Jump to content
Annons

Billigare alternativ till Avid C24 Controller?


Terror

Recommended Posts

Såg nyss Sound City. Väldigt trevlig film som orde ses av alla här på forumet!

När jag väl sätt klart den så fick jag ett sådant otroligt sug av att skruva utanför datorn. Drömmen vore ju att ha en stor analog konsol, men det kommer ju inte att hända om inte någon ger mig en haha. Började leta runt efter lite olika saker. Det jag letade efter vad något som

- Hade 24 faders

- Att man kunde skruva EQ på the board, utanför datorn, precis som på Neve-konsolen

- Daw-controllers. Play, rewind, stop, record, alla faders kan styra dem i mitt daw och tvärtom, jogwheel ect

- Att man skulle kunna spela in genom bordet för att dra nytta av dens inbyggda effekter, men också kunna applicera bordets effecter på redan inspelade spår i mitt daw

- analogt utseende och feeling

Det enda jag kom fram till när jag kollade runt var Avid C24 Controller.

722129_800.jpg

Den har exakt det jag är ute efter!! Men, den kostar ju runt 70.000kr. Vilket jag kan förstå.. men ändå, vafan.

Kollade också på Mackie Controller, eller vad den nu heter. Nackdelen med den är ju att du inte har några out board effects, inget analogt att dra nytta av. Dessutom så verkar det som om dem har slutat att tillverka dem, vilket kan bli svårt för framtida bruk.

kollade också på yamaha n12. nackdelen med den är att den saknar jogwheel, och har inte så många kanaler. Sen har den inga meters heller. Saknar LCD display som visar vilket spår du pillar med också. Kollade också på StudioLive 16.4.2 eller vad den nu heter. Men jag är lite osäker på den med.

Vad tror ni? finns det något jag letar efter för runt 10.000kr? När det handlar om så mkt pengar, så vill jag ha något jag har användning för.

Det handlar egentligen om att mixa utanför datorn, men inte spela in mer än en sak åt gången. Så jag behöver ju inte 24 inputs, men vill ha 24 faders att leka med. Sen vill jag gärna att den har DAW-controllers så jag slipper använda datorn lika mycket. Alltså ett analogt bord, fast man spelar in på datorn och mixar på datorn, med hjälp av bordet.

ni fattar säkert.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

http://www.avid.com/...ucts/artist-mix

Men ingen är direkt användbar förutom D-command serien som har en dedikerad eq/kompressions del med egna spakar som man kan skruva på. Men den kostar 110k 😄

du menar typ 10k? inte 100.000kr haha 😉

EDIT: aw du pratar om d-command! Ja fyfan om man hade råd med ett sånt!!

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo priset på DAW controllers är som bekant väldigt dyrt...Så att få ett bra arbetsflöde med extern controller har ju sitt pris..men för vissa kan det nog vara värt det...Finns tyvärr mig veterligen ingen ocean av olika alternativ heller..

Behringer X32 serien har någorlunda humant pris. Den finns i 3-4 olika modeller. Tror den billgiaste kostar runt 20 000. Även om Behringer bara släppt skräp de senaste åren så är X32 för ovanligthetens skull en bra produkt. Jag tycker största versionen är väldigt ful med rundande kanter, compact modellen är helt rektangulär och ser betydligt bättre ut.

Sedan Finns ju SSL Nucleus men även då den har sjunkit i pris är den inte så prisvärd.

TASCAM DM-480 ja hittar du den begangnad till ett bra pris, så kan den ju vara värt ett försök och sälja den vidare om du inte gillar den.

Tråkigt att det finns mer alterntiv för efterfrågan är nog väldigt stor men priserna är som sagt åt helvete..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här är värdelöst! SSL konsollen är fin, men precis som du säger, dyr. Runt 50 lakan för den. Sjukligt. Precis som waves. har kollat lite på behringer x32 jag med. Den verkar ju ganska schysst. Fan att man inte vann typ 150k, då hade jag lätt köpt en D-command!

Det är konstigt att det inte finns mer där ute faktiskt :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här är värdelöst! SSL konsollen är fin, men precis som du säger, dyr. Runt 50 lakan för den. Sjukligt. Precis som waves. har kollat lite på behringer x32 jag med. Den verkar ju ganska schysst. Fan att man inte vann typ 150k, då hade jag lätt köpt en D-command!

Det är konstigt att det inte finns mer där ute faktiskt :S

50 lakan nja...mer typ 32 eller så.. Det beror helt och hållet på hur man ska använda den, om du använder den som den är tänkt för dvs använda den som interface också..samt inte köper några andra pre/mic amps utan klarar dig med alltså som finns i Nucleus kan många påstå att den är "prisvärd". Men oftast är så inte fallet..man vill använda ett annat ljudinterface...fler mic/pre amps osv.

Sedan finns ju Euphonix, dom har ju lite mindre controllers, visserligen har dom mer rimligt pris..men man får ju så mkt mer i prisklassen som är över 20 000...

X32 är nog totalt oslagbart i prisklassen.. Det finns som sagt 4 olika modeller, är ej säker på vad den billigaste kostar.. Hade ju varit nice om dom släppte en version som inte har några analoga ingångar och så...för som sagt..det är inte alla som vill använda dom..utan man vill bara ha motordrivna faders.. för att kontrollera/automatisera sitt DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 lakan nja...mer typ 32 eller så.. Det beror helt och hållet på hur man ska använda den, om du använder den som den är tänkt för dvs använda den som interface också..samt inte köper några andra pre/mic amps utan klarar dig med alltså som finns i Nucleus kan många påstå att den är "prisvärd". Men oftast är så inte fallet..man vill använda ett annat ljudinterface...fler mic/pre amps osv.

Sedan finns ju Euphonix, dom har ju lite mindre controllers, visserligen har dom mer rimligt pris..men man får ju så mkt mer i prisklassen som är över 20 000...

X32 är nog totalt oslagbart i prisklassen.. Det finns som sagt 4 olika modeller, är ej säker på vad den billigaste kostar.. Hade ju varit nice om dom släppte en version som inte har några analoga ingångar och så...för som sagt..det är inte alla som vill använda dom..utan man vill bara ha motordrivna faders.. för att kontrollera/automatisera sitt DAW.

asså egentligen räcker det med 24 faders (med motor ) för att styra daw, out board EQ/compressor för varje kanal, DAW-controls (play n shit), några meters, ett analogt utseende och jag är nöjd. Ingångar behöver jag inte. Spelar inte in mer än en sak åt gången. Men jag skulle kunna använda den som interface ändå. Sälja Saffire pro 40 för 3 lax och få lite extra pengar.

Vad tror vi om Yamaha n12 då? Vad har den som vi inte behöver? Vad har den inte som vi saknar? Det jag kommer på på rak arm är LCD där det står vilket spår du har, det vet jag att tex Mackie Controller har. Däremot har den EQ och Compressor för varje spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

StudioLive-borden har ingen funktion som kontrollenhet (möjligen om man använder Studio One?) Däremot har jag för mig att man kan skicka spår från sitt DAW till ingångskanalerna på mixern, och på det viset mixa "live" på bordet. Nivåautomatiseringar går ju att fixa i datorn, och det arbetsflödet kan säkert passa en del. Ett minus där är dock att de inte har motoriserade reglar och därmed blir total recall-funktionen begränsad. Tror Behringer X32 är överlägsen i sammanhanget.

Fan, nu blev man ju faktiskt lite sugen här :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

asså egentligen räcker det med 24 faders (med motor ) för att styra daw, out board EQ/compressor för varje kanal, DAW-controls (play n shit), några meters, ett analogt utseende och jag är nöjd. Ingångar behöver jag inte. Spelar inte in mer än en sak åt gången. Men jag skulle kunna använda den som interface ändå. Sälja Saffire pro 40 för 3 lax och få lite extra pengar.

Vad tror vi om Yamaha n12 då? Vad har den som vi inte behöver? Vad har den inte som vi saknar? Det jag kommer på på rak arm är LCD där det står vilket spår du har, det vet jag att tex Mackie Controller har. Däremot har den EQ och Compressor för varje spår.

Har yamhan motordrivna faders ???

Som jag sa du kommer ej hitta något till mer rimligt pris än X32 Producer eller X32 Comptact.

Finns som jag sa inte mkt att välja på. Det är en jävligt nicshad marknad. Och det där med motordrivna faders har ju bara varit något för folk i 100klassen och uppåt förut..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mackie är betydligt billigare och fungerar med annat än protools. Q-con som är mackie cloner är billigare än mackie och en del säger att de har bättre kvalitet. Finns även sidovagn till denna så man kan köra upp till 32 kanaler. En trevlig feature är att det är en VU vid varje regel.

283036.jpg

Jag har dock inte provat men har lite GAS. Men då är cubase målet. Fast då man vill helst ha steinbergs egen.

Nuage.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra: C|24 har inga outboard effekter. Och ingen EQ. Du får bara ut dina pluggars parametrar utmappade på rattarna. Du får dock 16 väldigt rena preamps. Fast den är inte värd pengarna då man kan få lika bra preamps billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har yamhan motordrivna faders ???

Som jag sa du kommer ej hitta något till mer rimligt pris än X32 Producer eller X32 Comptact.

Finns som jag sa inte mkt att välja på. Det är en jävligt nicshad marknad. Och det där med motordrivna faders har ju bara varit något för folk i 100klassen och uppåt förut..

nope det har den inte 🙁

hur var det med TASCAM DM-480? Hur pass användbara är dem i studion då? Finns ju beggade för runt 15.000 - 18.000kr

För att klargöra: C|24 har inga outboard effekter. Och ingen EQ. Du får bara ut dina pluggars parametrar utmappade på rattarna. Du får dock 16 väldigt rena preamps. Fast den är inte värd pengarna då man kan få lika bra preamps billigare.

I see, men däremot är bordet vackert som attans ändå 🙂 Säkert asfint att jobba med

Link to comment
Dela på andra sajter

I see, men däremot är bordet vackert som attans ändå 🙂 Säkert asfint att jobba med

jobbat med en sådan på skolan. Jag har inte mixat med den men det underlättar väldigt vid inspelning. Fast det är verkligen inte värt 70k 🙂 är man van vid att ta kortkommandon i PT på tangentbordet har bordet en väldigt hög inlärningskurva.
Link to comment
Dela på andra sajter

jobbat med en sådan på skolan. Jag har inte mixat med den men det underlättar väldigt vid inspelning. Fast det är verkligen inte värt 70k 🙂 är man van vid att ta kortkommandon i PT på tangentbordet har bordet en väldigt hög inlärningskurva.

jo jag förstår det. Något måste jag hitta! Man får fan inte samma känsla genom att sitta med en mus. Kommer ihåg när jag hade min Tascam 1082 (tror jag den hette). Den funkade skitbra! Men dem slutade ju med drivrutiner till den så. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

nope det har den inte 🙁

hur var det med TASCAM DM-480? Hur pass användbara är dem i studion då? Finns ju beggade för runt 15.000 - 18.000kr

I see, men däremot är bordet vackert som attans ändå 🙂 Säkert asfint att jobba med

Sist jag var lite inne på att köpa den..så tror jag det föll på att TASCAM är väldigt dåliga på med mjukvaru upddateringar..dom typ släpper produkten sedan kommer det inga uppdateringar...

annars kan det nog vara prisvärd..googla på den så får du väl se vad folk har för upplevlser men det 2013 och hur den funkar med dagens windows och DAWs

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör fortfarande på en Tascam US2400 controller i studion. Den är (var) nog det billigaste sättet att få 24 motoriserade faders, jogwheel, surround panner och lite annat smått och gott. Du kan säkert hitta en beggad för en billig peng. Enda problemet är att den inte har displayer för kanalerna så arbetssättet blir lite att man ändå bara använder 1-3 faders åt gången =)

Det går bra att t.ex ratta EQs i Logic med den också. Sedan har jag kompletterat med en Behringer BCR2000 som jag mappat upp ett gäng vanliga pluggar som SSL-strip, 1176/LA2A kloner mm. Funkar bra.

Det man egentligen vill ha, dvs hårdvarukontroll över allt man gör i DAW:en på ett smidigt sätt finns i princip inte att köpa. Det närmaste jag sett är AVID System 5 där man kan koppla på flera faderbanks samt ställa in och spara vilka av pluggarnas parametrar som skall dyka upp på bordet. Verkar ju riktigt nice men prislappen ligger på en miljon.

Ett vanligt problem är ju att tillverkaren av en kontrollyta skryter över att man kan ratta ALLA pluggparametrar, detta kan man t.ex till och med i min Axiom Pro keyboard, problemet är att 195 pluggparametrar med kryptiska, förkortade namn utspridda över 50 banker knappast kommer att snabba upp arbetsflödet, snarare tvärtom.

En kontrollyta som Avid/Euphonix Artist modellerna kan vara en bra kompromiss, så länge gränssnittet gör att du enkelt kan komma åt alla dina kanaler så måste man faktiskt inte ha 24 fysiska faders. Visst ser det ballt ut men du har ju ändå inte 24 fingrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har grävt runt på nätet och hittat lite saker. hitta en beggad Soundcraft Ghost 24 för 10.000kr och en Tascam DM 3200 för 18.000kr. Jobbigt det blev nu haha. både 2 är ju bra produkter. Frågan är vad de finns för bättre alternativ.

Är ju fint om man kan köra Kempern egenom bordet påväg in i datorn så man får någon analog touch på det direkt. Vore smidigt också om alla kanaler man har i sitt DAW routades ut automatiskt till kanalerna på bordet så man kan dra nytta av bordets EQ och kompressorer för att sedan recorda tillbaka allt i sitt DAW.. UTAN att behöva dra enstaka kablar från varje utgång på ljudkortet till ingången på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte trackar live, eller spelar in band ska du sky sån här utrustning som pesten. Den föråldras, går sönder och kostar svinmycket och är svår att sälja. Perfekt om du vill lägga grundmixar snabbt som fan, och spelar in olika "stems" till låtar, av mer konstnärliga fluktationer i frekvensspekrat.

Bli vän med datorn i stället... den är din vän! 🙂

Allt det analoga i kempern ska ju vara färdigmodulerat. Men visst kan en del äckliga ettor och nollor försvinna på vägen om du kör den igenom ett stort bord. MEN, har du inte bra AD så är det som att äta äpplet, spy det och äta det igen. Tror dock skillnaden blir försumbar.

Keep it simple, stupid. som man säger 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig kunna gå tillbaks till reglar bara för "känslan skull". Tycker det blir fruktansvärt roddigt att sitta med en massa reglar när man ändå inte kommer ifrån tangentbord och mus. Många prylar blir ju ohållbara att jobba med om man skulle mappa ut dessa på en kontrollyta bara för att man kan. Älskar enkelheten med ett rack med preamps, ett gäng skärmar samt mus å tangentbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig kunna gå tillbaks till reglar bara för "känslan skull". Tycker det blir fruktansvärt roddigt att sitta med en massa reglar när man ändå inte kommer ifrån tangentbord och mus. Många prylar blir ju ohållbara att jobba med om man skulle mappa ut dessa på en kontrollyta bara för att man kan. Älskar enkelheten med ett rack med preamps, ett gäng skärmar samt mus å tangentbord.

Exakt. Det är bara i storstudios bord är vettiga när man vill arbeta "in" mixen fort.

dessutom låter de flesta bord dåligt... eller enbart på "ett" vis. och VARIATION är nyckeln 2013.........................

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med euphonix MC Mix (numera Avid Artist Mix, exakt samma burk men svart istället för grå, och prishöjning på några tusen). Har ägt allt från us2400 till bcf2000 till mackies prylar, men MC Mixen är helt klart en vinnare. Dessutom behöver man inte så många reglar som 24 och uppåt när det gäller automatisering. Jag har hellre fler reglar på mitt mixerbord för att snabbt kunna lägga upp en mix, eller ha separata mixar att lyssna på när jag spelar in, en från datorn och en från bordet/outboards. Men visst, ibland tänker jag att det skulle vara skönare att bara ha alla analoga prylar rackade och ha 3-4 länkade MC Mix framför mig istället för ett mixerbord. Men det lär nog inte hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...