Jump to content
Annons

Fler house ljud till sylenth1?


al123

Recommended Posts

Hej! sitter i fl studio 10 och försöker hitta ett speciellt ljud jag har i min skalle.. givetvis är det rätt svår att förklara vad det är för typ av ljud.. gått igenom alla ljud i princip i sylenth1 men hittar dock inte mitt tänkta ljud... kan man köpa mer ljud till sylenth1?

I övrigt undrar jag hur man får till sandro silva ljudet i låten Epic, samt detta ljud? http://www16.zippyshare.com/v/33721515/file.html?fb_action_ids=4203562662370&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Otroligt tacksam för svar och ursäkta min okunskap! =) Godnatt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena! Det finns ju inte bara en plugg om man säger så, nexus är ju väldigt användarvänligt. Sitter själv och pillar i det nu! Sen har du ju Massive också men det är lite svårare att förstå såvida man inte har baskunskap i vridande 😉

I länken: låter som nån arp utan arp-effekten + reverb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir smått chockad och förvånad ! 😮 Du har alltså en väldigt bra synth installerad i din dator och du använder bara presets!? Du måste börja ratta lite! Allvrligen ett av det tokigaste jag läst här.. Sylenth1 är en vrkligt kraftfull synth! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir smått chockad och förvånad ! 😮 Du har alltså en väldigt bra synth installerad i din dator och du använder bara presets!? Du måste börja ratta lite! Allvrligen ett av det tokigaste jag läst här.. Sylenth1 är en vrkligt kraftfull synth! 🙂

Hehe sorry kompis 😉 förstår vad du menar, är nybörjare 😛

har köpt sylenth1 för 1400kr så kommer inte att byta AnuBiz. Tack iallfall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir smått chockad och förvånad ! 😮 Du har alltså en väldigt bra synth installerad i din dator och du använder bara presets!? Du måste börja ratta lite! Allvrligen ett av det tokigaste jag läst här.. Sylenth1 är en vrkligt kraftfull synth! 🙂

Va inte det, Syllans presets är faktiskt ganska bra. Om om du tycker det låter bra finns ingen anledning att skruva på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sandro silva ljudet i låten Epic, skulle kunna vara "VEC1 Sounds 074E" samplingen från vengeance essential club sounds vol 1 med lite reverb 😉

Ok, tackar.. ska kika på det! =)

Funderar på om man kanske skulle skaffa sig en till synth! Har sylenth1 nu men hört många säga att den inte är den bästa för house musik.. vad tror ni? ska man köpa möjligtvis sytrus, massive eller nexus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja köp rosa bananer, gula bananer, och ett knippe morötter. Passa på och handla lite gamla solstolar, en gammal championjohnburk, och ett par gamla trosor. Köp också 50 st gamla trasiga kolonilotter och en K-pist, några örhängen, en trasig vridnyckel, sjutton norrmän, 15 dankar och 75 st lotter från Svenska Spel.

Då gör du nog bättre musik efteråt....

MED ANDRA ORD, lär dej varje pryl du använder. det tjänar du i lägnden på på

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar.. ska kika på det! =)

Funderar på om man kanske skulle skaffa sig en till synth! Har sylenth1 nu men hört många säga att den inte är den bästa för house musik.. vad tror ni? ska man köpa möjligtvis sytrus, massive eller nexus?

Bara så du vet så är nexus ingen riktig synth utan en rom-spelare. Den fungerar ungefär som en sampler och du kan bara använda dig av presets. Avicii använder ju den och lyckas, så varför inte? men Sylenth kommer du ha mycket roliga med så kör på med den!

Och om du nu är så laglig och inte laddar ner (som förvisso är helt rätt!) så finns det även många gratis synthar samt demo versioner av de större populärare syntharna om du vill testa!

Men vill poängtera som vissa andra att lär dig skruva själv! Ett tips är en youtubesökning på: "sylenth1 tutorial" eller något liknande 🙂

Lycka till och ha en himla bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja köp rosa bananer, gula bananer, och ett knippe morötter. Passa på och handla lite gamla solstolar, en gammal championjohnburk, och ett par gamla trosor. Köp också 50 st gamla trasiga kolonilotter och en K-pist, några örhängen, en trasig vridnyckel, sjutton norrmän, 15 dankar och 75 st lotter från Svenska Spel.

Då gör du nog bättre musik efteråt....

MED ANDRA ORD, lär dej varje pryl du använder. det tjänar du i lägnden på på

Jo, jo självklart ska jag lära mig de jag redan har... men vill lixom inte träna, träna på något sen är det något annat jag behöver... vill lixom göra house musik så vill bara ha rätt synth som passar house.. hört vissa säger syrus är bättre än sylenth1 därför jag undrade..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vet jag inte om jag behöver någon mer plug in för trummor samt bas än dem som följer med fl studio 10.? blir lite förvirrad då vissa säger att jag ska använda det som finns medans andra rekommenderar att man köper till fler plugins...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler syntar och fler plugg-ins gör att du har fler val att skulptera ett sound

vilket alltid inte är till det bästa.

Sylenth1 är en grym synt som passar alldeles utmärkt till House musik och dom

som säger att den inte gör det vet inte hur man använder den.

Sedan spelar det inte så stor roll vilken synth du använder ,

en skit låt är en skit låt oavsett vilka pluggar/syntar/trummor du använder så

koncentrera dig först på att lära dig arragering , mixning och produktion så att

dina låtar låter lika bra och slår lika hårt som till Sandro Silva.

Och om du inte

men vill lixom inte träna, träna på något sen är det något annat jag behöver...

så kommer du tyvärr aldrig bli bättre heller.Vare sig på mixning , göra dina egna ljud , arragering etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jo självklart ska jag lära mig de jag redan har... men vill lixom inte träna, träna på något sen är det något annat jag behöver... vill lixom göra house musik så vill bara ha rätt synth som passar house.. hört vissa säger syrus är bättre än sylenth1 därför jag undrade..

Det du lär dig med Sylenth är inte begränsat till just den synthen, utan överförbart till alla synthar som använder sig av subtraktiv syntes dvs de flesta synthar på marknaden. Utöver att Sylenth låter bra så är den ett utmärkt redskap för att lära sig synthar, då GUIt enligt mig är tydligt och lättbegripligt. Blir du duktig på att ratta Sylenth så kommer du ha lätt för att få ut det mesta av av andra synthar du väljer att spela med, vare sig det är mjukvarusynthar eller hårdvarusynthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt på mig många inspirerande soundsets från duktiga ljudmakare för att ha som "utbildningsmaterial" och plocka isär för att se hur de är gjorda och jag anser nog att det är mycket mer inspirerande att dissikera ett riktigt inspirerande och tungt ljud än att försöka skapa ett ur tomma intet... eller att ta något trött standard-preset från en synt där 60% bara är utfyllnad.

Jag har en tendens att undvika att använda samma ljud i flera låtar så att utgå från ett "proffs-preset" och skruva till ljudet efter det material man för tillfället arbetar med känns för mig fräschare än att återanvända inställningar gång på gång.

Här är några av mina favoritlänkar:

rEfx Vengeance Soundsets till Massive, Sylenth1, Access Virus m.f.l.

Sample magic patcher: Sylenth1, Massive m.fl

Plug-in Guru ( Brukar göra videotutorials hur han skapar vissa ljud.. rekommenderas )

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem på kvraudio.com och ladda ner medlemmarnas egna ljudbanker....ibland kan man hitta riktigt coola grejer där.

Länk till Sylenth1-biblioteken;

http://www.kvraudio....gital/downloads

Problem. Går man in på settings > soundbanks så finns där redan 5 st .fxb filer (soundbanks) som går att öppna upp men när jag lägger till soudbanks från krv så vill dom av någon märklig anledning inte in i FL

Redigerat av erreth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

min fråga är dock.. varför ska du köpa Sytrus när det är en standardplugin i FL?

sedan så kan du göra fullt godkända house låtar med hjälp av sylenth.. allt handlar om hur bra du blir på att skruva.. att enbart göra låtar med nexus kommer bli tråkigt då dina låtar inte blir unika.. för folk har exakt samma ljud som du har.. (visst man kan lyckas, som tex avicii) men alla vet dessutom att han inte gör ljuden själv så det är tråkigt att veta att killen sitter med 50 miljoner på kontot tack vare nexus typ.. (och en gnutta talang för produktionerna om man bortser från själva ljuden)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hehe sorry kompis 😉 förstår vad du menar, är nybörjare 😛

har köpt sylenth1 för 1400kr så kommer inte att byta AnuBiz. Tack iallfall!

Underskatta inte sylenth 1, och använd bara inte presets! gjorde en hyffsad screech i sylenth 1, där jag använde mig utav en preset, men efter en stunds rattande och tutorial kikande blev man verkligen förvånad hur bra det lät, så lek runt lite, testa använda dig utav en preset du tycker låter bra, ändra oscillator, waveform, envelope, LFO's osv.. bara testa sig fram och kolla tutorials!

Jag är också nybörjare, men man måste ju lära sig nångång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...