Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SÄg nyss Sound City. VÀldigt trevlig film som orde ses av alla hÀr pÄ forumet!

NÀr jag vÀl sÀtt klart den sÄ fick jag ett sÄdant otroligt sug av att skruva utanför datorn. Drömmen vore ju att ha en stor analog konsol, men det kommer ju inte att hÀnda om inte nÄgon ger mig en haha. Började leta runt efter lite olika saker. Det jag letade efter vad nÄgot som

- Hade 24 faders

- Att man kunde skruva EQ pÄ the board, utanför datorn, precis som pÄ Neve-konsolen

- Daw-controllers. Play, rewind, stop, record, alla faders kan styra dem i mitt daw och tvÀrtom, jogwheel ect

- Att man skulle kunna spela in genom bordet för att dra nytta av dens inbyggda effekter, men ocksÄ kunna applicera bordets effecter pÄ redan inspelade spÄr i mitt daw

- analogt utseende och feeling

Det enda jag kom fram till nÀr jag kollade runt var Avid C24 Controller.

722129_800.jpg

Den har exakt det jag Àr ute efter!! Men, den kostar ju runt 70.000kr. Vilket jag kan förstÄ.. men ÀndÄ, vafan.

Kollade ocksÄ pÄ Mackie Controller, eller vad den nu heter. Nackdelen med den Àr ju att du inte har nÄgra out board effects, inget analogt att dra nytta av. Dessutom sÄ verkar det som om dem har slutat att tillverka dem, vilket kan bli svÄrt för framtida bruk.

kollade ocksÄ pÄ yamaha n12. nackdelen med den Àr att den saknar jogwheel, och har inte sÄ mÄnga kanaler. Sen har den inga meters heller. Saknar LCD display som visar vilket spÄr du pillar med ocksÄ. Kollade ocksÄ pÄ StudioLive 16.4.2 eller vad den nu heter. Men jag Àr lite osÀker pÄ den med.

Vad tror ni? finns det nÄgot jag letar efter för runt 10.000kr? NÀr det handlar om sÄ mkt pengar, sÄ vill jag ha nÄgot jag har anvÀndning för.

Det handlar egentligen om att mixa utanför datorn, men inte spela in mer Àn en sak Ät gÄngen. SÄ jag behöver ju inte 24 inputs, men vill ha 24 faders att leka med. Sen vill jag gÀrna att den har DAW-controllers sÄ jag slipper anvÀnda datorn lika mycket. AlltsÄ ett analogt bord, fast man spelar in pÄ datorn och mixar pÄ datorn, med hjÀlp av bordet.

ni fattar sÀkert.

Redigerat av Lundin
Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)

http://www.avid.com/...ucts/artist-mix

Men ingen Ă€r direkt anvĂ€ndbar förutom D-command serien som har en dedikerad eq/kompressions del med egna spakar som man kan skruva pĂ„. Men den kostar 110k 😄

du menar typ 10k? inte 100.000kr haha 😉

EDIT: aw du pratar om d-command! Ja fyfan om man hade rÄd med ett sÄnt!!

Redigerat av Terror
Postat

du menar typ 10k? inte 100.000kr haha 😉

EDIT: aw du pratar om d-command! Ja fyfan om man hade rÄd med ett sÄnt!!

Yes, D-commanden kostar 100k. Önskar att Avid mc-mix serien kunde slĂ€ppa en sĂ„dan eq/komp del, dĂ„ hadejag köpt en direkt

Postat (redigerat)

Jo priset pÄ DAW controllers Àr som bekant vÀldigt dyrt...SÄ att fÄ ett bra arbetsflöde med extern controller har ju sitt pris..men för vissa kan det nog vara vÀrt det...Finns tyvÀrr mig veterligen ingen ocean av olika alternativ heller..

Behringer X32 serien har nĂ„gorlunda humant pris. Den finns i 3-4 olika modeller. Tror den billgiaste kostar runt 20 000. Även om Behringer bara slĂ€ppt skrĂ€p de senaste Ă„ren sĂ„ Ă€r X32 för ovanligthetens skull en bra produkt. Jag tycker största versionen Ă€r vĂ€ldigt ful med rundande kanter, compact modellen Ă€r helt rektangulĂ€r och ser betydligt bĂ€ttre ut.

Sedan Finns ju SSL Nucleus men Àven dÄ den har sjunkit i pris Àr den inte sÄ prisvÀrd.

TASCAM DM-480 ja hittar du den begangnad till ett bra pris, sÄ kan den ju vara vÀrt ett försök och sÀlja den vidare om du inte gillar den.

TrÄkigt att det finns mer alterntiv för efterfrÄgan Àr nog vÀldigt stor men priserna Àr som sagt Ät helvete..

Redigerat av Ekstasis
Postat

Ja det hÀr Àr vÀrdelöst! SSL konsollen Àr fin, men precis som du sÀger, dyr. Runt 50 lakan för den. Sjukligt. Precis som waves. har kollat lite pÄ behringer x32 jag med. Den verkar ju ganska schysst. Fan att man inte vann typ 150k, dÄ hade jag lÀtt köpt en D-command!

Det Àr konstigt att det inte finns mer dÀr ute faktiskt :S

Postat

Ja det hÀr Àr vÀrdelöst! SSL konsollen Àr fin, men precis som du sÀger, dyr. Runt 50 lakan för den. Sjukligt. Precis som waves. har kollat lite pÄ behringer x32 jag med. Den verkar ju ganska schysst. Fan att man inte vann typ 150k, dÄ hade jag lÀtt köpt en D-command!

Det Àr konstigt att det inte finns mer dÀr ute faktiskt :S

50 lakan nja...mer typ 32 eller sÄ.. Det beror helt och hÄllet pÄ hur man ska anvÀnda den, om du anvÀnder den som den Àr tÀnkt för dvs anvÀnda den som interface ocksÄ..samt inte köper nÄgra andra pre/mic amps utan klarar dig med alltsÄ som finns i Nucleus kan mÄnga pÄstÄ att den Àr "prisvÀrd". Men oftast Àr sÄ inte fallet..man vill anvÀnda ett annat ljudinterface...fler mic/pre amps osv.

Sedan finns ju Euphonix, dom har ju lite mindre controllers, visserligen har dom mer rimligt pris..men man fÄr ju sÄ mkt mer i prisklassen som Àr över 20 000...

X32 Àr nog totalt oslagbart i prisklassen.. Det finns som sagt 4 olika modeller, Àr ej sÀker pÄ vad den billigaste kostar.. Hade ju varit nice om dom slÀppte en version som inte har nÄgra analoga ingÄngar och sÄ...för som sagt..det Àr inte alla som vill anvÀnda dom..utan man vill bara ha motordrivna faders.. för att kontrollera/automatisera sitt DAW.

Postat

50 lakan nja...mer typ 32 eller sÄ.. Det beror helt och hÄllet pÄ hur man ska anvÀnda den, om du anvÀnder den som den Àr tÀnkt för dvs anvÀnda den som interface ocksÄ..samt inte köper nÄgra andra pre/mic amps utan klarar dig med alltsÄ som finns i Nucleus kan mÄnga pÄstÄ att den Àr "prisvÀrd". Men oftast Àr sÄ inte fallet..man vill anvÀnda ett annat ljudinterface...fler mic/pre amps osv.

Sedan finns ju Euphonix, dom har ju lite mindre controllers, visserligen har dom mer rimligt pris..men man fÄr ju sÄ mkt mer i prisklassen som Àr över 20 000...

X32 Àr nog totalt oslagbart i prisklassen.. Det finns som sagt 4 olika modeller, Àr ej sÀker pÄ vad den billigaste kostar.. Hade ju varit nice om dom slÀppte en version som inte har nÄgra analoga ingÄngar och sÄ...för som sagt..det Àr inte alla som vill anvÀnda dom..utan man vill bara ha motordrivna faders.. för att kontrollera/automatisera sitt DAW.

assÄ egentligen rÀcker det med 24 faders (med motor ) för att styra daw, out board EQ/compressor för varje kanal, DAW-controls (play n shit), nÄgra meters, ett analogt utseende och jag Àr nöjd. IngÄngar behöver jag inte. Spelar inte in mer Àn en sak Ät gÄngen. Men jag skulle kunna anvÀnda den som interface ÀndÄ. SÀlja Saffire pro 40 för 3 lax och fÄ lite extra pengar.

Vad tror vi om Yamaha n12 dÄ? Vad har den som vi inte behöver? Vad har den inte som vi saknar? Det jag kommer pÄ pÄ rak arm Àr LCD dÀr det stÄr vilket spÄr du har, det vet jag att tex Mackie Controller har. DÀremot har den EQ och Compressor för varje spÄr.

Postat

^^

Euphonix Àr ju numera Avid som jag lÀnkade till i början. Dock kör man med PT som jag gör sÄ mÄste man ju i princip köra avids grejer om det ska gÄ att anvÀnda dÄ PT Àr rÀtt lÄst om man inte anvÀnder deras egna EUCON protocol.

Postat

StudioLive-borden har ingen funktion som kontrollenhet (möjligen om man anvÀnder Studio One?) DÀremot har jag för mig att man kan skicka spÄr frÄn sitt DAW till ingÄngskanalerna pÄ mixern, och pÄ det viset mixa "live" pÄ bordet. NivÄautomatiseringar gÄr ju att fixa i datorn, och det arbetsflödet kan sÀkert passa en del. Ett minus dÀr Àr dock att de inte har motoriserade reglar och dÀrmed blir total recall-funktionen begrÀnsad. Tror Behringer X32 Àr överlÀgsen i sammanhanget.

Fan, nu blev man ju faktiskt lite sugen hÀr :rolleyes:

Postat

assÄ egentligen rÀcker det med 24 faders (med motor ) för att styra daw, out board EQ/compressor för varje kanal, DAW-controls (play n shit), nÄgra meters, ett analogt utseende och jag Àr nöjd. IngÄngar behöver jag inte. Spelar inte in mer Àn en sak Ät gÄngen. Men jag skulle kunna anvÀnda den som interface ÀndÄ. SÀlja Saffire pro 40 för 3 lax och fÄ lite extra pengar.

Vad tror vi om Yamaha n12 dÄ? Vad har den som vi inte behöver? Vad har den inte som vi saknar? Det jag kommer pÄ pÄ rak arm Àr LCD dÀr det stÄr vilket spÄr du har, det vet jag att tex Mackie Controller har. DÀremot har den EQ och Compressor för varje spÄr.

Har yamhan motordrivna faders ???

Som jag sa du kommer ej hitta nÄgot till mer rimligt pris Àn X32 Producer eller X32 Comptact.

Finns som jag sa inte mkt att vÀlja pÄ. Det Àr en jÀvligt nicshad marknad. Och det dÀr med motordrivna faders har ju bara varit nÄgot för folk i 100klassen och uppÄt förut..

pme (oregistrerad)
Postat

Mackie Àr betydligt billigare och fungerar med annat Àn protools. Q-con som Àr mackie cloner Àr billigare Àn mackie och en del sÀger att de har bÀttre kvalitet. Finns Àven sidovagn till denna sÄ man kan köra upp till 32 kanaler. En trevlig feature Àr att det Àr en VU vid varje regel.

283036.jpg

Jag har dock inte provat men har lite GAS. Men dÄ Àr cubase mÄlet. Fast dÄ man vill helst ha steinbergs egen.

Nuage.jpg

Postat

För att klargöra: C|24 har inga outboard effekter. Och ingen EQ. Du fÄr bara ut dina pluggars parametrar utmappade pÄ rattarna. Du fÄr dock 16 vÀldigt rena preamps. Fast den Àr inte vÀrd pengarna dÄ man kan fÄ lika bra preamps billigare.

Postat

Har yamhan motordrivna faders ???

Som jag sa du kommer ej hitta nÄgot till mer rimligt pris Àn X32 Producer eller X32 Comptact.

Finns som jag sa inte mkt att vÀlja pÄ. Det Àr en jÀvligt nicshad marknad. Och det dÀr med motordrivna faders har ju bara varit nÄgot för folk i 100klassen och uppÄt förut..

nope det har den inte 🙁

hur var det med TASCAM DM-480? Hur pass anvÀndbara Àr dem i studion dÄ? Finns ju beggade för runt 15.000 - 18.000kr

För att klargöra: C|24 har inga outboard effekter. Och ingen EQ. Du fÄr bara ut dina pluggars parametrar utmappade pÄ rattarna. Du fÄr dock 16 vÀldigt rena preamps. Fast den Àr inte vÀrd pengarna dÄ man kan fÄ lika bra preamps billigare.

I see, men dĂ€remot Ă€r bordet vackert som attans Ă€ndĂ„ 🙂 SĂ€kert asfint att jobba med

Postat
I see, men dĂ€remot Ă€r bordet vackert som attans Ă€ndĂ„ 🙂 SĂ€kert asfint att jobba med

jobbat med en sĂ„dan pĂ„ skolan. Jag har inte mixat med den men det underlĂ€ttar vĂ€ldigt vid inspelning. Fast det Ă€r verkligen inte vĂ€rt 70k 🙂 Ă€r man van vid att ta kortkommandon i PT pĂ„ tangentbordet har bordet en vĂ€ldigt hög inlĂ€rningskurva.
Postat

jobbat med en sĂ„dan pĂ„ skolan. Jag har inte mixat med den men det underlĂ€ttar vĂ€ldigt vid inspelning. Fast det Ă€r verkligen inte vĂ€rt 70k 🙂 Ă€r man van vid att ta kortkommandon i PT pĂ„ tangentbordet har bordet en vĂ€ldigt hög inlĂ€rningskurva.

jo jag förstĂ„r det. NĂ„got mĂ„ste jag hitta! Man fĂ„r fan inte samma kĂ€nsla genom att sitta med en mus. Kommer ihĂ„g nĂ€r jag hade min Tascam 1082 (tror jag den hette). Den funkade skitbra! Men dem slutade ju med drivrutiner till den sĂ„. 🙁

Postat

nope det har den inte 🙁

hur var det med TASCAM DM-480? Hur pass anvÀndbara Àr dem i studion dÄ? Finns ju beggade för runt 15.000 - 18.000kr

Sist jag var lite inne pÄ att köpa den..sÄ tror jag det föll pÄ att TASCAM Àr vÀldigt dÄliga pÄ med mjukvaru upddateringar..dom typ slÀpper produkten sedan kommer det inga uppdateringar...

annars kan det nog vara prisvÀrd..googla pÄ den sÄ fÄr du vÀl se vad folk har för upplevlser men det 2013 och hur den funkar med dagens windows och DAWs

Postat

Vi kör fortfarande pÄ en Tascam US2400 controller i studion. Den Àr (var) nog det billigaste sÀttet att fÄ 24 motoriserade faders, jogwheel, surround panner och lite annat smÄtt och gott. Du kan sÀkert hitta en beggad för en billig peng. Enda problemet Àr att den inte har displayer för kanalerna sÄ arbetssÀttet blir lite att man ÀndÄ bara anvÀnder 1-3 faders Ät gÄngen =)

Det gÄr bra att t.ex ratta EQs i Logic med den ocksÄ. Sedan har jag kompletterat med en Behringer BCR2000 som jag mappat upp ett gÀng vanliga pluggar som SSL-strip, 1176/LA2A kloner mm. Funkar bra.

Det man egentligen vill ha, dvs hÄrdvarukontroll över allt man gör i DAW:en pÄ ett smidigt sÀtt finns i princip inte att köpa. Det nÀrmaste jag sett Àr AVID System 5 dÀr man kan koppla pÄ flera faderbanks samt stÀlla in och spara vilka av pluggarnas parametrar som skall dyka upp pÄ bordet. Verkar ju riktigt nice men prislappen ligger pÄ en miljon.

Ett vanligt problem Àr ju att tillverkaren av en kontrollyta skryter över att man kan ratta ALLA pluggparametrar, detta kan man t.ex till och med i min Axiom Pro keyboard, problemet Àr att 195 pluggparametrar med kryptiska, förkortade namn utspridda över 50 banker knappast kommer att snabba upp arbetsflödet, snarare tvÀrtom.

En kontrollyta som Avid/Euphonix Artist modellerna kan vara en bra kompromiss, sÄ lÀnge grÀnssnittet gör att du enkelt kan komma Ät alla dina kanaler sÄ mÄste man faktiskt inte ha 24 fysiska faders. Visst ser det ballt ut men du har ju ÀndÄ inte 24 fingrar.

Postat

Windows 8 Àr ju typ windows 7 med ett annat grÀnssnitt. Funkar det och finns drivrutiner till windows 7 sÄ Àr det nog inga problem.

i bÀsta fall ja...men det kan man ej garantera..

Postat

har grÀvt runt pÄ nÀtet och hittat lite saker. hitta en beggad Soundcraft Ghost 24 för 10.000kr och en Tascam DM 3200 för 18.000kr. Jobbigt det blev nu haha. bÄde 2 Àr ju bra produkter. FrÄgan Àr vad de finns för bÀttre alternativ.

Är ju fint om man kan köra Kempern egenom bordet pĂ„vĂ€g in i datorn sĂ„ man fĂ„r nĂ„gon analog touch pĂ„ det direkt. Vore smidigt ocksĂ„ om alla kanaler man har i sitt DAW routades ut automatiskt till kanalerna pĂ„ bordet sĂ„ man kan dra nytta av bordets EQ och kompressorer för att sedan recorda tillbaka allt i sitt DAW.. UTAN att behöva dra enstaka kablar frĂ„n varje utgĂ„ng pĂ„ ljudkortet till ingĂ„ngen pĂ„ bordet.

Postat (redigerat)

Om du inte trackar live, eller spelar in band ska du sky sÄn hÀr utrustning som pesten. Den förÄldras, gÄr sönder och kostar svinmycket och Àr svÄr att sÀlja. Perfekt om du vill lÀgga grundmixar snabbt som fan, och spelar in olika "stems" till lÄtar, av mer konstnÀrliga fluktationer i frekvensspekrat.

Bli vĂ€n med datorn i stĂ€llet... den Ă€r din vĂ€n! 🙂

Allt det analoga i kempern ska ju vara fÀrdigmodulerat. Men visst kan en del Àckliga ettor och nollor försvinna pÄ vÀgen om du kör den igenom ett stort bord. MEN, har du inte bra AD sÄ Àr det som att Àta Àpplet, spy det och Àta det igen. Tror dock skillnaden blir försumbar.

Keep it simple, stupid. som man sĂ€ger 🙂

Redigerat av Martin
Postat

Skulle aldrig kunna gĂ„ tillbaks till reglar bara för "kĂ€nslan skull". Tycker det blir fruktansvĂ€rt roddigt att sitta med en massa reglar nĂ€r man Ă€ndĂ„ inte kommer ifrĂ„n tangentbord och mus. MĂ„nga prylar blir ju ohĂ„llbara att jobba med om man skulle mappa ut dessa pĂ„ en kontrollyta bara för att man kan. Älskar enkelheten med ett rack med preamps, ett gĂ€ng skĂ€rmar samt mus Ă„ tangentbord.

Postat (redigerat)

Skulle aldrig kunna gĂ„ tillbaks till reglar bara för "kĂ€nslan skull". Tycker det blir fruktansvĂ€rt roddigt att sitta med en massa reglar nĂ€r man Ă€ndĂ„ inte kommer ifrĂ„n tangentbord och mus. MĂ„nga prylar blir ju ohĂ„llbara att jobba med om man skulle mappa ut dessa pĂ„ en kontrollyta bara för att man kan. Älskar enkelheten med ett rack med preamps, ett gĂ€ng skĂ€rmar samt mus Ă„ tangentbord.

Exakt. Det Àr bara i storstudios bord Àr vettiga nÀr man vill arbeta "in" mixen fort.

dessutom lÄter de flesta bord dÄligt... eller enbart pÄ "ett" vis. och VARIATION Àr nyckeln 2013.........................

Redigerat av Martin
Postat

Börjar tro att Sonar X2s tochscreen idé inte Àr sÄ dum! Med en bra billig touchsreen sÄ blir det ju inte dyrt heller. Andra DAWs tar nog efter snart nog.

http://cakewalk.com/ mixing with touch

Postat

Jag kör med euphonix MC Mix (numera Avid Artist Mix, exakt samma burk men svart istÀllet för grÄ, och prishöjning pÄ nÄgra tusen). Har Àgt allt frÄn us2400 till bcf2000 till mackies prylar, men MC Mixen Àr helt klart en vinnare. Dessutom behöver man inte sÄ mÄnga reglar som 24 och uppÄt nÀr det gÀller automatisering. Jag har hellre fler reglar pÄ mitt mixerbord för att snabbt kunna lÀgga upp en mix, eller ha separata mixar att lyssna pÄ nÀr jag spelar in, en frÄn datorn och en frÄn bordet/outboards. Men visst, ibland tÀnker jag att det skulle vara skönare att bara ha alla analoga prylar rackade och ha 3-4 lÀnkade MC Mix framför mig istÀllet för ett mixerbord. Men det lÀr nog inte hÀnda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.