mitt aggregat häftigt brann upp med en smäll mitt i natten trots att datorn var avslagen (220V satt dock i).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Som när mitt aggregat häftigt brann upp med en smäll mitt i natten trots att datorn var avslagen (220V satt dock i).

Alltid kul med lite spänning i tillvaron, eller hur...? 😉

- eller som man brukar säga: Friskt kopplat, hälften brunnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

kjelle57 (oregistrerad)

Varför är det så viktigt? strömmen är ju ändå inte kopplat till datorn?

Det poppar mer eller mindre när du stänger av monitorerna utan att ha en stabil signal på ingången. Har du alltid ljudkällan påslagen när du stänger av/sätter på monitorerna, är insignalen stabil, och poppet minskar eller försvinner.

Kanske inte livsviktigt med mindre monitorer, men ju större effekt, desto viktigare. Aktiva PA-högtalare kan skada elementen i värsta fall, om man jobbar i fel ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...